Øl og vin på DNT's turisthytter

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ok, fjottpeiser ;D ;D hold dere til saken, er det umulig å føre en saklig diskusjon på dette forumet? ;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.429
Antall liker
9.849
oyvjorge skrev:
Ok, fjottpeiser ;D ;D hold dere til saken, er det umulig å føre en saklig diskusjon på dette forumet? ;)
Ikke bry deg om dem. De blir slik hvis noen foreslår å ta fra dem alkoholen. ;D
Back to topic, som det heter. Barn har ikke vondt av å se at voksne kan nyte ett glass alkoholholdig drikke, men grøftefyll er noe annet.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Kan jeg spørre trådstarter om hvor han har sett de overstadig berusede personene?

Selv på Rondane som er like trafikkert som en motorvei har ikke jeg sett det problemet.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Anonym skrev:
Kan jeg spørre trådstarter om hvor han har sett de overstadig berusede personene?
Du ser dem sjelden, fordi de går og raver rundt utenfor løypene..
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Pink_Panther skrev:
Det er tydelig at det er mange som har ett alvorlig alkoholproblem.
Legen:

Si meg, har de et alkoholproblem?

Pasienten:

Nei, ikke når jeg har penger..
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Anonym skrev:
Kan jeg spørre trådstarter om hvor han har sett de overstadig berusede personene?

Selv på Rondane som er like trafikkert som en motorvei har ikke jeg sett det problemet.
Jeg har aldri sett overstadig berusede personer i fjellet(eller på hyttene). Så jeg blir nok stemplet som en Luthersk indremisjonær fra indre Heimyra på mørkeste sørlandet ;)(med fare for å støte noen)

Det er mer kulturen med å hive seg over øl'en og fortsette til man stuper i seng som kræsjer med det å gå fra hytte til hytte på fjellet. Tom fotballen ser at man burde dempe alkoholforbruket. Idrett og alkohol hører som kjent ikke sammen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
...
Jeg har aldri sett overstadig berusede personer i fjellet(eller på hyttene). Så jeg blir nok stemplet som en Luthersk indremisjonær fra indre Heimyra på mørkeste sørlandet ;)(med fare for å støte noen)

Det er mer kulturen med å hive seg over øl'en og fortsette til man stuper i seng som kræsjer med det å gå fra hytte til hytte på fjellet. Tom fotballen ser at man burde dempe alkoholforbruket. Idrett og alkohol hører som kjent ikke sammen.
Godt å høra at det er flere som ikke har observert særlig til fyll på betjente DNT-hytter. Serveringen på DNT-hyttene (og andre hytter utenfor DNT-systemet) har etter min ringe erfaring skjedd i meget sømmelige former. Alkoholserveringen på fjellhytter i Norge har forresten en lang tradisjon.

Spaserturer i fjellheimen har ingen verdens ting med idrett å gjøre. Jeg finner ingen ting feil med å ta seg et par pils, noen glass vin og/eller en dram etter dagens økt, eller for den saks skyld underveis. Øl smaker dessuten bedre over 1000 meter, og drammen er obligatorisk turutstyr nesten på linje med kart og kompas. IMHO.

Poenget er at man skal ha det trivelig på tur, så får hver enkelt av oss finne ut av hva det er. En av mine mer minneverdige turer i så måte var en lunsj på Bandet etter å ha gått ned Besseggen (som skal gås ned og ikke opp), en praktfull dag litt seint i August for noen år siden. Jeg hadde med flatbrød, rå løk, rømme, lodderogn, og speket hvalkjøtt, foruten fire bokser Lapin Kulta (to til meg selv og to til turkameraten). Det var godt med folk på Bandet, og misunnelsen som spredte seg da jeg åpnet den første ølboksen var nesten til å ta og føle på - misunnelsen var verdt jobben med å bære på ølet ;) Turen videre til Memurubu forløp helt fint.

mvh
KJ
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
I alle år har det vært mulig å ha med barn/ungdom på hyttene, og i den anledning har jeg lagt merke til hvordan noen av de besøkende slipper løs ungene som hojer, hyler, griner og driter på seg før de får bestillt rom omtrent. Jeg er ingen barnehater, men når man går i fjellet og møter disse leven-automatene overalt i fjellet virker det ganske negativt. Dessuten skaper det en egen stemning på peisestua mellom dem som har dratt med skrikerungene og de som lar være (eller bare har med en enkelt som vet å oppføre seg). Det blir dem og oss...... vet at leieinntektene fra de mindreårige er bra for økonomien. Men jeg synes at det går på bekostning av noe. Jeg hadde helst sett at det ble slutt på det.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
totte skrev:
I alle år har det vært mulig å ha med barn/ungdom på hyttene, og i den anledning har jeg lagt merke til hvordan noen av de besøkende slipper løs ungene som hojer, hyler, griner og driter på seg før de får bestillt rom omtrent. Jeg er ingen barnehater, men når man går i fjellet og møter disse leven-automatene overalt i fjellet virker det ganske negativt. Dessuten skaper det en egen stemning på peisestua mellom dem som har dratt med skrikerungene og de som lar være (eller bare har med en enkelt som vet å oppføre seg). Det blir dem og oss...... vet at leieinntektene fra de mindreårige er bra for økonomien. Men jeg synes at det går på bekostning av noe. Jeg hadde helst sett at det ble slutt på det.
Pffff........ ;)

Men hvis du synes at det er et problem kan du jo starte en egen tråd.
 
V

vredensgnag

Gjest
totte skrev:
I alle år har det vært mulig å ha med barn/ungdom på hyttene, og i den anledning har jeg lagt merke til hvordan noen av de besøkende slipper løs ungene som hojer, hyler, griner og driter på seg før de får bestillt rom omtrent. Jeg er ingen barnehater, men når man går i fjellet og møter disse leven-automatene overalt i fjellet virker det ganske negativt. Dessuten skaper det en egen stemning på peisestua mellom dem som har dratt med skrikerungene og de som lar være (eller bare har med en enkelt som vet å oppføre seg). Det blir dem og oss...... vet at leieinntektene fra de mindreårige er bra for økonomien. Men jeg synes at det går på bekostning av noe. Jeg hadde helst sett at det ble slutt på det.
Jeg anbefaler en liten gapahuk i sekken.
Hva faen skal man nå inn på disse hyttene for. Landet er stort. XXL har tilbud på en vilt praktisk en, som du kan stikke ned i tursekken, om du vil.

Glemmer ellers ikke da vi kom opp til toppen av Glittertind, slitne og svette og en av gutta utbrøt "Nå hadde det smakt godt med en øl."
Den ventet jeg på - og hadde to slike i ryggsekken. Sannsynligvis det beste jeg har drukket!
 

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
oyvjorge skrev:
Tom fotballen ser at man burde dempe alkoholforbruket. Idrett og alkohol hører som kjent ikke sammen.
Det er en seiglivet myte.

Det er ikke lurt for utøvere å drikke før eller under en konkurranse, men for tilskuerne er det 100% underhodning, og da hører alkohol naturlig med. Overstadig beruselse og oppførsel til genanse for andre er for slauren, men moderat beruselse og god oppførsel er helt kompatibelt med en sportslig forestilling og gjør sitt til å berike opplevelsen.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Gjestemedlem skrev:
oyvjorge skrev:
Tom fotballen ser at man burde dempe alkoholforbruket. Idrett og alkohol hører som kjent ikke sammen.
Det er en seiglivet myte.

Det er ikke lurt for utøvere å drikke før eller under en konkurranse, men for tilskuerne er det 100% underhodning, og da hører alkohol naturlig med. Overstadig beruselse og oppførsel til genanse for andre er for slauren, men moderat beruselse og god oppførsel er helt kompatibelt med en sportslig forestilling og gjør sitt til å berike opplevelsen.
selvsagt må det mengder med alkohol til, skal en lide seg gjennom dørgende kjedelige sportsarrangementer

skulle bare mangle
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
oyvjorge skrev:
totte skrev:
I alle år har det vært mulig å ha med barn/ungdom på hyttene, og i den anledning har jeg lagt merke til hvordan noen av de besøkende slipper løs ungene som hojer, hyler, griner og driter på seg før de får bestillt rom omtrent. Jeg er ingen barnehater, men når man går i fjellet og møter disse leven-automatene overalt i fjellet virker det ganske negativt. Dessuten skaper det en egen stemning på peisestua mellom dem som har dratt med skrikerungene og de som lar være (eller bare har med en enkelt som vet å oppføre seg). Det blir dem og oss...... vet at leieinntektene fra de mindreårige er bra for økonomien. Men jeg synes at det går på bekostning av noe. Jeg hadde helst sett at det ble slutt på det.
Pffff........ ;)

Men hvis du synes at det er et problem kan du jo starte en egen tråd.
Nei, jeg synes vel ikke det er et problem, men hadde jeg syntes det ville den rimelige løsningen for meg være å bli hjemme fremfor å ta til orde for at en stor og folkelig organisasjon skal legge opp driften slik at jeg trives.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
totte skrev:
oyvjorge skrev:
totte skrev:
I alle år har det vært mulig å ha med barn/ungdom på hyttene, og i den anledning har jeg lagt merke til hvordan noen av de besøkende slipper løs ungene som hojer, hyler, griner og driter på seg før de får bestillt rom omtrent. Jeg er ingen barnehater, men når man går i fjellet og møter disse leven-automatene overalt i fjellet virker det ganske negativt. Dessuten skaper det en egen stemning på peisestua mellom dem som har dratt med skrikerungene og de som lar være (eller bare har med en enkelt som vet å oppføre seg). Det blir dem og oss...... vet at leieinntektene fra de mindreårige er bra for økonomien. Men jeg synes at det går på bekostning av noe. Jeg hadde helst sett at det ble slutt på det.
Pffff........ ;)

Men hvis du synes at det er et problem kan du jo starte en egen tråd.
Nei, jeg synes vel ikke det er et problem, men hadde jeg syntes det ville den rimelige løsningen for meg være å bli hjemme fremfor å ta til orde for at en stor og folkelig organisasjon skal legge opp driften slik at jeg trives.
Tviler på at det bare er jeg som stiller spm. jeg vet at det ikke er bare meg. Det er ganske lenge siden jeg leste et innlegg om temaet i Fjell og Vidde. Husker ikke ordlyden lenger, men mannen stillte omrent det samme spm som meg. Og fikk svar fra DNT. Det var vel noe sånt som at mange ønsket alkohol og at det kom klingende mynt i kassa.

Jeg er selvfølgelig helt urealistisk hvis jeg tror at det blir slutt på servering på hyttene og jeg er sikkert håpløs gammeldags.

Et vikarierende argument er at mange har (eller kan få) alkoholproblemer og det finnes ingen fristeder eller alternativer enn å sove alene i et telt på vidda for å unngå å komme borti alkohol.

Motargumentet er vel at DNT ikke er Blåkors og alle får ordne opp i egne problemer. Da helst la være å besøke hyttene.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
Så det eneste «argumentet» du har mot alkoholservering hos DNT, er at du ikke liker at andre tar seg et glass eller to samtidig som du ikke tar deg den samme friheten? Er du tørrlagt lektor eller noe slikt?

mvh
KJ
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
KJ skrev:
oyvjorge skrev:
Så det eneste «argumentet» du har mot alkoholservering hos DNT, er at du ikke liker at andre tar seg et glass eller to samtidig som du ikke tar deg den samme friheten? Er du tørrlagt lektor eller noe slikt?

mvh
KJ
Ja, det er typisk norsk å ville forby det man ikke liker!
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Tenker spes på barn og ungdom som ikke noen steder kan unngå voksnes nyting av alkohol uten kanskje i barnehage og skole. jeg mener alkohol ikke hører hjemme på DNT-hyttene i fjellet. Og oppfordrer alle som ferdes på hyttene til begrense seg.

Jeg mener som sagt ikke å ha et forbud, dog;

Det er typisk norsk å ikke akseptere at forbud i enkelte saker kan være bra for alle selv om det går utover en selv. Feks røykeloven og kjøring i terreng med div typer kjøretøy.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
Tenker spes på barn og ungdom som ikke noen steder kan unngå voksnes nyting av alkohol uten kanskje i barnehage og skole. jeg mener alkohol ikke hører hjemme på DNT-hyttene i fjellet. Og oppfordrer alle som ferdes på hyttene til begrense seg.
...
Som sagt, de aller fleste rundt om på turhyttene ser ut til å kunne beherske seg, og serveringen stenger som regel kl 2300 eller litt før, slik at det ikke går utover den alminnelige kveldsroen. Jeg kan heller ikke se noen grunn til å skjerme barn og unge fra det faktum at enkelte voksne som «nyter» sitt tilmålte fluidum kan bli litt rare og dumme i blandt.

mvh
KJ
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
oyvjorge skrev:
Tenker spes på barn og ungdom som ikke noen steder kan unngå voksnes nyting av alkohol uten kanskje i barnehage og skole. jeg mener alkohol ikke hører hjemme på DNT-hyttene i fjellet. Og oppfordrer alle som ferdes på hyttene til begrense seg.

Jeg mener som sagt ikke å ha et forbud, dog;

Det er typisk norsk å ikke akseptere at forbud i enkelte saker kan være bra for alle selv om det går utover en selv. Feks røykeloven og kjøring i terreng med div typer kjøretøy.
For enkelte er det typisk å ha sterke synspunkter på hva folk bør holde på med utover å holde seg sånn nogenlunde på matta, og det er mye verre. Så lenge de besøkende ikke lager direkte kvalm på hyttene så synes jeg de skal gjøre akkurat hva de vil, jeg bryr meg ikke og oppfordrer alle andre til å gi like faen.

Når det gjelder røykeloven så er jeg med på at å tilby folk et røykfylt arbeidsmiljø er problematisk, men ideen om at verden skal slutte å røyke så allergikerne kan få gå på alle utestedene de ønsker avviser jeg. Jeg regner med at siden du skriver setningen om "bra for alle" i denne sammenhengen, så gjelder den også alkoholfrihet på DNT-hyttene. Hvor mange er de "alle" som får ødelagt turen av at det drikkes øl to bord bortenfor?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Har ikke lest alt her, men har vært mye i fjellet også til fots. Har aldri opplevet "fyll" som noe tema. Hvor har disse opplevelsene skjedd?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Turisthytter er vel som andre overnattingssteder. Hvor mange beklager seg over å måtte bo på et hotel andre steder som har en bar eller restaurant med servering? Kanskje avholdsforeningen har egne hytter man kan leie hvis man har angst for å omgås folk som drikker øl?

Å forvente at alle andre mennesker skal tilpasse seg ens nykker og oppheng er vel ganske menigsløst. Hvis man ikke kan takle å bo på et sted hvor det serveres øl får man overnatte andre steder, ta med telt eller grave en igloo.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Kunne neppe vært bedre "servert" Gjestemedlem :)

- uansett ser dette ut til å ha vært et tema blant flere...merkelig
 
Topp Bunn