Årets nordmann HFS-kåring, nominasjonstråd.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg synes vi skal kåre årets nordmann, litt sånn uhøytidelig.

Kom med nominasjoner, så lager vi en avstemming etterhvert. Sleng på en begrunnelse, evt suppler det som allerede er postet.

Jeg foreslår professor Bernt Hagtvet.

Mannen virker for det første som en lidenskapelig formidler, en sjeldenhet innenfor det akademiske miljøet. Han er dessuten en utrettelig forkjemper for demokrati og menneskerettigheter. Han er skarp og krystallklar der det trengs. for eksempel her: http://www.dagbladet.no/2010/12/04/kultur/debatt/kronikk/fredsprisen/johan_galtung/14558565/

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo

Den Galtung-kronikken leste jeg da den sto på trykk i forrige uke. En dödare!

Ellers syns jeg vi nordmenn har lite å slå oss på brystkassa for. Forslag fra marginalidrettenes verden blir for lettvint i denne tråden.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Harald Eia!

Med Hjernevask røsket han opp i den sanseløse sosialkonstruktivismen blant en del toneangivende norske forskere, herunder kjønnsforskere.

Eller som Elin Ørjaseter skriver:

Vittig nok er det derfor kanskje Harald Eias korstog for evolusjonsbiologisk tenkning som fremmer likestilling her i landet. Mer enn Jørgen Lorentzen og Cathrine Egeland, som viser andre fagfelt enn sitt eget en så monumental ignoranse.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873

Petter Northug

Han irriterte svenskene, og i tillegg gikk han fort på ski.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.367
Torget vurderinger
4

ErosLoveking skrev:
Forslag fra marginalidrettenes verden blir for lettvint i denne tråden.
Er det sånne marginale greier som sjakk du tenker på ?

Magnus Carlsen har jo gjort det sånn passe i fritidssysselen sjakk.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0

Da foreslår jeg Thor Hushovd. Ikke mye marginalitet å skue i den sporten.
Vm gull i denne idretten får ringvirkninger i norsk sykkelsport i mange år fremover.
Arrangere store sykkelritt, danne Norsk profflag og generell opptur i bredden for sykkelsporten!!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo

eeeehhhh.
Typisk norsk, og ingen bombe akkurat, å skulle tenke på noe som har med idrett å gjøre. Har vi virkelig så lite å fare med?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
895
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1

ErosLoveking skrev:
Har vi virkelig så lite å fare med?
Jepp! Men du kan jo nominere Thorbjørn Jagland da, han jobber jo hardt for verdensfred og samhold... :p

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
844
Torget vurderinger
6

Ludo skrev:
ErosLoveking skrev:
Jepp! Men du kan jo nominere Thorbjørn Jagland da, han jobber jo hardt for verdensfred og samhold... :p
Steike! Typisk hodeløs HFS-kommentar! Det er jo så utrolig lett og deilig å rakke ned på andre uten å bidra med noe positivt selv! :p :p :p
Og så er det vel ikke Jagland som bestemmer hvem som får fredsprisen heller!?
Årets pris en av de viktigste og modigste på lenge. Basta.
På linje med Sakharov (-75), Lech Valesa (-83) og Aung San Suu Kyi (-91) som heller ikke kunne komme og hente prisene selv da de var en torn i øyet til myndighetene i hjemlandet. Og alle vet jo hvordan det gikk med Polen og Sovjetunionen siden den gang. At Burma fortsatt er samme diktaturet som før er jo Kinas fortjeneste som eneste land som støtter regimet. Og hadde det ikke vært for Kina så hadde regimet i Nord Korea vært historie for lenge siden.

Når man ser Kinas reaksjon på fredsprisutdelingen så er det det beste bevis på at prisen gikk til rett person i år.

Fytterakkern! På denne tiden sitter vi og velter oss i ribbefett, vi oser over av velstand her i verdens rikeste land. Et land som i praksis er helt uten arbeidsledighet.
Skal vi ikke tørre å tirre verdens største diktatur med en fredspris, er det det du mener!?

Mitt første besøk på HFS på over en måned og så går jeg inn og legger inn kommentar på off-topic.... Hva svarten gjør jeg her!?? ???

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
895
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1

Finn M skrev:
Ludo skrev:
ErosLoveking skrev:
Steike! Typisk hodeløs HFS-kommentar! Det er jo så utrolig lett og deilig å rakke ned på andre uten å bidra med noe positivt selv! :p :p :p
Og så er det vel ikke Jagland som bestemmer hvem som får fredsprisen heller!?
Årets pris en av de viktigste og modigste på lenge. Basta.
På linje med Sakharov (-75), Lech Valesa (-83) og Aung San Suu Kyi (-91) som heller ikke kunne komme og hente prisene selv da de var en torn i øyet til myndighetene i hjemlandet. Og alle vet jo hvordan det gikk med Polen og Sovjetunionen siden den gang. At Burma fortsatt er samme diktaturet som før er jo Kinas fortjeneste som eneste land som støtter regimet. Og hadde det ikke vært for Kina så hadde regimet i Nord Korea vært historie for lenge siden.

Når man ser Kinas reaksjon på fredsprisutdelingen så er det det beste bevis på at prisen gikk til rett person i år.

Fytterakkern! På denne tiden sitter vi og velter oss i ribbefett, vi oser over av velstand her i verdens rikeste land. Et land som i praksis er helt uten arbeidsledighet.
Skal vi ikke tørre å tirre verdens største diktatur med en fredspris, er det det du mener!?

Mitt første besøk på HFS på over en måned og så går jeg inn og legger inn kommentar på off-topic.... Hva svarten gjør jeg her!?? ???
Oisann! Skal si jeg traff en ømt punkt... En hodeløs kommentar? Den fikk deg jo til å sette kaffen i vrangstrupen og til å tenne på noen av pluggene - skal vi kalle det spot on? ;) Næh, skal være snill jeg! God morgen forresten :)

N

nb

Gjest

Hva med vedkommende som var ansvarlig for at NRK kvittet seg med senderettighetene til eliteserien i fotball? Det må vel være en verdig kandidat?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

nb skrev:
Hva med vedkommende som var ansvarlig for at NRK kvittet seg med senderettighetene til eliteserien i fotball? Det må vel være en verdig kandidat?
HAN/HUN stemmer jeg på!

N

nb

Gjest

emotikon skrev:
nb skrev:
HAN stemmer jeg på!
Ja, problemet er vel imidlertid at han egentlig heter Alexander Rybak siden han påførte NRK store utgifter og NRK måtte spare penger.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.367
Torget vurderinger
4

Hva med Julian Assange ?

Han har sikkert ei tante på Gjøvik....

Dessuten er han jo blitt omtrent statsløs så da kan vel Norge forbarme seg over han ?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

Finn M skrev:
Det er vel nettopp det at vi (eller Jagland & co) ikke trenger holde oss inne med Kina som gjør at "vi tør". Vi ligger langt unna og har penger nok til å tåle et litt slitent forhold til Kina i et par år. Formålet med Fredsprisen er forøvrig ikke å tirre diktaturer, men å fremheve dem som gjør en viktig innsats mot krig. Ordlyden i Nobels testamente er klar nok, og forståelig med tanke på at hvordan han opplevde at oppfinnelsen hans ble brukt til å la europas unge voksne ta livet av hverandre i merkelig stor skala. Nobel var sikkert opptatt av demokratiske rettigheter, helsestell for fattige, sunne sinn i sunne legemer og sikkert alt annet godt, men han testamenterte tross alt ikke noe til slike formål, og det burde man strengt tatt respektere.

Hadde Jagland & co vært opptatt av å være lojale mot testators vilje og "turt å tirre" ikke en gjeng asiater på den andre siden av Verden, men naboer, kolleger, etc. så hadde de gitt prisen til EU.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

nb skrev:
emotikon skrev:
nb skrev:
HAN stemmer jeg på!
Ja, problemet er vel imidlertid at han egentlig heter Alexander Rybak siden han påførte NRK store utgifter og NRK måtte spare penger.
Ok.....stemmer, tross mine motforestillinger- på han da.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7

for meg er det soldatene som ofrer liv og helse i afghanistan som er årets Nordmenn

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873

ErosLoveking skrev:
eeeehhhh.
Typisk norsk, og ingen bombe akkurat, å skulle tenke på noe som har med idrett å gjøre. Har vi virkelig så lite å fare med?
Jonas Gahr Støre - han klarte å irritere amerikanske diplomater, og han gikk ikke fort på ski...

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.796
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

Harald Eia. For Hjernevask

Og Nobelkomiteen støttes.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike

Den altvitende "sofasluggeren" som kan alt og vet alt om alt og alle.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.722
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46

hva med Mullah Krekar for utrolig stayerevne og utholdenhet til å suge seg fast i norske pengebingen
mvh
Leif

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

LMC skrev:
hva med Mullah Krekar for utrolig stayerevne og utholdenhet til å suge seg fast i norske pengebingen
mvh
Leif
Uten at jeg kan si det med sikkerhet, men jeg mener at han er nektet noen økonomisk støtte. Han er her "frivillig" under nåde, og såvidt jeg har forstått lever på sin kones inntekt. Hva han eventuelt får i støtte fra sympatisk innstilte muslimer er en annen sak, men det er neppe sosialklienter og trygdede. Derfor tror jeg ikke han belaster min skatteseddel så fryktelig mye. Men jeg tar forbehold mot at han kan ha fått mottatt noe i etterkant, men jeg mener regelverket er ganske klart her.

geirf2 skrev:
Nominerer du meg? Tøysekoppen... ;D

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike

Yepp, vi to er helt sikkert gode kandidater som resten av Norge. Nei, vi får finne en norsk kineser og proklamere det litt ordentlig så de under oss får høre om det. ;D ;D ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing

jokris skrev:
for meg er det soldatene som ofrer liv og helse i afghanistan som er årets Nordmenn
Årets nordmenn og -kvinner! Støttes! Kan også tenke meg å foreslå Damelandslaget i håndball. De gjør en glitrende jobb, og bidrar virkelig til å sette lille Norge på verdenskartet! Frisk, sunn norsk ungdom som akkurat nå banker nederland så det holder! Tapet mot "broderfolket" har vi glemt forlengst!!

mvh. VilhelmW

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.554
Torget vurderinger
23

Zomby, jeg er MEGET skuffet over deg. Her lanserer du denne tråden, og så nominerer du ikke meg??

Jeg trodde vi hadde en avtale!

Z

Zomby_Woof

Gjest

Pengesluk.

Snilleste trikker'n på planeten. Schvæær i kjeften, bjeffer og glefser. Men biter lite.

På den annen side en livsnyter med stor appetitt og god smak. Unorsk!

Bra sånn? ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5

geirf2 skrev:
Mener du han som mener absolutt alle politikere er idioter og udugelige og kunne gjort enhver fotballtreners og dommers jobb bedre?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

pengesluk skrev:
Zomby, jeg er MEGET skuffet over deg. Her lanserer du denne tråden, og så nominerer du ikke meg??

Jeg trodde vi hadde en avtale!
Pinlig. Selv jeg er jo nominert.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø

emotikon skrev:
nb skrev:
emotikon skrev:
nb skrev:
HAN stemmer jeg på!
Ok.....stemmer, tross mine motforestillinger- på han da.
Ja som om ikke Rybak fikk nok stemmer i Moskva ;D

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

Zomby_Woof skrev:

Mannen virker for det første som en lidenskapelig formidler, en sjeldenhet innenfor det akademiske miljøet. Han er dessuten en utrettelig forkjemper for demokrati og menneskerettigheter. Han er skarp og krystallklar der det trengs. for eksempel her: http://www.dagbladet.no/2010/12/04/kultur/debatt/kronikk/fredsprisen/johan_galtung/14558565/
In all fairness: http://www.dagbladet.no/2010/12/10/nyheter/innenriks/nobel/johan_galtung/fredsprisen/14650271/

Z

Zomby_Woof

Gjest

zimon skrev:
Zomby_Woof skrev:

In all fairness: http://www.dagbladet.no/2010/12/10/nyheter/innenriks/nobel/johan_galtung/fredsprisen/14650271/
Nemlig. I mangel på et saklig svar hevder han seg mobbet og nekter å svare. Galtung er en snåling. Og jeg har lest hans 'klassiske' pasifistiske pamflett med den største velvilje. Surrete er det snilleste jeg kan si om både boka og opphavsmannen. Ute etter solide argumenter for pasifisme? Les heller 'Å dø for staten' av Truls Wyller. Jeg er ikke pasifist, men det er i hvert fall en mann det går an å være uenig med.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

Zomby_Woof skrev:
zimon skrev:
Zomby_Woof skrev:

Nemlig. I mangel på et saklig svar hevder han seg mobbet og nekter å svare. Galtung er en snåling. Og jeg har lest hans 'klassiske' pasifistiske pamflett med den største velvilje. Surrete er det snilleste jeg kan si om både boka og opphavsmannen. Ute etter solide argumenter for pasifisme? Les heller 'Å dø for staten' av Truls Wyller. Jeg er ikke pasifist, men det er i hvert fall en mann det går an å være uenig med.
Galtung er en kvass systemkritiker. Spør du meg vil jeg si at hans arroganse er fult ut forståelig. Livet er for kort. IKke dermed sagt at man trenger å falle på kne i nesegrus beundring eller svelge alle hans påstander, premisser osv. Tror jeg setter på ei plata jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest

zimon skrev:
Zomby_Woof skrev:
zimon skrev:
Zomby_Woof skrev:

Galtung er en kvass systemkritiker. Spør du meg vil jeg si at hans arroganse er fult ut forståelig. Livet er for kort. IKke dermed sagt at man trenger å falle på kne i nesegrus beundring eller svelge alle hans påstander, premisser osv. Tror jeg setter på ei plata jeg.
Da tror jeg vi bare må være enige om å være uenige. Du får nominere Galtung, så stemmer vi om det. ;)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

Zomby_Woof skrev:
zimon skrev:
Zomby_Woof skrev:
zimon skrev:
Zomby_Woof skrev:

Da tror jeg vi bare må være enige om å være uenige. Du får nominere Galtung, så stemmer vi om det. ;)
Da enes vi om det. Jeg har ikke behov for å nominere Galtung til noe, hverken her eller der.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94

Wenche Foss!
- Sikkert siste gangen vi får sjansen til å kåre henne for noe som helst. Damen har gjort masse for mange, fra downs-barn til innvandrere og homofile. Tolleranse i en borgerlig og velduftende innpakning.

Mvh
Sniff

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.367
Torget vurderinger
4

Bernt Hagtvet: "Jeg har møtt journalister hvis uvitenhet er uten huller." Et innertierutsagn som i seg selv er verdt en nominasjon.

Magnus Carlsen: Verdens beste i verdens største (?) idrett (?).

(Magnus er han til venstre på bildet.)

Abid Raja: Blander iblant roller, sier mye rart, slett ikke enig i alt han sier, likt og mislikt av begge debattsider, men han har tatt en markant rolle mellom barken og veden i flere debatter.

Terje Riis-Johansen: Årets roer. Årets stayer. Sucker !

Morten Lindberg: Årets lyd.

Stargate: Årets hitmakers.

Karl Ove Knausgård: Årets familiepornograf, - i gang med sjette bind med navlelo.

Sigrid Bonde Tusvik: Årets linselus. Utrolig hvor mye presse man karre til seg med kun noen klamme vitser på CV'n.

Cecilia Brækhus: Aldri har boksing vært vakrere.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

Sniff skrev:
Wenche Foss!
- Sikkert siste gangen vi får sjansen til å kåre henne for noe som helst. Damen har gjort masse for mange, fra downs-barn til innvandrere og homofile. Tolleranse i en borgerlig og velduftende innpakning.

Mvh
Sniff
Sant nok, +1.

Topp Bunn