12AX7 eller 12AT7?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heisann, jeg skal bygge/ lodde sammen et kinesisk rør-RIAA trinn; de utgir det for å være en "klon" av EAR834, menmen. På vei inn fra ebukta, så kortet er ikke i hende ennå. Men, et lite spørsmål: Kan jeg erstatte de 3 12ax7-ene med 12at7, uten å f**ke opp RIAA-korreksjonen? Jeg er ikke stø på hva rørene gjør her, om de bare forsterker signalet, eller om de er del av RIAAbiten. Dette utgir seg for å være skjema for en kanal: riaa.jpg
    Lenke til dingsbomsen: https://www.ebay.com/itm/274421840537?hash=item3fe4d0fa99:g:70YAAOSwRRxfBdM6 . Jeg leste på nett at akkurat dette kortet skulle være aldeles utmerket; ikke at jeg trenger ny RIAA, Boozhounden funker flott, men jeg kjedes...
    PS: Jeg har begge rørtypene... dog er 12ax7-ene av forskjellige fabrikata.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kommer an på flere ting... ax7 oppgis å ha en typisk gainfaktor på rundt 100, mens at7 typisk har rundt 60, så det kan bli for lavt gain, og tilhørende mulig økt støy med for lavt gain i første trinn... men dette avhenger også litt av andre komponent valg.. tror kanskje ikke korreksjonen blir så veldig lidende.
    Så kommer det også litt an på hvordan rørhalvdelene er fordelt, - et halvt rør for hvert trinn og andre halvdel til andre kanal, - eller ett rør pr to første trinn og et felles sluttør... Siste rør går som katodefølger med gain =1,, så her går det antageligvis greit med et AT7... du får bare prøve...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ah! Takker for det. Da går et "umake" 12ax7 inn i den siste plassen først; jeg har to par. 12at7 synes å ha godt rykte som behagelige å høre på. Vel, vi får se/ høre når jeg endelig får rota meg til det. Vi får håpe postgangen fra Kina ikke blir sterkt hindret av verdenspolitikken...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sjekka ikke linken din før nå... pent utlegg, men så gjenstår det å se hva resultatet blir... DEt er jo ikke noe særlig avansert skjema, men nå er ofte rørkonstruksjoner relativt enkle... muligens med unntak av Allen Wright's konstruksjoner, og kanskje noen få til....Kunne jo vært interessant om noen som kjenner EAR konstruksjonen kimer inn... Forøvrig så bekrefter vel bildet at rørene brukes som en halvdel pr kanal og trinn.....
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.098
    Antall liker
    20.418
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da riaa´en "er skapt".... og riaa-correction konstruert ut fra egenskaperne i ECC83/12AX7, vil du fuxxe riaa-korrektion up med 12AT7, JA.
    Skal du akkurat bruke 12AT7, skal det være som rør 1 og 3, men det mellemste røret, der riaa-korreksion foregår, må være 12AX7.
    Allerbedst om både rør 1 og 2 er 12AX7/ECC83. Mindre gain kan du få med å bytte ut de med 5751 :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^Å jøsses! Den Lencoheavengreia var enorm! Blir nok ikke å kjøre full pakke iht den! Vil brekke printet, og pakke psu-en sammen med trafoen og skjerme med ekte Biltema tyggegummistål; kanskje bruke noen russiske PIO-kondiser, noen fine 3W resistorer jeg har liggende, men ellers stort sett bruke pakka. Ringkjernetrafo fra Amplimo, forresten. Er litt usikker på kabinettet ennå; jeg syns italienerne hos Modushop lager fine ting, og jeg ville foretrekke at røra stikker opp i friluft. Får se hvor mye dingsen bygger i høyden; kanskje "tube socket savers" vil være greit nok, eller jeg må tenke. 2-boksalternativet virker også tiltrekkende.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    12AT7 og 12AX7 ER forskjellige.
    Mulig du kan lykkes, men det krever litt.
    Bytt ikke om bare for å bytte.
    Jeg har selv bygd RIAA med rør. Ble veldig bra synes jeg. Helt til jeg målte.
    For mye bass og for lite diskant. Det første høres og det siste er ikke superviktig i min alder :)
    Slike avvik lar seg rette opp. Bare tiden kommer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skrodahl her på HFS hadde jo et design for dette , men har ikke sett noe til han på ei god stund... han ga jo bort noen kretskort ogaå, hvorav jeg mener jeg fikk ett, - som jeg selsagt ikke finner nå når jeg har bruk for det.... :cool:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg fikk to slike av en kompis.
    Uansett må en ha noe å måle med.
    Da holder det lenge med måleutstyr og en RIAA tabell.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    ^Å jøsses! Den Lencoheavengreia var enorm! Blir nok ikke å kjøre full pakke iht den! Vil brekke printet, og pakke psu-en sammen med trafoen og skjerme med ekte Biltema tyggegummistål; kanskje bruke noen russiske PIO-kondiser, noen fine 3W resistorer jeg har liggende, men ellers stort sett bruke pakka. Ringkjernetrafo fra Amplimo, forresten. Er litt usikker på kabinettet ennå; jeg syns italienerne hos Modushop lager fine ting, og jeg ville foretrekke at røra stikker opp i friluft. Får se hvor mye dingsen bygger i høyden; kanskje "tube socket savers" vil være greit nok, eller jeg må tenke. 2-boksalternativet virker også tiltrekkende.
    Jeg har bygget den samme som jeg bruker ute i verkstedet mitt. Laget en ramme av 9mm bjørkefiner med alu topp og bunn. Helt støyfri! Jeg bruker 12at7 som første rør og 803 som rør 2 og 3. Har bla forandret katodemotstand på første rør. Husker ikke helt hva som har blitt gjort da min har blitt modifisert opp til flere ganger :D
     

    Vedlegg

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    It's alive! Golden Dragon og Genalex 12AX7 i V1 og V2, Brimar NOS 12AT7/ ECC81 i V3. Høres helt greit ut, men den får stå og godgjøre seg noen timer. Hadde noen brumtendenser, men skjermet Klotz mikrofonkabel (som jeg hadde liggende) og litt omlodding fikset den biffen. Løftet røra med noen billige "socket savers"for å få dem fullstendig over topplata. Kabinettet er fra Modushop, og jeg kunne godt ha kjøpt et nummer større for å få bedre avstand til strømforsyninga.
    riaa.jpg

    riaa1.jpg Snudde printet opp ned, igjen for å få røra opp i friluft. Fulgte i noen grad anbefalingene fra Lencoheaven, men slett ikke alle. Trafo fra Amplimo.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ser riktig bra ut det der.
    Fornuftig å snu slik at rørene vises på toppen.
    Går bra med tunga rett i munnen mens en holder på.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.312
    Antall liker
    9.554
    Torget vurderinger
    2
    Det et jo bare tull å tukle med en design basert på et rør og bytte det til en annet med annen gain og andre operasjonspubkt. En ting er å bytte ekvivalente rør , men å bytte AT og AX kan gi deg mye hodebry og muligheter for feil. Gjør man slik må man kunne rørkretser og forstå hva som skjer, en amatør kan snuble stygt …

    Edit: ser den er oppe og går, gratulerer
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det et jo bare tull å tukle med en design basert på et rør og bytte det til en annet med annen gain og andre operasjonspubkt. En ting er å bytte ekvivalente rør , men å bytte AT og AX kan gi deg mye hodebry og muligheter for feil. Gjør man slik må man kunne rørkretser og forstå hva som skjer, en amatør kan snuble stygt …

    Edit: ser den er oppe og går, gratulerer
    Du har helt rett.
    Det blir ikke smell eller røyk, men langt fra optimalt å bruke "feil" rør.
    Begynn med å sjekke katodespenningene.
    Gir en god pekepinn om ting er riktig.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Korreksjon: Jeg snudde vel egentlig ikke printet opp-ned; jeg hengte de store komponentene på undersida. Hva angår rørvalg har jeg lest til øyet ble slitent. Hvorfor to ulike fabrikanter 12ax7? Knipsing avslørte mikrofoni, så det ble slik. 12at7 i V3? Jeg synes å ha oppfattet noe nær konsensus i et par forum om at det skulle være fint slik :) .
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Regner med at du har et multimeter. Mål katodespenningene. Ca 10% avvik er ikke noe feil.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi får se; skal la den gå seg god og varm en stund. Takk for tipset!
    EDIT: Jeg fant ut at jeg stoler mer på dere enn på ytlendingene... Såh, jeg satte inn et 12ax7-rør i stedet for det 12 at7'et. Jepp. Hører ikke forskjell, men ettersom dere insisterer...
    Dessuten hadde jeg ikke lyst til å skru av lokket sånn umiddelbart, og så risikere en "kjatring" fra en skjelvende hånd / kortslutning v hj a målepinner :) . Blir vel etterhvert.
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    365
    Torget vurderinger
    10
    Har bygget ett par av EAR834 klonene. ett med bare rør print, og ett med et print med både power supply og plass til rør. Min favoritt ble det uten power supply. Bygde sjøl et power supply med drosler og greier. Fungerer perfekt. har lest ett eller annet sted, mens jeg bygde min siste 834 klone at noen byttet ut rør nummer 3 til et ecc81. Det ble i hvertfall byttet ut noen motstander i kretsen rundt siste røret, da ecc81 røret ble brukt....men husker ikke hvor på nettet jeg fant dette? Var det en tysker? Thomas ett eller annet?, eller var det?? Mulig det var på lencoheaven?! Kan ta bilde av min i løpet av morgendagen...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Thorsten/ Lencoheaven. Jeg kjørte ikke full pakke iht ham. Jeg kopierte "befolkninga" av printet, med de store komponentene på undersida, av hans bygg.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har bygget ett par av EAR834 klonene. ett med bare rør print, og ett med et print med både power supply og plass til rør. Min favoritt ble det uten power supply. Bygde sjøl et power supply med drosler og greier. Fungerer perfekt. har lest ett eller annet sted, mens jeg bygde min siste 834 klone at noen byttet ut rør nummer 3 til et ecc81. Det ble i hvertfall byttet ut noen motstander i kretsen rundt siste røret, da ecc81 røret ble brukt....men husker ikke hvor på nettet jeg fant dette? Var det en tysker? Thomas ett eller annet?, eller var det?? Mulig det var på lencoheaven?! Kan ta bilde av min i løpet av morgendagen...
    Da kan det fungere......
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    365
    Torget vurderinger
    10
    Her er min 834 klone. En 7812 spenningsregulator for glødespenningen, drosler og droppmotstander i "høyspent" delen. Låter knallbra. Sjassi er fra en slaktet Vincent sp93 preamp.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh. Hr. Thorsten Loesch er jo slett ingen smågutt på dette området. :D
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det over 20 år siden jeg registrerte på DIYAudio, og da var han svært aktiv der, særlig med rørkonstruksjoner...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn