Årets MC-tråd!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    289
    Antall liker
    3
    bambadoo skrev:
    Men synd med alle dødsulykkene vi til stadighet hører om. :(
    Det er intet annet enn tragisk.

    Så kjære MC folk. Kjør pent. Ta det med ro. Det finnes ikke EN mc fører å miste.
    Det er ikke nødvendigvis farten som teller, men følelsen og nærheten til naturen. Luktene som siver forbi med skiftende kaldluft og varmluft. DET får man ikke oppleve i en bil.

    PS. Se på alle bilister som elger. Totalt uberegnelige. Det kan redde liv.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.400
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da har jeg også vært på noe som kan minne om en "liten" langtur. Kjørte fra Haugesund til Arendal her en dagen. Arendal til Oslo et par dager senere. Oslo til Haugesund igår kveld.

    Siste etappen var ganske slitsom. Veldig lite søvn og mye festing de siste dagene. Mye regn. Ble mørkt i 2230 tiden. Endel trafikk, kaldt over fjellet. (hadde heldigvis vinterhanskene med). Og syntes det var noe "galt" hele tiden.
    Joda ganske riktig. I Røldal sjekket jeg lurftrykket bak. Altfor lite. Siste "etappen" ble da noe bedre.

    Men hele turen totalt sett oppdaget jeg ikke noe "grisekjøring" hverken fra MC folk eller biler.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    bambadoo skrev:
    Men synd med alle dødsulykkene vi til stadighet hører om. :(
    Når det gjelder mc ulykker kan det være greit å se på hva som skjuler seg bak tallene.
    Om man tar ut ulykker med lånt/stjålet sykkel, villmannskjøring og ruspåvirket tilstand, så blir statistikken mye bedre.

    Det vil si at om du kjører egen sykkel, bruker hodet når du kjører, og ikke ruser deg på annet enn kjørefølelsen, så er det å kjøre tung mc ikke så ulykkesutsatt som enkelte vil ha det til. :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    topline skrev:
    bambadoo skrev:
    Men synd med alle dødsulykkene vi til stadighet hører om. :(
    Når det gjelder mc ulykker kan det være greit å se på hva som skjuler seg bak tallene.
    Om man tar ut ulykker med lånt/stjålet sykkel, villmannskjøring og ruspåvirket tilstand, så blir statistikken mye bedre.

    Det vil si at om du kjører egen sykkel, bruker hodet når du kjører, og ikke ruser deg på annet enn kjørefølelsen, så er det å kjøre tung mc ikke så ulykkesutsatt som enkelte vil ha det til. :)
    Heisann! Har litt andre erfaringer enn deg. Hadde du spurt før jeg fikk disse, hadde jeg vært helt enig :)

    Når jeg hentet min nye r-sykkel sist gang, da møtte jeg på butikken noen eldre Harleyfolk. De fortalte meg at de ikke kunne ha slik kjøre r-sykkel fordi de ikke var voksne nok ??? De snakket om at de kom til å omkomme med en slik sykkel, derfor kjørte de Harley. Jeg bare lo av dem og skjønte ikke hva de snakket om 8)

    Har en eldre kamerat som etter vært ikke skjønte hvorfor jeg ikke brukte hodet når jeg kjørte. Han kjørte jo selv alltid veldig fornuftig og kjørte svært pent.. Han maste og maste om dette og jeg ble veldig lei etter vært! Til slutt gå jeg han nøklene og ba han kjøre seg en tur. Når han kom tilbake fikk jeg høre:

    Beklager jeg tok feil, det er helt umulig å ikke gi full gass med en slik sykkel! Han hadde passert 200 på bakhjulet i 3. gir kun ved å vri på gassen. Min kamerat ble "motorsykkelfrelst" den kvelden og kjører en liten sykkel i Japan i dag.

    I dag, 9 år senere, skjønner jeg veldig godt hva Harleyguttene mente. Uansett hvor mye selvkontroll man har, er det helt umulig å ikke bli inspirert av det aks. kicket det f. eks er å dra fra et F-16 fly fra 0-250 km/t med etterbrenner. Dette kikket er så heftig at jeg to år tidligere ikke festet i hele russertiden, kun kjørte sykkel :) Adrenalin/endorfinkick er også mer avhenigskapende en f. eks morfin, derfra kommer også uttrykket:

    En dag under 200 km/ter en dag uten mening..



    Selv om noen få kjører i ruspåvirket tilstand, mener jeg at man ikke trenger det når kicket er så heftig og derfor slår alt. Få ting slår å ligge med breisladd i storsvingen på Rudskogen for å så dra sykkelen opp på bakhjulet med hele langsletten. Bremse på 230 km/t og hive sykkelen inn i masse herlige svingkombinasjoner med kneet godt plantet i asfalten

    Sesongen startet med min 3. sykkel (Kawagrønn trimmet zx9r 99 mod med 140 bakhjulshester og 180 kg), ny racingslisens på Rudskogen og sesongen endte med km 19500 + totalvraking av sykkelen :'(

    Det positive er at jeg overlevde dette og fikk rast fra meg som 21 åring. Har også erfart at det er bedre å drifte med fire hjul enn to og at det er bedre å grisekjøre på bane enn på offentlig vei. Før var jeg ung og udødelig, nå er jeg bare ung ;)
     

    Vedlegg

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    John_Harald skrev:
    topline skrev:
    bambadoo skrev:
    Men synd med alle dødsulykkene vi til stadighet hører om. :(
    Når det gjelder mc ulykker kan det være greit å se på hva som skjuler seg bak tallene.
    Om man tar ut ulykker med lånt/stjålet sykkel, villmannskjøring og ruspåvirket tilstand, så blir statistikken mye bedre.

    Det vil si at om du kjører egen sykkel, bruker hodet når du kjører, og ikke ruser deg på annet enn kjørefølelsen, så er det å kjøre tung mc ikke så ulykkesutsatt som enkelte vil ha det til. :)
    Heisann! Har litt andre erfaringer enn deg. Hadde du spurt før jeg fikk disse, hadde jeg vært helt enig :)

    Når jeg hentet min nye r-sykkel sist gang, da møtte jeg på butikken noen eldre Harleyfolk. De fortalte meg at de ikke kunne ha slik kjøre r-sykkel fordi de ikke var voksne nok ??? De snakket om at de kom til å omkomme med en slik sykkel, derfor kjørte de Harley. Jeg bare lo av dem og skjønte ikke hva de snakket om 8)

    Har en eldre kamerat som etter vært ikke skjønte hvorfor jeg ikke brukte hodet når jeg kjørte. Han kjørte jo selv alltid veldig fornuftig og kjørte svært pent.. Han maste og maste om dette og jeg ble veldig lei etter vært! Til slutt gå jeg han nøklene og ba han kjøre seg en tur. Når han kom tilbake fikk jeg høre:

    Beklager jeg tok feil, det er helt umulig å ikke gi full gass med en slik sykkel! Han hadde passert 200 på bakhjulet i 3. gir kun ved å vri på gassen. Min kamerat ble "motorsykkelfrelst" den kvelden og kjører en liten sykkel i Japan i dag.

    I dag, 9 år senere, skjønner jeg veldig godt hva Harleyguttene mente. Uansett hvor mye selvkontroll man har, er det helt umulig å ikke bli inspirert av det aks. kicket det f. eks er å dra fra et F-16 fly fra 0-250 km/t med etterbrenner. Dette kikket er så heftig at jeg to år tidligere ikke festet i hele russertiden, kun kjørte sykkel :) Adrenalin/endorfinkick er også mer avhenigskapende en f. eks morfin, derfra kommer også uttrykket:

    En dag under 200 km/ter en dag uten mening..



    Selv om noen få kjører i ruspåvirket tilstand, mener jeg at man ikke trenger det når kicket er så heftig og derfor slår alt. Få ting slår å ligge med breisladd i storsvingen på Rudskogen for å så dra sykkelen opp på bakhjulet med hele langsletten. Bremse på 230 km/t og hive sykkelen inn i masse herlige svingkombinasjoner med kneet godt plantet i asfalten

    Sesongen startet med min 3. sykkel (Kawagrønn trimmet zx9r 99 mod med 140 bakhjulshester og 180 kg), ny racingslisens på Rudskogen og sesongen endte med km 19500 + totalvraking av sykkelen :'(

    Det positive er at jeg overlevde dette og fikk rast fra meg som 21 åring. Har også erfart at det er bedre å drifte med fire hjul enn to og at det er bedre å grisekjøre på bane enn på offentlig vei. Før var jeg ung og udødelig, nå er jeg bare ung ;)
    Hehe....skjønner jo hva du mener.. ;)

    Hadde en del år selv der det vel bare var flaksen som gjorde at det gikk bra. Jeg har ihvertfall blitt "voksen" på 2hjul nå, og får ikke lenger det samme kicket av høy fart som før.

    For noen år siden så jeg en statistikk på årsaken til mculykkene, og årsakene jeg nevnte stod for rundt 50% av dem. Det gav meg et visst håp om at hvis jeg kjører som folk så går det greit! 8)
     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.759
    Antall liker
    7.711
    Muligens å banne i kirken; men hva mener folket om tyngre scootere?

    Av praktiske hensyn lurer jeg på å kjøpe meg en (Suzuki) Burgman 650 Exec, noen som har vært borte i disse?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Det har seg sånn, for min del, at eg misforsto noen litt vesentlig ting for litt for mange år sia. Mange av dem skal vi ikke rippe opp i no. Men en av de tingan va ideen om at menn skulle ha six-pack, det var tydeligvis kult og ville trekke damer. Tøft, tenkte eg, men eg kan gjøre det bedre - så eg gikk for øltønne i stedet for. No, noen år seinar, er eg villig til å diskutere kor lurt det var. Uansett, har eg no endt opp med en kroppsfasong som må sies å være lettere dråpe/pære-formet. Eller, som eg lik å tenke på det, aerodynamisk.

    Så, eg tenkte på å kjøpe meg bil, men kom fram til at det va litt synd å pakke et så aerodynamisk legeme inn i en bil - så no tenke eg på å kjøre opp til motorsykkel. Problemet mitt er at eg har ikke peiling i det hele tatt på sånne ting. Så er det noen som har lyst til å fortelle en ukyndig nordlending "the basics" når det kommer til sykler? Eg tenke på ka som er en god begynnersykkel, kor mye den vil koste, ka som er driftsutgifter o.l. Eg håpe å finne en sykkel som treng lite vedlikehold, kan kjøres litt langt med og som er morsom å kjøre.
     

    trond

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Innlegg
    73
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Mbare

    KTM eller Ducati.

    Den eneste grunnen til å ha sykkel er at det skal være moro. Det har ingenting med fornuft å gjøre, og man får mest for pengene ved å kjøpe det som er mest moro. Dermed er de fleste japanske sykler ute. De er muligens bedre teknisk, men det er slik jeg ser det mindre relevant. En sykkel skal ha litt 'sjel'. Dermed Ducati eller KTM. Jeg har begge deler, og har tidligere hatt mye japansk og tilogmed Harley en periode. Det eneste andre jeg kunne vurdert hvis jeg skulle kjøpe, som jeg har kjørt og likt, er sent 90 tall Harley Heritage som er en fantastisk tursykkel med utrolig sjarm ! Ellers ville det blitt en ny KTM Duke 690
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.400
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk nytt bakdekk på sykkelen idag. Grunnen til lite luft var ganske enkelt en spiker som sto rett i...
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    En kompis av meg kjøpte en KTM 950 super enduro rett før ferien. Sikle sikle.. 8)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.400
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noen som har parkert sykkelen for sesongen? Tenker å strekke sesongen lengst mulig selv. Blitt noen kompiser med sykkel nå. Planlegging av tur til kontinentet neste år er igang.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    bambadoo skrev:
    Noen som har parkert sykkelen for sesongen? Tenker å strekke sesongen lengst mulig selv. Blitt noen kompiser med sykkel nå. Planlegging av tur til kontinentet neste år er igang.
    Tja, her i Trondheim er det skummelt for tiden, med is på bilvinduer om morgenen. Har dog tro på at været blir varmere igjen, før det igjen blir kaldere... Riktig tidspunkt å sette inn sykkelen er alltid vanskelig. I fjor ble det for tidlig, og kunne godt ha ventet et par uker - viste deg seg. Et annet år ble det for seint og sykkelen måtte skuffes fram fra snøen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.400
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og sesongen har da startet igjen.. Eller tok den egentlig slutt?
     

    fisherman

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2006
    Innlegg
    46
    Antall liker
    2
    Tok ikke helt slutt nei, men det var et lite opphold da snøen hadde lagt seg, frosten satt og sykkelen så altfor nyvasket ut til å bli kjørt på nysaltede veier...................
    Det var over nå, trodde jeg. Ligger fa.... meg noe hvitt på plenen gitt.
    Tempen er i alle fall på + siden, så det blir tur på to hjul i helgen.
    ;D ;D
    Arild
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.805
    Antall liker
    8.118
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Denne tråden hadde eg heilt gløymt. Eg hadde intensjonar om å kuppe han, slik at vi kunne skrive om skikkelege MC-ar, ikkje desse med hjul. Hjul på ein MC er tull etter mitt syn, det er mykje betre med ein stift. Meir miljøvennleg også.
    Og så er dette fjorårets MC-tråd, ikkje det vi skulle halde oss til i 2009. Eg protesterer, og startar ein ny MC-tråd!
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    gjør det du.. så kan vi som vet hva en skikkelig mc er bli igjen her ;)

    jakr
     

    fisherman

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2006
    Innlegg
    46
    Antall liker
    2
    La oss nå ikke bli ertet opp.....
    Jeg har forlengst innsett at jeg er unormal.
    Det viser ansiktsuttrykket til folk som spør om hva motorsykkelen / stereoanlegget koster, med
    all mulig tvil feid tilside.
    I tillegg har jeg montert stereoanlegg på sykkelen....................
    De gale har det godt............Nå er Terje Rypdal akkurat ferdig, sola begynner å
    vise seg. Jeg er i ferd med å krype inn i kjøredressen og skal ut på to hjul.
    Ha en gal dag.

    ;D ;D ;D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.341
    Antall liker
    38.330
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Uten om å ha snakket om det engang så sa kona i går kvel, jeg syns du skal kjøpe deg en MC, du har jo hatt lyst på det lenge...

    Så da begynner jeg å lete, jeg er på jakt etter en ny (brukt) en. Det er over ti år siden jeg sist hadde en, det var en Honda Shadow, som jeg likte meget godt - så noe alla den.. Den bør være meget stabil, da jeg og verktøy ikke passer så godt sammen.
    Noen tanker dere?
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Årets første MC tur ble unnagjort i går! Herlig!! ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Ble inspirert av bar asfalt, sol og varme ( + 6*C ) på torsdag, så jeg begynte mentalt å forberede meg på å hente ut sykkelen til årets første tur i går. Lærer aldri at man ikke skal tenke slike formastelige tanker. :mad:

    "Heldigvis" kom det noe i veien slik at jeg måtte ta bilen på jobb, surt vær og sludd kom selvsagt utpå dagen i går og nå er det bare kaldt, grått, vått og trist. :'(

    Vi får se i slutten av Juni, kan jo ikke gi opp håpet? :-\
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn