Øretelefoner med mest mulig passiv støydemping (isolasjon) - bill.mrk. Trange ørekanaler

psAico

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2024
Antall liker
85
Sted
Trondheim
Mine gamle Etymotic øretelefoner har tatt kvelden.
Jeg har prøvd mye, men disse Etymotic proppene med de koniske silikon-«munnstykkene» med lameller er det eneste jeg har fått skikkelig inn i øret, og dermed oppnådd god isolasjon mot omgivelseslyd.

Alt tilsier dermed at jeg bør gå for Etymotic igjen, og det har jeg ikke noe problem med.
Mine gamle er ca. 15 år gamle, så jeg er ikke oppdatert på hva som finnes, hverken av Etymotic modeller eller alternativ fra andre produsenter.

Tar gjerne imot tips hvis det er noe som bør vurderes, og anbefalt forhandler (også for Etymotic).

psAico

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2024
Antall liker
85
Sted
Trondheim
Det var ikke mange som hadde streke meninger om dette. Det går helt fint, jeg var veldig fornøyd med Etymotics, så fravær av alternativ gjør livet enklere - på en måte.
Og på en måte ikke. Når jeg ser litt rundt, så tyter det ikke akkurat over av forhandlere. Virker som jeg er mer eller mindre tvunget til å handle fra utlandet.
Er det noen norske jeg har oversett? Gear4music.no har, men dette er bare en norsk frontend for en utenlandsk butikk, så her blir det også mye ekstra kostnad før pluggene ligger i postkassa.
Er det noen utenlandske som kan anbefales?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.403
Torget vurderinger
1
Er det noen norske jeg har oversett? Gear4music.no har, men dette er bare en norsk frontend for en utenlandsk butikk, så her blir det også mye ekstra kostnad før pluggene ligger i postkassa.
Er det noen utenlandske som kan anbefales?
G4m er svenske, men med norsk lager på endel utstyr og inkl. Mva og toll etc, og fri frakt på endel produkter, men man ser frakt prisen i kassen før man betaler, så ingen ekstra overaskelser med kostnader i etterkant. Har handlet der noen ganger og pakkene bruker å komme kjappere fra de hit enn fra mange deler av landet innenlands.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.424
Torget vurderinger
12
Jeg har hatt etymotic selv og de demper veldig bra. Shure har mange bra modeller og det følger med mange forskjellige øreadaptere med forskjellig demping, blant annet slike koniske som du nevner. Her er tilbehøret til min SE846:

IMG_7116.jpeg

psAico

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2024
Antall liker
85
Sted
Trondheim
G4m er svenske, men med norsk lager på endel utstyr og inkl. Mva og toll etc, og fri frakt på endel produkter, men man ser frakt prisen i kassen før man betaler, så ingen ekstra overaskelser med kostnader i etterkant. Har handlet der noen ganger og pakkene bruker å komme kjappere fra de hit enn fra mange deler av landet innenlands.
Takk for oppklaring, jeg har bare sett på Etymotics IEMs og for ett sett med ørepropper starter billigste fraktalternativ på 315 kr, med så høy porto for så liten pakke var det ikke opplagt for meg at dette var svensker.
Men ellers enig, det kommer tydelig fram hva totalkostnaden blir, så fravær av overraskelser er absolutt noe som taler til G4Ms fordel. Men mtp. at de priser proppene relativt høyt ifht andre utenlandske aktører OG legger høy fraktkostnad på toppen, så er det en del andre alternativ som blir interessante om dog litt mer spennende ifht. sluttsum.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.330
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
en del andre alternativ som blir interessante om dog litt mer spennende ifht. sluttsum.

Er det egentlig så "spennende" da? 25% MVA + 45,- fortollingsgebyr er ganske forutsigbart.

psAico

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2024
Antall liker
85
Sted
Trondheim
Kan jeg spørre hvorfor du ikke ønsker aktiv støyreduksjon? Forskjellene er natt og dag.
Natt og dag ja, men ikke i favør av aktiv støyreduksjon slik jeg opplever det.
Skal sies at jeg bare har/har prøvd hodetelefoner med aktiv støyreduksjon, så mulig IEM er bedre. Hodetelefoner demper ikke i nærheten så mye som mine etymotics, mer uforutsigbar demping ifht. type støy og jeg blir sliten i ørene av "motlyden". Setter også pris på at passive ikke må lades, men batteritid begynner å bli såpass bra på sånt at det er mer en bonus enn en avgjørende faktor.

psAico

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2024
Antall liker
85
Sted
Trondheim
Er det egentlig så "spennende" da? 25% MVA + 45,- fortollingsgebyr er ganske forutsigbart.
Det er ikke veldig spennende, men alltid litt. Noe kan mann finne ut i forkant ved å gå gjennom bestillingsprosessen til de ulike tilbyderne, men det er alltids noen usikkerhetsmomenter som en ikke vet svaret på før pakken er hentet ut.
- stor variasjon i portokostnad og hvor de sender til. I noen tilfeller må man eller kan det lønne seg å bruke en videresendingstjeneste som igjen introduserer nye ukjente kostnader.
- valuta
- ulik praksis for verdideklarering fra ulike forhandlere, noen inkluderer bare vareverdi, noen inkluderer vare + frakt, og noen opererer med fiktiv/redusert vareverdi for eksport.
- Summen av alt over, og om selger er VOEC-registrert, påvirker endelig Mva. utregning, og i verste fall om det blir forenklet eller normal Mva. prosess. Forenklet importbehandling ligger vel på ca. 150,- hos posten. DHL og UPS er i samme gata så vidt jeg husker, men så lite som 45,- har jeg aldri betalt.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.403
Torget vurderinger
1
Vare + frakt × mva = er ifølge lovverket i Norge standarden, så kommer noen hundrelapper i tillegg for gebyr deklarering utlegg avhengig av hvilket firma. UPS er vel verst der.

psAico

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2024
Antall liker
85
Sted
Trondheim
Joda, det er veldig klart definert hva som er Mva. grunnlaget, og det blir jo aldri mer enn det, så det er lett å regne på "worst case" (Mva. på alt + fult tollgebyr + litt margin for valuta-diff og vekslings-gebyr). Men gitt variablene nevnt over er det mye vanskeligere å regne på og sammenligne det en faktisk må betale til slutt. Det var heller aldri meningen å insinuere at import fra utlandet er helt bingo, men ifht. ett firma som Gear4music som gir deg sluttsummen med en gang, så kan det være litt vanskelig å sammenligne med andre utenlandske aktører.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.579
Torget vurderinger
1
Uten å ha forsket på det, så tror jeg vi mennesker har forskjellige øreganger. Ikke bare forskjell diameter, men også forskjellig form. Jeg innbiller meg at mine øreganger er "trompet-formet". Har prøvd mange merker, men de sitter for løst. Endte til slutt opp med JABRA. De er noen millimeter lengre, slik at det blir tett og de henger fast nok til mosjonsbruk. Lydkvalitet, app, batteri og andre ytelser er helt på høyde med tilsvarende i prisklassen.
Leste til min fortvilelse at JABRA skal kutte ut ørepropper. Kanskje hamstre litt på salget?

Forøvrig ser jeg at HiFi-klubben har demo på sitt store utvalg av propper. Kanskje man kan få lov til å teste passformen før man kjøper de?

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Antall liker
138
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
For mange år siden fikk jeg hos hantek.no laget formstøpte propper til mine etymotic. Skal man bruke inears over lenger tid er formstøpte mer behagelige å ha i øret, er i hvert fall min erfaring. Siden ble etymotic byttet ut med noen russiske inears som også passet i de samme propperne. Har de for så vidt fortsatt, men har i mange år bare brukt mine polske custom inears i stecdet. Bilder av begge herunder.

Hantek tilbyr fortsatt formstøpte propper, og har egen inear (PRO-fit) som kan brukes med disse, men kanskje de kan tilby formstøpte til etymotic også.

Myst Nail 2.jpg

SE3 ULT.jpg

Topp Bunn