hammershaug
Overivrig entusiast
De var vel svarte... men både A6, A5R og A6R kan være aktuelle å sjekke ut, og jeg følger med på børsene. Classic-serien tiltaler meg nok mest.
Min erfaring er at "åpen lyd" gjengir luft, rom og mikrodetaljer der instrumenter og vokaler blir gjengitt på en måte som skaper illusjonen av at de "trer fram" og ut i lytterommet. Motsatt "lukket lyd" skaper en følelse av at noe blir holdt tilbake og ikke kommer skikkelig "ut".Jeg synes hele premisset for denne diskusjonen er snålt. Er åpent og hardt det samme, eller noe lignende? Er det egenskaper som må balanseres noe annet? Er åpent akkurat passe? Er hardt 'for mye' åpent?
Av og til tenker jeg at i den grad hifi-folket har et felles språk, så forstår jeg det ikke.
Veldig godt poeng, HCS. En trompet skal låte som en trompet Likevel er vel slitsom lyd i denne sammenhengen ment som at musikk som egentlig ikke skal være slitsomt å høre på, likevel låter hardt og slitsomt. Det var iallfall min erfaring og utgangspunktet for denne tråden. På det verste var det slik at jeg nesten ikke orket å høre på noe musikk selv på dempet volum, og etter å ha prøvd alle mulige tiltak hadde jeg egentlig mest lyst å vinkle høyttalerne vekk fra lytteposisjonen Da har man et problem, og for meg ble høyttalerbytte løsningen. Og faktisk synes jeg at det låter mer realistisk nå enn det gjorde førSlitsom lyd kan like gjerne være forvrengning og et støygulv som ligger alt for høyt. Når det er sagt kan lyde både være hardt og brutalt. Legg ørene midt foran en trompet i fullt øs. Da er det både åpent og hardt live. Gjør seg ikke med høytalere som gjengir det som en obo med høysnue. Dvs med ørevennlig forvrengning som ikke har noe med realistisk gjengivelse å gjøre.
Kunne ikke vært mer enig (i det før fotnoten, selv om jeg naturligvis har nøyaktig samme opplevelse med fotnoten også!) Det er nettopp dette som gjør meg litt skeptisk til såkalt "moderne" lyd. Kall meg gjerne gammeldags, men det er noe med utviklingen som byr meg litt imot. For nettopp det du beskriver som mer lystklingende, opplever jeg ofte som "klinisk" lyd. Ultrakorrekt og høyoppløst, men - for å sette det litt på spissen - hvor ble det av musikken? Vel, det er da godt at det finnes alternativer for en gammeldags grinebiter som meg også daDet pussige er at akustisk musikk lyder gjerne mørkere enn mye hifi. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det bedre. Dessverre går moten ifht hifi litt andre veien. Med mer lystklingede høyttalere og forsterkere. Og dette skal visstnok illudere "oppløsning" fra diverse hifi produsenter. Fra mitt ståsted er dette skivebom og lite ønskelig. Som fotnote kan nevnes at Spendor er ikke blant disse. Det er enkle høyttalere men de kan spille til tider helt fantastisk. Har selv eid et par ;D
Ja, Harbeth var en svært aktuell kandidat da jeg byttet høyttalere, men dessverre ingen i min prisklasse da. Jeg fikk dog en liten prøvelytt på Harbeth Monitor 30.1, og husker ennå følelsen jeg fikk da jeg hørte den fantastiske mellomtonen. Jeg tror jeg kunne ha sittet der i dagevis og lyttet om jeg hadde hatt muligheten til detHei,fine klassiske kvalitetshøyttalere detteHilsen Harbeth eier.