1 rør bra nok ?

C

century

Gjest
Har sett noen preamp-diagrammer på webben hvor man kun benytter en (1 stk) dobbel triode for stereo (med etterfølgende trafo eller mosfet).

Hvilke ulemper innebærer dette ? Er f.eks kanalseparasjonen degradert ? (Kanske ikke mer enn i en god pick-up :-/ )
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kommer an på hva dette ene røret skal gjøre. Gi noen linker til steder der du har sett dette. Så blir det greiere å kommentere.
Med hensyn til kanalseparasjon så ligger dette i kildestoffet og eventuell PU. Forsterkersystemet vil aldri degradere dette.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Har sett noen preamp-diagrammer på webben hvor man kun benytter en (1 stk) dobbel triode for stereo (med etterfølgende trafo eller mosfet).

Hvilke ulemper innebærer dette ? Er f.eks kanalseparasjonen degradert ? (Kanske ikke mer enn i en god pick-up :-/  )
Ikke uvanlig at man i RIAA trinn benytter dobbel triode!
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Med hensyn til kanalseparasjon så ligger dette i kildestoffet og eventuell PU. Forsterkersystemet vil aldri degradere dette.
Er det ikkje noko som heiter Crosstalk? T.d vil kanalane vil trekke ulikt frå straumforsyning. Trudde at nettopp kanalseparasjon var grunnen til dual mono-oppbygging. Men kanskje gjeld dette særleg transistorutstyr. Eg har i alle fall opplevd at stereoperspektiv/kanalseparasjon har blitt bedre med dual-mono i både forsterker og straumforsyning.

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det ikkje noko som heiter Crosstalk? T.d vil kanalane vil trekke ulikt frå straumforsyning. Trudde at nettopp kanalseparasjon var grunnen til dual mono-oppbygging. Men kanskje gjeld dette særleg transistorutstyr. Eg har i alle fall opplevd at stereoperspektiv/kanalseparasjon har blitt bedre med dual-mono i både forsterker og straumforsyning.

mvh
Joda. Men knapt noe aktuell problemstilling i dette tilfellet. Strømmen i et slikt trinn er i området mA og svært enkel å avkoble slik at de to kanalene ikke vil "prate" sammen.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
Ser for meg en sky av elektroner inni flaska som sjangler inno nabo-kanalen...
Det er en kapasitiv kobling (faktisk flere) mellom de to enhetene, ja. Av størst betydning er vel kapasitansen mellom anoden på den ene siden og gitteret på den andre. Dette er ofte oppgitt i databladet som Cga' og Cag' og ligger ofte i området 0.1pF (til sammenligning er en vanlig audio koblingskondensator ofte godt over 100 000pF). Hvis du starter å regne på denne verdien (0.1pF) i et normal oppsett vil du finne ut at overhøring først begynner å gjøre seg gjeldende ved radiofrekvenser.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Kanalseperesjon er oppskrytt. Mange rørforsterkere benytter jo felles katodemotstand på utgangstrinnet. Funker som regel bra. Pickuper er vel ikke stort bedre heller?

Mvh
Bjørn
 
D

Dilla

Gjest
Har sett noen preamp-diagrammer på webben hvor man kun benytter en (1 stk) dobbel triode for stereo (med etterfølgende trafo eller mosfet).

Hvilke ulemper innebærer dette ? Er f.eks kanalseparasjonen degradert ? (Kanske ikke mer enn i en god pick-up :-/  )
Har tenkt litt på det samme. Har selv en cd-spiller med innebygget rørforforsterker http://www.ancient.com.pl/e_lektor.htm
(skroll litt nedover på siden, og du finner et bilde av innsiden på spilleren). Det står ett 6H30 rør i spilleren.

Er det noen med litt peiling som kan synse litt om denne spillerens oppbygging? Audiomix? Andre? Opplever den selv som bra, men er vel programforpliktet til å gjøre det etter å ha svidd av så mye penger... ???
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kanalseperesjon er oppskrytt. Mange rørforsterkere benytter jo felles katodemotstand på utgangstrinnet. Funker som regel bra. Pickuper er vel ikke stort bedre heller?

Mvh
Bjørn
Du har rett med hensyn til PU, men er på jordet med hensyn til rør og felles katodemotstand. I den grad to rør har felles katodemotstand er det i samme kanal og reduserer ikke kanalseparasjonen. Hvis du skulle ha en smule rett, er dette en tilsiktet funksjon og har trolig ikke noe med HiFi å gjøre.
 
P

Parelius

Gjest
Kanalseperesjon er oppskrytt. Mange rørforsterkere benytter jo felles katodemotstand på utgangstrinnet. Funker som regel bra. Pickuper er vel ikke stort bedre heller?
Ikke noe generelt utsagn fra min side, men jeg erindrer at Jonathan Carr (Lyra PU) hevdet at kanalseparasjonen i PU-er er av største viktighet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ikke noe generelt utsagn fra min side, men jeg erindrer at Jonathan Carr (Lyra PU) hevdet at kanalseparasjonen i PU-er er av største viktighet.
Det kan han ha rett i fordi den er så lav. 10dB bedring er mye i en PU. I hvert fall for den som skal selge den. I praksis så er vel ikke stereoseparasjonen så stor. Kommer mye an på hvordan opptaket er gjort.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Min forsterker kjører med felles katodemotstand på utgangstrinnet. Har prøvd med separat også, men foretrakk faktisk felles motstand. Det er korrekt at man kan høre svakt i høyre kanal, det som egentlig kun skal høres i venstre kanal, men det gjør ingenting. Lydbildet blir veldig bra. Men dette er forskjellig fra forsterker til forsterker. Noen har det bra med felles motstand, andre er bedre uten.
PU'er har jo separasjon rundt 35dB.

MVh
BJørn
 
C

century

Gjest
Da har vi 3 mekanismer som går i pu's favør:
1) Mikrofoni gir like ordens forvrenging
2) Lav kanalseparasjon gir ambience (cross-feed)
3) LP plater har større dynamikk (mindre komprimert)

Nå roter jeg til egen tråd....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Takk. Da er det oppklart. Den felles katodemotstand er avkoblet med 1000µF. Det betyr at begge katodene er på jord signalmessig. Det gir ingen signal kobling fra den ene til den andre.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Jeg har bygget "Minion" som Roda linker til og var i utg.pkt bekymret for at kanalseparasjoen skulle være dårlig med bare ett rør, etter å ha bygget den ferdig har jeg overhodet ikke tenkt på saken før jeg så denne tråden.

Jeg har til gode å høre en forforstrerker som har separat psu og linjedel for hver kanal, men opplever min "Minion" som en god pre i forhold til mye av det jeg har hørt av utstyr.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I rørforsterkere (spesielt pre-) er strømmene så lave at dette kun er et hypotetisk problem. Det er dessuten enkelt å måle.
 
Topp Bunn