Her tar du feil eller vrir på problemstillingen... Ingen er tjent med høyere brukt eller nypris...Voff skrev:Beklager, men dette er ikke problemet. Hvis man har tatt full kalkyle (slik som Hi-fi Klubben) og ikke gitt rabatt, ville tapet blitt noe mindre for forbrukeren? Svaret er nei; det ville blitt ennå større da inngangsbilletten blir høyere prismessig. Ingen er tjent med høyere priser på Hi-fi; hverken nytt eller brukt.fodera skrev:Har fulgt denne tråden og er litt overasket over at flere ikke ser problemet som jeg støtter trådstarter i.
Hvordan ser bruktmarkedet ut om noen år hvis det ikke kjøpes nytt ?
Ser selvfølgelig årsaken med at butikkene/importørene gir opp til 50% rabatt på nye produkter kamuflert som demo for å kvitte seg med lager i et allerede tregt marked.
En slik prispolitikk vil selvfølgelig gjenspeile seg i bruktmarkedet. Som faller helt sammen for de som skal selge privat...
Det største problemet på sikt er at det blir meget få forhandlere og mindre tilgjengelige merker som en konsekvens av at noen "useriøse" forhandlere/importører driver denne form for overprising med tilhørende rabattering...
Dette dreier seg om tilbud og etterspørsel; intet annet!
Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.timc skrev:Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Det vil i så tilfelle være en helt unik utvikling - stikk i strid med det man har opplevd i andre bransjer. Da faren min kjøpte sin første mobiltelefon, gravde han dypt i lommeboken, bare å få en anselig koloss som han nærmest måtte ha ryggsekk for å få med seg. Med dagens mobiltelefoner - som koster en slikk og ingenting - kan man - i tillegg til å snakke med hverandre - ta bilder, sende meldinger, surfe på internett, spille musikk og hva vet jeg. Tilsvarende med PCer. De første PCene hadde en helt latterlig funksjonalitet i forhold til dagens PCer - og kostet mye mer.lars_erik skrev:Ulf-B, problemet med det du beskriver, er at i de fleste slike tilfeller blir kvaliteten på produktene vesentlig dårligere. Det er neppe noen ønsket situasjon?
De beste sakene koster fortsatt skjorta, og slik vil det være.Ulf-B skrev:Det vil i så tilfelle være en helt unik utvikling - stikk i strid med det man har opplevd i andre bransjer. Da faren min kjøpte sin første mobiltelefon, gravde han dypt i lommeboken, bare å få en anselig koloss som han nærmest måtte ha ryggsekk for å få med seg. Med dagens mobiltelefoner - som koster en slikk og ingenting - kan man - i tillegg til å snakke med hverandre - ta bilder, sende meldinger, surfe på internett, spille musikk og hva vet jeg. Tilsvarende med PCer. De første PCene hadde en helt latterlig funksjonalitet i forhold til dagens PCer - og kostet mye mer.lars_erik skrev:Ulf-B, problemet med det du beskriver, er at i de fleste slike tilfeller blir kvaliteten på produktene vesentlig dårligere. Det er neppe noen ønsket situasjon?
Men i utgangspunktet kan man ikke si annet enn at markedet er demokratisk - i den forstand at det er hvordan vi "stemmer med pengene våre" som avgjør hvilke produkter som blir dominerende. Du kan gjerne si at det er et "problem" - jeg ser det ikke slik - men "problemet" lar seg ikke løse. Hvis ingen vil kjøpe et produkt, må det forbedres slik at det blir kjøpt, og hvis man likevel ikke greier å få til lønnsomhet, må man slutte med det. Det gjaldt i hesteskobransjen - og det gjelder i hifi-bransjen.
Du får altså et tilbud du i utgangspunktet tror er spesielt til deg, du føler deg dermed veldig viktig for forhandleren og føler derfor du er tilgodesett med en unik service i form av prisreduksjonen ( rabattten ) på produktene... antagelig i highend segmentet..Birdman skrev:Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.timc skrev:Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Hehe - det kan godt hende at jeg tar feil.lars_erik skrev:Ulf-B, mener du tar feil. Er redd for at vi vil få El-Kjøp tilstander, der det eneste kriteriet er pris og der holdbarheten og kvaliteten på produktene blir deretter.
Entusiastmarked som i type ebay handel ? interessant... spesielt hvordan man skal løse det med matching og øvrig bedømmelse... Får jo da håpe at produsenten kan løse det med visualisering slik som noen felgprodusenter gjør.. du legger inn forsterkeren sammen med øvrig utstyr du måtte ha og får dermed en visuell bedømmelse av lyd og utseende..Ulf-B skrev:Hehe - det kan godt hende at jeg tar feil.lars_erik skrev:Ulf-B, mener du tar feil. Er redd for at vi vil få El-Kjøp tilstander, der det eneste kriteriet er pris og der holdbarheten og kvaliteten på produktene blir deretter.
Jeg ser overhodet ingen problemer med Elkjøpstilstander innen hifi. Hvis "elkjøpstilstander" betyr at jeg - eller hvem som helst - kan gå inn på Elkjøp og få kjøpt et topp hifianlegg uten å anstrenge seg det aller minste, og uten å bruke så mye tid og penger som jeg har gjort for å få godlyd i anleggene mine - er det bare å ønske det velkommen. Helt analogt med hvordan jeg kunne tenke meg å kjøpe en flatskjerm, en vaskemaskin eller en kaffetrakter - fort inn, peke, og fort ut igjen - jeg ser som sagt ikke problemet.
Dessuten vil det, som Skink_123 skriver ovenfor, sikkert bli slik at det vil vil etablere seg et entusiastmarked. For det virkelig eksklusive - for dem med spesielle interesser og spesielle betalingsvilje. Men jeg tror likevel at forskjellene - rent funksjonelt - mellom de dyre og de billige produktene, vil bli mindre. Selv om prisforskjellene vil bestå.
Det var først da Henry Ford begynte å masseprodusere biler, og å selge dem så billig at amerikanere flest hadde råd til å kjøpe dem, at kvaliteten virkelig begynte å ta seg opp. For å drive masseproduksjon, må man ha kvalitet i alle ledd. Jeg hørte på et foredrag av kvalitetssjefen i Electrolux for en del år siden - han sa at "hvis vi skulle godta 99,99% funksjonalitet i komponentene våre, ville ikke en eneste av vaskemaskinene som kom ut fra samlebåndet, fungere". Det er overhodet ikke noe problem å masseprodusere høykvalitets hifi - spørsmålet er bare om det er et marked for det.lars_erik skrev:Ulf-B, med El-Kjøp-tilstander mener jeg masseprosuserte, lavpris- og lavkvalitetsprosukter. Neppe noen ønsket situasjon
Jeg sier bare at service og kompetanse fortsatt er viktig. Det er viktig å føle seg verdsatt som kunde hvis man skal legge igjen sine hardt inntjente penger. Mange selgere sitter med god teknisk kompetanse, men totalt manglende evne til å lytte og å føre en respektfull dialog. Jeg tror mange butikker taper mye penger på dårlige selgere som får potensielle kjøpere til å forlate butikken med halen mellom beina, med en følelese av å ha blitt forsøkt ydmyket. Selgere som kunder ikke ønsker å se igjen kan umulig være god butikk.fodera skrev:Du får altså et tilbud du i utgangspunktet tror er spesielt til deg, du føler deg dermed veldig viktig for forhandleren og føler derfor du er tilgodesett med en unik service i form av prisreduksjonen ( rabattten ) på produktene... antagelig i highend segmentet..Birdman skrev:Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.timc skrev:Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Du er den utvalgte til å berge neste forfall til forhandleren...
Er det dette som hever eller er rett service og kompetanseformidling.. ?
I og med at du ikke var helt enig med timc....
OK.... Jeg oppfatter poenget til timc som meget rett fordi det virker som om service og kompetanse er helt uvesentlig, det eneste viktige momentet er rabatten... Og hvis alternativet var 10 tusen i avslag på samme produktet med dårlig service og kompetanse mot 5 tusen på ekstrem god service og kompetanse ville vel også du valgt det første... Det hadde jeg gjort fordi at rabatt selger.. I highend segmentet som denne tråden primært omtaler sitter vel kunden på tilstrekkelig forhåndsinformasjon til å utelukkende basere ett eventuelt kjøp på kun pris.? tror du ikke..Birdman skrev:Jeg sier bare at service og kompetanse fortsatt er viktig. Det er viktig å føle seg verdsatt som kunde hvis man skal legge igjen sine hardt inntjente penger. Mange selgere sitter med god teknisk kompetanse, men totalt manglende evne til å lytte og å føre en respektfull dialog. Jeg tror mange butikker taper mye penger på dårlige selgere som får potensielle kjøpere til å forlate butikken med halen mellom beina, med en følelese av å ha blitt forsøkt ydmyket. Selgere som kunder ikke ønsker å se igjen kan umulig være god butikk.fodera skrev:Du får altså et tilbud du i utgangspunktet tror er spesielt til deg, du føler deg dermed veldig viktig for forhandleren og føler derfor du er tilgodesett med en unik service i form av prisreduksjonen ( rabattten ) på produktene... antagelig i highend segmentet..Birdman skrev:Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.timc skrev:Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Mitt svar blir da at mange sannsynligvis aldri ville kommet så langt som til å diskutere pris hos de med dårlig service. Jeg ser vel også for meg at jeg i tenkte tilfeller kunne ha betalt mer hos andre for å slippe å legge igjen penger hos folk jeg ikke liker.fodera skrev:OK.... Jeg oppfatter poenget til timc som meget rett fordi det virker som om service og kompetanse er helt uvesentlig, det eneste viktige momentet er rabatten... Og hvis alternativet var 10 tusen i avslag på samme produktet med dårlig service og kompetanse mot 5 tusen på ekstrem god service og kompetanse ville vel også du valgt det første... Det hadde jeg gjort fordi at rabatt selger.. I highend segmentet som denne tråden primært omtaler sitter vel kunden på tilstrekkelig forhåndsinformasjon til å utelukkende basere ett eventuelt kjøp på kun pris.? tror du ikke..Birdman skrev:Jeg sier bare at service og kompetanse fortsatt er viktig. Det er viktig å føle seg verdsatt som kunde hvis man skal legge igjen sine hardt inntjente penger. Mange selgere sitter med god teknisk kompetanse, men totalt manglende evne til å lytte og å føre en respektfull dialog. Jeg tror mange butikker taper mye penger på dårlige selgere som får potensielle kjøpere til å forlate butikken med halen mellom beina, med en følelese av å ha blitt forsøkt ydmyket. Selgere som kunder ikke ønsker å se igjen kan umulig være god butikk.fodera skrev:Du får altså et tilbud du i utgangspunktet tror er spesielt til deg, du føler deg dermed veldig viktig for forhandleren og føler derfor du er tilgodesett med en unik service i form av prisreduksjonen ( rabattten ) på produktene... antagelig i highend segmentet..Birdman skrev:Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.timc skrev:Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Betaler gjerne 10-20% mer hos en skikkelig serviceorientert forhandlerBirdman skrev:Mitt svar blir da at mange sannsynligvis aldri ville kommet så langt som til å diskutere pris hos de med dårlig service. Jeg ser vel også for meg at jeg i tenkte tilfeller kunne ha betalt mer hos andre for å slippe å legge igjen penger hos folk jeg ikke liker.fodera skrev:OK.... Jeg oppfatter poenget til timc som meget rett fordi det virker som om service og kompetanse er helt uvesentlig, det eneste viktige momentet er rabatten... Og hvis alternativet var 10 tusen i avslag på samme produktet med dårlig service og kompetanse mot 5 tusen på ekstrem god service og kompetanse ville vel også du valgt det første... Det hadde jeg gjort fordi at rabatt selger.. I highend segmentet som denne tråden primært omtaler sitter vel kunden på tilstrekkelig forhåndsinformasjon til å utelukkende basere ett eventuelt kjøp på kun pris.? tror du ikke..Birdman skrev:Jeg sier bare at service og kompetanse fortsatt er viktig. Det er viktig å føle seg verdsatt som kunde hvis man skal legge igjen sine hardt inntjente penger. Mange selgere sitter med god teknisk kompetanse, men totalt manglende evne til å lytte og å føre en respektfull dialog. Jeg tror mange butikker taper mye penger på dårlige selgere som får potensielle kjøpere til å forlate butikken med halen mellom beina, med en følelese av å ha blitt forsøkt ydmyket. Selgere som kunder ikke ønsker å se igjen kan umulig være god butikk.fodera skrev:Du får altså et tilbud du i utgangspunktet tror er spesielt til deg, du føler deg dermed veldig viktig for forhandleren og føler derfor du er tilgodesett med en unik service i form av prisreduksjonen ( rabattten ) på produktene... antagelig i highend segmentet..Birdman skrev:Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.timc skrev:Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Jeg tillater meg å være uenig her - er lov det, håper jeg?lars_erik skrev:Nå ble denne tråden startet for oss som IKKE er fornøyd med El-Kjøp og masseproduserte varer med lav kvalitet. Altså for de som investerer i high-end. Da er det i dette tilfellet egentlig uinteressant å diskutere markedets fortreffelighet og at det regulerer seg selv. Det som vil skje når de aller fleste kun er opptatt av pris, er at bransjeaktørene etterhvert vil få problemer, og at tilgangen til high- end utstyr vil bli vanskeligere og dyrere. Dette er helt enkel sosialøkonomi. Når etterspørselen etter kvalitet blir mindre, vil prisene på kvalitet gå opp. Resultatet av prispressingen på brukte produkter vil da til slutt føre til at high-end blir DYRERE. Dette kan umulig være en ønsket situasjon?
Jeg tror du skyter litt bom her....litt oppe til høyreUlf-B skrev:Jeg tillater meg å være uenig her - er lov det, håper jeg?lars_erik skrev:Nå ble denne tråden startet for oss som IKKE er fornøyd med El-Kjøp og masseproduserte varer med lav kvalitet. Altså for de som investerer i high-end. Da er det i dette tilfellet egentlig uinteressant å diskutere markedets fortreffelighet og at det regulerer seg selv. Det som vil skje når de aller fleste kun er opptatt av pris, er at bransjeaktørene etterhvert vil få problemer, og at tilgangen til high- end utstyr vil bli vanskeligere og dyrere. Dette er helt enkel sosialøkonomi. Når etterspørselen etter kvalitet blir mindre, vil prisene på kvalitet gå opp. Resultatet av prispressingen på brukte produkter vil da til slutt føre til at high-end blir DYRERE. Dette kan umulig være en ønsket situasjon?
Jeg regner meg ikke som storkonsument av billige masseproduserte hifi-artikler - så jeg regner meg som meningsberettiget i den sammenhengen som du har lagt opp til.
Når billig og relativt OK hifi blir billigere, betyr det bare at de aktørene som ønsker å satse på dyrere og bedre hifi - eller high end - må strekke seg ytterligere for å få solgt sine fortreffelige produkter. Er ikke det et veldig greit utgangspunkt for oss som er opptatt av eksklusiv kvalitet - enda bedre hifi til overkommelige priser - så vet ikke jeg? Det kan da ikke bli bedre enn det? Det er helt sikkert mye å gå på i hifi-bransjen - som i alle andre bransjer - men det er jo en utvikling som kommer oss kjøpere av slik eksklusiv hifi til gode. Eller ser du det som et problem at dyr og eksklusiv hifi ikke blir fullt så eksklusiv - men mer mainstream?
Kjempebra.Angus Young skrev:Bra at det tas opp et problem av dimensjoner. Jeg sitter også med et anlegg jeg har tenkt å selge. Jeg kjøpte det for 3000 og nå er jeg redd jeg bare får 2000 eller -i verste fall- 1500kr for det:-(.
Jeg skulle ønske vi eller staten - kunne tvinge kjøperne til å gi oss selgere 70% av nypris på produktene vi selger. Er også enig i at de som selger billig er kjipe som ødelegger for oss andre redelige selgere. Liberalisme og frihet, hvem trenger det? Jeg ønsker et styrt bruktmarked der INGENTING går under 70% av nypris .
Så kommer noen smartinger og spør om det er en menneskerett å få solgt et produkt man eier til 70% av nypris? Vel? Er det ikke opplagt da? SELFØLGELIG!!!!
De samme smartingene spør også om hvorfor jeg skal selge, kan jeg ikke bare beholde det jeg har kjøpt? For noen IDIOTER! BEHOLDE DET JEG HAR KJØPT OG BRUKT MYE PENGER PÅ? Nei her i gården skal det kjøpes og selges rimelig kjapt!!! VIL HA MER! SKAL HA MER!
Så sier de: Hvorfor klager du? Når du vet at bruktmarkedet er slik det er, hvorfor kjøper du da dyrt når du VET at du antageligvis kommer til å selge videre med stort tap? HVA BEHAGER! SLIK DET FORMULERES HER, SÅ FREMSTÅR JEG JO SOM EN KOMPLETT IDIOT! DET VIL JEG HA MEG FRABEDT TAKK!
Nei, av og til ønsker jeg at jeg var en liten brasiliansk gategutt som sniffer lim og koser seg på søppelfyllingen. TENK hvor mye lettere livet hadde vært som gategutt Da hadde jeg sluppet å tenke på bruktsalg på 50% -ELLER MINDRE- av nypris. Nei, de gatebarna vet ikke hvor godt de har det. Tenk om de skulle fått VÅRE problemer????!!!!
Denne traff vel midt i blinkenAngus Young skrev:Bra at det tas opp et problem av dimensjoner. Jeg sitter også med et anlegg jeg har tenkt å selge. Jeg kjøpte det for 3000 og nå er jeg redd jeg bare får 2000 eller -i verste fall- 1500kr for det:-(.
Jeg skulle ønske vi eller staten - kunne tvinge kjøperne til å gi oss selgere 70% av nypris på produktene vi selger. Er også enig i at de som selger billig er kjipe som ødelegger for oss andre redelige selgere. Liberalisme og frihet, hvem trenger det? Jeg ønsker et styrt bruktmarked der INGENTING går under 70% av nypris .
Så kommer noen smartinger og spør om det er en menneskerett å få solgt et produkt man eier til 70% av nypris? Vel? Er det ikke opplagt da? SELFØLGELIG!!!!
De samme smartingene spør også om hvorfor jeg skal selge, kan jeg ikke bare beholde det jeg har kjøpt? For noen IDIOTER! BEHOLDE DET JEG HAR KJØPT OG BRUKT MYE PENGER PÅ? Nei her i gården skal det kjøpes og selges rimelig kjapt!!! VIL HA MER! SKAL HA MER!
Så sier de: Hvorfor klager du? Når du vet at bruktmarkedet er slik det er, hvorfor kjøper du da dyrt når du VET at du antageligvis kommer til å selge videre med stort tap? HVA BEHAGER! SLIK DET FORMULERES HER, SÅ FREMSTÅR JEG JO SOM EN KOMPLETT IDIOT! DET VIL JEG HA MEG FRABEDT TAKK!
Nei, av og til ønsker jeg at jeg var en liten brasiliansk gategutt som sniffer lim og koser seg på søppelfyllingen. TENK hvor mye lettere livet hadde vært som gategutt Da hadde jeg sluppet å tenke på bruktsalg på 50% -ELLER MINDRE- av nypris. Nei, de gatebarna vet ikke hvor godt de har det. Tenk om de skulle fått VÅRE problemer????!!!!
Nåja, dyktig skrevet, men deler av budskapet er det så som så med, synes jeg.lasse5214 skrev:Denne traff vel midt i blinkenAngus Young skrev:Bra at det tas opp et problem av dimensjoner. Jeg sitter også med et anlegg jeg har tenkt å selge. Jeg kjøpte det for 3000 og nå er jeg redd jeg bare får 2000 eller -i verste fall- 1500kr for det:-(.
lars_erik skrev:Med fare for å skyte meg selv ettertrykkelig i foten, mener jeg å ha merket en ny trend over de siste månedene- at dyrt high- end utstyr blir lagt ut for salg for nærmere 1/3 av nypris. Ser stadig vekk forsterkere og høyttalere til rundt 100000 i nypris blir lagt ut for salg til 33-38000. Mye av dette er fra 1- 3 år gammelt. Tidligere var det "normale" ca. halvpris. Ser også ofte latterlig billige høyttaler- kabler, som f.eks. Valhalla til under 20000 for 2 meter.Det jeg har lyst til å diskutere, er om ikke dette ødelegger markedet? Merker at det er vanskeligere å få solgt utstyr til en anstendig pris nå enn tidligere. Dette slår jo selvsagt begge veier, men likevel. Er det folk med "for mye penger" som ødelegger for oss andre?
Det er dette som er markedet. Ihvertfall nå. Prisene ender opp på det nivået hvor tilbudet balanserer etterspørselen. Hvis ingen vil kjøpe, så må prisene lenger ned. En ting er kjøpefesten for noen år siden og det kanskje fortsatt er flere mennesker som har behov for å selge unna en del av tingene de kjøpte da for å kvitte seg med lån nå enn det er mennesker som har behov for å kjøpe grisedyre høyttalerkabler, men noe annet er at vi er midt oppe i et teknologiskifte hvor avspilling fra PC og dingser som Logitech Transporter setter et helt annet pris/ytelses-nivå enn en state-of-the-art CD-rigg fra bare noen få år tilbake. For ikke å snakke om klasse D-forsterkere, aktive høyttalere med digital korreksjon av frekvens- og fasegang og romkorreksjon attpåtil. Da er kanskje folk enda mer tilbakeholdne med å betale "nesten nypris" for dingser som er "nesten utdatert". Du får faktisk både en Logitech Transporter og en 3-4 terabyte NAS-server for de 20000 du synes er markedsødeleggende gi-bort-pris for et par meter høyttalerkabel. Og det er listepris som nytt, uten rabatter eller pruting. Jeg vet hvilket av alternativene jeg kunne tenkt meg å brukt penger på, for å si det slik.lars_erik skrev:Bach_Man, er enig i at prisen blir hva kjøper er villig til å betale, men det jeg registrerer er at stadig flere legger ut high- end utstyr til 1/3 av ny pris. Det som skjer da, er jo at markedet til slutt kolapser. Når noen legger ut komponenter så lavt priset, ødelegges jo markedet, eller? Det blir jo da nødvendigvis en forventning om at forhandlingene begynner ved 1/3 av ny pris. Det vil vel føre til at færre kjøper nytt, og at markedet tilslutt tørker inn?
Folk får ofte pes for slike utsagn. Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre .petal skrev:Vi har jo avslørt at en cd spiller fra Krell, som koster skjorta, er basert på et veldig enkelt og billig drivverk. Sant? Men prisen gir oss inntrykk av at dette er mye bedre enn det faktisk er.
Hi-FI klubben solgte B&W 801 til kr 28.000kr paret da de overtok B&W agenturet. Det vet jeg fordi jeg kjøpte ett settt fra den forrige importøren til kr 32.000 to måneder før! Veiledende pris var 48.000. Dengang var klubben billigere!petal skrev:Hadde vært greit å se et par B&W 801 til 30.000,