Forsterkere 1 ohm stabil klasse D forsterker for bi-amping?

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
77
Leker med ned tanken å bi-ampe mine Infinity Kappa 9.2.
Kjøre mid og toppen på min nåværende Adcom GFA-5500 forsterker, mens bassene på en klasse D.
Siden Kappa 9.2 er krevende høyttalere må jeg ha en forsterker som er stabil i 1 ohm og kan levere store strøm mengder!

Og et til spørsmål. Min forforsterker har bare en output til effektforsterker. Hvordan kan jeg gjøre det i praksis og koble to effektforsterkere til den?

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.094
Klasse D på bass på disse er vel en dårlig ide? Skal sies at jeg har eid disse høyttalerne selv, og jeg har prøvd litt forskjellig på dem. Jeg hadde innledningsvis Klasse D-trinn på dem. Å kjøpe Infinity kappa 9.2i ble dyrt, da dette medførte at innkjøp av Dynamic Precision ble helt nødvendig for å hente ut det som bodde i dem.

Av de klasse D-trinnene som ble brukt så låt det generelt ganske dårlig, og spilte man litt høyt, så skrudde trinnene seg av. Kjøp av DP PA 6000H gjorde meg hekta på DP. Forskjellen var like gedigen som den fysiske størrelsen.

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
77
Ja DP hadde vært deilig å ha i huset! En vakker dag... Adcom'en min har relativt god kontroll på disse, men jeg trur det er enda mere å hente i dem. Men hvorfor dårlig ide med klasse D? Har lest flere steder at mange velger klasse D til å drive bass/subber.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
292
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Svaret er vel at de fleste klasse D forsterkere ikke er designet for å takle 1 ohm.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.094
Hele grunnen til at Klasse D utstyret skrudde seg av var nok rett og slett strømbegrenser. Det var spesielt i basstung musikk hvor det hanglet.
Det jeg aldri hadde trodd var hvor stor forskjell det skulle bli i diskant og mellomtone da DP ble tilkoblet første gang. Jeg fikk hakeslepp.

Det ble prøvd Klasse D med ICEPower, henholdsvis 1000ASP og 1200AS1.
På andre høyttalere er disse en kjempematch. Ikke på Kappa.

Jeg eier et par DP PA402, to "effektmonstre" på 2x450W i 8 Ohm og 1x3000W i 4ohm i bridge. Jeg kjørte disse i bridge på Kappa 9.2i, og man kunne kjøre til CLIP-lampene blinket. Så de svelger unna litt effekt. Jeg mener allikevel at det er noe av det råeste jeg har gjort mtp. Hifianlegg(For å poengtere at jeg ikke synes PA402 er noe dvaske svake greier). Det var så høyt at man holdt en finger i hvert øre og det var fortsatt klar og fin lyd. Så antar at CLIP-lampene på disse DPene er stilt så de blinker såvidt med relativt lav forvrengning.

Sist redigert:

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
77
Hele grunnen til at Klasse D utstyret skrudde seg av var nok rett og slett strømbegrenser. Det var spesielt i basstung musikk hvor det hanglet.
Det jeg aldri hadde trodd var hvor stor forskjell det skulle bli i diskant og mellomtone da DP ble tilkoblet første gang. Jeg fikk hakeslepp.

Det ble prøvd Klasse D med ICEPower, henholdsvis 1000ASP og 1200AS1.
På andre høyttalere er disse en kjempematch. Ikke på Kappa.

Men så DP er stort sett stabile i 1 ohm?

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.094
Men så DP er stort sett stabile i 1 ohm?
Absolutt. Mange mener Krell og Mark Levinson er det eneste som gjelder på denne typen høyttalere. Jeg mener at Dynamic Precision er bedre både på ytelse og kvalitet. Forskjellen er at Dynamic Precision aldri ble verdenskjent.

Jeg har forøvrig hørt Kappa 9.2i på en klassisk Krell KSA200. Jeg ble ikke imponert, bare svett i panna av å se på den.

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.653
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hvorfor ikke heller kjøre aktiv deling på de?
Da slipper men problemet med å være stabile ned til 1 Ohm.
Er vel delefilteret som er problemet i disse ht som gjør det slik.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Fant denne impedansmålingen av 9.2 på nettet:
IMG_3845.png

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.094
Hvorfor ikke heller kjøre aktiv deling på de?
Da slipper men problemet med å være stabile ned til 1 Ohm.
Er vel delefilteret som er problemet i disse ht som gjør det slik.
Det kan man godt gjøre, men det er vel så enkelt å bare kjøpe riktig forsterker i utgangspunktet.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.094
Fant denne impedansmålingen av 9.2 på nettet:
Vis vedlegget 1079248
Det var "dumpa" ved 30Hz som fort gjorde til at forsterkerne mine skrudde seg av.
Man kan imidlertid slå over en bryter for å heve den nedre grensefrekvensen. I mitt rom ble det ganske kjipt å gjøre det sånn.
Om man så deler ved 100Hz er fortsatt impedansen ganske stygg, og det høres.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.595
Sted
VestBredden
Har ikke trua på at en eller annet italiensk klasse D forsterker kan drifte stabilt ned til e1 ohm, Kommer litt ann på hvilke type belastning. Hvis en prøver seg på en ekte båndhøyttaler/båndelement med trafodrift. Da behøver man ikke å gå så langt ned engang. Prøvde en effektforsterker som skulle klare 250W ved 2ohm, tok kvelden ved 3ohm. Driverne på utgangen smalt.
Har du ikke trua på Powersoft M-Drive klarer og trekke infinitys ?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.684
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Powersoft er ikke noen hvem som helst på dette feltet......
NNNN bruker de gjerne til sine systemer
mange av de forsterkerne trykker ut 120 130A i håpløse laster

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.684
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Har ikke trua på at en eller annet italiensk klasse D forsterker kan drifte stabilt ned til e1 ohm, Kommer litt ann på hvilke type belastning. Hvis en prøver seg på en ekte båndhøyttaler/båndelement med trafodrift. Da behøver man ikke å gå så langt ned engang. Prøvde en effektforsterker som skulle klare 250W ved 2ohm, tok kvelden ved 3ohm. Driverne på utgangen smalt.
trua kan du spare til kirken

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.595
Sted
VestBredden
Kan levere opp til 15 000 w

M-Drive is the most powerful amp module ever built. Showing amazing figures in terms of both output voltage (310 Vpeak) and current capa- bilities (200 Apeak), it's able to drive even the most demanding applications of selfpowered subwoofers.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.653
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det kan man godt gjøre, men det er vel så enkelt å bare kjøpe riktig forsterker i utgangspunktet.
Ved å fjerne delefilter er problemet løst med langt billigere amper.
Slikt er jo bevist av flere.
De ht kan blomstre ved å gjøre det enkelt.
Mange store amper har gitt tapt på slike ht.
Verde har gått videre siden de ble laget.

Topp Bunn