I dag hadde jeg en artig opplevelse med et par Forsman D2/8 som jeg har stående i overskuddslageret. Jeg slepte dem ned i hjemmekinoen for å prøve litt forskjellig og dro fram en NAD 5000 CD spiller, Nad m51 dac og Midgard Audio Oberon 4.1monoblokker. (Jeg valgte den elektronikken som var lettest å bære).Jeg koblet det opp og prøvde litt forskjellige posisjoner og fikk det ikke helt til. Det låt lyst og analytisk. Det endte med at jeg satte på en cd på repeat og gikk fra hele greia i mange timer. (Ht skal bare være demobrukt)
Da jeg gikk tilbake slepte jeg med meg en haug med Rockwool akustikkplater 30*600*1200mm trukket med strekklaken. Jeg dro Forsmanene til de var ca 2 m fra lytteposisjonen, dvs nesten 2 meter fra frontvegg og sikkert drøye 2m fra sideveggene. Deretter satte jeg opp rockwool platene slik at de dekket hele området mellom ht samt at det sto en plate på utsiden av hver ht - alle platene var i plan med elementene i ht. Så satte jeg i gang med å snurre CDer igjen. Plutselig «satt det som ei kula» med mektig og kjellerdyp bass og en åpen, men balansert frekvensgang. Det svingte skikkelig! Jeg slepte inn en av guttungene og dytta han i sweetspot - av med lyset og på med musikken. Jeg hørte ett «wow», så ble han sittende en time uten å lette på bakenden. Til slutt måtte jeg jekke han ut av stolen slik at jeg fikk spilt litt musikk selv. Veldig bra, veldig gøy og langt over det jeg hadde forventet av høyttalerne.
Gammel tråd, men det får så være.
Mange fine kreasjoner som det er linket til i denne tråden. Finner også Scorpion sine Mjao tidlig i tråden og ønsker å gi mannen heder og ære for disse: https://www.audiocircle.com/index.php?topic=65570.0 Relativt enkle dipoler bestykket med to stk Eminence Alpha 15, Monacor MS-100CHQ og Monacor DT-28N
For ca ti år siden bestemte jeg meg for å finne ut hvordan jeg kunne forme, eller kurve, MDF plater - uten noen god grunn... Ikke noe gøy uten å kunne bruke det til et eller annet HiFi relatert, og ramlet i den anledning over nevnte Mjao. Tenkte som så at det sikkert er pent med buet baffel... Rimelige elementer, og ikke minst klarer jeg å bue en plate uten å ha en kasse som holder formen...
Så, uten å ha noe noe snøring på OB prinsipper, teorier, baffelbredde, 'minimum 1m fra bakvegg' eller annet skred jeg til verket og buet en baffel på øyemål, gjorde den også smal i bunn og bredere oppover. Kun estetiske hensyn, som nevnt ingen snøring på teorier og prinsipper; - skulle bare bøye MDF jeg...
Først når disse er ferdig, ja; - 10 år etter start, har jeg brydd meg med å lese teori om emnet (første lytteresultat var ikke tilfredsstillende). Ut fra teorier og mange innlegg (også i tråden) så skulle man tro at en enkel, normalt dimensjonert OB bare er å glemme... Ikke blir det dypbass, faserot, kanselleringer hist og her...
Ikke helt klar for å gi opp, men kraftig demotivert, ble det gjort noe endringer i filter med meget bra resultat.
Totalt kostet denne saken meg 4500kr i elementer, 1500kr for delefilter, 1000kr i material og ca samme i sparkel, lakk etc. Sett bort fra eksperimentet med bøying så var arbeidsmengden også veldig lav sammenliknet med tidligere ting.
Her sitter jeg i stua på 75kvm, 260 takhøyde, åpent til både etasje under og over. Høyttalerne plassert 50cm fra bakvegg', 5m til lytteposisjon.
Til tross for at jeg ikke ante fnugg av gjeldende teorier og mange skeptikere til prinsippet må jeg bare si at Scorpion må være særdeles dyktig med utvelgelse og grunndesign. Videre må jeg ha hatt utrolig flaks ved utforming, for dette låter faktisk bra.
Joda; MYE låter bedre, men for 7000kr og tilkoplet rimelig utstyr så tror jeg i alle fall ikke at jeg hadde kunne gjort det bedre. Ikke at jeg har blitt noen 'OB tilhenger' mer enn andre prinsipper. Det er gi -og ta med de alle.
For spesielt interesserte så legger jeg ved noen bilder, delefilter og noen mål. Hadde vært spesielt artig om noen kunnet påpekt, og forklart, hvor jeg eventuelt har trådd feil mtp mål, utforming eller annet. Dette KUN for å lære, lærdom og kunnskap verdsettes.
Igjen, takk Scorpion for et morsomt, rimelig og vellydende design!
(Og om noen skulle sitte med nevnte Monacor mellomtoner eller diskanter uten å vite hva man skal gjøre med de, så er jeg aktuell kunde for reservedeler).
Lampizator P32 er den nyeste høyttaleren fra fabrikken i Polen. Den bruker Sonido Alnico-drivere for bass og mellomtone og en RAAL-superdiskanter-dipoler. http://www.erdalstereo.no/Hoyttalere.htm P17 og FE har 18" bass og P32 en 12" bass. P32...
Vel - på mine modifiserte DS58ES Imp. har jeg designet inn et forhold på 10.000 : 1 mellom statisk og bevegelig masse - noe som etter sigende skal være optimalt, for en konstruksjon med kabinett, that is. Dette er som kjent et bakladet horn, og med et lydtrykk på 100 dB er det knapt noe utsving i membranet i det hele tatt. I en åpen baffel er det rimelig å anta at membranutslag vil være større enn i et riktig designet BLH og poenget er å sikre at den bevegelige massen ikke skal overføre nok energi til å sette baffel/kabinett i sving. Om 5.000: 1 er nok, for lite eller i overkant unødvendig voldsomt aner jeg ikke, sikkert flere faktorer som spiller inn også. Men dersom vi tenker oss en 15" med 50 gram bevegelig masse så vil det tilsvare en baffel/kabinett på 250 kg.
Mass loading av kabinetter tør være et kjent triks som har vært brukt i flere sammenhenger og det behøver ikke nødvendigvis være integrert i konstruksjonen så lenge massen er koblet mekanisk til baffel/kab.
Du bruker vel eksospotte-strikker? Da er det jo null ressonans. Husker Syncro anbefalte meg gummipropper som «skruer» på 8 tommern som skulle inn i de første dipolene naboen freste til meg. Jeg fikk dessverre ikke gjort det sånn, og ikke kom jeg i mål med filter heller. For tidlig i karrieren.
En ting som er Snickers og Twist det er at altfor mange, både proffe og DIY, vier fysikkens lover altfor liten oppmerksomhet. Ironisk, for det er jo på en måte gratis lærdom. Man må bare ta hensyn til det.
Got Questions? Please contact: joseph_crowe@josephcrowe.com $13,500 USD/pair plus shipping Sound Characteristics Medium bass dynamics on percussion Great bass resolution (especially on bass guitar) Perceived soundstage scale or size: Medium Excellent soundstage depth and width Excellent...
Tja, hvis vi beveger oss litt mer inn i dybden, så er det flere ting å vurdere enn bare forholdet mellom bevegelig masse og vekten av baffelen. Det er også relevant å tenkte på hvordan høyttaleren er koblet til underlaget og avstanden fra senter bass til gulvet. Et høyt montert basselement /høyttaler som står løst på teppet vil klart bevege mer enn et basselement montert like over gulvet og «skrudd ned i betongen».