Ørens lyd …

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.829
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
Ikke hifirelatert egentlig, men like vel.
Var i hyggelig lag i går.
15-20 benket rundt bordet, og etter noen min så var kakkofonien i gang.
Veldig vanskelig å føre en normal samtale. Mest brukte ord/uttrykk blir med et trylleslag «hæ» og «hva sa du».
Dette er et fenomen jeg stadig observerer.
Min begrensede kunnskap om og erfaring med akustikk og akustiske tiltak har ledet meg til en konklusjon som sier at problemet skyldes harde, udempede flater.
Noen som har tanker om hva kan gjøre med dette.
Kona ville ikke eggekartonger i taket….
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
Anbefales vel 20 mm mellom spiler, men vi skal til med et tak på 90m² på jobb og vi går for 10mm. Vi har 45mm spiler. Skaffes for rundt 40kr/m ink mva
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.147
Antall liker
6.623
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det er akustikken som er problemet ja. I moderne, nakne rom må du dekke store flater med akustikkplater for vesentlig effekt. "Normale" tiltak fra 90-tallet som gardiner, gulvtepper og litt ekstra møblering hjelper også hvis ikke rommet er veldig stort og/eller høyt under taket.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.475
Antall liker
3.292
Torget vurderinger
1
Ja, dempeplater, plassert feks i taket. Heldigvis er tale lett å dempe, så kan gjøres diskret.
Finnes også fine modeller for vegg, med påtrykt motiv (ditt foto), som blir enda mer diskret. Mange som selger/tilbyr dette på nettet.
Ellers er jo gardiner og romtekstiler bra.
Minimalismen som slo inn over verden rundt millenniumskiftet var en akustisk vederstyggelighet.
 

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
500
Antall liker
959
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Nytt hus her, fra 60-tallet. Trepanel. Ganske tynne vegger. Brukt veldig tynn og dårlig glassisolasjon på loftet så til våren/sommeren tenker jeg å gå igang med etterisolering av loftet i første omgang.
Er estetisk sett lei av spiler og liker egentlig panelet i taket. Så da lurer jeg på, når jeg river ut gammel isolasjon og skal isolere på nytt; vil trepanelet slippe igjennom nok lyd til at det har noe for seg med takabsobenter over panelet før glava?
 

Vedlegg

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Minimalisme, store vindusflater uten gardiner, ingen bokhyller eller tunge, stoppede møbler, ingen tepper! Summen av alt dette gir det resultatet som beskrives.

En klappetest vil avsløre om du har flutterekko. De fleste hotellrom har det nå, men der spiller jeg ikke musikk. Mange restauranter og forsamlingsrom har det også. Der får jeg ikke lov av fruen til å klappe i hendene, men diagnosen er lett å stille. For mange nyutdannede arkitekter/designere i forhold til antallet akustikere er årsaken!
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Nytt hus her, fra 60-tallet. Trepanel. Ganske tynne vegger. Brukt veldig tynn og dårlig glassisolasjon på loftet så til våren/sommeren tenker jeg å gå igang med etterisolering av loftet i første omgang.
Er estetisk sett lei av spiler og liker egentlig panelet i taket. Så da lurer jeg på, når jeg river ut gammel isolasjon og skal isolere på nytt; vil trepanelet slippe igjennom nok lyd til at det har noe for seg med takabsobenter over panelet før glava?
Tviler jeg på.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Minimalisme, store vindusflater uten gardiner, ingen bokhyller eller tunge, stoppede møbler, ingen tepper! Summen av alt dette gir det resultatet som beskrives.

En klappetest vil avsløre om du har flutterekko. De fleste hotellrom har det nå, men der spiller jeg ikke musikk. Mange restauranter og forsamlingsrom har det også. Der får jeg ikke lov av fruen til å klappe i hendene, men diagnosen er lett å stille. For mange nyutdannede arkitekter/designere i forhold til antallet akustikere er årsaken!
Dessverre kan jeg melde at og også arkitekter ( og interiørarkitekter !) med lang fartstid kan synde stort på dette feltet, kan hende er det også vanskelig å overbevise byggherrer om verdien av tiltakene. I nybyggede kontorer og offentlige bygg er det forskrifter, og de følges i stor grad, i det private er det av en eller annen grunn fritt fram. Her mener jeg arbeidstilsynet bør kjenne sin beøkelsestid. Å jobbe med alkoholservering i et udempet lokale , der i tillegg spilles musikk, må jo være helt forferdelig, også for et ungt menneske.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Stig Carlsson er vel den som har jobbet mest med lydgjengivelse og akustikk i oppholdsrom. Han anbefalte å dempe gulv og vegger, men la taket være. Han anså takrefleksjoner som gunstige.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.310
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Eh... Da er ikke Stig og jeg enige.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Dessverre et stort problem i mange moderne kafeer og restauranter, hvor minimalismen får herske uforstyrret... store åpne veggflater av feks betong, harde trepaneler, glass , enkle møbler med harde overflater, etc... blir til en kakofoni uten like med mye folk i lokalene... Det finnes diverse absorbenter i ulik fasong som feks kan henges i tak... det hjelper litt, men kraftigere demping er uten tvil det mest effektive. Man trenger faktisk ikke dempe hele tak og vegger.. I tak er det ikke uvanlig å etterlate feks 0,5-1m langs ytterkantene.... Glava har bl.a. akustikkplater som er ferdig belagt med overflatestoff for evt maling, men finnes også ferdig i forskjellige farger.. Systemhimling er jo også en løsning, om enn noe dyrere og ikke helt DIY - selv om det er fullt mulig...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Husker ikke helt hvor det var, men trolig i ett av våre baltiske land. Der hadde resturanten tapetsert en hel vegg med eggbrett, og det var det beste lydmiljø jeg har opplevd på lenge ute i slike lokaler. Billig og bra, unntatt for det visuelle, men et godt samtaletema!
 

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
500
Antall liker
959
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Husker ikke helt hvor det var, men trolig i ett av våre baltiske land. Der hadde resturanten tapetsert en hel vegg med eggbrett, og det var det beste lydmiljø jeg har opplevd på lenge ute i slike lokaler. Billig og bra, unntatt for det visuelle, men et godt samtaletema!
eggkartonger bidrar i det store og hele ikke så veldig mye annet enn at diffuserer lyden noe, kansje de hadde gjort mer tiltak, men at kartongene var det
Som ble bemerket?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.475
Antall liker
3.292
Torget vurderinger
1
-Eggekartonger brukt som akustisk hjelpemiddel er en myte. Begrenset absorberingsevne, innenfor et relativt smalt frekvensområde.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
281
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har et gammelt hus fra -67. I hovedetasje er det lerretstak. Der er akustikken behagelig…
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
Stig Carlsson er vel den som har jobbet mest med lydgjengivelse og akustikk i oppholdsrom. Han anbefalte å dempe gulv og vegger, men la taket være. Han anså takrefleksjoner som gunstige.
Hvis man vil dæmpe lyden, er det bedst at gøre det fra lidt under ørehøjde og opadtil. Vi hører bedre lyd der kommer ovenfra end nedefra.
Gulvet er det mindst vigtige at dæmpe, fordi det er en velkendt refleksion.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.310
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Erfaringsmessig fra mitt yrke så kommer det helt an på rommet. Kan ikke si hvor det er best å dempe. Jeg jobber masse med akustikk og piano/flygel. Noen ganger er største problemet i veggene, andre ganger i gulvet, mens andre ganger igjen i tak. Mange plasser kombinasjon av vegg, gulv og tak. Blir helt feil å si at taket skal utelukkes - eller gulvet skal droppes.
 
Topp Bunn