- Årsaken til tinnitus funnet

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.009
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
dette er spennende nyheter

Studier viser at svekket hørsel kan gå hånd i hånd med overirritable nerver i området i hjernen som prosesserer lyd.

Denne ukontrollerte nerveaktiviteten forårsaker lyden som plager folk med tinnitus og synes å være forbundet med genforandringer, skriver Neuroscience.

...

Forskningsleder professor Don Robertson sier at å identifisere gener som er assosiert med spontan aktivitet i nerveceller er svært vanskelig.

- Det betyr at det kan være mulig å bruke medikamenter for å blokkere aktiviteten og behandle plager som tinnitus i framtiden.
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=551933

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.643
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Kan det hjelpe å ligge på sofa'n hele dagen? En god grunn til å være lat?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
HoJ skrev:
Det skal jeg love deg ikke hjelper! Tinnitus blir værre jo mere du prøver å slappe av. Slik er det hos meg ihvertfall.

OS

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.643
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
OS skrev:
HoJ skrev:
Det skal jeg love deg ikke hjelper! Tinnitus blir værre jo mere du prøver å slappe av. Slik er det hos meg ihvertfall.

OS
Dritt! Da må jeg finne en annen god løsning for å ikke gjøre noe.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.966
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tenk på noe annet. Tenk på noe annet. Tenk på noe annet. Tenk på noe annet. Tenk på noe annet. Tenk på noe annet. Tenk på noe annet. Tenk på noe annet. Tenk på noe annet. Tenk på noe annet. Tenk på noe annet. Tenk på noe annet.

Nå blir det kanskje snart pillepopping i stedet.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Pussig at denne tråden startet akkurat i dag! Har i 4 mnd vært plaget med det de kaller "virus på hørselsnerven". Det er det de kaller det når det ikke er en bakteriell infeksjon, har jeg forstått... Ingen bakterier, ingen penicilin! "Det går over av seg selv", ble jeg fortalt. Med de plagene jeg har hatt, har jeg trodd lite på det. Men legen fikk rett (selvfølgelig) og I DAG har jeg kunnet nyte stillheten OG kunne spilt musikk lengre enn 15 minutter. Hele 2 timer med normal lyttevolum med mine Klipsch RF-7 (i overkant høyt ;D).

Hodesusen (øresusen), lyttetrettheten, humørsvigningene, overfølsomheten og svimmelheten er borte! Hurra!! :)

Det som imidlertid irriterer meg stort er at diagnostikken ikke skiller på forskjellige typer øresus. Jeg prøvde meg med å forklare at jeg ikke hadde "øresus" men heller noe jeg navnsatte som "hodesus". Det var ikke pipelyder i 1kHZ - 10kHz området, det var mere en suselyd, ca som linjetrafoen på en "gammeldags" tv; sånn ca 15kHz. DET var lyden som plaget meg i varierende grad. Forskjellen slik jeg opplevde det er at min øresus/hodesus IKKE kommer fra evt. larmskader men fra nerver ETTER der hvor akustiske svigninger blir plukket opp, følgelig kan det behandles og er opprettelig. Legen hørte ikke på det øre...

Men, sjiit i det! No bli'r det vår, det kjinne e so vel! ;D ;D ;D

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
620
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har erfaring med at øresuset blir bedre etter en periode med lav lytteaktivitet. Har hatt en liten teori på at det kan være ting i øret som blir irritert og lyttingen på høyere volum provoserer fram øresus. Man blir rett og slett overfølsom. Kanskje jeg har hatt litt rett?

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
86
Jeg legger alltid merke til pipingen når jeg leser sånne artikler.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.753
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
oyvjorge skrev:
Har erfaring med at øresuset blir bedre etter en periode med lav lytteaktivitet. Har hatt en liten teori på at det kan være ting i øret som blir irritert og lyttingen på høyere volum provoserer fram øresus. Man blir rett og slett overfølsom. Kanskje jeg har hatt litt rett?
hyggelig at du har funnet kilden til irritasjonen og lagt den ut for salg! ;D

mvh
Leif

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.286
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
cybervision_ skrev:
Har alle i tråden tinnitus? ;D
Jeg for min del opplever både stillheten og hører "Lyden".

Så mine analytiske gullører er på plass igjen! ;)
Jeg hører hele tida stemmer. Selv om anlegget er slått av og alle sikringer er skrudd ut og jeg er helt alene, så må jeg likevel kikke bak høyttalerne hvem i svarte det er som hele tiden snakker til meg, enda jeg trekker ut kablene..! Jeg tror det er fordi jeg har gullører, at jeg hører de stemmene hele tiden...

Bjørn ;D

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Kabeldragern skrev:
cybervision_ skrev:

Jeg hører hele tida stemmer. Selv om anlegget er slått av og alle sikringer er skrudd ut og jeg er helt alene, så må jeg likevel kikke bak høyttalerne hvem i svarte det er som hele tiden snakker til meg, enda jeg trekker ut kablene..! Jeg tror det er fordi jeg har gullører, at jeg hører de stemmene hele tiden...

Bjørn ;D
Her tror jeg at blander inn noe helt, helt annet! Her hjelper ikke bare ørevoks-fjerning... ;D

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.009
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Her tror jeg at blander inn noe helt, helt annet! Her hjelper ikke bare ørevoks-fjerning... ;D
Det er vel bare å justere styrken på øreskyllinga...

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Fra Stereophile:

The Neuromonics system addresses the perceptual filters using systematic desensitization. After several months, the audio signal is adjusted so the user is momentarily exposed to the tinnitus while in a relaxed state. As a result, the brain is retrained to pay less and less attention to it.

Initial results have been very encouraging. In one recent clinical study conducted at Curtin University of Technology in Perth, Australia, 90% of the subjects reported a reduction in their tinnitus-related disturbance of 40% or more, with a mean improvement of 65%, and significant benefits were reported after only two months. After six months, 80% of subjects reported a level of disturbance that was no longer clinically significant, leading to better sleep and a higher level of general well being.
(http://stereophile.com/news/neuromonics_tinnitus_breakthrough/#)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.286
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
bjornh skrev:
Kabeldragern skrev:
cybervision_ skrev:

Bjørn ;D
Sier du det? -og jeg som trodde Elvis, John Lennon, Michael Jackson og Johnny Cash hadde gitt ut samleplate? Den de synger sammen i låtene på?

;D

V

vredensgnag

Gjest
coolbiz skrev:
Fra Stereophile:

The Neuromonics system addresses the perceptual filters using systematic desensitization. After several months, the audio signal is adjusted so the user is momentarily exposed to the tinnitus while in a relaxed state. As a result, the brain is retrained to pay less and less attention to it.

Initial results have been very encouraging. In one recent clinical study conducted at Curtin University of Technology in Perth, Australia, 90% of the subjects reported a reduction in their tinnitus-related disturbance of 40% or more, with a mean improvement of 65%, and significant benefits were reported after only two months. After six months, 80% of subjects reported a level of disturbance that was no longer clinically significant, leading to better sleep and a higher level of general well being.
(http://stereophile.com/news/neuromonics_tinnitus_breakthrough/#)
Kjenner til denne som Stereophile skriver om. Neuromonics valgte ut A8 earbuds fra B&O til bruk sammen med signalenheten de produserer, fordi disse ga den riktigste frekvensresponsen inn i øret. Vurderte å bruke det i reklame for A8 ...

Visstnok en meget effektiv og dokumentert behandlingsmetode.

http://www.neuromonics.com/patient/treatment/index.aspx?id=46

Jeg fikk mekanisk tinnitus etter at jeg renset ørene med Q-tips, så nå bruker jeg øreskylling i stedet. (De små hårene i øregangen knekker pga Q-tips, og så blir det svingninger til de vokser ut igjen.)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.286
Torget vurderinger
1
Q-tips er vel jfr. leger nokså tullete å bruke og unødvendige og har visstnok lite med hygiene å gjøre.

V

vredensgnag

Gjest
bjornh skrev:
Q-tips er vel jfr. leger nokså tullete å bruke og unødvendige og har visstnok lite med hygiene å gjøre.
Likefullt selges de i milliontall ...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.383
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Kabeldragern skrev:
bjornh skrev:
Kabeldragern skrev:
cybervision_ skrev:

Bjørn ;D
Sier du det? -og jeg som trodde Elvis, John Lennon, Michael Jackson og Johnny Cash hadde gitt ut samleplate? Den de synger sammen i låtene på?

;D
I tillegg til desse stemmene inne i hovudet du høyrer, ser du personar også?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.286
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
bjornh skrev:
Likefullt selges de i milliontall ...
Har vel mest med misforstått forhold til hygiene å gjøre.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.286
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
bjornh skrev:
Kabeldragern skrev:
bjornh skrev:
Kabeldragern skrev:
cybervision_ skrev:

Bjørn ;D

;D
I tillegg til desse stemmene inne i hovudet du høyrer, ser du personar også?
Hehe. Tja, kanskje jeg skulle høre med dem om de opptrer live også... ;D

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Et feit og god fisk,full av vitamin d,spesiellt sild,heilt nødvendig i vinterhalvåret.

Det hjelper på allmentilstanden+gulrot skal og vere bra for hørselen.

Mvh.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.901
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ser ingen årsak forklart, jeg. Det er forskjell på korrelasjon og årsakssammenheng.

Men jeg ser masse som treffer kjernen av HFS sitt eksistensgrunnlag
aktivitet i nervene i den auditive hjernestammen, området i hjernen som bearbeider lyd.....
........ baner som normalt holder kontroll på overføringen av nervesignaler er blokkert og at andre er mer aktive en vanlig er
Ikke umulig at flere HFSere enn tidligere antatt er rammet..... ;D

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har øresus på begge ører. det er ikke mye men nok til at det er irriterende. jeg tar gjevnlig hørselstester og hver gang får jeg beskjed om at jeg har såp god hørsel som bare det.

Lite lytting i perioder gjør ikke tinnitus svakere. det har man prøvd ut.

nakken er stiv, men jeg tror ikke det kommer av det for min del. Heller ikke høye lyder eller mye støy.

Ifølge ørelege kan en vond fot gi deg øresus. det er tusenvis av grunnet til at dette blir forsterket.

Og til dere som ikke tror dere hadde det. Alle mennesker på denne jorden har øresus så lenge de har trommehinner og øreganger.
Forskjellen er i hvilken grad den er.

For min del har jeg ikke noe problem med og høre forskjell på underlag, føtter og kabler og all slags lurendreieri som fungerer fin fint, så man er ikke døv når man har tinnitus.

McLaren

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.286
Torget vurderinger
1
Det er selvfølgelig et stort problem for mange dette, et folkehelseproblem så langt jeg har skjønt.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Min erfaring er at det faktisk hjelper og høre på musikk (lytte seriøst på hovedanlegget)

I perioder hvor tinnitusen er som verst, er det faktisk kun mens jeg sitter og lytter til musikk at den blir borte..

Ikke for høyt volum selvsagt ;D

Det er klart at pipingen er plagsom.. mener også at den utløses av stress, og perioder med høyt arbeidspress f.eks.

Ellers er det forskjellige årsaksforklaringer til fenomenet, noen mener at det i stor grad er psykisk (psykosomatisk) relatert, og at den i første omgang kan utløses av traumatiske opplevelser, da spesielt hvis former for støy er inne i bildet underveis i den traumatiske situasjonen.,. ???

Noen ganger innbiller jeg meg at jeg kan klare å "tenke" den bort..

JT

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hagleskyting uten hørselvern kan føre til hørselskader og tinnitus, det har jeg flere i bekjentskapskretsen som kan skrive under på. Vi som jakter uten hørselvern, gambler nok litt rått med egen hørsel og helse...

Jeg har tidvis hatt plager med øresus, og knytter det sammen med stress. Det er typisk i situasjoner hvor stressnivået har vært betydelig og over tid, at øresusinga har dukka opp...en susende, pipende lyd på venstre øre etter leggetid. Men det har vært "til å leve med" for min del. For de som er skikkelig ramma av tinnitus, må det fortone seg heilt for jævlig.

mvh. VilhelmW

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.518
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
72
Som om jeg skulle ha skrevet det selv om mine egne susplager. ;)

McLaren skrev:
Jeg har øresus på begge ører. det er ikke mye men nok til at det er irriterende. jeg tar gjevnlig hørselstester og hver gang får jeg beskjed om at jeg har såp god hørsel som bare det.

Lite lytting i perioder gjør ikke tinnitus svakere. det har man prøvd ut.

nakken er stiv, men jeg tror ikke det kommer av det for min del. Heller ikke høye lyder eller mye støy.

Ifølge ørelege kan en vond fot gi deg øresus. det er tusenvis av grunnet til at dette blir forsterket.

Og til dere som ikke tror dere hadde det. Alle mennesker på denne jorden har øresus så lenge de har trommehinner og øreganger.
Forskjellen er i hvilken grad den er.

For min del har jeg ikke noe problem med og høre forskjell på underlag, føtter og kabler og all slags lurendreieri som fungerer fin fint, så man er ikke døv når man har tinnitus.

McLaren

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.546
Torget vurderinger
10
Jeg har tinnitus. Burde ikke lest tråden, nå begynte jeg å tenke på det og så plutselig hører jeg den :(

Men det viser, at det blant annet har noe med fokus å gjøre, ikke det at man kan tenke den bort, for det går ikke. Men man kan akseptere den som noe som er der, så glemmer man den gradvis.

Den plager meg sjelden. Merker det mest på skitur eller i skogen når det er vindstille. Det verste er å legge seg etter at man har drukket alkohol, da uler det (og nei, jeg snakker ikke om store mengder selv om det er fristende å kommentere kommentaren min ;D)

Jeg har også litt nedsatt hørsel men nyter likefult god lyd. Har tatt hørseltest nå (40 år gammel) og for 10 år siden hos samme ørelege. Jeg fortalte ham på forhånd hvordan frekvenskurven på ørene mine var mht til redusert hørsel. Han så oppgitt på meg og sa at vi fikk vel ta alle testene først. Etter at alle testene var tatt sa han at han aldri hadde hatt en pasient som kunne forutsi egne frekvenskurver, hvorpå jeg repliserte at jeg var kanskje mer enn normalt interresert i nettopp det 8)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.530
Jeg har hatt tinnitus i 15-20 år.
Det varierer veldig.
Er nok ikke noen kur mot det, nei.
Men den mentale innstilling har nok mye å si
på hvordan man takler det.
Det er viktig å ikke gjøre det til en stor sak.

Men for de som er alvorlig angrepet er det nok riktig ille.

Topp Bunn