Ålesund Lydlaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kupper tråden med etpar bilder fra hva som har skjedd idag. Dessverre blir det mobilbilder...

    69kg kom til meg via tollpost fra Mala Audio etter noen små uker med venting..
     

    Vedlegg

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    @slartibartfast Vet ikke om det er helt det du er ute etter, men coop obs i breivika har brukt å føre weberflis.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    image.jpg

    Vel på plass i loftstua, og koblet til. Litt tidlig å mene noe om lyden, siden røra trenger litt tid, men jeg er ikke lei meg.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, blodpriser. Helt riktig. Jeg har noen kompiser som driver med skog innafor jeg kunne hørt med? Hehe, merker at jeg er på tynn is her. :)
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Trenger bare få pakken min fra motron, så kan dette bli meget akseptabelt skulle jeg tro.
    De røra som sitter i fortrinnet MÅ byttes. Regner med at jeg i effekttrinnet også, men ampen virker meget lovende.
    Litt tidlig å mene så veldig mye etter tre skiver i går kveld, men . ;)
    Vis vedlegget 224462 God kubbe med mykje streng kjærleik.
    Gratulerer. Da vet vi hvor neste besøk blir også :cool:
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hehe, blodpriser. Helt riktig. Jeg har noen kompiser som driver med skog innafor jeg kunne hørt med? Hehe, merker at jeg er på tynn is her. :)
    flere problemer med det: gran og bjørk går ikke an å bruke til røyking, dessverre. For mye tjære og det smaker ikke... Dessuten må jeg ha en garanti på at der er ingen olje el. på sponet... smaker heller ikke bra om ikke å snakke om helsa ;)

    Den som kan formidle meg en brukbar kilde skal få en hjemmerøykt skinke og brød bakt i vedovn!

    (der finns adresser bla. på finn.no, men til de priser trenger jeg ikke å røyke selv, da kan jeg importere godsakene ferdigrøkt fra Tyskland...:p)
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Hehe,
    jeg har ei gammal einebusk i hagen du kan få.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får høgge den ned og legge den til tørk. Den er i veien der den står, så fruen vil ha den bort.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Trivelig kveld i går hos musicman, god musikk og digre høyttalere blir aldri feil.

    Fikk låne et album, satt nettopp og hørte på noe av det.
    Vanvittig.
    En slik produksjon viser hvor dårlig alt annet er, og hva slags potensiale som bor i helt nesten vanlige ting vi kan ha hjemme til å reprodusere lyd.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Selv takk Okv.

    Ja den cd'en du fikk med deg låter meeeget bra og viser hvor viktig det som gjøres i studio er.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er en slik innpilling der en ender opp med å bottne på volum, fordi det låter bare bedre og bedre jo mer du drar på.
    Nå tåler ikke dette oppsettet mer enn +6dB, vel, på 2ch kan jeg nok dra det til +8dB, men over dette så klipper den japanske vidundermaskinen som puffer ut lyden.

    La ut noen logger av hvor høyt dette egentlig er, se -> Testmetodikk osv. - forumet.
    Og dette viser vel ganske klart at store 15" i store kasser ikke er feil.
    Det hjelper ikke å tro at ht dimensjonert for max 100dB er mer enn nok, for så høyt spiller man aldri, når du da ville miste 20dB av punchen.
    (Det er nok MINST like høyt hos deg, i tilfelle du skulle lure..)
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Litt sent ute, men takk for kvelden. Småbarnsfar som en er ble en dessverre hanket hjem noe tidligere enn en kunne ønsket.
    Meget imponert over det du har fått til på loftet musicman. :)
    Det inspirerte!

    Trivelig kveld i går hos musicman, god musikk og digre høyttalere blir aldri feil.

    Fikk låne et album, satt nettopp og hørte på noe av det.
    Vanvittig.
    En slik produksjon viser hvor dårlig alt annet er, og hva slags potensiale som bor i helt nesten vanlige ting vi kan ha hjemme til å reprodusere lyd.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Litt sent ute, men takk for kvelden. Småbarnsfar som en er ble en dessverre hanket hjem noe tidligere enn en kunne ønsket.
    Meget imponert over det du har fått til på loftet musicman. :)
    Det inspirerte!

    Trivelig kveld i går hos musicman, god musikk og digre høyttalere blir aldri feil.

    Fikk låne et album, satt nettopp og hørte på noe av det.
    Vanvittig.
    En slik produksjon viser hvor dårlig alt annet er, og hva slags potensiale som bor i helt nesten vanlige ting vi kan ha hjemme til å reprodusere lyd.



    Selv takk. Alltid morro og inspirerende med nye bekjentskap.

    Store element som får rikelig med power er aldri feil.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    @musicman
    Helt riktig.
    Får få gjort noen målinger, og (trolig) tiltak i bassen her så låter det presentabelt her også. ;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Skrik ut når det er klart for en lytt. Skal ta med ett par eks av den musikken som du og Thomas gjerne ville ha. Greit å ha en referanse når en jobber for å få alt på plass.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Musikken den er vel hjemme hos meg nå..

    StingrayV, det låter sikkert mer enn bra nok til å være "presentabelt", og jeg tror ikke det er så veldig viktig at alt er perfekt, det som derimot er åpenbart er at når en kommer opp på et visst kvalitetsnivå, for å si det slik, så er det lyd som er en nytelse, og alltid interessant å oppdage at forskjellige oppsett har forskjellige kvaliteter.

    Når du får folk på besøk så kan det jo komme noen tips, men det er ofte slik at å oppleve andre oppsett, med annen lyd, gjør at en blir oppmerksom på det som andre gjør bedre, og så vil en gjerne ha dette også, i tillegg.
    Av og til så kan det være problematisk å få til, fordi en god egenskap kan gå på bekostning av en annen, men i noen tilfeller så kan en få begge deler.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Veldig gode poeng okv, og joda, det låter strengt tatt presentabelt allerede. ;)
    Men at her er ting som kan gjøres med rommet mener jeg, og det er nok fornuftig å ta det med måleapparater.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Med litt hjelp av måleutstyr er det vesentlig enklere og raskere å få til et bra resultat, og det er mulig å unngå å bruke myyye tid og ressurser på feil område.

    Det går an å være heldig, og få til et bra resultat uten også, det er tross alt slik de fleste gjør det, og inntil nylig så var det kun proffesjonelle som hadde tilgang til måleutstyr.
    Det siste rommet jeg satte opp her, som er det jeg bruker nå stort sett, hadde vært umulig å få til rett i bassområdet uten akustiske målinger og justeringer med dsp.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Har bestilt meg en behringer mic nå. Hvilket program bruker du Okv?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg anbefaler å bruke REW, det har ingen tekniske mangler og er lettest å skjønne og få til å virke.

    Andre alternativer er Arta og Holmimpulse.
    Holm er et relativt nekelt program, men jeg vil påstå det krever mer inngående kunnskap om måleteknikk og signalbehandling.
    Arta har funksjonalitet som de andre programmene mangler, men dette er egntlig ikke noe du har bruk for hvis du ikke driver med utvikling av nye ting.

    Alle programmene, inkludert REW, krever et visst minimum av forståelse for elektroakustikk og signalbehandling for å kunne måle det man ønsker å finne ut av, og deretter kunne tolke måleresultatene.

    Du trenger en mokrofonforsterker og AD også, er dette inkludert med mikrofonen?
    Mikrofonen må også leveres med kalibreringsfil, ellers er det ikke så veldig brukelig, det er vel temmelig stort avvik på disse mikrofonene.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    @Okv Takk for god info.
    Ad skal ikke være vanskelig å få tak i. Lydkort har jeg liggende fra tidligere når jeg hadde hobbystudio Kan helt sikkert brukes, og det har mic pre om jeg husker riktig. Kunnskapen er det verre med. ;) Men alt kan vel leses og læres mens en holder på.

    Jeg antar at behringer har kalibreringsfiler til mic'en. Mener å ha lest det her inne et sted.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Begynne i en ende, og så ta det videre etterhvert - 1. er å få mikrofonen og REW opp å gå, slik at dette virker.
    Mangler det kalibrering, kan vi få til det på et slags vis, nøyaktig nok for bruk til akustiske målinger.

    Med REW kan du måle hjemme og så sende måledata til andre, som så kan se på dette hjemme hos seg.
    Du vil nok finne at nytteeffekten av dette tross alt rimelige utstyret i forhold til innsats og kostand er ganske enorm.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette ble riktig så bra. Hører du forskjell ? Regner med du har målt før/etter.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg har ikke målt nå etter at det er helt ferdig, men det er neppe noen forskjell fra slik jeg satte dem opp for å studere løsningen.
    Dette fjerner refleksjonen fra bakveggen, og reduserer dermed også refleksjoner fra ting foran, slik som skjermen.
    I forhold til en liten plate i refleksjonen så virker dette langt lenger ned i frekvens pga større areal.

    Hvordan dette virker lydmessig er faktisk mulig å finne ut, fordi platene forholdsvis enkelt kan fjernes og settes opp igjen.
    Skal en ha noenlunde holdbare observasjoner så krever det imidlertid noe innsats og tid, og man må være minst to personer.

    Rent generelt så er det bedre jo mer demping en får til spesielt på tidlige refleksjoner, spesielt viktig hvis en vil spille med et realistisk lydnivå.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ok, skal få tatt meg en tur utover om ikke så lenge.

    Kunne tenkt meg noe lignende selv, men så var det vinduet på bakveggen da ???
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Bakveggen ble bedre enn forventet, den forbedrer impulsresponsen betydelig langt ned i mellomtoneområdet.
    Det går an å få dette enda en god del bedre, men da begynner det å ligne mindre på det som folk flest har av rom rundt omkring, men fremdeles godt innenfor det som bør kunne gjøres i for eksempel en dedikert kino.

    IR er nå godt under -20dB etter 130us, da er det studiostandard.
    Det enkleste er jo da å konkludere med at nå er det veldig bra, men virkeligheten er nok ikke slik, og hvis en analyserer responsen i rommet på annet vis så ser en at virkeligheten stemmer bedre overens med det det er - et ganske alminnelig rom med noe demping.

    Først skal det inn et par nye subwoofere, det vil ordne ting som ikke lar seg gjøre å få til med akustikkremedier som fremdeles kan få plass inne i rommet.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ok, du måler bedre impulsrespons, men er dette hørbart ?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Det er akkurat problemet med målinger, syns jeg. Mye kan måles og kan bruke mye tid og energi for å nærme seg en "perfekt" måleresultat. Men om alt dette er altid hørbart står på en annen side... ;)
    Når det er sagt, så har en god del romakustiske tiltak lett hørbar effekt.
    Kommer litt an på hovedvekten av musikkpreferanser, tenker jeg også. Jeg for min del er veldig glad i live opptak. Og i kanskje 90% av tilfeller (blind gjetting her) er de romakustiske forhold ved opptaket under middels om å sier det forsiktig. Da hjelper det IMHO heller ikke så mye å ha "perfekte" forhold hjemme.

    Men at det er gøy å eksperimentere med det når en har ingentig annet å gjøre skal jeg sier meg helt enig i ;)

    Jeg for min del har nå lagt alt dette på is intil videre. For det første har jeg såvidt tid og lyst å sette meg ned og høre på musikk (når jeg gjør det, så er sjnsen stor for at jeg sovner relativt kjappt) - julebordsesongen er i full sving og mens de ene fester er det 13timers arbeidsdager hos undertegnende. :p
    I tillegg er det bestemt at vi skal flytte igjen ila våren, så da er det heller ingen vits å begynner med romtiltak. (men sier ikke nei til en eller annen whiskeytiltak :cool:)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Da hjelper det IMHO heller ikke så mye å ha "perfekte" forhold hjemme.

    Men at det er gøy å eksperimentere med det når en har ingentig annet å gjøre skal jeg sier meg helt enig i ;)

    Jeg for min del har nå lagt alt dette på is intil videre. For det første har jeg såvidt tid og lyst å sette meg ned og høre på musikk (når jeg gjør det, så er sjnsen stor for at jeg sovner relativt kjappt) - julebordsesongen er i full sving og mens de ene fester er det 13timers arbeidsdager hos undertegnende. :p
    I tillegg er det bestemt at vi skal flytte igjen ila våren, så da er det heller ingen vits å begynner med romtiltak. (men sier ikke nei til en eller annen whiskeytiltak :cool:)
    Whisky står klar.

    Ellers så er det slik at dette er mere et slags bi-produkt av andre ting jeg holder på med, ting jeg lurer på, og så blir det gjort noen studier av disse tingene, for å se om jeg er på rett spor. Lyd er vanskelig å bedømme på en objektiv måte, slik at en må bruke tildels omfattende metodikk for å være sikker på at det en observerer virkelig er tilfelle.

    Romakustikkremedier er jo ikke noen nødvendighet for å få god lyd. I hvertfall ikke slik jeg vil ha det - det skal gi en opplevelse, det skal være interessant, og ha en viss grad av realisme. Et normalt greit rom kan fungere bra nok. Høyttalerene er det viktigste, de vil også ha veldig stor innvirkning på hvordan rommet påvirker lyden.

    Hørte nettopp på Tunnel of love/Dire Straits. Den må høres høyt, og smekket i bassen kan aldri gjengis bra uten en viss kapasitet i bassområdet på høyttalerene.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det ble litt for stille her nå, men det kan vi gjøre noe med.
    Hva med en kort kveld nå før jul en gang, fint med litt godlyd og samvær mellom vindkastene, det brurde vi kunne få til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn