0 ohm spoler

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
OK, bortsett fra at Mr Pass selv har kommentert denne fordelingen; om du simulerer psu, finner du at det blir mindre og mindre å hente på å slenge på f.ex et pa 10 000uF til. Så ideen er å stoppe ved passe økonomisk/plass-sparende mengde, dette utnytter filteret bedre(når en først skal bruke et slik), for så å hive på det en har råd/plass til etter spole/motstand...

Men det er bare et forslag...og vi lever i et fritt (? http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22513.msg428510/topicseen.html#new ?) land

Arne K

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Takk alle sammen, da har jeg lært litt i dag også!

Cobra2 skrev:
OK, bortsett fra at Mr Pass selv har kommentert denne fordelingen; om du simulerer psu, finner du at det blir mindre og mindre å hente på å slenge på f.ex et pa 10 000uF til. Så ideen er å stoppe ved passe økonomisk/plass-sparende mengde, dette utnytter filteret bedre(når en først skal bruke et slik), for så å hive på det en har råd/plass til etter spole/motstand...

Men det er bare et forslag...og vi lever i et fritt (? http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22513.msg428510/topicseen.html#new ?) land

Arne K
Har NP skrevet noen artikkel om dette eller hvor finner jeg det?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
el_mariachi skrev:
Hvor får man kjøpt spoler på 2,2mh med lavest mulig impedans, 0,02 ohm?

De må ha skikkelig kvadrat f.eks 2.5mm2 eller tykkere.
Hør med Noratel. Jeg har to 60mH ringkjernespoler på 0,5 ohm - kjerne tilsvarende 120VA trafo, og kostet rundt 300 pr. stk. Med samme trådtykkelse som disse - 1,2 kvadrat - men på 2,2mH, skulle vel resistansen kunne reduseres til under 0,02 ohm. Øker du tverrsnittet tilsvarende, altså 30 kvadrat i dette tilfellet, får du en 2,2mH spole på 0,007ohm. Det gir en dempingsfaktor på 11 000 (eleve tusen) med 8 ohms last...skulle vel holde selv for @R.Solhaug :)

Mvh.

Vidar

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg kjenner ikke til den aktuelle spolen fra Noratel, men vær obs på at det i et slikt filter som her går det en ganske høy DC strøm som fort metter jernet hvis kjerna ikke er laget spesielt til formålet.

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Rippel består av mer enn 100Hz, så rippelen minker, med 2,2mH også.

Det med at man ha 0 ohm spoler får står for deres regning.

Jeg vet ikke hvorfor noen vil ha den ene banken større en den andre, det er ikke normalt å gjøre det slik i alle fall. De fleste pi filterene jeg har sett har vært i rørforsterkere, og der er bankene vanligvis like store. Men jeg har ingen forklaring på hvorfor det er sånn.

Glattekondiser har 2 formål. 1 er å få ned rippelspenningen til et akseptabelt nivå, den andre er å presentere en lav nok impedans til det som skal fores med spenning. Det er designkriteriene (maksimum rippel og maksimum impedans) som dikterer komponentenes størrelse.
Da er vi to enige. Designmessig er det særdels usedvanlig å benytte pi filter i strømforsyningen når en har store strømtrekk. I Mitt tilfelle sitter spenningforsterkertrinnet og strømforsterkningstrinnet på samme kretskortet, og dermed stilles det særdeles høye krav fra min side til strømforsyningen. ;D

Problemet er selvfølgelig løst hvis jeg gir spenningsforsterkertrinnet en egen strømforsyning, siden det er her rippelen gir problemer for meg.

For øvrig kan man mate ganske mye rippel til et effekttrinn før det gir utslag på lyden.

Å dimensjonere strømforsyninger, og konstruere stømforsyninger byr på mange utfordringer.
Leste just i elektronikk at flere leverandører kommer med nye testinstrumenter for en komplett testing av strømforsyninger. Skop, virituelle later, simuleringer, automatiske avlesninger av vitale parametere osv.. Alt dette i en og samme boks. ;D

Et ulitimat verktøy for en konstruktør!!

mvh Øystein.

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
nex_86 skrev:
Rhesus skrev:
Rippel består av mer enn 100Hz, så rippelen minker, med 2,2mH også.

Det med at man ha 0 ohm spoler får står for deres regning.

Jeg vet ikke hvorfor noen vil ha den ene banken større en den andre, det er ikke normalt å gjøre det slik i alle fall. De fleste pi filterene jeg har sett har vært i rørforsterkere, og der er bankene vanligvis like store. Men jeg har ingen forklaring på hvorfor det er sånn.

Glattekondiser har 2 formål. 1 er å få ned rippelspenningen til et akseptabelt nivå, den andre er å presentere en lav nok impedans til det som skal fores med spenning. Det er designkriteriene (maksimum rippel og maksimum impedans) som dikterer komponentenes størrelse.
Da er vi to enige. Designmessig er det særdels usedvanlig å benytte pi filter i strømforsyningen når en har store strømtrekk. I Mitt tilfelle sitter spenningforsterkertrinnet og strømforsterkningstrinnet på samme kretskortet, og dermed stilles det særdeles høye krav fra min side til strømforsyningen. ;D

Problemet er selvfølgelig løst hvis jeg gir spenningsforsterkertrinnet en egen strømforsyning, siden det er her rippelen gir problemer for meg.

For øvrig kan man mate ganske mye rippel til et effekttrinn før det gir utslag på lyden.

Å dimensjonere strømforsyninger, og konstruere stømforsyninger byr på mange utfordringer.
Leste just i elektronikk at flere leverandører kommer med nye testinstrumenter for en komplett testing av strømforsyninger. Skop, virituelle laster, simuleringer, automatiske avlesninger av vitale parametere osv.. Alt dette i en og samme boks. ;D

Et ulitimat verktøy for en konstruktør!!

mvh Øystein.

Topp Bunn