Ønsker forslag til effekttrinn til CJ

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Trenger gode forslag til effektrinn som kan parres med min CJ ART2 preamp, trenger jeg nevne at jeg ønsker forslag fra noen med erfaring med CJ ;). Skal fortsatt beholde min CJ Premier 140, men er litt lei av å sitte i underbuksa når jeg skal høre musikk, alså trenger et stereo effekttrinn eller monoblokker som ikke avgir så mye varme.

J

Jurassic

Gjest
Sv: Ønsker forslag til effekttrinn til CJ

Hva med å montere en luft til luft varmepumpe og bruke den til kjøling? Kan du fortsette med å bruke effektforsterkeren du har uten å sitte i underbuksa. Forøvrig er det svært bekvenmt å gå hjemme i undertøy forutsatt at en ikke har skinnmøbler.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

Jurassic skrev:
Hva med å montere en luft til luft varmepumpe og bruke den til kjøling? Kan du fortsette med å bruke effektforsterkeren du har uten å sitte i underbuksa. Forøvrig er det svært bekvenmt å gå hjemme i undertøy forutsatt at en ikke har skinnmøbler.
Hmmm der sa du noe, har tenkt på det før, men det har blitt borte for meg, det kan fort bli billigere enn et nytt trinn. Takk for påminnelsen, undertøy er forresten bekvemt, men ikke helt passende om man feks. vil se film med venner.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Jurassic skrev:
;D ;D ;D ;D ;D
Det var da fælt til syting janhella, men røreffekttrinn er ikke noe for pyser og blautfisker! ;D

Fra spøk til alvor: Jeg mener å huske at du har hatt en Prem 350, er det riktig? Hvis ikke den falt i smak, er det neimen ikke lett å si hva som ville passe deg. C-J hadde jo en hybridforsterker, Evolution 2000. Den har jeg eid, og jeg var svært fornøyd med den. Men selvfølgelig, selv om C-J nesten alltid er en god match med C-J, er Evo2000 en letdown kvalitetsmessig ift ART. Selv hadde jeg en Prem 17 ls på den tiden, og det var en relativt god match.
Det er synd at EndreA fremdeles er på jobb i nordsjøen, jeg har truet med å komme og høre på oppsettet hans. Han kjører jo sin Act 2 med Edge forsterkning, og er storfornøyd med det. Edgene har jeg forøvrig hørt hos Peter D, da med C-J CT5, og det hørtes riktig godt ut.

mvh

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

tkr skrev:
Jurassic skrev:
Det var da fælt til syting janhella, men røreffekttrinn er ikke noe for pyser og blautfisker! ;D
Kan love deg at jeg blir blaut ihvertfall ;D , blitt mye klaging på varmen fra kona i det siste, får vel begynne å høre litt etter, ihvertfall om jeg ønsker selskap.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

janhella skrev:
Kan love deg at jeg blir blaut ihvertfall ;D , blitt mye klaging på varmen fra kona i det siste, får vel begynne å høre litt etter, ihvertfall om jeg ønsker selskap.
Jeg er heldig der da, samboeren er en skikkelig frysepinn. Prem 8 er til reparasjon, og nå sittter hun i sofaen i tykk genser og ullteppe rundt beina og klager over at det er så kaldt uten rørforsterkere. ;D ;D ;D
mvh

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

tkr skrev:
janhella skrev:
Jeg er heldig der da, samboeren er en skikkelig frysepinn. Prem 8 er til reparasjon, og nå sittter hun i sofaen i tykk genser og ullteppe rundt beina og klager over at det er så kaldt uten rørforsterkere. ;D ;D ;D
mvh
Nå kommer det vel snart et forslag om å bytte ut kona....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Ikke fra meg! DET er dyrt det! ;D

mvh

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5

Har hørt Perreaux monoblokker i vellykket kombinasjon med premier 14.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127

Spectron Musician III 'Signature Edition'
Ett 600watts switching trinn som visstnok har en triodes sjel.
Spectron oppgraderte nylig sitt Musician III trinn til Signature status.
Dette ble visst veldig bra.
Man kan kjøpe ett eldre (M III) trinn å få det oppgradert og.

Den eldre utgaven ble sagt å være lydmessig så å si Identisk med Parasound JC-1 monoblokkene. (400w)
Så den nye utgaven er, sikkert bedre enn dette igjen...

Rimelig stor trafo til klasse D-amp å være. Ampen veier 28kg. Trafoen? 10kg, 15kg? Aner ikke..
Men den veier sikkert så det holder den!
Opgraderingene til "Signature er: http://www.spectronav.com/upgrades.htm

mvh

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

tweakMan skrev:

Den eldre utgaven ble sagt å være lydmessig så å si Identisk med Parasound JC-1 monoblokkene. (400w)

Rimelig stor trafo til klasse D-amp å være. Ampen veier 28kg. Trafoen? 10kg, 15kg? Aner ikke..

mvh
Har sett på denne før, men fikk en fornyet interesse nå. Trenger faktisk ikke å bli dyrt om jeg får fatt på en brukt, men må kanskje til utlandet da, om ingen her har et godt tilbud da, hehe.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

tweakMan skrev:

mvh
Takker igjen tweakMan, da er forsterkeren bestillt ;D

Nevnte for Simon hos Spectron hva jeg hadde, og at jeg ønsket meg en summer replacement, fikk beskjed tilbake om at hvorfor summer, når den kommer til å erstatte det jeg har og vel så det 8) ikke blyg den karen der.
Sendte også spørsmål rundt det lille negative av kritikk den hadde fått, og fikk en lang avhandling av hva som er gjort for å korrigere dette, samt å gjøre The Musician III Signature Edition til hva han omtaler som verdens beste forsterker uansett pris. Only time will tell, svarte jeg tilbake når det gjaldt summertime eller fulltime ;D
Ble så imponert av hans opphenging i mine detaljer og tankene han selv hadde gjort rundt nøyaktig det samme, samt arbeidet som var lagt ned for å forbedre dette, at jeg kunne ikke la vær å prøve en.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127

Duverden.
Ja, da er det jo bare vente da. :p
Dette bringer jo liv til den gamle "Simon says" vøtt. ;D

mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

yup, skriv gjerne ord om hvordan siste generasjon spectron låter når du har fått den i hus.
jeg lekte selv med spectron for sånn ca. 10 år siden, med den første digital one. kjøpte den etter raving på nettet, som vanlig.
låt typisk klasse d-bedritent, og sprengte i lufta likesågodt etter noen måneder.
en kompis av meg i belgia kjøpte seg samtidig en musician (tror det var førte versjon). den sprengte ikke i lufta, men til gjengjeld ble den skiftet ut med en electrocompaniet aw100dmb, da sistnevnte, ifølge min kjære kompis, spilte musikk og ikke lyd...
det var faktisk spectron som gjorde at jeg utviklet klasse d allergi. men jeg ser ikke bort fra at det finnes et potensiale her som jeg ikke rakk å utforske før det gikk til helevete.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127

Siden du kaller deg selv Joaquin...
Kanskje dette da blir "rise of the phoenix" ? Nytt håp ifra asken.. ::)
Tenk Joaquin Phoenix vøtt, skuespilleren, som er så bra på drama... :p

;D

mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Hehe.. Du henvender deg til en mann som kan sin film her, Tweak.... ;-)
Vel er nevnte skuespiller god på drama, men han har vel ikke utviklet vinger av voks enda... :)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

tweakMan skrev:
Siden du kaller deg selv Joaquin...
Kanskje dette da blir "rise of the phoenix" ? Nytt håp ifra asken.. ::)
Tenk Joaquin Phoenix vøtt, skuespilleren, som er så bra på drama... :p

;D

mvh
hadde det bare vært noe aske igjen av min første spectron, så.....
jeg lempet den over atlanteren for reparasjon, men ble forespeilet en så usaklig høy regning at jeg bare ba dem om å tilintetgjøre hele dritten for meg. når en klasse d-amp først går i lufta, så gjør den det skikkelig... ikke noe show off fyrverkeri, rør som tar kvelden og billige motstandere som ryker, etc.
joaquin phoenix er forøvrig en fantastisk skuespiller, men dessverre en ganske så lunefull og kjip fyr. traff han i london i forbindelse med walk the line, og makan til grinebiter... nå hjalp det riktignok ikke på humøret hans at en fransk journalist presterte å stotre frem "so, mr. river phoenix, how was it to portrait a legend such as johnny cash...".

(beklager off topic'en, janhella. nå skal du få tilbake tråden din, hehe)

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim

jeg lekte selv med spectron for sånn ca. 10 år siden, med den første digital one. kjøpte den etter raving på nettet, som vanlig.
låt typisk klasse d-bedritent, og sprengte i lufta likesågodt etter noen måneder.
en kompis av meg i belgia kjøpte seg samtidig en musician (tror det var førte versjon). den sprengte ikke i lufta, men til gjengjeld ble den skiftet ut med en electrocompaniet aw100dmb, da sistnevnte, ifølge min kjære kompis, spilte musikk og ikke lyd...
Da tror jeg at Musican versjon 2 hadde mye til felles med versjon 1. Kjempetester over alt, og bra på alt det som en klasse D forsterker vanligvis er, men det nådde ikke Premier 11A til knærne når det gjelder det å spille musikk.
Får håpe mk3 SE er bedre.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
727
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4

Hva med Karan ?

Tror Peter har brukt den sammen med CJ på messer og hjemme. Han kan vel si om det er en bra match. Jeg kan ihvertfall trygt anbefale denne forsterkeren.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

EiK skrev:
Hva med Karan ?

Tror Peter har brukt den sammen med CJ på messer og hjemme. Han kan vel si om det er en bra match. Jeg kan ihvertfall trygt anbefale denne forsterkeren.
Fikk beskjed før Audiofreaks fikk argenturet direkte fra Karan, at CJ ikke var noen super match med Karan, og så er Karan absolutt best balansert, og det er ikke CJ.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

Før i tiden hadde jeg en BMW som var helt ræva, jeg har nå en nyere modell, og den er helt fantastisk, noen som klarer å trekke en parallell her ;D :p

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
352
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2

janhella skrev:
Før i tiden hadde jeg en BMW som var helt ræva, jeg har nå en nyere modell, og den er helt fantastisk, noen som klarer å trekke en parallell her ;D :p
Det gjenstår kanskje å høre hvordan det lyder??

NB: vær forsiktig under tilkobling av høyttalerkablene. ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

prnesse skrev:
janhella skrev:
Det gjenstår kanskje å høre hvordan det lyder??
Ja det blir spennende, kjøper Spectron med utgangspunktet som en nummer 2 på varme dager, så tar vi det derfra...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881

Jeg skulle til å foreslå Rogue Zeus, men det er ikke sikkert du blir så mye mer påkledd med en slik.
Vil du ha det kjølig bør du jo satse på ICE. ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

BT skrev:
Jeg skulle til å foreslå Rogue Zeus, men det er ikke sikkert du blir så mye mer påkledd med en slik.
Vil du ha det kjølig bør du jo satse på ICE. ;)
Får se på Rouge Zeus når vinteren kommer igjen.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

Ting tar litt tid, men det skjer da noe ;D

"How we "make" amplifier. The digital modules (the heart of the amplifier) are manufactured in US by subcontractor in special environmental conditions. When we receive them, they go thru computerized testing. When production receive the order they assemble amplifier and it takes 3-4 days. During this process we act like local pizzeria - we can make any changes we want but , at this time, I can't think of any, I believe we changed everything we could. Full Signature production started only a month ago. Next step is "cooking" or burn-in process for about 7-10 days during which time parts which passed computerized testing are stressed and we can get rid of potential fails as well. We want to have zero failure rate in the field. Finally, its packed and shipped. Time frame : 10-14 days.
Current batch of amplifier is sold, however, we expect delivery of digital modules next week or so. Thus we will be able to ship your new amp only in about three weeks."

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
352
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2

Sommeren er nok over før du får se denne ampen ja.... ;D

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
352
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2

Så så, det går nok godt skal du se. Du var nok uheldig da du bestilte ampen den uken de hadde pizza produksjon... ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

Noen bilder:

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Får vel nevne at The Musician III Signature Edition nå er i hus og står å spiller seg inn. Leser av anmeldelser og råd fra Spectron at 500-600 timer med innspilling må til før de løsner skikkelig, og da skal endringen være STOR. Rett ut av esken, spiller den 90% av CJ Premier 140, det skal som sagt skje en totalendring etter innspilling, så dette lover meget bra. Dette er faktisk en Klasse D forsterker som spiller som rør (kødder ikke), satser på at den spiller bedre enn 140'en etter innspilling, only time will tell...

Er ikke kommet noen review's på III SE enda, da den ikke har vært i prod. så lenge, den ble til etter forsøk på å rette opp det som er nevnt i tidligere review's fra fagpressen.

http://www.spectronaudio.com/reviews.htm

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Grattis med ny forsterker!
Tenkte bare jeg skulle nevne at jeg har hatt en Musician III,men ikke SE versjon.
Husker ikke hvor lenge jeg hadde min men tror den fekk ca 6-700 timer,og ble fortalt både av Albert Von Schweikert og andre at de bruker lang tid på å bli innspillt.
Det var en ekstremt rent-lydende forsterker og det er mulig at jeg ikke ga den nok tid til å "modne" klangmessig,for både Von Schweikert og Audio Design(importør i Norge) hevdet at de er som rødvin,blomstrer mer og mer over lang lang tid.Tror Von Schweikert fortsatt bruker de som en referanse forsterker og de har jo mulighet til å bruke av det grommeste på markedet.
Det er ganske fascinerende med 5-600watt og samtidig litt lignende klarhet og finesse som en SET forsterker :)

Mvh
Rune

O

OivindJ

Gjest
janhella skrev:
Skal fortsatt beholde min CJ Premier 140, men er litt lei av å sitte i underbuksa når jeg skal høre musikk,
Går det ann å bli lei av det da? ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Rune S skrev:
Grattis med ny forsterker!
Tenkte bare jeg skulle nevne at jeg har hatt en Musician III,men ikke SE versjon.
Husker ikke hvor lenge jeg hadde min men tror den fekk ca 6-700 timer,og ble fortalt både av Albert Von Schweikert og andre at de bruker lang tid på å bli innspillt.
Det var en ekstremt rent-lydende forsterker og det er mulig at jeg ikke ga den nok tid til å "modne" klangmessig,for både Von Schweikert og Audio Design(importør i Norge) hevdet at de er som rødvin,blomstrer mer og mer over lang lang tid.Tror Von Schweikert fortsatt bruker de som en referanse forsterker og de har jo mulighet til å bruke av det grommeste på markedet.
Det er ganske fascinerende med 5-600watt og samtidig litt lignende klarhet og finesse som en SET forsterker :)

Mvh
Rune
Takk, låter rent ja, lydbildet er støyfritt, men stjeler dette noe av sjarmen?, det får vi finne ut etter hvert. Blir jeg ikke fornøyd, er det bare å bytte atter en gang :) . Har du eller noen peil på hva denne koster i Norge?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Musician III tror jeg kostet 5000 dollares da jeg kjøpte,og Roald Mikkelsen(tidligere Audio Design ,Bergen) mener jeg å huske hadde en veil pris på ca.50k ,altså 10* prisen i dollar ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Rune S skrev:
Musician III tror jeg kostet 5000 dollares da jeg kjøpte,og Roald Mikkelsen(tidligere Audio Design ,Bergen) mener jeg å huske hadde en veil pris på ca.50k ,altså 10* prisen i dollar ;)

Ok, ligger på 6495 dollars nå...

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Dæskern, i innspillingstime nummer 103, så mistet jeg 90% av lyden i venstre kanal, hva skjer?, arrgh.
Begynte virkelig å løsne her nå, så skjer dette :-\

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Huff da.. Høres ikke bra ut.
Kan ikke hjelpe deg, men dette var da virkelig dumt!
Håper det ordner seg :D

Pk

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Ble litt nysgerrig på denne så sendte en mail for å bli litt klokere, fikk dette til svar;
(Beskrev det som skjedde deg janhella i sammenhengen)

Failure in our amplifier, today, is almost unheard things. As a consequence, entire production team is now fully engaged in investigation. As a consequence we stopped selling and shipping all amplifiers until the problem is solved.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
GnR3 skrev:
Ble litt nysgerrig på denne så sendte en mail for å bli litt klokere, fikk dette til svar;
(Beskrev det som skjedde deg janhella i sammenhengen)

Failure in our amplifier, today, is almost unheard things. As a consequence, entire production team is now fully engaged in investigation. As a consequence we stopped selling and shipping all amplifiers until the problem is solved.
Har også fått mail, du verden hvor kjappe de er :), jeg har en av de første SE utgavene, så de er nok ekstra på vakt, uansett disse karene har peiling på service og responstidene er suverene. Var lyttedag i dag for meg, så det var litt leit, men kommer nok over det :)

Topp Bunn