Ønske "lodding" ... (mirakelkur)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Den som bare har hatt en mirakelkur for å lodde disse tynne ledningene sammen
IMG_9561_edited-1.jpg


Strippet Goldring Electro II som jeg igjen skulle hatt et øre til ...
 

Stillhet

Medlem
Ble medlem
13.05.2010
Innlegg
19
Antall liker
4
Interessant... dette er ikke mitt felt, men kanskje du kan bytte ut viste tråd med en kordell fra en kobbertråd? Det ser ut som det er enklere å lodde på ny tråd i eksisterende loddepunkter. Uansett, lykke til!
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
På den ene siden kan dette nok loddes i et loddepunkt (på tilkoblingstappene) men den andre må nok loddes fra på enden som kommer opp. En annen ting er at disse ledningene er syltynn omtrent som hår (kansje til og med tynnere )
OG dette vil vel ikke akkurat være bra for parametrene til pickupen.
Har vel mere eller mindre "vraket " denne. MEN det var noen sider med denne pickuen som jeg virkelig likte.
IMG_9558_edited-2.jpg
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.129
Problemet er vel i første rekke at ledningene er lakkisolert, så den må fjernes først.
Ellers er det nok en løsning som "Stillhet" foreslår, og skjøte med en kordel fra en annen tynnkordelt kabel. Da slipper man unna med å fjerne lakk fra bare en av ledningene, den som kommer fra spolen. Det bør være mulig å få til, for en med stødig labb og ørnesyn!
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Problemet er vel i første rekke at ledningene er lakkisolert, så den må fjernes først.
Ellers er det nok en løsning som "Stillhet" foreslår, og skjøte med en kordel fra en annen tynnkordelt kabel. Da slipper man unna med å fjerne lakk fra bare en av ledningene, den som kommer fra spolen. Det bør være mulig å få til, for en med stødig labb og ørnesyn!
Klarer nok ikke å fjerne lakk mekanisk, men kan jo gå med varme (gjorde dette med kablene til min tangentialarm, men disse ledningene er jo enda tynnere så... )
Stødig labb..tja,men synet er det verre med. :)
 
L

Laban MK2

Gjest
En fluebinder fikser det der lett noe vindinger rundt på hver side men noe offer tråd :) så verdens raskeste lodding med low temp.

Mvh

Skjermbilde.JPG
 
Sist redigert:

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Fluebinding er STORT i forhold til disse ledningene ;)
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Lodd fast en relativt tykk kordeler i loddepunktet på pinnen, så slipper du unna med tynn tråd i hvert fall. Flex er der jo likevel.
lakk på kobbertråd kan fjernes med aceton. Riktignok litt pirkete dette, men bør være mulig. Godt lys og lupe eller briller er vel påtvunget.
 
L

Laban MK2

Gjest
Javel da se :D da må du ikke legge massiv kobberbacking som mothold heller ved lodding for å unngå å brenne over tråd på grunn av høy varmetilførsel .

Mvh
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.456
Antall liker
3.709
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg fikk en gang en slags gel med veldig høyt vanninnhold som jeg la på hver side av ledninge jeg skulle lodde sammen. Dette ga vedig effektiv kjøling som gjorde at lakken bare forsvant der jeg loddet ledningene sammen. Jeg kan sikkert finne ut hva det het hvis det er av interesse.
 
Topp Bunn