Ø Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.437
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 976428

Oppdatering etter at membranet revnet på basselementet:

Har spilt i flere måneder med nytt element etter at Mala fikk tilsendt det defekte elementet. De konkluderte med at det var en reklamasjonssak, så derfor fikk jeg nytt uten omkostninger. Mala har ikke sett lignende og forstår ikke hva som har skjedd her, jeg derimot forstår at jeg har fått veldig god service fra Mala (Sveinung) og takker så mye.(y)

Jeg tror jeg vet hva som skjedde, jeg spilte noe gammel Baccara og det tålte rett og slett ikke basselementet:ROFLMAO:
    Mala burde kanskje advare mot avspilling av Baccara?
    Eller kanskje burde alle advares mot Baccara

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.727
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 976428

Oppdatering etter at membranet revnet på basselementet:

Har spilt i flere måneder med nytt element etter at Mala fikk tilsendt det defekte elementet. De konkluderte med at det var en reklamasjonssak, så derfor fikk jeg nytt uten omkostninger. Mala har ikke sett lignende og forstår ikke hva som har skjedd her, jeg derimot forstår at jeg har fått veldig god service fra Mala (Sveinung) og takker så mye.(y)

Jeg tror jeg vet hva som skjedde, jeg spilte noe gammel Baccara og det tålte rett og slett ikke basselementet:ROFLMAO:
    Så bra det ordnet seg 👍🏻 Sveinung pleier å yte service som få andre

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.204
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Produksjonsfeil kan skje de beste :)

Godt det fikset seg :)

glenne34

Medlem
    Ble medlem
    20.06.2012
    Antall liker
    13
    Sted
    Drammen
    Har bare ett spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Siden de var litt for dyre for meg så måtte jeg delvis betale de på avbetaling. Tenkte å muligens nedskalere litt på effektforsterker for å ha litt mer å betale på høyttalerne. Er det noen som har forslag til billig effektforsterker som kan fungere på høyttalerne?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.727
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har bare ett spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Siden de var litt for dyre for meg så måtte jeg delvis betale de på avbetaling. Tenkte å muligens nedskalere litt på effektforsterker for å ha litt mer å betale på høyttalerne. Er det noen som har forslag til billig effektforsterker som kan fungere på høyttalerne?
    Jeg er ingen ekspert på disse høyttalerne, men på generelt grunnlag er det enklere for folk å vurdere om du kan nedskalere hvis du gir info om hva du benytter av forsterker(e) i systemet pr nå :)

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Jeg er ingen ekspert på disse høyttalerne, men på generelt grunnlag er det enklere for folk å vurdere om du kan nedskalere hvis du gir info om hva du benytter av forsterker(e) i systemet pr nå :)
    Ser jo ut på bildet som det står en NAD-box uten knapp/ratt til høyre i benken der, så kanskje det er power-amp'en. :unsure:

glenne34

Medlem
    Ble medlem
    20.06.2012
    Antall liker
    13
    Sted
    Drammen
    Ser jo ut på bildet som det står en NAD-box uten knapp/ratt til høyre i benken der, så kanskje det er power-amp'en. :unsure:
    Takk for svar glemte å skrive hva jeg brukte av elektronikk.Ja du har rett det er en Nad c298 som jeg har har sett går for mellom 15-17 k på Finn. Tenkte å prøve å finne noe til mellom 5-10 k som jeg kan for en periode og bygge meg opp igjen senere. Bruker en Eversolo dmp-a6 til både Pre,dac og streamer.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker Hypex Klasse D og synes det er en god match på de høyttalerene. Det er ikke så mye Ncore på brukten, men UCD bør også holde for en periode. Det tror jeg du finner til den prisen og bør matche impedansen til Eversolo.

Edit: ser forresten at det ligger Ncore ute på bruktbørsen til 6.000,-

Sist redigert:

Pjokk

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Antall liker
    25
    Bruke selv ATI AT3003 på Ø Audio, er veldig fornøyd med det :) Ikkje altfor dyre forsterkere, men må vel opp i ein 15-25 000,- avhengig av modell. Men bra merke å sjekke ut som ikkje koster skjorten.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    @glenne34
    Ser at Knedahl har forsinket påskesalg annonser på noen ICE 1200AS amp'er på Finn.no til 7000.-
    Det må jo være en god match både i power og pris.:cool:

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.396
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som hørte nye Ø Frigg hos mala i helgen?

Ser tilsynelatende ut som det er totalt tre modeller i sving nå, hvis ikke planene om en storebror til de originale Ø har gått over.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Jeg var innom Mala igår og hørte på Frigg 02 høyttalerene. Jeg synes de spilte kjempebra!
    Ble drevet av Electrocompaniet amper og pre++. Artig med hel-norskt oppsett.
    Mye trøkk og morro i bunn, samtidig med kjempebra mellomtone/vokal og diskant. De fikk kjørt seg ordentlig med et par later som hadde mye i bunn, men de håndterte det supert. Likte de.(y)

Frigg 02 var vist frem som prototype, men var i all hovedsak ferdig som produkt med kun gjenstående merking++.
    De stod utstilt alle de 3 fargene de kommer i nå. (svart, hvit og en lys eik (ikke sikkert eik, men lys trefarge).
    Anbefaler å ta en lytt på de. :cool:

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    10
    Fikk du noen idé om pris på frigg02?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Nope, kan ikke si jeg husker noen indikasjoner på pris. -Blir vel når de lanseres tenker jeg.

Var foresten konstruktøren selv som presenterte/kjørte demo på de igår. Kjempehyggelig fyr, alltid interessant å prate med kyndige folk/fagfolk om design på det de har laget, løsninger, historie,ting rundt++.

Synes det var spennende tilnærming til tema åpen baffel på mellomtonen i de Frigg 02 med utløp bak.
    Greit med bassporten ned under høyttalereren.

Som sagt, anbefales å lytte på den når muligheten byr seg.:cool:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.727
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nope, kan ikke si jeg husker noen indikasjoner på pris. -Blir vel når de lanseres tenker jeg.

Var foresten konstruktøren selv som presenterte/kjørte demo på de igår. Kjempehyggelig fyr, alltid interessant å prate med kyndige folk/fagfolk om design på det de har laget, løsninger, historie,ting rundt++.

Synes det var spennende tilnærming til tema åpen baffel på mellomtonen i de Frigg 02 med utløp bak.
    Greit med bassporten ned under høyttalereren.

Som sagt, anbefales å lytte på den når muligheten byr seg.:cool:
    Spennende! Kanskje håp om å få se/høre salgsversjonen på Oslo Hifi Show til våren da 👍🏻

glenne34

Medlem
    Ble medlem
    20.06.2012
    Antall liker
    13
    Sted
    Drammen
    Hei etter gode tips herfra endte jeg opp med en Knedahl 1200 as2. Men så er byttetrollet på besøk igjen. Så jeg tenkte at Hegel H190 ville vært en bra match. Men da jeg pratet med de på mala så anbefalte de Musical Fidelity m6si.
    Er det noen her som har ett godt tips om hvem av de jeg bør velge?

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.760
    Hei etter gode tips herfra endte jeg opp med en Knedahl 1200 as2. Men så er byttetrollet på besøk igjen. Så jeg tenkte at Hegel H190 ville vært en bra match. Men da jeg pratet med de på mala så anbefalte de Musical Fidelity m6si.
    Er det noen her som har ett godt tips om hvem av de jeg bør velge?
    Siden jeg selv har både Ø Audio og 1200 as1 dual så kan jeg dele mine tanker rundt spørsmålet ditt. Jeg har Hegel forforsterker for å samle alle tilkoblinger fra diverse kilder, har tidligere eid store beist av effektforsterkere til Hegel og jeg kjenner godt til de fleste Hegelprodukter. Har aldri hørt Musical Fidelity, men lest mye om dem.

Hegel H4mk2 ble hos meg erstattet med Ice Power 1200 as1 dual, Hegel var et beist av en forsterker med utømmelig grandios kraft og lyd. Ice Power 1200 oppleves som å ha den samme grandiose kraften som Hegel H4, men den spiller mye varmere og mer musikalsk.

Nyere Hegel som f.eks. H190 som du lurer på er mye behageligere i klangen enn eldre Hegel og det kan godt være at den fungerer klangmessig til Ø Audio.
    Personlig så hadde jeg valgt Musikal Fidelity m6si over Hegel H190 og det er først og fremst grunnet at førstnevnte er vesentlig kraftigere med sine 220w mot Hegel sine 150W. Musikal Fidelity er jo kjent for å være veldig musikalske, så selv om jeg ikke har hørt kombinasjonen med Ø så sier magefølelsen at det er en god match.

Jeg har selv prøvd 150 watts forsterker i mitt oppsett og den spilte glimrende opp til 80 - 90 dcb hvor forsterkeren mistet pusten og lyden bare flater ut. Det er jo store forskjeller på hvor kraftig en forsterker oppleves i virkeligheten, men jeg bare nevner mine opplevelser.

Til slutt så tenker jeg at du kan få en bedre eller annerledes klang i oppsettet ditt med å bare bytte forforsterker, hva med en god rørforforsterker?
    Ice Poweren din er mer enn god nok.

Hva er det du bruker av utstyr? Forforsterker? DAC? annet?
    Hva er det du er missfornøyd med?

glenne34

Medlem
    Ble medlem
    20.06.2012
    Antall liker
    13
    Sted
    Drammen
    Hei og takk for svar 😀. Jeg bruker en Bryston BP 17 cubed som pre og Eversolo dmp a6. Så planen var å finne en Bryston effektforsterker og. Men siden de etter det jeg har lest blir veldig varm.og kona absolutt må ha pynte dilldall oppå stereobenken. Så er jeg redd for at den ikke vil få nok kjøling. Men så blir den Knedahl forsterkeren også veldig varm. Så kanskje ett bedre alternativ vil være å finne en klasse d effektforsterker med bedre kjøling?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Hva tenker du på når du sier at Knedahl ICE amp'en blir veldig varm? -Veldig varm for meg er en enhet som ikke er mulig å berøre uten å brenne seg/ubehag å berøre. :unsure:
    Hvor høyt spiller du når den blir så varm?
    Hvordan er plasseringen av amp'en?
    -Er det luft rundt den eller står den i en tight hylle uten luft rundt eller ikke mulig for luften å bevege seg? (for om det er tilfellet, så blir tilnærmet alt veldig varmt)

glenne34

Medlem
    Ble medlem
    20.06.2012
    Antall liker
    13
    Sted
    Drammen
    Den blir merkelig nok varm ( så varm at jeg ikke kan ta på den) når jeg spiller lavt eller ikke spiller. Og kjøligere når jeg spiller høyt. Den har masse plass så den burde ikke bli så varm. Er forøvrig fornøyd med lyden.
    IMG_1289.jpeg

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.140
    utgangene står vel skrudd i en kjøleplate på undersiden av printet, tror ikke luft over vil ha særlig å si.

glenne34

Medlem
    Ble medlem
    20.06.2012
    Antall liker
    13
    Sted
    Drammen
    Ja takk for tips jeg kan prøve å sette på noen større «føtter» og se om det hjelper å få løftet den litt. Er bare litt rart siden jeg hadde en Nad c298 før som også er klasse d og den ble aldri varm

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Oi, det er rart. De ICE blokkene skal vel avgi ca 40W i ikke spille modus, og nesten null i standby/auto off.

Og plassering er jo ikke så dårlig heller, så jeg ville nok ha sendt Knedahl en melding og spurt om kommentar.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.683
    Sted
    Kongsberg
    Nå er sikkert jeg litt mer enn normalt opptatt av kjøling på forsterkere, men jeg har sett en del eksempler på at designere undervurderer kjølebehovet på klasse D, og det ender med defekte forsterkere.
    Det er ikke bra hvis den er så varm at den er ubehagelig å ta på på utsiden. Da er det mye varmere inni, og levetiden går ned...
    Er det luftehull i bunnen og toppen av forsterkeren?

I følge databladet vil hver modul avgir 35W bare de står på uten musikk. Det høres ikke så mye ut, men inni en tett kasse uten luftsirkulasjon så blir det varmt.
    1728857557341.png

Modulene som krever minst kjøling i 2024 er Purifi modulene. Spesielt hvis man kan leve med litt mindre maksimaleffekt og kjører dem med lavere spenning. Da kan man oppnå så lite som 1W per modul.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.094
    Dette har vært diskutert før i ICE-Power tråden. Jeg ytret vel en skepsis til at kjøleløsningen var god nok på enkelte kombinasjoner av kabinett og moduler.
    Kjøling skulle være ivaretatt med gode marginer i følge han selv. Tenker det kan være smart å ta kontakt.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.896
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Min IcePower med to 2000ashv, har luftehull over og under, etter en lang dag med spilling måler jeg 37 på kabinettet og 48 på det varmeste punktet på selve kortet når jeg bruker ir gjennom luftehull.
    Merkelig at din skal bli så varm. Når jeg hadde lufting bare på toppen så var den en del varmere, men ble aldri så varm som min ec-aw250 ble.

glenne34

Medlem
    Ble medlem
    20.06.2012
    Antall liker
    13
    Sted
    Drammen
    Jeg kan prøve å plassere den bedre slik at den får mer luft under og. Hvis ikke det hjelper får jeg kontakte Knedahl. Vet ikke helt hva han har men kanskje han kan lage en i ett større kabinett? Eller om 2000as2 er ett bedre alternativ med tanke på kjøling? Igjen takk for svar 😀

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.760
    Optimal driftstemperatur på 1200 as og 2000as moduler er 45 grader og chassiset vil føles ubehagelig varmt å ta på. Jeg klarer å holde hånden på forsterkeren min, men det kjennes veldig varmt ut. Trenger du mer kjøling så kan Knedahl montere vifter i forsterkeren din.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Eller aktivere "signal sense" på de.
    Dvs. de går helt i standby modus når det ikke er signal påkoblet og aktiveres (skrus på) automatisk ved signal/avspilling.
    Spilles det 24/7/365 så hjelper ikke det selvsagt ..

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.760
    Eller aktivere "signal sense" på de.
    Dvs. de går helt i standby modus når det ikke er signal påkoblet og aktiveres (skrus på) automatisk ved signal/avspilling.
    Spilles det 24/7/365 så hjelper ikke det selvsagt ..
    Hvordan aktiverer man signal sense?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror det er beskrevet i icepower tråden. Står også i datablad/bruksanvisning mener jeg. Jeg gjorde det på de forsterkene jeg bygget. Bruker 2 av de selv. Aldri problem med stor varmeutvikling.

EDIT:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn