Øl og vin på DNT's turisthytter

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
I noen år nå har det vært mulig å få kjøpt alkohol på hyttene, og i den anledning har jeg lagt merke til hvordan noen av de besøkende hiver seg over ølboksen før de får bestillt rom omtrent. Jeg er ikke avholdsmann, men når man går i fjellet med barn/ungdom og møter fylla overalt i fjellet i fjellet virker det ganske negativt. Dessuten skaper det en egen stemning på peisestua mellom dem som drikker og de som lar være(eller bare tar en enkel for å kose seg). Det blir dem og oss...... vet at inntektene fra salget er bra for økonomien. Men jeg synes at det går på bekostning av noe. Jeg hadde helst sett at det ble slutt på det.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Personlig så skyr jeg disse hyttene i den verste tursesongen, og foretrekker teltet noen kilometer unna de travleste "løypene". Men de gangene jeg har vært innom, så har jeg ikke sett på dette som noe problem. På slike steder er det vel uansett vanlig å utvise folkeskikk i samkvem med andre?! At noen tar seg en pils eller knert eller tre har jeg ikke noe i mot.
 
S

Slubbert

Gjest
Jo mer man forbyr, regulerer og legger på restriksjoner, jo mindre vil folk bli i stand til å ha et ansvarlig forhold til alkohol på egenhånd. At norsk fyllekultur er i ferd med å skli ut er derfor ikke spesielt overraskende.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.429
Antall liker
9.849
Slubbert skrev:
Jo mer man forbyr, regulerer og legger på restriksjoner, jo mindre vil folk bli i stand til å ha et ansvarlig forhold til alkohol på egenhånd. At norsk fyllekultur er i ferd med å skli ut er derfor ikke spesielt overraskende.
Att noen ønsker at det ikke selges alkohol på turisthyttene er vel ikke det samme som ett forbud?
Enig i første innlegg (selv om jeg ikke er noen fjellvandrer ;D )
 
N

nb

Gjest
Jeg var en ukes tid på fottur på Reunion (et lite stykke Frankrike i det indiske hav) der jeg gikk fra hytte til hytte i fjellene. Ved middagen ble det solgt vin/øl til en rimelig penge, samt at det ble satt frem flasker med den lokale spriten man kunne drikke så mye man ville av gratis. Ikke en kjeft var i nærheten av å bli noe i nærheten av synlig beruset.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
oyvjorge skrev:
Men jeg synes at det går på bekostning av noe. Jeg hadde helst sett at det ble slutt på det.
Du får utvise toleranse.
Personlig synes jeg de som spiser pølser i fellesarealene ikledd burka utgjør et langt større problem. Jeg ser helst at det blir slutt på det. Snarest! Ellers...!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Hvorfor ikke be de om å slutte å servere middag også for å unngå dårlig stemning mellom de som nyter en 3 retter og de som lager maten selv på primusen?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Anonym skrev:
Hvorfor ikke be de om å slutte å servere middag også for å unngå dårlig stemning mellom de som nyter en 3 retter og de som lager maten selv på primusen?
Fordi av mat blir man bare mett, ikke beruset.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
oyvjorge skrev:
Anonym skrev:
Hvorfor ikke be de om å slutte å servere middag også for å unngå dårlig stemning mellom de som nyter en 3 retter og de som lager maten selv på primusen?
Fordi av mat blir man bare mett, ikke beruset.
Joda men fortsatt er det fort gjort å bli sjalu på noen som eter en bedre middag dersom en selv eter lapskaus fra real turmat.

Jeg synes forslaget ditt om alkoholfrie turisthytter er helt borte i natta.
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
oyvjorge skrev:
Anonym skrev:
Hvorfor ikke be de om å slutte å servere middag også for å unngå dårlig stemning mellom de som nyter en 3 retter og de som lager maten selv på primusen?
Fordi av mat blir man bare mett, ikke beruset.
Joda men fortsatt er det fort gjort å bli sjalu på noen som eter en bedre middag dersom en selv eter lapskaus fra real turmat.

Jeg synes forslaget ditt om alkoholfrie turisthytter er helt borte i natta.
+1
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Eller forresten, kansje vi bare skal kjøre på så mye som mulig, la oss for all del gjøre så godt vi kan for at de som har andre preferanser enn oss selv virkelig får høre hvor galt de stevner! Eller endra bedre faktisk bestemme at de rett og slett ikke skal få gjøre som de vil fordi jeg synes ting burde foregå på en annen måte!
Du verden så fint det blir her i verden når akkurat hva jeg synes er innenfor grensene blir tolerert, til helvete med toleranse, hva skal vi vel med det?!? Så lenge alle følger mitt syn på hva som er riktig blir det jævlig bra for jeg er nemmelig moralskt overlegen i forhold til alle andre, eller hvordan var det det der hvar igjen?
Mvh
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
oyvjorge skrev:
Fordi av mat blir man bare mett...
..og feit og tung, med høyt blodsukker og hjertekarsykdom. Overbelaster helsevesenet, gjør de. Storspiserne. De rapende hvalrossene blant oss. Knekker sengeplanker og sprenger soveposer. Jeg ser gjerne at dette termineres. Hvem sa endlösung?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er jo ikke til å stikke under en stol at det kan bli ganske kjedelig oppe i fjellet når dagens etappe er unnagort, så da er det greit med en skikkelig rotbløyte. Det demper jo også lidelsen ved å overnatte på sovesal.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har egentlig aldri skjønt sjarmen med å oppsøke disse hyttene jeg.
Når jeg får tid til en tur på fjellet så har jeg et ønske om å oppleve naturen, og stillheten. Å sove i "hospits" ;), eller gå i kø over Besseggen er ikke noe som står på min "to do" liste ;)
Nei..... hvorfor ikke ta med seg et godt telt, og en god sovepose og gå litt utenom løypene. Jeg tror også ungene, og andre tur venner setter mer pris på det.
At det er fyll og spetakkel på DNT hyttene er allikevel en uting, men det vil allikevel være feil å nekte folk å ta seg en "dram" etter en lang dagsmarsj i den "frie" natur.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.552
Antall liker
23.302
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En venninne av meg hevder at det er jævlig bra sjekkeforhold på disse hyttene.
 
N

nb

Gjest
Valentino skrev:
En venninne av meg hevder at det er jævlig bra sjekkeforhold på disse hyttene.
Det er visstnok laaaang kø for å få annonsen sin på kontaktannonsesiden i medlemsbladet til DNT.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hva er poenget med kontaktannonse da? Er det ikke bare å dra til hytten og treffe en som er glad i turer i skog og mark og liker et glass vin i ny og ne?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
En venninne av meg hevder at det er jævlig bra sjekkeforhold på disse hyttene.
Jeg var på Rondane i år med det i bakhodet.
Liker kjønnsfordelingen på fjellet, er en overvekt av kvinnfolk der og det er lett å komme i kontakt. Dessverre ble det ingen fysisk kontakt.
 
N

nb

Gjest
Bach_Man skrev:
Hva er poenget med kontaktannonse da? Er det ikke bare å dra til hytten og treffe en som er glad i turer i skog og mark og liker et glass vin i ny og ne?
Kanskje noen spiller på flere fronter. Det er ikke gitt at de tilfeldigvis går samme rute i samme skog og mark
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
svingen68 skrev:
Eller forresten, kansje vi bare skal kjøre på så mye som mulig, la oss for all del gjøre så godt vi kan for at de som har andre preferanser enn oss selv virkelig får høre hvor galt de stevner! Eller endra bedre faktisk bestemme at de rett og slett ikke skal få gjøre som de vil fordi jeg synes ting burde foregå på en annen måte!
Du verden så fint det blir her i verden når akkurat hva jeg synes er innenfor grensene blir tolerert, til helvete med toleranse, hva skal vi vel med det?!? Så lenge alle følger mitt syn på hva som er riktig blir det jævlig bra for jeg er nemmelig moralskt overlegen i forhold til alle andre, eller hvordan var det det der hvar igjen?
Mvh
Sveinung
Toleranse? Hvis mye alkoholforbruk fører til at folk ikke lenger vil oppsøke hyttene, hvem burde vise toleranse da?

Kanskje de som drar på hyttene kan drikke andre steder? Nok av drikke steder i byene. Hvorfor er det så vanskelig for folk å la være å drikke?

Mitt forslag er at DNT lar være å selge noe sterkere enn lettøl og svakvin, så vil det bli mye mindre drikking. Man trenger ikke noe forbud. Da er det opptil enhver å dra på det de vil ha.
 
N

nb

Gjest
oyvjorge skrev:
Mitt forslag er at DNT lar være å selge noe sterkere enn lettøl og svakvin, så vil det bli mye mindre drikking. Man trenger ikke noe forbud. Da er det opptil enhver å dra på det de vil ha.
Da vil folk dra på sprit pga gunstig forhold mellom alkohol og vekt;)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
oyvjorge skrev:
Mitt forslag er at DNT lar være å selge noe sterkere enn lettøl og svakvin, så vil det bli mye mindre drikking. Man trenger ikke noe forbud. Da er det opptil enhver å dra på det de vil ha.
Hva mener du med svakvin?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.429
Antall liker
9.849
Jeg vet ikke om man skal le eller gråte over reaksjonene når det er snakk om å redusere tilgangen på alkohol, det være seg både salgstider og salgssteder. Det er tydelig at det er mange som har ett alvorlig alkoholproblem.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.552
Antall liker
23.302
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men bare ett, heldigvis. Godt at de ikke har flere.
 
N

nb

Gjest
Pink_Panther skrev:
Jeg vet ikke om man skal le eller gråte over reaksjonene når det er snakk om å redusere tilgangen på alkohol, det være seg både salgstider og salgssteder. Det er tydelig at det er mange som har ett alvorlig alkoholproblem.
Nei, det betyr ikke nødvendigvis det.

De av oss som setter pris på et glass vin til maten, en kald øl i solveggen eller lignende synest det er hyggelig å få muligheten til det. Diskusjonen er om det at noen synest det er ubehagelig at noen få(?) blir fulle i fjellheimen er tilstrekkelig grunn til å fjerne muligheten til det. Jeg har heller ikke noe til overs for at folk drikker mye på slike steder, men samtidig synest jeg det er fint å kunne ta meg et glass vin eller en øl om jeg har lyst på det.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Bach_Man skrev:
oyvjorge skrev:
Mitt forslag er at DNT lar være å selge noe sterkere enn lettøl og svakvin, så vil det bli mye mindre drikking. Man trenger ikke noe forbud. Da er det opptil enhver å dra på det de vil ha.
Hva mener du med svakvin?
Mulig det ikke eksisterer, men det er helt sikkert et marked for det. Finnes ihvertfall alkoholfri vin.

Folk ville helt sikkert ta med seg sterkere ting, ja. Ingen kan hindre dem idet. Folk synes kanskje drikkevarene på hyttene nå er dyrt. Så det kan vel hende at noen har med seg noe sterkere i dag også.

Ellers tar nb saken på kornet.
 
N

nb

Gjest
oyvjorge skrev:
Finnes ihvertfall alkoholfri vin.
Samboeren til en kompis skulle kjøpe en flaske alkoholfri vin på det lokale polet siden hun skulle på fest, men ikke ville signalisere at hun var gravid (noe hun var). Fyren på polet nektet å selge henne alkoholfri vin fordi det smakte så vondt, han sendte henne til en delikatesseforretning som hadde ferskpresset eplesider og anbefalte henne å heller helle denne på en hvitvinsflaske.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.682
Antall liker
7.460
oyvjorge skrev:
Bach_Man skrev:
oyvjorge skrev:
Mitt forslag er at DNT lar være å selge noe sterkere enn lettøl og svakvin, så vil det bli mye mindre drikking. Man trenger ikke noe forbud. Da er det opptil enhver å dra på det de vil ha.
Hva mener du med svakvin?
Mulig det ikke eksisterer, men det er helt sikkert et marked for det. Finnes ihvertfall alkoholfri vin.
Ja, for alkoholfri vin smaker jo like mye vin som tofu smaker mør indrefilet fra Herefordshire...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.570
Antall liker
7.079
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Av alkoholfrie viner, har jeg ennå ikke smakt en som var god. Alkoholfritt øl, derimot er ikke så ille...

Johan-Kr
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.804
Antall liker
28.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Alkoholfri vin smaker som svette baller i eddikmarinade.
Du risikerer antakelig en forurensningsbot hvis du heller den på havet.

mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.682
Antall liker
7.460
tkr skrev:
Alkoholfri vin smaker som svette baller i eddikmarinade.
Du risikerer antakelig en forurensningsbot hvis du heller den på havet.

mvh
Å kjøpe alkoholfri 'vin' i stedet for vin er som å velge bort can-can på Moulin Rouge til fordel for DDE iført rosa tyll i Steinkjer...

(It ain’t the same fuckin’ ballpark, it ain’t the same league, it ain’t even the same fuckin’ sport.)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Men når strømmen blir slått av klokka 23 er det sjeldent hæla i taket, alkohol eller ei.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
Alkoholfri vin smaker som svette baller i eddikmarinade.

Jeg blir "litt" bekymret når det finnes folk som frekventerer dette forumet som faktisk vet hva det smaker av svette baller i eddikmarinade!? :p :-\
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
tkr skrev:
Alkoholfri vin smaker som svette baller i eddikmarinade.

Jeg blir "litt" bekymret når det finnes folk som frekventerer dette forumet som faktisk vet hva det smaker av svette baller i eddikmarinade!? :p :-\
Av dem som drikker alkoholfri vin kan man vente hva som helst. Det er de samme som røyker hasj uten å inhalere.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Anonym skrev:
Men når strømmen blir slått av klokka 23 er det sjeldent hæla i taket, alkohol eller ei.
Jeg drikker best etter at det er mørkt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
oddgeir skrev:
Anonym skrev:
Men når strømmen blir slått av klokka 23 er det sjeldent hæla i taket, alkohol eller ei.
Jeg drikker best etter at det er mørkt.
Jeg drikker best når jeg er tørst.
 
Topp Bunn