Vel, her er hva designeren av Meadowlark høyttalerene Pat McGinty, sier om erfaringer rundt vibrasjoner og delefilter :Der fikk jeg et veldig godt reklamemiddel mot high-end markedet! "Velg aktive høyttalere med eksternt delefilter for å unngå vibrasjoner som kommer fra det passive interne delefilteret i tradisjonelle høyttalere."Er det ikke vel kjent at vibrasjoner påvirker noen av disse duppedingsene i filteret?
Men seriøst. Det er ikke mitt kunnskapsområde, men har vel mine tvil om det utgjør noe særlig. Derimot så kan for mye varmeutvikling fra forsterkere potensielt være uheldig for elementer.
Uansett så snakker vi her om passive vs aktive høyttalere. Det er med aktive høyttalere og de fordelene det bringer med seg, hvor det virkelig er noe som monner og skiller seg fra en tradisjonell passiv løsning.
Ja. Men du må bygge det selvFinnes aktive med rør forresten?
Med alternativ nr. 3 kan man bruke røreffekttrinn. Her velger man selv.Finnes aktive med rør forresten?
Vel, alt 1 har vel også samme mulighet?Med alternativ nr. 3 kan man bruke røreffekttrinn. Her velger man selv.Finnes aktive med rør forresten?
Det er dog knapt noen kommersielle aktører som tilbyr en slik løsning i dag så vidt jeg vet. Eneste komplette høyttalersystem jeg kommer på i farten er Magico sin hornkonstruksjon. Finnes sikker noen andre også, men mange er det definitivt ikke.
Nr. 1 er passiv og ikke aktiv.Vel, alt 1 har vel også samme mulighet?Med alternativ nr. 3 kan man bruke røreffekttrinn. Her velger man selv.Finnes aktive med rør forresten?
Det er dog knapt noen kommersielle aktører som tilbyr en slik løsning i dag så vidt jeg vet. Eneste komplette høyttalersystem jeg kommer på i farten er Magico sin hornkonstruksjon. Finnes sikker noen andre også, men mange er det definitivt ikke.
Det er jo enda mindre hassle med aktive høyttalere der absolutt alt er integrert i selve høyttalerkabinettene? Forsterker, dac, osv. Altså det Orso her beskriver som alternativ 2. Pluss at lyden jo blir bedre med det enn med passivt delefilter.Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.
Se innlegget mitt her:Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.
Ellers innser jeg at veien til fullendt lydnytelse muligens går via eksterne aktive delefiter og dedikerte forsterkerkanaler til hvert element. Eller?
Nej ikke hvis man laver et ordentligt passivt filter.Det er jo enda mindre hassle med aktive høyttalere der absolutt alt er integrert i selve høyttalerkabinettene? Forsterker, dac, osv. Altså det Orso her beskriver som alternativ 2. Pluss at lyden jo blir bedre med det enn med passivt delefilter.Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.
Nå sier jeg jo hva jeg syns virker mest forlokkende, og hva jeg syns virker som minst pes å bruke. For meg framstår et enkelt oppsett med en clean, no-nonsense forsterker og et par høyeffektive høyttalere som noe stressfritt og litt zen-aktig. Det er hva jeg vil velge hvis jeg får det som jeg vil med tanke på brukervennlighet, lydkvalitet, og kostnader.Det er jo enda mindre hassle med aktive høyttalere der absolutt alt er integrert i selve høyttalerkabinettene? Forsterker, dac, osv. Altså det Orso her beskriver som alternativ 2. Pluss at lyden jo blir bedre med det enn med passivt delefilter.Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.
Ok, hvis du ser på innlegget mitt her:Se innlegget mitt her:Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.
Ellers innser jeg at veien til fullendt lydnytelse muligens går via eksterne aktive delefiter og dedikerte forsterkerkanaler til hvert element. Eller?
http://www.hifisentralen.no/forumet...-eller-passive-ha-yttalere-2.html#post2287060
En passiv høyttalerkontruksjon innebærer flere kompromiss. Og kanskje enda mer dersom den skal være lettdreven. Lettdreven innebærer gjerne store elementer/horn, som gir større avstand mellom driverne og fører til større akustiske problemer.
Mulig jeg tar feil, men jeg sitter med inntrykk av at trafokapasitet har mer å si enn filtrering/lyttebank. Så hvis du mener 600 VA er tilstrekkelig, så er kanskje ikke at den har "bare" 20.000 microfarad like kritisk.Aktive HT med innebygde forsterkere med tilstrekkelig strømforsyning, xlr-inngang og justerbar gain hadde vært veldig praktisk.
Jeg har iofs. vurdert å kjøpe noen Bryston PowerPac 300-monoblokker og skru dem fast bakpå RF-63 for å få litt av det samme, men er ikke helt overbevist om strømforsyningen er stor nok til at jeg sover godt om natta. (600VA er flott, men 20.000uF pr. Kanal?)