Åpen baffel og avstand til bakvegg

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Innlegg
396
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Hvor kritisk er dette egentlig? Om en plasserer en dipol høytaler med magneten helt inntill bakveggen, vil dette være negativt for noe annet enn bassresponsen?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.329
Antall liker
24.965
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Åpen baffel og avstand til bakvegg

Dipolguru Linkwitz sier > 6 ms mellom direkte og reflektert lyd, d.v.s. > 1 m til nærmeste reflekterende flate. Men dette gjelder vel egentlig alle høyttalere som er laget for å stå fritt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.025
Antall liker
38.592
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er kritisk, ja.

Problemet med kassehøyttalere er at de er rundtstrålende i bassen, smaltstrålende i diskanten, og som regel har noen resonansfrekvenser innimellom. Resultatet er at både førsterefleksjonene og romklangen blir kraftig farget. Dipolen har en ganske konstant spredningskarakteristikk ved ulike frekvenser med tilnærmet symmetriske lober forover og bakover, men kansellering til sidene. Riktig innsiktet vil den ikke belyse førsterefleksjonspunktene på veggene i det hele tatt. Ved å plassere den tilstrekkelig langt fra frontvegg (>1 m, gjerne 2) vil du også redusere førsterefleksjonen derfra i nivå og forsinke den noen millisekunder i tid, sånn at hjernen opplever den på en annen måte enn om den kom etter bare 1-2 ms med tilnærmet fullt nivå. Da trenger du heller ikke masse akustisk behandling av førsterefleksjonspunktene i rommet. Du kan lese mye mer om det her: http://www.linkwitzlab.com/AES-Chile'09/Chile-stereo%20challenge.pdf (Kudos til Valentino som gjorde meg oppmerksom på artikkelen.)

En dipol kloss inntil veggen vil dessuten få en kamfiltereffekt oppover i frekvensene. Refleksen, som vil ha tilnærmet like høyt nivå som direktelyden, vil få en konstant tidsforsinkelse som gir faserotasjon i forhold til direktelyden. Ved noen frekvenser forsterker disse hverandre (+5-6 dB), ved andre frekvenser kansellerer de hverandre (-30-40 dB). Resultatet blir litt uforutsigbart, for å si det forsiktig. Mer om det her: http://www.realtraps.com/art_spaces.htm

Hjemme hos meg er det noen kompromisser med husets interiørarkitekt som gjør det vanskelig å få til en høyttalerplassering mer enn 75-80 cm fra frontvegg. Så langt har jeg ansett det som en "showstopper" for dipoler, mens kassehøyttaleren i stor grad skjermer seg selv i øvre mellomtone og diskant, og kan hjelpes litt mer med akustisk absorbsjon rett bak høyttaleren. Dermed blir problemene med kamfiltrering og førsterefleksjon bakfra redusert, men kassehøyttalerens iboende spredningsproblemer har jeg jo fortsatt.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
asbjbo skrev:
Hjemme hos meg er det noen kompromisser med husets interiørarkitekt som gjør det vanskelig å få til en høyttalerplassering mer enn 75-80 cm fra frontvegg. Så langt har jeg ansett det som en "showstopper" for dipoler,
Kan du ikke løse det i stor grad ved å bruke diffusjon bak dipoler?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.025
Antall liker
38.592
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
orso skrev:
asbjbo skrev:
Hjemme hos meg er det noen kompromisser med husets interiørarkitekt som gjør det vanskelig å få til en høyttalerplassering mer enn 75-80 cm fra frontvegg. Så langt har jeg ansett det som en "showstopper" for dipoler,
Kan du ikke løse det i stor grad ved å bruke diffusjon bak dipoler?
Kanskje. Har ikke prøvd, så jeg vil ikke ha for bestemte oppfatninger. Det som skal spres er ganske nøyaktig halvparten av all høyttalerenergien, og det over hele frekvensspekteret som høyttaleren dekker. Krevende jobb. Det vil lett bli absorpsjon ved de høyeste frekvensene, diffusjon i det båndet som diffusoren dekker, og refleksjon nedenfor det igjen. Resultatet ville vel låte omtrent som en kassehøyttaler? Jeg har en følelse av at en diffusor som fikser det der på en god måte dessverre også vil få store problemer på WAF-fronten. Da ville jeg heller tatt fighten med å få plassert høyttaleren riktig. ;)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.329
Antall liker
24.965
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nettopp. Spørsmålet jeg ville stille:
Hvor dyp må en diffusor så være for å diffusere dypt nok i frekvens? Går ikke vinninga fort opp i spinninga?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.399
Antall liker
5.048
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Defo skrev:
Hvor kritisk er dette egentlig? Om en plasserer en dipol høytaler med magneten helt inntill bakveggen, vil dette være negativt for noe annet enn bassresponsen?
Jeg har mine dipol-høyttalere (LinkwitzLab Orion+) en drøy meter fra fremre veggen. Dytter jeg dem til nærmere, ned til ca. 75 cm., blir bassresponsen mer og mer ujevn og lydbildet mister en del av sin troverdighet. Nærmere enn det og bassen låter direkte klemt og lydbildet nærmest kollapser og homogeniteten, klangkorrektheten og transparensen fordufter og det låter komprimert og unaturlig. (Ikke ulikt apekister ;D)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Men hva skjer hvis du demper bak høyttalerne? Vil man da få noe som ligner cardioid? Vil det i så fall være en bra ting?

Jeg regner med at frekvens/energiresponsen kan trenge litt, ahem, manipulasjon. Men vil det kunne gi gode resultater med litt EQ?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.573
Antall liker
2.888
Torget vurderinger
1
Slemt coolbiz ;D

Jeg har mine plassert 110 fra frontveggen og diffusjon, husker ikke helt hvor langt ned goldenhorn virker, men det spiller ingen rolle, nærmere enn 80cm blir ting merkbart dårligere med eller uten diffusjon
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.399
Antall liker
5.048
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Nettopp. Spørsmålet jeg ville stille:
Hvor dyp må en diffusor så være for å diffusere dypt nok i frekvens? Går ikke vinninga fort opp i spinninga?
Gode spørsmål og jeg tror du har rett.

I følge Linkwitz er det mye som tyder på at dersom refleksjonene er tilnærmet frekvenslinjære og tilstrekkelig tidsforsinket i forhold til direktesignalet, så bidrar refleksjonene fra fremre veggen til illusjonen av rom:

Much has been made about the wall behind an open baffle speaker, the front wall from the listeners perspective. The wall reflects the rearwards radiated sound which is 180 degrees out-of-phase with the forward radiated sound. The interference between the two leads to progressive cancellation at low frequencies and comb filtering at higher frequencies for steady-state sounds. A corresponding effect occurs with a box speaker, at least up to several hundred Hz, only the comb filter frequencies are different and the low frequencies are boosted. All of this is controlled by the distance between speaker and wall. If the speaker is at least 1 m (3 ft) in front of the wall, then the reflected sound is delayed by about 6 ms, which is sufficient not to be perceptually summed with the direct sound. The cognitive process disassociates it from the speaker and attributes it to the room with a sense of space.

...
I have observed that a certain amount of lateral reflection is necessary for creating a believable illusion of the space in which the recording took place or to give a satisfyingly rich musical experience.
(fra http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.025
Antall liker
38.592
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Nettopp. Spørsmålet jeg ville stille:
Hvor dyp må en diffusor så være for å diffusere dypt nok i frekvens? Går ikke vinninga fort opp i spinninga?
Godt spørsmål. En Schröder-diffusor er 1/4 bølgelengde dyp. La oss si at vi ønsker diffusjon ned til 200 Hz (ca hvor stående bølger i rommet tar over som dominerende fenomen). Med en lydhastighet på 340 m/s blir bølgelengden 340/200 =1,7 meter. En kvart bølgelengde blir 0,25 x 1,7 = 0,42 meter. Hvis vi skal helt ned til 20 Hz, så er bølgelengden 17 meter, og en diffusor må være 4,2 meter dyp.

Det blir fort trangt bak høyttaleren, ja.
 

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Innlegg
396
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Oii, her var det kommet mange svar! :)

Skjønner det ikke er helt optimalt selv oppover i frekvens, hvor jeg tenkte det kanskje ikke hadde så mye å si. Tanken var å bruke fulltone elementer i fronthorn uten noe kammer bak elementene. Altså noe slikt som tegningen nedenfor...

 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Roald skrev:
Slemt coolbiz ;D

Jeg har mine plassert 110 fra frontveggen og diffusjon, husker ikke helt hvor langt ned goldenhorn virker, men det spiller ingen rolle, nærmere enn 80cm blir ting merkbart dårligere med eller uten diffusjon
Golden Horn går ikke lengre ned enn til 800Hz.
Nå finnes det produkter som diffusorer ned til ca. 600Hz og absorberer under det igjen. Diffusjon i bassen vet jeg ikke om har noe hensikt.

Disse SRL diffusorene er forøvrig de tykkeste jeg har sett som selges.
http://www.srlaudio.com/diffusion_panel_catalog.pdf
De har noen som er 15,25 inches (38,7 cm) tykke. Morsomt produkt.
 

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Innlegg
396
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Men hva skjer hvis du demper bak høyttalerne? Vil man da få noe som ligner cardioid? Vil det i så fall være en bra ting?

Jeg regner med at frekvens/energiresponsen kan trenge litt, ahem, manipulasjon. Men vil det kunne gi gode resultater med litt EQ?
Bumper denne... Si jeg flytter hele høyttaleren vist på tegningen 20 cm fram, og bruker skikkelig med demping bak, hvordan vil dette bli tror dere? Ang. førsterefleksjoner så er de så og si ikke eksisterende i et slikt horn, eller?
 
L

Lydarne

Gjest
En rigtig dipol højtaler laves i en væg, og så er det vist ingen gang en "rigtig" mere, skal det endelig være noget dipol ligende må der laves en pulserende kugle.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Høyttenkning:

Bakstrålen må har mer enn 6 ms forsinkelse i forhold til fremoverstrålen. Dette tilsvarer ca. 1 meter - dvs. tilsammen 2 meter frem og tilbake (bakside - vegg - baffelforside).

Hva dersom en har masse skråskjæringer på bakveggen, slik at ingen bakstråler vil slå direkte fremover igjen men spres til side (og/eller tak). Da vil en jo automatisk få lengre løpetid og kan kanskje sette høyttaleren nærmere frontveggen?

BTW: jeg husker å ha lest på Jamo R909 sin bruksanvisning en gang, og der ble det anbefalt avstand til frontvegg på 3 feet (og 4 feet til sidevegg), mens jeg mener Troels Gravsen skriver minst 60 cm på sine semidipoler (bass i bassrefleks).
 

avo

Medlem
Ble medlem
11.08.2007
Innlegg
32
Antall liker
0
Hei, virker som en god ide, har tenkt på det samme selv. Har dipoler som står nærme bakvegg (rommet er bare sånn), og har prøvd med noen 100mm lydplater for å teste å absorbere noen av frekvensene. Det ble ikke et skritt i riktig retning.

Så for meg en litt stor trekantprofil på høyde med høyttalerene som sprer lyden bort fra sitteplass, da burde løpetiden bli lang nok før den treffer ørene. I nærmeste fremtid skal jeg sjekke dette ut. Burde være hørbart å sette denne i førsterefleksjonlinjen bak høyttaleren.

På den annen side er jeg veldig fornøyd, men noe skal man pusle med.
 
Topp Bunn