Åssen er det å være femti egentlig??

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Selv om jeg har hørt at "life begins at forty" så legger
jeg merke til at femtiårsjubileene blir tettere og tettere rundt meg.
Hvordan er det egenlig å være femti?
Det er da 20-25 år siden man stiftet hjem og famile og begynte livet som gjeldsslave...

Ved 50 bør det meste være unnagjort av trivialiteter,dvs man sitter der som femtiåring med:

1. Nedbetalt hus
2. 1 mill banken, (hvis man ikke har kjøpt hytte underveis i livet da...)
3. Grei jobb, stabil inntekt, og overskudd hver måned.
4. En kone det fortsatt er verdt å ta vare på
5. Barna ute av huset...

Man hva så?? kjøper man seg MC,Ferrari eller kjøper hifi til 500 knok...
Og når det er gjort hva da ...Setter man seg ned og venter på pensionen og på å bli bestefar? Flytter til Spania og klager på skatten og stemmer Frp?

Jeg mistenker at det blir mye reising og god mat og musikkopplevelser,men de fleste må jo fortsatt jobbe...jeg også.

Hver alder har sin sjarm og "utfordringer" tydeligvis.

Jeg har tenk mye på dette i det siste...Spesielt den økonomiske friheten som kan oppstå, hvordan forvalter man den best mulig..??.

Så hva sier femtiåringene om livet etter 50+, Er det verdt å bytte ut gjeld og travle småbarnsdager med rikdom, slaraffenliv, prostata og impotens? ;)

Sleiven
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Jeg trodde det sto "femi" i stedet for "femti".
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.151
Sted
'
Jeg får si som Mick Jagger: What a drag it is getting old...

Jan E.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.030
Antall liker
898
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
"Det er bedre å bli 50 enn å ha vært det"

Som en kompis så treffende uttrykte det her om dagen....i sitt 53 år, fortsatt med gjeld, økende vekt, sviktende hørsel, passe lykkelig skilt, i for lite hus som ikke yter drømmehifien rettferdighet - skulle den dukke opp en dag....
 
S

slowmotion

Gjest
Alvorlig talt, det er bedre å være 50 enn å ikke bli det.
Hørselen er ikke det den var , og ikke synet heller,
men det får man bare leve med.

Enten kan man falle hen i depresjon over hvor gammel man har blitt,
eller så kan man tenke at, dæven, jeg har blitt 50!
Jammen ikke dårlig!

Enkelt valg...

;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.536
Antall liker
9.981
Å fylle 50 gjorde meg ingenting. Værre var det å tenke på at jeg da hadde hatt førerkort for bil i 32 år!
Det der med gjeldfri o.s.v. stemmer ikke.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.278
Antall liker
6.655
Fortsatt bare halvveis til 100.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.062
Antall liker
12.175
Sted
Hus
Er i mitt 53. år, og har det bare knall. kjører på ski om vinteren, og er i båten om sommeren. Sykkelen blir også flittig brukt. Helsa er god, men er ikke gjeldfri før om 10 år pga samlivsbrudd. Har ikke en dritt å klage over, og går inni de samme buksene som da jeg var 20. Ser til og med tærne mine og det jeg pisser med uten å bøye meg fram :D
 
V

villov

Gjest
Trodde i det minste at jeg skulle bli voksen den gang da jeg ble 50.
Tok feil...
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Største problemeter å la vær å sikle etter lettkledde fjortiser... 8)
(Er "bare" 27 år...æææ 44 var det visst ;D )

Arne K
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.894
Antall liker
29.318
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Et mer utfyllende svar:
Livets elv flyter roligere. Man er kommet gjennom strykene, det er mindre dramatikk, litt mer tid til ettertanke og nytelse.

Man har entydig bedre råd, kanskje også fordi man "has been there, done that"? Trenger liksom ikke å ha 2 mercer og stor villa, det er allerede krysset av på lista over ting man har hatt eller gjort.

For egen del har jeg valgt å ta ut bedre råd i form av mer fritid. Jobber full mandag, null tirsdag,halv onsdag, full torsdag, full fredag.

Har akkurat hatt en liten aha- opplevelse: Kom hjem fra en stor kongress på søndag. Følte at jeg hadde vært veldig selskapelig, men var i seng senest 2330 hver kveld. Der de yngre kollegaene dro på fest etter dagens dont, spiste jeg en god middag, tok en kaffe avec og tuslet hjem til hotellet.
Siste kvelden var "Party Night". Standup, livemusikk og diskotek i kongressenteret.
Undertegnede + 3 gråhårede kolleger dro på herreaften på en av Birminghams absolutt beste italienske restauranter, spiste, drakk, pratet og hadde det aldeles utmerket! Var likevel i seng kl 2330..

En skal absolutt ikke undervurdere kontaktnettet en får med årene... Som 30- åring har man kontakt med en saksbehandler, men med 50+ er man på fornavn med adm. dir..

Familie? Er skilt, men er samboer med min kjæreste fra den gang jeg var 20... Voksne barn, ingen barnebarn.

Økonomi? Som sagt, mye bedre råd, men ikke gjeldsfri. Når det gjelder lån og finansiering, se "kontaknett" 8)

Har ikke Harley Davidson, Ferrari eller båt større enn 14 ".

mvh
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
For over 30 år siden var det en på jobb hos oss som fyllte femti og sjefen spurte ham om han hadde tenkt igjennom livets store spørsmål: " Skulle han fortsatt være en ung viril mann, eller skulle han bli en gammel gris"?

Dette hadde han selvfølgelig ikke tenkt over så han ble til almenn fornøyelse svar skyldig.

Etter denne episoden har jeg av og til stillt 50års jubilanter det samme spørsmålet, og ingen hadde svar på rede hånd. Helt til en gang for ca 20 år siden da en god venn fikk spørsmålet og kontant svarte: "Gammel gris, for gamle griser - griser best!" Jeg var da et par og tredve og fant ut at jo det var sikkert ikke så ille å bli 50, man kunne jo bestemme seg for å bli en gammel gris! Si hva man vil om gamle griser, de har det sikkert artig!

Bortsett fra det er man mentalt ikke eldre enn noen og tyve, bare litt mer erfaren og vis. Lite gjennomtenkte saker, som tvilsomme damer, vet man at man bør holde seg unna når man har passert 50, men gjør man det?? ;D ;D

Mao ikke noen stor forskjell på livet før og etter 50. I allefall så lenge man unngår panikk og dertil hørende patetisk springing etter damer som, rent aldersmessig, kunne vært ens egne døttre. Lev livet og bli eldre medverdighet og dyrk kvalitet framfor kvantitet. Mye som tkr beskriver det.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.062
Antall liker
12.175
Sted
Hus
Det er noe som ikke gir seg så lett....helt greit for meg i alle fall ;D

Cobra2 skrev:
Største problemeter å la vær å sikle etter lettkledde fjortiser... 8)
(Er "bare" 27 år...æææ 44 var det visst ;D )

Arne K
 

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
Kanksje litt på siden her, men likevel en liten 'påske' betrakning rundt dette med alder;

Spør du meg, 'burde det føles' likt om man fyller 30,40,50 ++ osv .. etc; fordi/hvis man greier å leve hver dag som om den var...., så er mye gjort, i mitt hode det er. Lett å si, ikke helt nytt, men likevel; det er utgangspunktet mitt. Så;

'Ideelt sett' altså, og ikke fordi vi vil/bør leve evig, men i selve 'tilnærmingen/fokus'; der.. ligger problemstillingen, føler og observerer jeg. Forskellige familie/livs faser farger dette, men likevel dette er helt grunnleggende viktig, i en familie, par eller ellers.. Mindsett. Man skjønner at man er på en alder, men stresses ikke likevel, har bare andre/bedre? vurderinger, men man er fortsatt like blid ;)

Type; bra nå?, eller; snart.. ganske snart, ikke så lenge til; skyve lista litt, 'leve i vakum -problemstillingen'; old materie, men likevel;

Feks. jeg mener; hele dette 'vær sunn og bli så gammel som mulig' pushet som er alt rundt oss er rent stress hysteri og unyansert. Hvis det å bli 80+-100 er som en 'avledet game plan' som gir deg en 'livsstil som du bare elsker! å leve' med så OK. Da er det jo faktisk heller ikke noen problemstilling..

I de aller fleste av dagens media og helse- bli gammel settingene, så er det nok heller omvendt, for folk flest altså. 'Målet' er å; se så pen ut som mulig 'underveis samt se hvem som kan holde løpet lengst.' Deilig..

Jeg må her få eksklusive 'fåtallet' som har levd over 80. Så langt har nok de trolig ikke levd med 'bli så gammel som mulig' fokus, det kom som en konsekvens av gener, livstil (og derav mitt poeng/eksempel), og litt flaks.. ?. Samt de mange som i egenskap av tidlige intresser som påvirker livstil har kommen inn i ett 'såkalt godt spor'.., les; 'de gjør det ønsker mest å gjøre og xxx er avledet', type genuint sports/friluft interesserte, eller bare 'sunn' interesserte.

Ja, de siste finnes også, mål eller vei skal jeg ikke gi meg inn på å spekulere/utbrodere rundt...

Alle aldre har sine preg og varisjoner rundt 'hjulet', kall det de 7 eller 11 etc, de såkalt 'syndene våre' uansett det/slik vi beskriver og benevner drivkreftene våre, det er det som er poenget. De skal liksom symbolisere hva som 'make us tick' her nede, i alle fall innen vår mest nasjonale vanlige og tilrettelagte vei.. p.t. . Fant ikke noen bedre snarvei til å summere/poengere dette i farten. Men; jeg vil stresse ett poeng, og dette 'tror' jeg gjelder innenfor mange livs-tilnærminger;

Feks. hvor mye glede har du som søkk rik Røkke å få ett 2000K designet anlegg i håndet samt å bli fortalt hvor du skal trykke? Litt, men det går fort over.

Det det veien, all læring, 'dine offer' igjenom tid invistert, penger brukt, å ha det som oppsukt hobby (alt offer mot altrernativ tidsbruk etc.) som avlaster virkeligheten, samt snobberiet rundt dette etc.

'Og' til sist, ikke minst den personlige, gjennomgripelige tilstanden/tilfredsheten (beruselsen) som det å lytte/leve seg inn i en utøvers fremtreden, nyte kunsten i selve 'verket'. Dette plasserer seg lett inn i egoismen, men må ikke bare være det.

Rent filosofisk; for å dra det mot ytterpunktene; "hvis man kunne bli 1000 år, og med STOR sikkerhet' hvordan står ting seg da?

Da ville pent lite av det vi gjorde ha noe særlig konsekvens, man har xxx tid til å kompansere/reparere, det kunne muligens vært kult /nytens i nuet, men ikke så mye mer. Poenget; det er 'konsekvensen av våre handlinger' som gjør de betydingsfulle, det man altså offerer, satt på spissen. De andre faktorene/syndene ligger oftest høyere i pyramiden.

Det kan fort bli slik at det å bli gammel er ett feigt 'defansivt race' mht. å øke sjansen (les. tidshorisonten) på å ha det bra/bli lykkelig i stedet for å gå rett mot målet.. Note; jeg som mange lever ikke helt som jeg preiker.. ::)

'Offeret' faktoren (type kjøp så du blør) er såledet ikke til å undervudere, men folk blør litt ulikt... Ikke alle har har samme aproach til hifi, men fenomenet gjelder uansett.

Så, essens; tror dette 50 har med mind sett å gjøre, gift, ferdig med det, vurderer å skilles, eller uansett;

Hørte ett klisje aktig ordtak, som sikkert mange hørt før, og jeg synes er utrolig fint/enkelt sagt og tror vil kunne hjelpe alle uansett faser, (jeg prøver selv); 'gjør dine gleder så små at du kan oppleve de hver dag'.

Man må lete i sine egne hverdager;

Senk kravene til deg selv, til de rundt deg og gjør det beste ut av det. I alle fall, ikke lev for noe som du tror 'kommer' eller 'blir bra' senere. Får du det til, 'da' tror jeg 50 føles like menigfylt som XXX og det vil vise seg i livet/miljøet rundt deg. Det er i alle fall 'my take'

Så på den gale Alex på tur; hans man, den forliste sønnnen, hadde ett genialt (men noe vi kan/lett argumenterer mot); han skjønte ikke konseptet rundt ferie, det var da letent som om livet ellers ikke var OK.

Noe å tenke på, uten å gå svart/hvitt.

God Påske!mt


br,
'Dr. Ruth' ;D
bob (fint å ha noe sted å skrive)
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
403
Antall liker
187
Har noen år igjen til jeg fyller 50. Har derimot god trening i å være 70 ::). Når jeg våkner i morgen, etter en halvflaske whisky og en six-pack, føler jeg meg gammel og utslitt ;D ;D
//y
 

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
yellow skrev:
Har noen år igjen til jeg fyller 50. Har derimot god trening i å være 70 ::). Når jeg våkner i morgen, etter en halvflaske whisky og en six-pack, føler jeg meg gammel og utslitt ;D ;D
//y
Trening gjør mester ::).
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Takk for innlegget, tkr!
Våknet faktisk opp med tanker om 4dagers uke i hodet i morges...
Men da hadde jeg måtte begynt å fiske eller noe sånt tror jeg...

Ellers er jeg enig i at man bør gjøre gledene enkle. Ellers vil jeg si at jeg har siklet på en Michel Gyro i årevis, og nå som jeg kan kjøpe en hver lønning, så gjør jeg det ikke, for da tar liksom drømmen slutt...merkelig hode jeg har...

Sleiven
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.369
Antall liker
35.511
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Sleiven skrev:
1. Nedbetalt hus - Så godt som...........
2. 1 mill banken, (hvis man ikke har kjøpt hytte underveis i livet da...) - Nei, men kunne nok hatt to hvis det ikke var for skilsmisse.
3. Grei jobb, stabil inntekt, og overskudd hver måned. - Ja..........
4. En kone det fortsatt er verdt å ta vare på - Ref. punkt to, kona var ikke verdt å ta vare på ;D
5. Barna ute av huset... - Fremdeles to tenåringsjenter i huset, men det nærmer seg...........

Er vel ikke SÅ stor forskjell på 30/40/50. Litt trening blir kanskje mer og mer en nødvendighet, og ikke bare forebyggende.
Man er noen illusjoner fattigere, men har slått meg til ro med tingenes tilstand.

Blir nok litt mere laidback, og litt mere livsnyter. (jeg har rundet 52).
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Forventet levealder for menn i Norge er vel rundt 75 år, så når man er 50år er vel 2/3 gjennomført. Hoveddelen av det resterende må leves som pensjonist på et offentlig sykehjem.

Lykke til i innspurten. :'(

 

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Virker det Deph?? Kan du gi oss en produktanmeldelse? ;D ;D ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Virker det Deph?? Kan du gi oss en produktanmeldelse? ;D ;D ;D
Kanskje, men du får vente noen år. Fyller 40 neste uke så det er vel 10 år igjen til jeg trenger å ty til slike. ::)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Pink_Panther skrev:
Å fylle 50 gjorde meg ingenting. Værre var det å tenke på at jeg da hadde hatt førerkort for bil i 32 år!
Det der med gjeldfri o.s.v. stemmer ikke.
Gjorde ikke meg noe heller. Det var verre da jeg fylte 34, og oppdaget at jeg var blitt for gammel til å reise til Syden med Club33 (en daværende turoperatør). Jeg hadde aldri reist med dem, og ville sannsynligvis aldri gjort det, men... :-\
Ved fylte 54 år følte jeg meg også gammel, for da begynte Prostataforeningen å sende brev til meg. De ville ha meg som medlem. Men for å sitere Groucho Marx: Jeg ønsker ikke å være medlem i en forening som ønsker meg som medlem.
Og for å si som salig Harald Heide-Steen jr da han fylte 50: Det er da ingen prestasjon å bli femti!
Bare fyll 50 du Sleiven. Det går så fint så, skal du se. ;)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Gjestemedlem skrev:
nilsen64 skrev:
sexen blir bedre!

dersom en fårn opp da, vel og merke. ;D

http://www.forskning.no/artikler/2006/mars/1142431457.3

hilsen "snartfemti"
Er vel håp for 50-åringene også.



Dessuten er batteriteknologien for pacemakere kommet ganske langt også.
Får man mere vondt i hodet når man blir femti??

Sleiven

ps
- Menn i den alderen er også bedre eksperter på hva de liker i sexlivet. De er mye bedre en unge menn som fortsatt lærer seg å bli sexeksperter. Det finnes en medfødt selvsikkerhet hos en mann som er fylt 50, sier sex- og relasjonsterapeuten Patti Birch til Expressen.

Hvis det er medfødt, hvorfor vente til man er femti da??

Sleiven
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.805
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vel, dersom ein fylgjer gjennomsnittsutviklinga med å legge på seg 1 kg pr år, skal ein vere i faresonen (75 kg v 20 år = 105 kg no).
Alderstillegga har meldt seg, og er synlege, iallfall det rundt magen. Avisa lesast på strak arm, og ein lytter interessert når det snakkast om at arbeidsgjevar bør støtte kjøp av databriller. Som lærar har ein fått max ansennitetstillegg etter 26 år, så det er ikkje råd å hente meir kronasje, høyrselen har falle til 16 kHz, og eg er i ferd med å utvikle ei helsikes gangsperre etter ein dag hardt hagearbeid. Til gjengjeld tåler ein sola betre, vart ikkje solbrent. Ein vurderer ikkje seriøst å byte yrke, berre arbeidsstad..
Siste konfirmant i familien gjer seg klar, så der går feriepengane. Eldstemann er reist i militæret. Det tyder at eg har eit lytterom ekstra, med eit sett JBL TL 260 på lur... livet er mangfoldig.
 

picpac

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Bartesam skrev:
Er i mitt 53. år...Har ikke en dritt å klage over, og går inni de samme buksene som da jeg var 20...
Aner jeg en sjef klesstil ;D
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.407
Antall liker
2.947
De siste 9 årene før jeg fyller 50 skal bli de lengste årene i mitt liv. 8)
Synet er bra, hørselen likeså (tror jeg), dagsformen på ereksjonen varierer dog mere enn da jeg var 18.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
De siste 9 årene før jeg fyller 50 skal bli de lengste årene i mitt liv. 8)
Synet er bra, hørselen likeså (tror jeg), dagsformen på ereksjonen varierer dog mere enn da jeg var 18.
Det har noe med størrelsen å gjøre, har jeg konkludert med. Dess mer å fylle opp, dess mer arbeid er det for den aldrende pumpen. Litt hvile innimellom trenger den også...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.407
Antall liker
2.947
baluba skrev:
Espen R skrev:
De siste 9 årene før jeg fyller 50 skal bli de lengste årene i mitt liv. 8)
Synet er bra, hørselen likeså (tror jeg), dagsformen på ereksjonen varierer dog mere enn da jeg var 18.
Det har noe med størrelsen å gjøre, har jeg konkludert med. Dess mer å fylle opp, dess mer arbeid er det for den aldrende pumpen. Litt hvile innimellom trenger den også...
Seff...dumme meg, sånn er det! ;)
 
Topp Bunn