Ønsker forslag til streamingløsning - Igjen...

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Etter å ha streamet et par år nå føler jeg ennå at jeg ikke har kommet i mål. Jeg finner rett og slett ikke den rette kombinasjonen av lydsignatur og brukeropplevelse. Når jeg skriver lydsignatur er det fordi jeg er mener det er lydmessig forskjell på streamere som ren transport og ønsker egentlig ikke å ha noe stor debatt om det.
Jeg har i dag en rasberry pi som jeg er fornøyd med lyden i, men kjenner hver gang jeg bruker den at volumio appen irriterer meg. Wiim og Eversolo var ikke noe lydmessig suksess hos meg.
Det jeg søker er en streamer med USB og/eller i2s ut med et godt brukergrensesnitt. Med godt brukergrensesnitt tenker jeg på noe ala Spotify som er enkelt og logisk uten for mye frem og tilbake for å finne og spille av et album.
Jeg har sett litt på utstyr som Lumin, Silent Angel, Aurender, etc.
I utgangspunktet har jeg ikke noe behov for å handle hverken nytt eller dyrt utstyr, men jeg ser jo det at mye av det som ser fristende ut begynne å koste (for meg) mye penger. Tanken om å gå for Roon har også begynt å blande seg inn i regnestykket, men jeg kjenner jeg beveger meg ut over comfort sonen når det blir snakk om servere o.l.

Er det noen som kan peke meg i en fornuftig retning i forhold til hva jeg er ute etter?

Mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.660
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fortsett med raspberry løsningen men bytt ut Volumio til f.eks. LMS/Squeezelite løsning. Låter det samme men mye bedre opplevelse.
Spotify integrasjon finnes (samme med Tidal, Qobus etc). Gratis, raskt, perfekt lydende og god support.
Rimelig bra ekspertise her på forumet også.
Picoreplayer er en enkel måte å prøve ut på. Da kan du kjøre LMS server innstallasjon på samme klient som Squeezelite avspiller program.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
891
Antall liker
3.117
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Som Pi-bruker har jeg også vært gjennom en del ulike grensesnitt. Har brukt LMS med Material skin frem til nå, men har gått over til/tester Plexamp. Jeg synes den har et flott grensesnitt med tilgang til en god del metadata. Har også Tidal integrasjon.
IMG_9585.png
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
805
Antall liker
351
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Du skal kun kjøre digitalt ut? testa Roon? Hvis du liker grensesnittet så blir det kanskje lettere?
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
436
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg har Aurender og synes det funker strålende.

Har dårlig erfaring med alt som kjører Minimserver på nas (spiller nesten bare fra egen nas). Dette inkluderer (eller egentlig ekskluderer) både Lumin og dCS. (Når det gjelder sistnevnte hadde jeg en ganske tidlig utgave av deres Mosaic app. Vet ikke om de har gjort noe mer med dette.)
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Tusen takk for svar alle sammen!
Jeg får ta og google litt å undersøke forslagene :)
Mitt store problem er fullstendig vegring for alt ukjent som har med edb å gjøre, men det går kanskje an å få litt hjelp hvis jeg får bestemt meg.

@Sober - Ja, jeg skal bare bruke usb ut. Jeg har en denafrips klokkekrets som bare har usb inn. Den har jeg lyst til å beholde.
Det jeg har sett av Roon ser veldig greit ut, det er bare prisen som gjør at jeg holder igjen.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Mitt store problem er fullstendig vegring for alt ukjent som har med edb
Man kommer langt på Linux om man får til å klippe og lime :) De fleste systemene er laget slik i dag at man konfigurerer brukerinnstillinger fra en eller flere websider når systemet er startet. Egeninteresse hjelper selvsagt masse her. Bare vær obs på at betalingstjenester som Roon gir deg omtrent samme utfordringer som gratisversjonene.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
891
Antall liker
3.117
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Plex + Plexamp er rimelig rett frem. Du må ha en pc du kan installere Plex server på. I tillegg må du ha f.eks RopieeeXL på Pi. Denne har Plexamp endpoint software. Dette settes opp på under en time 😃👍.

Samme konsept som Roon, bare billigere (men selvsagt ikke like mye funksjoner).
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
805
Antall liker
351
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Plex + Plexamp er rimelig rett frem. Du må ha en pc du kan installere Plex server på. I tillegg må du ha f.eks RopieeeXL på Pi. Denne har Plexamp endpoint software. Dette settes opp på under en time 😃👍.

Samme konsept som Roon, bare billigere (men selvsagt ikke like mye funksjoner).
Hva syns du om brukergrensesnittet? Jeg hoppa av, likte det overhode ikke.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
891
Antall liker
3.117
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
891
Antall liker
3.117
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Hva syns du om brukergrensesnittet? Jeg hoppa av, likte det overhode ikke.
Liker det svært godt. Personlig mener jeg det overgår LMS til de grader! Når det er sagt er det fortsatt rom for forbedringer. Blant annet håndtering av egne spillelister.
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
805
Antall liker
351
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Når det gjelder brukergrensesnitt, er det kanskje meg… For meg er grensesnittet det viktigste (kjører digitalt). Allergisk mot dårlige løsninger :)
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
805
Antall liker
351
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Av de som jeg har likt er det Roon, Naim og Simaudio Mind. Sett og testa en god del andre som jeg ikke har taklet
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Siden man snakker om grensesnitt og flere deltagere her gjør det selv vil jeg bare nevne at jeg har gjort meg ny erfaringer denne uken. Trolig kan erfaringene jeg har gjort også overføres til andre plattformer enn RPI med Linux.

Mange av disse løsningene benytter en sentral server som mater en lett brukerflate som nettleser eller dedikert app. Jeg oppdaget at Material Skin ikke gir en RPi nokk trøkk til at den speeder opp CPU fra sparemodus. Det er ikke ubetydelig hvor stor forskjell dette utgjør for brukeropplevelsen for enkelte operasjoner når man låser CPU hastighet til maks hastighet.

Jeg har byttet fra RPi3 til RPi5 og fra å være vant med en RPi3 i sovemodus med 600MHz til en RPi5 satt til maks 2.4GHz er natt og dag når det kommer til brukeropplvelse jeg får med Material Skin på telefonen.

For å teste om det ytterligere er mulig og bedre brukeropplvelse jobber jeg med en løsning som lar oss kjøre LMS sine databaser og plugger fra RAMdisk. Men ble satt tilbake 3-4 dager med arbeid siden SD partisjonen jeg jobbet på fikk det for godt å bli skadet og hvem har vel backup? Men vi snakker da om forbedret lesehastighet fra SD kort på under 20MB/s til 2.5GB/s fra RAMdisk om vi skal tro hva 'dd' raporterer.
Bash:
~ $ sudo dd of=/dev/zero if=/mnt/ramdisk/delete_me bs=4K count=2K iflag=direct
8388608 bytes (8.4 MB, 8.0 MiB) copied, 0.00332116 s, 2.5 GB/s
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Sikkert greit å legge til at å kjøre LMS på en RPI er en tåpelig ide. LMS kan du kjører på hvilken som helst moderne NAS. På RPi kjører du picoreplayer eller lignende, og da spiller det ingen rolle hva slags versjon av RPi du har.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
God morgen,
Vil igjen takke for tips, men jeg ser det at det er håpløst for meg å prøve å forstå hva dere snakker om. Det er helt gresk for meg.
Det er simpelthen hverken vilje eller kunnskap til å sette seg inn i slike ting, bare kjenner motviljen renner over.
Jeg er helt avhengig av å kunne kjøpe en boks der alt er plug and play. Der det bare virker og er greit...
mvh
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
God morgen,
Vil igjen takke for tips, men jeg ser det at det er håpløst for meg å prøve å forstå hva dere snakker om. Det er helt gresk for meg.
Det er simpelthen hverken vilje eller kunnskap til å sette seg inn i slike ting, bare kjenner motviljen renner over.
Jeg er helt avhengig av å kunne kjøpe en boks der alt er plug and play. Der det bare virker og er greit...
mvh
Personlig så synes jeg Nad sin løsning med Bluos integrert er knallgod, alt fra C658 til M66 og vet ikke hva du tenkte av prisklasse. Nad støtter stort sett Roon også.
Bluesound node er også bra om man bare skal ha en ren streamer og en boks man skjuler og ikke tenker mer på.
Alt som har Bluos skal være Roon ready etc.
 
  • Liker
Reaksjoner: HC

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
650
Antall liker
2.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er selv litt smått allergisk mot komplekse dataløsninger for musikkavspilling. Nå svarer jeg nok ikke helt på spørsmålet ditt, men kort fortalt.

Min mening er at du begrenser valgmulighetene når USB ut er eneste option. (I2s kjenner jeg ikke)
Har kun erfaring med Melco (min har kun USB ut) og Naim der sistnevnte gir meg den lydsignaturen og brukeropplevelsen jeg er ute etter. Eksempelvis har ND5XS også digital S/PDIF ut i tillegg til analogutgangen som også er god.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Takker for innspill,
Prismessig vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Kunne jeg funnet noe som gjorde meg fornøyd er det det viktigste. Når jeg skriver at jeg skal være fornøyd innebefatter det også kone og to barn på 6 og 10 år som også skal bruke det.
Synes uansett det er surt å bruke penger på en streamer, men opp til 20K kan gå greit, over det begynner det og skorte på viljen.
Grunnen til jeg ønsker usb ut er en ekstern klokke jeg bruker til Dac'en. Den utgjorde ganske mye på lyden hos meg, og jeg har derfor lyst til å beholde den, eventuelt måtte jeg ha oppgradert til en av modellene over så da går vinningen opp i spinningen eller kanskje det bare blir dobbelt så dyrt.
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
863
Antall liker
1.311
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Jeg har Aurender og synes det funker strålende.

Har dårlig erfaring med alt som kjører Minimserver på nas (spiller nesten bare fra egen nas). Dette inkluderer (eller egentlig ekskluderer) både Lumin og dCS. (Når det gjelder sistnevnte hadde jeg en ganske tidlig utgave av deres Mosaic app. Vet ikke om de har gjort noe mer med dette.)
Lumin er ikke avhengig av minimserver, men anbefaler dette som en løsning. Bruker man ROON så er minimserver irrelevant.
Bruker man ikke NAS, så har lumin Tidal connect og spotify connect, så brukervennligheten for alle i familien er på plass.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
436
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Når det gjelder brukergrensesnitt er Aurenders Conductor app det overlegent beste jeg har vært borti. Særdeles velegnet for for barn og alle som vil at det bare skal funke.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Sikkert greit å legge til at å kjøre LMS på en RPI er en tåpelig ide. LMS kan du kjører på hvilken som helst moderne NAS. På RPi kjører du picoreplayer eller lignende, og da spiller det ingen rolle hva slags versjon av RPi du har.
Slik tenkte jeg også da det å streame audio ikke koster noe som helst. Men etter å ha sett hva CPU hastighet og RAM disk kan gjøre for brukeropplevelsen i Material Skin har jeg gjort meg opp ny mening på tema :)

Jeg har forrsten et ferdig prof of consept oppe å går med å kjøre LMS og Material Skin fra RAM disk. Poster muligens senere i dag i den tekniske LMS tråden om det er noen som har lyst å teste. Det er et enkelt bash script som gjør alt automatisk så en behøver ikke være Linux kyndig.

Det enda litt tidig å si om det har noe for seg utover å øke CPU klokken til maks default. Men enkelte ting går veldig mye raskere. Nå virker det som WiFi6 og telefonen begynner å begrense. Meningen er å forsøke lage en testplattform på klientisden til å måle hastighet med uten RAM disk.
 
Topp Bunn