Årets skive.....

O

om.s

Gjest
Som alltid på denne tiden av året begynner det å kristallisere seg hvilken skive/r man opplever som årets beste!
Selv har jeg ett par tre kandidater, men gir de ett par runder til før jeg kommer frem med hvilke.

Men, jeg vet det er fler mer bestemte og utålmodige enn meg her, så fyr løs!!

mvh
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
vrient dette om.s ! oppfatningen av årets beste plater kan variere fra dag til dag.men her er 5 som er inne på topp 10-lista :

Sophie Barker - earthbound ( riktignok utgitt i '05 )
Stuart A. Staples - leaving songs
Beth Orton - comfort of strangers
Steve Harley - the quality of mercy
The Knife - silent shout

årets mest spillte er Lars Winnerback's "efter nattens brandar" ( samleplate )

mvh. s,
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Årets plate har vært klar lenge, men det er trangt i oppløpet blandt de som kommer bak.
 
O

om.s

Gjest
Da har jeg bestemt meg, Patricia Barber " Mythologies" er årets tett tett tett fulgt av Mary Gauthier "mercy now", på vinyl, ja ja det er ikke av året men den er handlet ila året....

mvh
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.719
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Da har jeg bestemt meg, Patricia Barber " Mythologies" er årets
Er nesten enig. Suveren plate, og har kjøpt den, men Ray Lamontagne "till the sun turns black" er hakket bedre
;)

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Årets for mitt vedkommende er Dave Brubeck Quartet 'Take Five'

Og nå kommer jeg til å få tyn for at jeg ikke kjøpte den for lenge siden..

;)
 
A

Akle

Gjest
Blood Brothers - Young Machetes... Slik virker det i alle fall for øyeblikket.

Atle "jeg sitter på fasiten, den er en bombe" K
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Hmm tja må tenke litt på den. I sjangeren årets beste norske plate går min stemme iallefall til:
Minor Majority - Reasons to hang around
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Siste K Bremnes er knall, men venter kanskje fortsatt på den beste. Spent på Donald Fagens Morph the cat....
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Tror jeg vil gå for Bob Dylan "Modern Times" på vinyl ...
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Selv om det er litt igjen av året. Mine 10 beste fra 2006.

1. Bob Dylan - Modern Times
2. Ray LaMontagne - Till the Sun Turns Black
3. Deadstring Brothers - Starving Winter Report
4. Tom Waits - Orphans
5. Totta & Wiehe - Dylan
6. Jessi Colter - Out of the Ashes
7. Willie Nile - Streets of New York
8. Johnny Cash - American V
9. Neil Young - Living With War
10. Drive By Truckers - A Blessing and a Curse
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Tror jeg vil gå for Bob Dylan "Modern Times" på vinyl ...
Det tror jeg jaggu jeg kan si meg enig i......trur eg. ::)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
4
Bruce Springsteen - Seeger sessions

Er visstnok best på vinyl (bombe... :))
 
O

om.s

Gjest
Hyggelig at mange sin beste endt på vinyl....da er det bare å vente på at den jeg valgte også slippes på god formatet....

mvh
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
4
Hyggelig at mange sin beste endt på vinyl....da er det bare å vente på at den jeg valgte også slippes på god formatet....

mvh
Waits??
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Er om.s så sær a ? Jeg tror ikke det. :D
Waits er god innimellom.... i ikke for store doser....det er nå min ringe mening da. ;)
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Er om.s så sær a ? Jeg tror ikke det. :D
Waits er god innimellom.... i ikke for store doser....det er nå min ringe mening da. ;)
Hvis du ikke liker Waits i for store doser, er vel ikke det nyeste trippel-albumet med over 3 timer musikk øverst på din julegaveliste som må sendes nissen en av de nærmeste dagene??!!!
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Denne tror jeg kommer godt opp på lista mi.....

JARVIS COCKER - Jarvis

Får dra konklusjonen nærmere slutten av året...

8)
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke liker Waits i for store doser, er vel ikke det nyeste trippel-albumet med over 3 timer musikk øverst på din julegaveliste som må sendes nissen en av de nærmeste dagene??!!!
Nissen er for treg ......jeg har den. ;)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
Ingen tvil:

Modern Times med Dylan (og selvsagt på vinyl i disse moderne tider)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Intet ondt sagt om hverken Waits eller Dylan, men hvor blir det av Jarret's "Carnegie Hall"? Her tar han solopiano til nye høyder, og personlig finner jeg denne enda bedre en Wien og Köln.

En annen plate som har imponert meg storveis er Slayer's "Christ Illusion". En gjeng med førtiser som komponerer og spiller med en friskhet og umiddelbarhet de fleste 20-åringer bare kan drømme om. Life Begins at 40! (..........)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.223
Antall liker
7.062
Torget vurderinger
4
Intet ondt sagt om hverken Waits eller Dylan, men hvor blir det av Jarret's "Carnegie Hall"? Her tar han solopiano til nye høyder, og personlig finner jeg denne enda bedre en Wien og Köln.

En annen plate som har imponert meg storveis er Slayer's "Christ Illusion". En gjeng med førtiser som komponerer og spiller med en friskhet og umiddelbarhet de fleste 20-åringer bare kan drømme om. Life Begins at 40!  (..........)
Hehe....bred musikalsk smak har du jaffal...selvom du selvsagt bare har rett i det første forslaget....som er glimrende ;-)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Skal ikke trekke det alt for langt, men en del av Miles's 70-talls arbeider, f.x. Agartha, står ikke tilbake for Slayer når det gjelder intensitet og råhet i uttrykket. Pointet er vel at fenomenet kvalitet overskrider genre!
 
B

bamsemann

Gjest
Det spørs jo litt hvilke kriterier man skal legge til grunn.

Musikalsk kvalitet
Spilleglede
Salg

Det må jo bli Springsteen The Seeger Session.. uten tvil!

bamsemann.. :)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.277
Antall liker
6.577
Blood Brothers - Young Machetes... Slik virker det i alle fall for øyeblikket.

Atle "jeg sitter på fasiten, den er en bombe" K
Skjerp deg.
 
O

om.s

Gjest
Nei her foretrekkes det damer, og den utvalgte heter Patrica Barber "Mytologies" ;) ;D

Ang Waits, så har jeg vel mer sansen for noe av det tidligere han har gjort, vel og merke uten å ha hört den siste, men jeg har vel en 5-6 skiver av mannen liggende.

mvh
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Litt tidlig dette her, men akkurat nå tror jeg kandidatene mine er (og uten egentlig å ha tenkt så nøye gjennom det)

Bonnie "Prince" Billy - The letting go
Joanna Newsom - Ys
Thom Yorke - The Eraser
Booka Shade - Movements

Joanna Newsom har jeg kanskje ikke hørt nok på, dog. Sitter akkurat nå og hører på Patricia Barber, Mythologies, som andre har nevnt her. Fin nok den, men egentlig ganske så kjedelig. Dette er tyggegummi-voksen-popjazz...... Behagelig og intetsigende musikk etter min oppfattning
 
O

om.s

Gjest
. Sitter akkurat nå og hører på Patricia Barber, Mythologies, som andre har nevnt her. Fin nok den, men egentlig ganske så kjedelig. Dette er tyggegummi-voksen-popjazz...... Behagelig og intetsigende musikk etter min oppfattning
Den var nye (tyggegummi-voksen-popjazz) iallefall hva denne damen angår, det er da tydelig at ord (tekster) bl.a kan oppfattes så vidt forskjellig som her, men det er jo det spennende med det hele, ens egen opplevelse av musikken ;) ....

mvh
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Den var nye (tyggegummi-voksen-popjazz) iallefall hva denne damen angår, det er da tydelig at ord (tekster) bl.a kan oppfattes så vidt forskjellig som her, men det er jo det spennende med det hele, ens egen opplevelse av musikken ;) ....

mvh

Ok, "tyggegummi" var nok ikke helt riktig begrep og i overkant kjapt av meg. Men resten står jeg for ;)
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Jeg har stor forventning om denne:
Sivert Høyem - Exiles



Mulig det blir Norsk årets skive.... ;)

8)
 

allegro

Medlem
Ble medlem
02.08.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Årets skive er Tragediennes med Veronique Gens. Noen som topper den sangstemmen? Noen med mere følelser og nyanser i alle registre?Tviler på det. Hun akkompagneres av et førsteklasses orkester og lyden er fremragende.
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.012
Antall liker
1.370
Torget vurderinger
5
Ligger an til å bli topp fem:
Joanna Newsom - Ys
Cat Power - The Greatest
Thom Yorke - The Eraser
Tom Waits - Orphans
Bob Dylan - Modern Times

Tormod
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
utvilsom... Patricia Barber "Mythologies". Omgående T Waits, han må begynne å drikke og røyke "maria" igjen, eller skille seg fra kona. Siden han sluttet -for flere år siden nå- har han ikke gjør noe man kan høre på, bare et par melodier og masse bråk ( fikk hodepine med hans siste video)ja ja, han er "Kult" men, for meg ( som har elsket Waits fra begynnelse) holder ikke med noen gode tekster og så så dårlig lyd, uansett vinil eller cd. Forstår ikke faktisk hvordan de fleste snakker om "så bra lyd " Latterlig. Sorry Tom, måtte si det, bare det.
PD. Selvfølgelig skal forsette å høre på han, men til "Big Time", ikke mere. Blue Valentine er min favoritt.
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.012
Antall liker
1.370
Torget vurderinger
5
Litt laber aktivitet på denne tråden, så jeg legger inn fem til:
Amy Winehouse - Back to black
Jenny Lewis with The Watson Twins - Rabbit fur coat
Morrissey - Ringleader of the tormented
Gotan Project - Lunatico
Arctic Monkeys - Whatever people say I am, that's what I'm not

Tormod
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Støtter seeger, men Kate Bush`s comeback slo hakket hardere. Coral room en av de mest gripende stykker musikk jeg kjenner til.

mvh
sniff
 
K

kiwi

Gjest
Mitt beste kjøp i år trur jeg er Rosemary Clooney og Duke Ellington (blue rose) fantastisk jazz fra 50 tallet. Er også veldig god lyd på denne :)
Mvh: Espen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.646
Antall liker
2.844
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
siste til william hut bør komme høyt opp i vurderingen. gleder meg til den slippes 27.12.......................
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Noen timer inn i det nye året her, stille i stua, ungene har lagt seg og jeg har truffet min beslutning. Har tenkt litt på dette de siste dagene, men når det kom til stykket var det egentlig enkelt. Uten tvil og med fast stemme utroper jeg In the Country; Losing Stones, Collecting Bones til årets plate

 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Selvsagt vanskelig å plukke en skive, men etter litt frem og tilbake står jeg tilbake med denne:

Bruce Springsteen: We shall overcome - The Seeger Sessions

Lydmessig er denne best på vinyl, men et opptak kan ikke yte Springsteen og Seegergutta noe i nærheten av rettferdighet: takket være Fosse fikk jeg med meg begge konsertene i Spektrum og de gikk rett inn på min "all-time-high konsertopplevelser" liste. Dere som var der skjønner hva jeg prater om.

Ellers vil jeg trekke frem et par andre gode utgivelser i 2006:

Tom Waits - Orphans
Iron Maiden - A matter of life and death
 
Topp Bunn