Rhesus skrev:
Rippel består av mer enn 100Hz, så rippelen minker, med 2,2mH også.
Det med at man må ha 0 ohm spoler får står for deres regning.
Jeg vet ikke hvorfor noen vil ha den ene banken større en den andre, det er ikke normalt å gjøre det slik i alle fall. De fleste pi filterene jeg har sett har vært i rørforsterkere, og der er bankene vanligvis like store. Men jeg har ingen forklaring på hvorfor det er sånn.
Glattekondiser har 2 formål. 1 er å få ned rippelspenningen til et akseptabelt nivå, den andre er å presentere en lav nok impedans til det som skal fores med spenning. Det er designkriteriene (maksimum rippel og maksimum impedans) som dikterer komponentenes størrelse.
Da er vi to enige. Designmessig er det særdels usedvanlig å benytte pi filter i strømforsyningen når en har store strømtrekk. I Mitt tilfelle sitter spenningforsterkertrinnet og strømforsterkningstrinnet på samme kretskortet, og dermed stilles det særdeles høye krav fra min side til strømforsyningen. ;D
Problemet er selvfølgelig løst hvis jeg gir spenningsforsterkertrinnet en egen strømforsyning, siden det er her rippelen gir problemer for meg.
For øvrig kan man mate ganske mye rippel til et effekttrinn før det gir utslag på lyden.
Å dimensjonere strømforsyninger, og konstruere stømforsyninger byr på mange utfordringer.
Leste just i elektronikk at flere leverandører kommer med nye testinstrumenter for en komplett testing av strømforsyninger. Skop, virituelle laster, simuleringer, automatiske avlesninger av vitale parametere osv.. Alt dette i en og samme boks. ;D
Et ulitimat verktøy for en konstruktør!!
mvh Øystein.