topline skrev:
bambadoo skrev:
Men synd med alle dødsulykkene vi til stadighet hører om.
Når det gjelder mc ulykker kan det være greit å se på hva som skjuler seg bak tallene.
Om man tar ut ulykker med lånt/stjålet sykkel, villmannskjøring og ruspåvirket tilstand, så blir statistikken mye bedre.
Det vil si at om du kjører egen sykkel, bruker hodet når du kjører, og ikke ruser deg på annet enn kjørefølelsen, så er det å kjøre tung mc ikke så ulykkesutsatt som enkelte vil ha det til.
Heisann! Har litt andre erfaringer enn deg. Hadde du spurt før jeg fikk disse, hadde jeg vært helt enig
Når jeg hentet min nye r-sykkel sist gang, da møtte jeg på butikken noen eldre Harleyfolk. De fortalte meg at de ikke kunne ha slik kjøre r-sykkel fordi de ikke var voksne nok ??? De snakket om at de kom til å omkomme med en slik sykkel, derfor kjørte de Harley. Jeg bare lo av dem og skjønte ikke hva de snakket om 8)
Har en eldre kamerat som etter vært ikke skjønte hvorfor jeg ikke brukte hodet når jeg kjørte. Han kjørte jo selv alltid veldig fornuftig og kjørte svært pent.. Han maste og maste om dette og jeg ble veldig lei etter vært! Til slutt gå jeg han nøklene og ba han kjøre seg en tur. Når han kom tilbake fikk jeg høre:
Beklager jeg tok feil, det er helt umulig å ikke gi full gass med en slik sykkel! Han hadde passert 200 på bakhjulet i 3. gir kun ved å vri på gassen. Min kamerat ble "motorsykkelfrelst" den kvelden og kjører en liten sykkel i Japan i dag.
I dag, 9 år senere, skjønner jeg veldig godt hva Harleyguttene mente. Uansett hvor mye selvkontroll man har, er det helt umulig å ikke bli inspirert av det aks. kicket det f. eks er å dra fra et F-16 fly fra 0-250 km/t med etterbrenner. Dette kikket er så heftig at jeg to år tidligere ikke festet i hele russertiden, kun kjørte sykkel
Adrenalin/endorfinkick er også mer avhenigskapende en f. eks morfin, derfra kommer også uttrykket:
En dag under 200 km/ter en dag uten mening..
Selv om noen få kjører i ruspåvirket tilstand, mener jeg at man ikke trenger det når kicket er så heftig og derfor slår alt. Få ting slår å ligge med breisladd i storsvingen på Rudskogen for å så dra sykkelen opp på bakhjulet med hele langsletten. Bremse på 230 km/t og hive sykkelen inn i masse herlige svingkombinasjoner med kneet godt plantet i asfalten
Sesongen startet med min 3. sykkel (Kawagrønn trimmet zx9r 99 mod med 140 bakhjulshester og 180 kg), ny racingslisens på Rudskogen og sesongen endte med km 19500 + totalvraking av sykkelen :'(
Det positive er at jeg overlevde dette og fikk rast fra meg som 21 åring. Har også erfart at det er bedre å drifte med fire hjul enn to og at det er bedre å grisekjøre på bane enn på offentlig vei. Før var jeg ung og udødelig, nå er jeg bare ung