Èn Mozart innspilling

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Kanskje et dårlig spørsmål. Men hvis en bare skulle hatt en Mozart Cd i sin hylle; hvilken?

Best innspilling/beste orkester...gjerne symfoni
 
N

nb

Gjest
Èn Mozard innspilling

Det er et ganske dårlig spørsmål;) Så får gi ett litt dårlig svar: En samleplate slik at man skjønner at man må ha mer enn en CD.

En av mine personlige favoritter: Dødsmessen med Wienerfilharmonien dirigert av Karl Böhm på Deutsche Grammophon. Kanskje ikke det beste stedå begynne om man er "ny" på Mozart, men det er en av de jeg har spillt mest hjemme.

Som en fin introduksjon kan du kanskje prøve å finne en plate med f.eks klaverkonsert nr 20 og 23, de viser litt av spennet hos Mozart og er sentrale verker i en sjanger Mozart virkelig hadde dreisen på. Det finnes et lass av innspillinger av disse konsertene, vet ikke om noen bestemt plate med akkurat disse to akkurat nå, da jeg stort sett har komplette sykluser av de.

Om du vil ha symfonier, prøv f.eks nr 40 en av mine favoritter. F.eks denne
http://www.amazon.com/Mozart-Symphonies-40-41-Bernstein/dp/B000001GO0
 
K

kbwh

Gjest
Bare en er slemt!
Da må det bli en plate med pianokonserter ja. Jeg stemmer også for nr. 20 i d-moll. Jeg venter spent på Andsnes innspilling som kommer denne måneden.

Biligere og veldig god er Guldas innspilling med Abbado. Den finnes på en dobbel-CD med nr. 21(Elvira Madigan), 25 og 27(Kom mai du skjønne...). Godt kjøp.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Syns dette er et morsomt spørsmål, jeg. Selv om du godt kunne brukt accent aigu og ikke grave på din E.

En eneste innspilling med Mozart, som skal gå rett i fletta, og gi deg lyst på mer?

Det er så sinnsykt mye å velge mellom. Mannen var altfor produktiv.

Jeg kan kun svare ved å foreslå den siste Mozart innspillingen jeg ville latt gå fra meg, dersom jeg skulle gi slipp på samtlige.

Mozart Requiem. Sara Mingardo, Bryn Terfel, Schade, Mattila - under Claudio Abbado, BPO (Berlin)

Dramatisk, rørende, gripende, engasjerende, skremmende og bra.
 

Vedlegg

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Oi - her var det raske svar - og gode!

Soundproofs vending er vel så god som mitt opprinnelig spørsmål; "Jeg kan kun svare ved å foreslå den siste Mozart innspillingen jeg ville latt gå fra meg, dersom jeg skulle gi slipp på samtlige." :)

(Jeg kjenner forsåvidt en del til Mozarts klavergenialitet fra min barne og ungdomstid som "ung og lovende" Barrat-Due elev :) Jeg la til slutt alt klassisk på hylla og begynte i rockeband...)

Nå som jeg har bikket 30, er jeg igjen moden. Så kjør på folkens, jeg skal ut å handle musikk i dag!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Enig med Valentino nok engang. EN Mozartplate er jo nærmest helligbrøde. Dødsmessen er jo storslagen og fantastisk,og kanskje særlig Bøhms versjon, men kanskje ikke det aller første du bør gi deg ikast med. Hadde jeg skrevet dette innlegget i går, ville jeg sagt Brendels versjon av pianokonsert nr. 17, 21 og 23 på Philips.

Men så var jeg en tur innom Platekompaniet i går, og der sto jaggu Andsnes` aller siste i hylla, hans bud på pianokonsert nr. 17 og 20 med Det Norske Kammerorkester.
I følge Musikkhuset har ikke denne platen releasedato før kommende mandag, så en eller annen har nok gått skoa av seg her. Uansett, dette er en åpenbaring av en plate. Den lodder uvanlig dypt, har dynamikk og friske tempi, og ikke minst et alvor som bringer tankene i retning av Beethoven. Min definitive favoritt for veldig lang tid fremover,tror jeg. Anbefales!

Tatt opp rett borti gata her, i Jar Kirke. Arne Akselberg gjør som vanlig en kjempejobb. Lyden er pur nytelse den også.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Det kammerorkesteret spiller meget bra på Tine Thing Helseths debut utgivelse. Hmmm, betyr dette at jeg må ha enda en nr. 20 i hus?

Men Dødsmessen er jo utrolig bra - kortere enn en opera, fantastisk musikk og drama, og flott sang. Hvilken versjon man velger er noe annet, der er det sikkert mange preferanser.
 
K

kbwh

Gjest
Requiem er Harnoncourt på DHM. Synes jeg.

Men skulle jeg velge mellom KV466 og KV626 ble det KV466. D-moll får man okke som.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Skrev Soundproof:
Men Dødsmessen er jo utrolig bra - kortere enn en opera, fantastisk musikk og drama, og flott sang. Hvilken versjon man velger er noe annet, der er det sikkert mange preferanser.
Da er det jo litt morsomt :-\ at mesteparten - hvertfall store deler - ble skrevet etter hans død. Av hans elev?

Er jo likevel enig da. Mitt eksemplar er med Böhm og WPO. Mektig, mektig, mektig....

Mvh
Geir
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Fra Domine Jesu Christe til Lux Aeterna er det tung hånd ved elev, ja - men frem til Lachrimosa er det "all Mozart", og selv i elevpartiene er det fulgt skisseutkast.

Ellers er formuleringen din fornøyelig - "det er morsomt at mesteparten ble skrevet etter hans død." Mozart deler kanskje din sans for humor? ;D

Et fantastisk musikkstykke - også fordi man kan merke fraværet av Mozart nettopp der.

Det nest siste Mozart-stykket som ville forlate min hånd ville være en samling av alle hans ouvertyrer.
 
K

kbwh

Gjest
Hva om vår mann ikke hadde skrevet KV466 og KV626?
Det er en uhyrlig tanke, men redningen er strykekvartett KV417. I d-moll (selvfølgelig...). Hagenkvartetten skal spille.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.349
Sted
Trondheim
Klarinettkonserten folkens, klarinettkonserten. Det er vel aldri skrevet en vakrere andresats i noen konsert noen sinne.
Men hvilken innspilling, se det skal jeg ikke ha noen sterke meninger om.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Soundproof skrev:
;D

Såvidt jeg husker hadde du gått på B-Due. Men går du for Eine kleine, så bør du også få med deg Ein musichalischer Spaß. Klarer ikke lytte til den uten å bryte ut i latter.
Og her har du begge.

http://www.amazon.com/Mozart-kleine-Nachtmusik-musikalischer-Divertimento/dp/B0000040WL

Herlig! ;D

Tror dere ikke jeg misset Hillvegs sjappe med 5 minutter i dag... Det spiller ingen rolle da denne tråden ser ut til vare -

og la den være dedikert til vår mann.

(jeg har forøvrig et gammelt requiem liggende på LP et sted. Husker den godt fra barndommen, mener det var en tsjekkisk sak...)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Den er faktisk alldeles nydelig, om enn litt aparte med McFerrins vokalinnslag. At Corea gjør en så hederlig jobb, sier litt om hvilken pianist han er. Det er noen anstrøk av hva amerikanere gjerne kaller "jazz sensibility" her. Og hvilken lyd da, mann! :D
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
impulse skrev:
Den er faktisk alldeles nydelig, om enn litt aparte med McFerrins vokalinnslag. At Corea gjør en så hederlig jobb, sier litt om hvilken pianist han er. Det er noen anstrøk av hva amerikanere gjerne kaller "jazz sensibility" her. Og hvilken lyd da, mann! :D
Sier du det? må vel sjekkes ut da 8)

Mvh
Geir
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Vel verdt å lytte til - dog en innspilling som har fått både skitt og kanel gjennom årene. Ble til på 90-tallet.
Chick Corea spiller noen jazz-inspirerte cadenzaer som det er morsomt å lytte til, om man er lei av de oppleste og vedtatte, han holder seg på banen, dog med litt brazilianske twists innimellom, så det ikke blir helt riktig, for det skal det jo ikke være i et slikt samarbeid.

Bobby McFerrin dirigerer, og har noen vokal-introer i starten av hvert hovedstykke. Absolutt lytteverdig, selv om klassiske purister mener dette vil de ha seg frabedt. ;D

Dem om det, jeg likte/liker den godt. Nå spilles den sjeldnere her hjemme, men for noen år siden tror jeg den lå på repeat play!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.950
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Klarinettkonserten folkens, klarinettkonserten. Det er vel aldri skrevet en vakrere andresats i noen konsert noen sinne.
Men hvilken innspilling, se det skal jeg ikke ha noen sterke meninger om.
Men det har jeg :)

Denne:

 
K

kbwh

Gjest
Fröst gjør også klarinettkvintetten på den platen, sammen med mine lokale heltinner Vertavokvartetten. Et godt valg.

Jeg synes denne innspillingen av klarinettkonserten med originalinstrumenter er formidabel:



Anthony Pay spiller bassettklarinett. Koblingen er en svært god også: Obokonserten med Piguet.
De er kompet av The Academy of Ancient Music dirigert av Christopher Hogwood.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.950
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Den Hogwood utgaven kunne jeg godt tenke meg å høre en vakker dag Valentino.
Alltid spennende å høre musikk med orginalinstrumenter.

Det nest siste året av musikkstudiene mine, laget jeg og fikk godkjent mitt eget fag, Barokktrompet.
Var så heldig å få låne en kopi av en trompet fra 1720 i ett helt år fra Basel.
En gang i tiden var det like før jeg sa ja til å studere der under Edward H. Tarr.
Men jeg feiga ut og fortsatte med det trygge.
I wonder......
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Emotikon, jeg må nok engang påpeke din alldeles utmerkede smak! Du har helt rett, skal det være en virkelig dyptfølt, teknisk brilliant, uhyre vakker og lydmessig glimrende versjon av Mozarts klarinettkonsert, er dette skiva å kjøpe.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Valentino skrev:
Fröst gjør også klarinettkvintetten på den platen, sammen med mine lokale heltinner Vertavokvartetten. Et godt valg.

Jeg synes denne innspillingen av klarinettkonserten med originalinstrumenter er formidabel:



Anthony Pay spiller bassettklarinett. Koblingen er en svært god også: Obokonserten med Piguet.
De er kompet av The Academy of Ancient Music dirigert av Christopher Hogwood.
Morsomt. Dette er min yndlingsversjon.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.950
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Emotikon, jeg må nok engang påpeke din alldeles utmerkede smak! Du har helt rett, skal det være en virkelig dyptfølt, teknisk brilliant, uhyre vakker og lydmessig glimrende versjon av Mozarts klarinettkonsert, er dette skiva å kjøpe.
Jo, takk.
Det er bra vi er flere som har funnet denne ene svensken som kan å spille..... ;)

Martin Fröst har en ganske stor diskografi til å være så ung.
Anbefaler også hans Brahms og Weber innspillinger.

Har sett en del skriverier om Frösts tolkninger. Ikke alle musikkanmeldere har sansen for hans måte å fremføre musikk på. Noen kaller det sirkus. For meg kan det kalles sirkus så mye de bare vil.
Fröst lager liv og røre rundt musikken han spiller inn. Og konsertene hans er fantastiske. Han gir i hvertfall meg lysst til å HØRE på musikk og finne ut mer om musikken.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.950
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ble vel litt OT dette etterhvert....men fortsetter på klarinettkonserten.
Ringte til en kammerat/kollega som er klarinettist, og spurte hvilken utgave han ville anbefale.
Denne sa han og kom innom i ettermiddag med den:




Joda, dette var saker. Her blir vi presentert en like vakker og dyptfølt versjon som det Fröst presenterer.
Men på det virtouse planet, er det Fröst som trekker det lengste strået etter det jeg kan høre.
Må høre mer med R hva det er han hører etter for å si at han liker Meyer sin tolkning bedre.
Han nevnte også Pay sin tolkning som meget bra, på sitt vis.
 
K

kbwh

Gjest
Koplingen på Meyer-platen mangler i samlingen her. Hmmm.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Jeg synes ikke dette er OT emotikon. Det er en berikelse å høre hva utøvende musikere mener er gode innspillinger :) Dette derimot er kanskje litt OT; jeg har nå skaffet meg flere av anbefalingene i denne tråden. Jeg geldet meg særlig stort til å høre Berlinerfilharmonien spille requiem - etter varme ord om denne innspillingen. Men så låt det ikke bra...hvor ble det av de små lekende passasjene, det "trillet" liksom ikke av sted slik som jeg kjenner Mozart. Dette ble en gjenganger på alt jeg hørte av Mozart. Mens Beethoven, Verdi og Händel (og King Crimson for den saks skyld) dundret av sted i all sin tilstedeværelse, ville ikke Mozart vise seg for meg. Noe måtte være galt.

Så fant jeg frem noen rør jeg kjøpte for en tid tilbake, men ikke likte - og der var Mozart!
Du verden, at klassisk musikk setter anlegget på prøve visste jeg forsåvidt, men Mozart spesielt, visste jeg ikke...

(For de interesserte, så bestod overgangen av rør fra "fake" Gold Lion KT88, til nye Tung-Sol 6550. Dette i en kombinasjon med Tung-Sol 6sl7gt fra 1943 og RCA 6sn7 fra 1950 i en Cayin A 88T bestykket med SF Cremona A)

Lenge leve Mozart!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
3 klassisktråder på forsiden under "Siste fra Forumet". Fantastisk bra. Delingen av forumet hjalp.

Litt nedsyltet av jobb nå, men skal bruke påsken (tror jeg) til å skrive noe "lurt".
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Spennende, WilliamPoppy!

Rør har jeg alltid likt, det er en levende og vakker måte å påvirke lyden på. Har gått og siklet på en Shindo pre-amp som jeg kunne tenke meg å ha i kjeden -- skal prøve den ut en dag.

Godt at innspillingen til slutt falt i smak -mener det var jeg som anbefalte den. Skulle gjerne hørt Tuba Mirum på et godt røranlegg!
 
K

kbwh

Gjest
Kult det WilliamPoppy gjør her; Følger tråden og tar tak om nødvendig.

Som BPO og Karajan på sitt beste.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Dette er den du bør kjøpe. Vidunderlig vakker.
Mulig denne burde linkes til Gilels-tråden, men pytt sann :)
 

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Den er så bra at jeg av og til tenker at det er Schubertfantasien som er rosinen i pølsa...
 
Topp Bunn