Mat, drikke og røyk Øl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg må innrømme at "øl har vært øl" for meg lenge. Men nå har jeg handlet inn altmulig av forskjellige ølsorter og merker.

    Ok, jeg må nok fortsatt innrømme at jeg er ganske femi når det kommer til favoritter så langt.

    Corona er der fortsatt. Og Heineken har kommet til nå. Av dyrere øl likte jeg godt Pauliner. Guiness var bedre enn jeg trodde også. Liten (ubetydelig forskjell melleom ulike pils varianter synes jeg. Få dårlige. Mack, Bayer. IPA muligens.

    Jeg regner med det er masse ølkjennere her. Liker at de har lite bitterhet, smakfulle, leskende og har en flott ettersmak.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi har jo en kjempelang og stadig oppdatert tråd for ølhunder. Bare scroll noen cm nedover på siden, kanskje øverst på side 2.
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Den tråden er fin. Fått mange gode tips derfra.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Den beste ølen kommer utvilsomt fra Belgia :) Butikkøl er ikke mye å skryte av, kjøper 99% av øl på polet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Jeg er en ølkjenner. I alle fall kjenner jeg det etter noen øl.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    S

    Slubbert

    Gjest
    Mye av ølet fra mikrobryggeriene er oppskrytt. Surt skvip, endel av det.
    Surt? Hva slags øl er det du snakker om? Surøl? Surøl eller villgjæret øl er en "acquired taste", men når man først har fått smaken for det er det ingen vei tilbake. Saison eller farmhouse ale gjør seg også med litt brettanomyces. Ellers er det ikke mye surt over en Lervig Konrads Stout for eksempel, det er søtt så det holder.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Mye av ølet fra mikrobryggeriene er oppskrytt. Surt skvip, endel av det.
    Surt? Hva slags øl er det du snakker om? Surøl? Surøl eller villgjæret øl er en "acquired taste", men når man først har fått smaken for det er det ingen vei tilbake. Saison eller farmhouse ale gjør seg også med litt brettanomyces. Ellers er det ikke mye surt over en Lervig Konrads Stout for eksempel, det er søtt så det holder.
    Apropos acquired taste:

     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Interessant bekjentskap i Stavanger i dag. Nystartet bryggeri/ølsjappe men utrolig utvalg av øl, og da måtte jeg ha med meg hjem et par flasker av deres eget produkt..

    PA140037.jpg

    Svært god pils, med god balanse mellom malt og humle. Lettdrukket. (Den bare forsvant.)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Gulating har flere sorter. Dette er deres mørke øl. Den syntes jeg var langt mer pregløs enn pilsen fra i går. Den mørke har en fin ettersmak, men ellers tilfører den meg intet.

    PA150002.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Mens vi gleder oss til jul setter jeg på en film og nyter denne. Lettdrukket og sval som en sommernatt, ja de kan så visst å lage øl i Italia og. Humle og lite malt, friskt og fint.

    PA160001.jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    For de som holder til på Østlandet kan jeg anbefale en tur til Horten Mikrobryggeri! Fantastisk sted, med himmelsk øl.

    Bare ett tips til øldrikkeren i området ;-)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det var enklere da øl var pils (lager), bitter (ale) eller noe klosteraktig fra munkene. nå er det for det meste artigheter til høy pris som ingen husker.
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    For oss som begynner å bli gamle skal vi heller ikke glemme eksport :) Rakk såvidt det var å få kjøpt eksport på fat på Cordial i Storgata før det ble slutt. Av norske bryggerier synes jeg Kinn er flinke til å holde seg unna artighetene og heller konsentrere seg om ølbryggingen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Så avgjort!
    Her er det lag på lag med tolkningsmuligheter. For bare å skrape i overflaten kan nevnes:
    - kommer weld77 fra området rundt der Ivar Aasen holdt til eller er det kun en målformpolitisk ytring?
    - drikker weld77 for mye? Eller bare for ofte? Eller begge deler?
    - konsumerer weld77 en disporposjonal andel av sitt øl fra bryggeriet Kinn?
    - har weld77 en forkjerlighet for sterke øl? Om så, gjelder det kun sortene med mye restsødme eller takler vedkommende også tørrere varianter, som f.eks Tripel?

    Fundamentet for kvelden, for øvrig et fundament det ikke blir bygget særlig på var Bøvelen. I går var det Slåtteøl. I morgen blir det Vestkyst til julemiddagen. Med mindre det er jeg som skal frakte pappa tilbake til institusjonen i automobil. Da blir det vann, så kjøring. Deretter Vestkyst. Så kan alt skje.
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    Hadde det ikke vært for første og siste poeng (siden min far befinner seg 700km unna, og fortsatt kan å gå opp til 2. etg. fra min søster i 1. ) kunne man begynne å lure på om weld77 og krrm er samme person. Det er de da altså ikke, selv om min mor, i sin tid, forgjeves argumeterte for at nynorsk var det mest naturlige. Men Ivar Aasen satte vel knapt sine ben i Trøndelag, og da kan det være det samme.

    I morgen er det tid for noe nytt, champagne til ribben. Men etter at lysene er slukket kan det hende at det dukker opp en Tomasmesse fra kjellerdypet.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Hadde det ikke vært for første og siste poeng (siden min far befinner seg 700km unna, og fortsatt kan å gå opp til 2. etg. fra min søster i 1. ) kunne man begynne å lure på om weld77 og krrm er samme person. Det er de da altså ikke, selv om min mor, i sin tid, forgjeves argumeterte for at nynorsk var det mest naturlige. Men Ivar Aasen satte vel knapt sine ben i Trøndelag, og da kan det være det samme.

    I morgen er det tid for noe nytt, champagne til ribben. Men etter at lysene er slukket kan det hende at det dukker opp en Tomasmesse fra kjellerdypet.
    Blir nok en Tomasmesse som venteøl før pinnekjøttet, med Pondus Julehefte og Stille Grender fra 2L i multikanal.🍺🎄
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    sant nok!

    jeg har aldri hatt tålmodighet. men det sies at den har potensiale til å bli bedre ved lagring. noen som har erfaring der?
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    Vanskelig å si, da årgangene er litt ulike. 2017 falt ikke i min smak. Og langtidsminnet er litt upålitelig. Men de tåler lagring godt. Og jeg mener de blir bedre. Har igjen en flaske, en stor en, fra 2016 som nok forsvinner i løpet av julen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    sant nok!

    jeg har aldri hatt tålmodighet. men det sies at den har potensiale til å bli bedre ved lagring. noen som har erfaring der?
    Den generelle regelen er at mørkere alkoholsterke øl kan med fordel lagres. Belgisk kvadruplel (som thomasmesse for eksempel) og barley wine (min avatar) er kanskje de vanligste å lagre. En hissig stout er sikkert heller ikke dumt å prøve seg på.

    Vi har en pils fra forrige årtusen hjemme. Søsteren min kjøpe første dagen det var lov å selge øl i bygda. Har ikke tenkt å åpne den da jeg er rimelig trygg på at det ikke er mer enn affeksjonsverdi igjen av den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn