ÆVLEN OG KÆVLING ! HVAD ER DET EGENTLIG I VIL HA ?

JRA

Medlem
Ble medlem
30.10.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Der har været en del debat omkring emnet: Forhøje avanser her i Norge på Audio og Video Produkter generel, samtidig som det ser ud til at der er et ønske fra forbrugerens side om at det er mulig at komme til at opleve produktet i nær miljøet deres.

Som jeg ser det er der kun 2 alternativer.

Vis ønsket er at komme til at se og høre produktet, samt blive vejledt og servicere i nær miljøet indenfor rimelig afstand til hjemmet, må vi nok leve med den normale disbrution: importør og forhandler, med de priser og avanser som er gældende for bransjen.

ELL.

satse på direkte til dig import, med der a mindre avanser= billigere produkter, men som samtidig kræver at du letter røven og kommer til produktet, såfremt du ønsker at opleve, høre og blive vedledt i produktet før du handler.

ELL.

er det sådan at vi ønsker at vi kan møde produktet i en forretning i nær miljøet, for at opleve produktet og blive rådgivet og vejledt, idet vi lige skal tænke over det, for herefter at gå hjem og støve hele markedet op på internet for at finde produkterne til billigst mulig pris.

FOR.

derefter at stille os undrende op til at butikken i vores nær miljø er lukket ell. gået konkurs næste gang det er
aktuel at invistere i et nyt produkt.

SÅ HVAD VIL I ?

FOR VIS SIDST NÆVNTE PRAKTISERES BLIVER RESUTATET AT VI ENDER OP MED 1 TIL 3 STORE KÆDER HER i NORGE, MED DER TIL TILHØRENDE PRODUKT OG PRIS MONOPOL; SAMT ET HAV A INTERNET BUTIKKER HVOR DET IKKE VIL BLIVE MULIG AT VURDERE PRODUKTET REAL FØR KØP, OG HVOR RÅDGIVNINGEN KOMMER TIL AT BLIVE NOGET I RETNING A AT DENNE FORSTÆRKER ER DET BEDSTE PRODUKT PÅ MARKEDET; DA DEN ER FORBEREDT FOR TILSLUTNING A MICRO BØLGE OVN, SÅ DU HAR MULIGHEDEN FOR AT OPGRADERE, OG DER VED KAN NYTE POPKORN M DIN FAVORIT FAVORIT MUSIK.

TAK FOR KAFFE.

Mvh.

Johnny Rasmussen.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
B&B -Take us with you bikerwoman..............heheheheh
Bikerwoman -Well, got important things to do.
B&B -Like what?
Bikerwoman -Well, got to get gas......................
 
P

Parelius

Gjest
Så lave priser som mulig hos vår lokale pusher.

Mitt inntrykk er følgende:

1) Prisene en hysteriske uansett hvor du kjøper det, når det gjelder produkter i vår hbby/lidenskap/sykdom.

2) Dess dyrere et produkt er, dess strørre er avansen, uansett hvor du kjøper det.

Derav følger:

3) De lokale pusherne kan senke prisene/avansen på de dyre produktene. De dør vel ikke av det, og gjør de det ikke, så dør de likevel.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
noen som har sutret på prisene dine ???
 

JRA

Medlem
Ble medlem
30.10.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Parelius skrev:
Så lave priser som mulig hos vår lokale pusher.

Mitt inntrykk er følgende:

1) Prisene en hysteriske uansett hvor du kjøper det, når det gjelder produkter i vår hbby/lidenskap/sykdom.

2) Dess dyrere et produkt er, dess strørre er avansen, uansett hvor du kjøper det.

Derav følger:

3) De lokale pusherne kan senke prisene/avansen på de dyre produktene. De dør vel ikke av det, og gjør de det ikke, så dør de likevel.
jeg kan være enig i at musik er en form for rus, men nu er det jo ikke alle der er i stand til at mixse on god coiktail m lodekolben, da det trods kræver en vis form for insigt og erfaring, så den ønskede virkning kansje ikke lever op til forventningen og resutatet er et dårlig trip.
ell. sagt på en anden måtte: Vis du skal vælger mellem en a gadens piger set i forhold til en som kommer fra et exclusiv
etableret hus,er det nok sansynlig at du vil finde betjeningen,servicen og produktet mere tilfredstillende i den højere ende a priskalaen.

Mvh. Johnny Rasmussen
 
O

OldBoy

Gjest
Vil du ha melk eller honning?

Ja takk, sa Ole Brumm, for han var en høflig liten bjørn.

Vi vil naturligvis ha både lave priser og et stort utvalg av serviceinnstilte forhandlere, som ikke bare lar oss lytte på produktene, men også med stor velvilje lar oss låne med dem hjem, slik at vi kan finne ut av hvilke produkter vi skal kjøpe fra Kina eller hvor det nå er billigst på nettet.

Lavere marginer, truende direkteimport og kjededannelser er ikke unikt for hi-fi-bransjen. Det er den veien det går overalt. Den som ikke greier å tilpasse seg, er ferdig. Det er faktisk ikke mitt ansvar som kjøper av hi-fi-utstyr at norske forhandlere overlever. Jeg har faktisk mer enn nok med mine egne bekymringer.
 

JRA

Medlem
Ble medlem
30.10.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
J.Finvaag skrev:
noen som har sutret på prisene dine ???
ingen problemer m priserne her, Alt er ok, da de er støt stigende lige som alt mulig andet.

Spøg til side,det jeg ønsker er vi tar en debat om hvilken struktur vi ønsker os i fremtiden omkring import , handel og disbrution , produkt rådgivning a de produkter der indgår i vores hobby. Jeg har også bange anelser vedr detail forhandlerne forsvinder, med fare for at den seriøse kunde og produkt rådgivning forsvinder, når markeder er overtaget a kæderne og netbutikkerne, idet rådene nok kommer til at blive styret a profit hensyn (da sælgeren højst sansynlig er lønnet eft en form for salgs bonus a omsætningen, og da der så vil blive gidet fanden i om anlæget kan spille musik, ell det hele lyder som en motersav.

Mvh. Johnny
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.149
Antall liker
8.190
Torget vurderinger
12
La bransjen tjene pengerog la de blå stå utenfor. Service og risiko koster penger. Jo dyrere, jo mere eksklusivt (og bedre).
Slutt med sutringen.
 
P

Parelius

Gjest
JRA skrev:
Spøg til side,det jeg ønsker er vi tar en debat om hvilken struktur vi ønsker os i fremtiden omkring import , handel og disbrution , produkt rådgivning a de produkter der indgår i vores hobby.
Så, kjenner du til avansene som legges på duppetittene slik at prisene blir vanvittige - for det er du vel enig i, at prisene er vantittige? Vet du om det er en forskjell når det gjelder hva en tjener på billig og dyrt utstyr (PU f.eks.)? Du la opp til en problemstilling, så du kunne kanskje ta deg selv alvorlig? Har du tanker om dette, ut over loddebolter? Jeg spør, ikke fordi jeg har svar, men jeg har lansert en hypotese. Så latterlig var den ikke.
 
P

Parelius

Gjest
Trondmeg skrev:
La bransjen tjene pengerog la de blå stå utenfor. Service og risiko koster penger. Jo dyrere, jo mere eksklusivt (og bedre).
Slutt med sutringen.
Ukritisk kan vi alle være. Det krever ikke mye.
 
M

Mr._X

Gjest
Parelius skrev:
JRA skrev:
Spøg til side,det jeg ønsker er vi tar en debat om hvilken struktur vi ønsker os i fremtiden omkring import , handel og disbrution , produkt rådgivning a de produkter der indgår i vores hobby.
Så, kjenner du til avansene som legges på duppetittene slik at prisene blir vanvittige - for det er du vel enig i, at prisene er vantittige? Vet du om det er en forskjell når det gjelder hva en tjener på billig og dyrt utstyr (PU f.eks.)? Du la opp til en problemstilling, så du kunne kanskje ta deg selv alvorlig? Har du tanker om dette, ut over loddebolter? Jeg spør, ikke fordi jeg har svar, men jeg har lansert en hypotese. Så latterlig var den ikke.
Hvorfor mener du prisene er vanvittige? Hvor mye avanse legges på mener du?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Parelius skrev:
JRA skrev:
Spøg til side,det jeg ønsker er vi tar en debat om hvilken struktur vi ønsker os i fremtiden omkring import , handel og disbrution , produkt rådgivning a de produkter der indgår i vores hobby.
Så, kjenner du til avansene som legges på duppetittene slik at prisene blir vanvittige - for det er du vel enig i, at prisene er vantittige? Vet du om det er en forskjell når det gjelder hva en tjener på billig og dyrt utstyr (PU f.eks.)? Du la opp til en problemstilling, så du kunne kanskje ta deg selv alvorlig? Har du tanker om dette, ut over loddebolter? Jeg spør, ikke fordi jeg har svar, men jeg har lansert en hypotese. Så latterlig var den ikke.
Jeg vet ikke hvilke verden du lever i, men om du mener at avansene på hifiutstyr er vanvittige, bør du la være å kjøpe klær og sko og svært mye annet!!

Har drevet butikk selv, og vet godt hva slags kalkyler som er normalt, og det er ofte ikke spesielt bra om man handler av norsk importør!

De som imorterer samt selger direkte gir stort sett meget gode rabatter, men med normale kalkyler via importør er det begrenset hvor stare rabatter man kan gir før fortjenesten blir svært lav!


Prøv å sjekk kalkyler på f.eks. bildeler, og du kommer til å skjemmes over dine utsagn!
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
De vi vil er selvfølgelig å ha priser her på berget som gjør det unødvendig å titte utenfor Norske grenser hvis man ønsker seg high-end produkter til anstendige priser.
Norge er for lite til at det finnes både importør og forhandler, enten så må man ha en felles Nordisk importør ellers så må man i større grad følge eksempelet til Lyric og Hifihuset der importør og fohandler er en og samme. Legg merke til at jeg ikke nevner hifiklubben da jeg synes de til tross for egenimport av de fleste merker misbruker sin monopolrett.
Slik det er idag så er det mange produkter det ikke er økonomisk forsvarlig å kjøpe i Norge, når man kan spare både 1, 2 og i noen tilfeller 3/4 av prisen på å kjøpe utenfor Norges grenser.
Det er selvfølgelig litt kjiipt med importerte varer hvis du skulle få noen tekniske problemer, men det kan jeg leve med. Jeg har selv betalt 3000,- for et sett med spikes til en Revel høyttaller og fått tilbud om å kjøpe ny embalasje til min showcase for kr. 2500,- det sier alt om Norske priser og forhandlere...
Et annet moment som er viktig for meg er hvor god service jeg har fått når jeg har handlet fra USA, tilbakemeldig og oppfølging samt vilje til å gå the extra mile er på et helt annet nivå.
Sånn hvis jeg skal være ærlig så må jeg si at servicen på samtlige butikker jeg har benyttet meg av her i Oslo er på bunn nivå!
Jeg jobber selv i servicebransjen og slike holdninger man ser rundt om kring i butikkene her i Oslo har gjort meg om enn mer lunken til hele tanken på å handle hi-fi her i gamlelandet.
Det er mye å utsette på:
-fasiliteter.
-renhold (spesielt dette punktet stryker så og si alle butikkene (med unntak av hificenter kjeden og Oslo hifisenter)
-websider
-klar prispolitikk
-kunnskap (her er det hifiklubben og hificenter kjeden som er værstingene)
-evnen til å levere til avtalt tid. Jeg tror ikke at jeg en eneste gang har opplevd å få et produkt innen den opprinnelige lovte datoen.
-Holdningene til personalet. Her syndes det grovt! og dårlige holdninger kan gi seg utslag på forskjellige måter. Alt fra uinteresserte selgere, til inkompetanse, løgn, baksnakking osv.
Jeg skal ikke nevne navn, men ting som sterk røyklukt, butikker som ser ut som lagerrom, selgere som ser ut som de nettopp har våknet fra en ukes fyllekule osv. tar seg ikke ut. Det betyr ikke at alle i den bransjen må jobbe i dress og nystrøken skjorte med slips, men litt tanke på utseende og personlig hygiene er på sin plass når man har en jobb der man møter mye mennesker.
Jeg skjønner også at det kan være en utfordring å drive butikk her i Oslo med høye leiepriser, men man er rett og slett nødt til å tenke på ting som varelevring og lagerplass når man åpner butikk.
Det er ikke meningen å virke negativ, men det er vanskelig å la være når det er kul umulig å få konkret informasjon nar man er ute å handler eller orienterer seg i hi-fi verdenen.
En butikk som skal få ros for hyggelig personale, presentasjon, renhold og serviceholdning er Stereofil i Grensen.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.250
Antall liker
2.467
Torget vurderinger
13
Audiophile-Arve skrev:
Eg tenkjer marknaden regulerer seg sjølv relativt bra, eg.....
Ja er litt enig;mer til de rike og mindre til de fattige..
Og ja til luksusproblem som hvilken oppgradering gir meg mest for pengene. :)


Avansen på high-end utstyr ligger vel på hva annet uststyr ligger på?innpris + 40% + 25% for den gode sak (staten) - pruting ca 10% er vi sånn ca i mål da???

MVH Johnny
 

JRA

Medlem
Ble medlem
30.10.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Parelius skrev:
JRA skrev:
Spøg til side,det jeg ønsker er vi tar en debat om hvilken struktur vi ønsker os i fremtiden omkring import , handel og disbrution , produkt rådgivning a de produkter der indgår i vores hobby.
Så, kjenner du til avansene som legges på duppetittene slik at prisene blir vanvittige - for det er du vel enig i, at prisene er vantittige? Vet du om det er en forskjell når det gjelder hva en tjener på billig og dyrt utstyr (PU f.eks.)? Du la opp til en problemstilling, så du kunne kanskje ta deg selv alvorlig? Har du tanker om dette, ut over loddebolter? Jeg spør, ikke fordi jeg har svar, men jeg har lansert en hypotese. Så latterlig var den ikke.
Hypoteseer en ting, realitet er en anden.

jeg skal være enig i at det er vanvittig at betale 100.000- for en kobber leder, men har ingen problemer m at forstå at kabler som er lavet a sølv og guld m max renheds grad, og produkseres i special udviklede viklings og prosses maskiner bliver halv dyre.
Men vis vi ser bort fra kabel og tweak markedet, så for jeg ærlig talt svært ved at få øje på de vanvittige hysteriske høje avanser.

REALETETEN ER:

At produksenten a audio udstyr fast lægger og diktere produkt priserne over for importørerne, som igen diktere priserne overfor forhandlerne og disse priser styres a verdens markedet.

Ja jeg har kendskab til de gense avanse kalkuler der praktiseres her i Norge (og du behøver ikke at prøve dig, for jeg kommer ikke til at offenligøre dem her på forumet ell. andre steder) men jeg kan selv ikke m min bedste vilje ikke få øje på at de på nogen måde skule være fordækt høje!, som antydet i dit inlæg, hertil er konkurensen alt for høj.

Det kunne kansje have været mere på plads med lidt højere kalkuler i stedet for !,
Importøre og Forhandleren har huslejer på flere hundrede kroner pr kvadratmeter, markedsførings udgifter, garenti forpligtelser, Lønninger , ect, alene det at skulle kunne avlønne en fast ansat medarbejder kræver at der skal omsættes varer for omkring en million kr.

Dette er relateten og ikke en hypotese.

Det er mulig du er uenig i mine betraktninger, men det har aldrig været meningen at bransjen skulle være en nødhjælps organition og forære produkterne væk.

Mvh.

Johnny Rasmussen
 

JRA

Medlem
Ble medlem
30.10.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
JRA skrev:
Der har været en del debat omkring emnet: Forhøje avanser her i Norge på Audio og Video Produkter generel, samtidig som det ser ud til at der er et ønske fra forbrugerens side om at det er mulig at komme til at opleve produktet i nær miljøet deres.

Som jeg ser det er der kun 2 alternativer.

Vis ønsket er at komme til at se og høre produktet, samt blive vejledt og servicere i nær miljøet indenfor rimelig afstand til hjemmet, må vi nok leve med den normale disbrution: importør og forhandler, med de priser og avanser som er gældende for bransjen.

ELL.

satse på direkte til dig import, med der a mindre avanser= billigere produkter, men som samtidig kræver at du letter røven og kommer til produktet, såfremt du ønsker at opleve, høre og blive vedledt i produktet før du handler.

ELL.

er det sådan at vi ønsker at vi kan møde produktet i en forretning i nær miljøet, for at opleve produktet og blive rådgivet og vejledt, idet vi lige skal tænke over det, for herefter at gå hjem og støve hele markedet op på internet for at finde produkterne til billigst mulig pris.

FOR.

derefter at stille os undrende op til at butikken i vores nær miljø er lukket ell. gået konkurs næste gang det er
aktuel at invistere i et nyt produkt.

SÅ HVAD VIL I ?

FOR VIS SIDST NÆVNTE PRAKTISERES BLIVER RESUTATET AT VI ENDER OP MED 1 TIL 3 STORE KÆDER HER i NORGE, MED DER TIL TILHØRENDE PRODUKT OG PRIS MONOPOL; SAMT ET HAV A INTERNET BUTIKKER HVOR DET IKKE VIL BLIVE MULIG AT VURDERE PRODUKTET REAL FØR KØP, OG HVOR RÅDGIVNINGEN KOMMER TIL AT BLIVE NOGET I RETNING A AT DENNE FORSTÆRKER ER DET BEDSTE PRODUKT PÅ MARKEDET; DA DEN ER FORBEREDT FOR TILSLUTNING A MICRO BØLGE OVN, SÅ DU HAR MULIGHEDEN FOR AT OPGRADERE, OG DER VED KAN NYTE POPKORN M DIN FAVORIT FAVORIT MUSIK.

TAK FOR KAFFE.

Mvh.

Johnny Rasmussen.
Er der ingen der har andre forslag, end de 2 alternativer som her er skitset op ?

Mvh. Johnny
 
Topp Bunn