13døde av svineinfluansa i Norge . Et symptom på noe annet?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Nå ligger Norge på toppen an svineinfluansa død i Europa. Vi har 13 døde mens Danmark+Sverige+Finland har 3 tilsammen.

Nå tviler jeg på at Nordmenns naturlige motstandskraft og gener er så forskjellinge fra våre naboland.
Dermed er jeg tilbøyelig til å tro at det norske helsevesenet ikike holder samme kvalitet som andre land og at adekvat behandling ikke gis i tilstrekkelig grad. Det står ikke på penger da vi bruker sværtt mye penger men kompetanse,beslutningskraft,,organisering og innsats er mangelfull.

Som fast årelang kunde i helsevesenet er min erfaring at all behandling begyner med " la oss vente å se" ,"blør du ikke så dør du ikke", venting,sendrekdighet, feilbehandling og bagatellisering og overseelse av symptomer og neglisjering av pasientens egen historie.

Rent statistisk vil jeg si at jeg min erfaring er at ca 1 av 5 leger jeg trefferer er en beslutingskraftig lege som gir korrekt diagnose og igangsetter adekvat behandling. ( feks 2 av 10 løpet av de siste 3 års soleklare sykehistorie).
Min løsning ble å selv finne en kompetent lege via litteratursøk/google og å troppe personlig opp på kontoret hans!

Pussig nok var ingen av de 2 (av 10) legene som tok tok riktige aksjoner norske.
Norsk helsvesen desverre er et lotteri..med livet og helsen som innsats. Noen ganger vinner man jackpot slik jeg gjorde.

Er min personlige statistikk en indikasjon av tilstanden i norsk helsevesen reperesentativ, så er det ikke å undres over at flere dør i Norge av svineinfluansa enn i nabolandene..


Nøff nøff
Sleiven
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
eller du kan så enkelt snu på det, og si at i Norge er vi i overkant på "allerten" og får med oss smitt og smule av dødsfall, mens i nabolandene er det litt "bob bob"

Vet, rart vi ikke alle er daue med det helseuvesenet vi har her til lands.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Mulig at andre forklaringsmodeller kan finnes, men det endrer ikke min personlige erfaring, som heldigvis endte med jackpott og en lykkelig slutt.

Ja sykehus er veldig farlig, de fleste som dør har vært på sykehus...
Sleiven
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Mange nordmenn er svake, overvektige og urenslige. Da blir man lettere syk.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Dokumentasjon for påstandene?
 
N

nb

Gjest
Jeg tipper antallet dødsfall totalt er såpass lavt at forskjellen fortsatt er statistisk insignifikant pga ymse støyfaktorer. Dermed ikke sagt at det ikke kan være en forklaring på det, men jeg tipper det er for tidlig å kunne si noe sikkert om det på nåværende tidspunkt.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
nb skrev:
Jeg tipper antallet dødsfall totalt er såpass lavt at forskjellen fortsatt er statistisk insignifikant pga ymse støyfaktorer. Dermed ikke sagt at det ikke kan være en forklaring på det, men jeg tipper det er for tidlig å kunne si noe sikkert om det på nåværende tidspunkt.
En foreslått teori fra helsedepartementet (som jeg umiddelbart synes virker litt lettvint, men selvsagt kan være en faktor) er at finanskrisa berører oss mindre, at vi dermed fortsatt reiser mye både i jobb og privat og gjennom det er mer utsatt enn våre naboer.
 
N

nb

Gjest
TJ skrev:
En foreslått teori fra helsedepartementet (som jeg umiddelbart synes virker litt lettvint, men selvsagt kan være en faktor) er at finanskrisa berører oss mindre, at vi dermed fortsatt reiser mye både i jobb og privat og gjennom det er mer utsatt enn våre naboer.
England var et "foregangsland" i antall smittede, forklaringen der var at Heathrow er verdens travleste internasjonale flyplass.
 

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
hva om norske leger er raskere med og diagnosere svineinfluensa, mens andre land blir de ikke diagnosert på samme måte og blir ikke med på statistikken?
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Den tragiske og triste sannheten: Vi skal alle dø før eller siden :'( Svinefeber er bare en måte blant flere å gjøre det på. Om det er en bra eller dårlig måte er jeg dog usikker på.
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
::) Hvor mange sprøyter skal vi ta neste høst ?

Jeg gidder ikke det kjøret. Hvis kroppen min ikke tåler å bli syk, så får den ta konsekvensene av det. ::)
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Hifi-influensa er mye farligere.

Den smitter både via bilder, forum, besøk, nærkontakt med andre, osv :'(
Den fører til store lidelser, som gir utslag i dårlig økonomi og mange frustasjoner. Den kan også være dødelig hvis man ikke passer på å få store doser med musikk og gode hifi-blader.

Men slapp av, det finnes masse medisin å få kjøpt: Doxa, Naim, Krell, Sonus Faber hver morgen og kveld.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
sydspissen skrev:
::) Hvor mange sprøyter skal vi ta neste høst ?

Jeg gidder ikke det kjøret. Hvis kroppen min ikke tåler å bli syk, så får den ta konsekvensene av det. ::)
God tur!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har fått besøk av en person som er sjef til ei jente på 30 som døde nylig av svineinfluensaen. Var ikke hyggelig i det hele tatt.
Nå har kona hatt influensaen i en ukes tid. Jeg slipper foreløpig :)
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Og for å være på den sikre siden sitter fastlegene på sin høye hest og tviholder på Tamifluen ::)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Foresten - en telefon inn. Mora til jenta som døde 30 år gammel er akkurat lagt inn i respirator. Ligger i koma grunnet influensaen....
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Litt pussig at alle legene her jeg jobber ikke vil ta vaksinen. Kan det ha noe med kvikksølv og skvalen å gjøre ?
( Skvalen er ikke tillatt brukt i vaksiner i f.eks USA )

Vaksinen er også tilsatt polysorbat 80, dette for å få til en emulsjon av stoffer i vaksinen. Polysorbat kan forårsake allergisjokk samt negativt påvirke forplantningsevnen.

::)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
sydspissen skrev:
Litt pussig at alle legene her jeg jobber ikke vil ta vaksinen. Kan det ha noe med kvikksølv og skvalen å gjøre ?
( Skvalen er ikke tillatt brukt i vaksiner i f.eks USA )

Vaksinen er også tilsatt polysorbat 80, dette for å få til en emulsjon av stoffer i vaksinen. Polysorbat kan forårsake allergisjokk samt negativt påvirke forplantningsevnen.

::)
Allergi-effekten er helsepersonellet veldig klar over, og etter hva jeg skjønner må man vente litt før man forlater vaksinasjonslokalene i tilfelle noen får allergireaksjoner som de ikke var klar over.
Det med forplantningsevnen er det første gang jeg hører noe om. Etter hva jeg skjønner er ikke denne vaksinen spesielt unik i måten den er bygget opp på, og jeg ser ikke noen grunn til å være mer redd for denne vaksinen sammenlignet med andre vaksiner man tar gjennom et langt liv.
 
N

nb

Gjest
Kvikksølv har vært brukt som konserveringsmiddel i vaksiner i ørten år. Man får visstnok i seg mindre kvikksølv fra en slik vaksine enn man får om man spiser fisk fra Østersjøen. Vidar P kan sikkert korrigere om jeg tar feil dersom han har tid innimellom all stikkingen.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Dette med diagnostisering er jo ganske spennende. Jeg synes alltid det er interessant å høre om hvordan enkelte sykdommer/lidelser har økt dramatisk. For 100 år siden var det ingen autister, og fortsatt er bekkenløsning ved dvangerskap helt ukjent i u-land. Men er det fordi lidelsene ikke fantes/finnes i de tilfellene eller fordi ingen diagnostiserer dem?
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Alt handler jo egentlig om selvtillit. ;D
Min kropp er bygd for å tåle dette, så jeg har ingenting å frykte. ;D

Ligner man derimot på en gris.... :-X
 
N

nb

Gjest
roffe skrev:
Dette med diagnostisering er jo ganske spennende. Jeg synes alltid det er interessant å høre om hvordan enkelte sykdommer/lidelser har økt dramatisk. For 100 år siden var det ingen autister, og fortsatt er bekkenløsning ved dvangerskap helt ukjent i u-land. Men er det fordi lidelsene ikke fantes/finnes i de tilfellene eller fordi ingen diagnostiserer dem?
Var heller ingen som hadde ADHD når jeg gikk på barneskolen. Kanskje de som produserer medisiner finner på nye diganoser som passer til legemidlene som allerede finnes, så slipper de å ta kostandene ved å utvikle nye;)
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
roffe skrev:
Allergi-effekten er helsepersonellet veldig klar over, og etter hva jeg skjønner må man vente litt før man forlater vaksinasjonslokalene i tilfelle noen får allergireaksjoner som de ikke var klar over.
Det med forplantningsevnen er det første gang jeg hører noe om. Etter hva jeg skjønner er ikke denne vaksinen spesielt unik i måten den er bygget opp på, og jeg ser ikke noen grunn til å være mer redd for denne vaksinen sammenlignet med andre vaksiner man tar gjennom et langt liv.
Du har naturligvis helt rett. Angstnivået med hensyn på vaksinasjon er totalt irrasjonelt.
 
N

nb

Gjest
Man skal ikke kimse av vaksineangst og kosekvensene av det. På begynelsen av dette årtusen i England var det mye styr rundt trippelvaksinen - den ble hevdet å kune føre til autisme. Selvsagt hausset opp i stor stil av britiske medier basert på ingen til svært dubiøse studier proppfulle av metodefeil. Det sitter fortsatt i, i enkelte deler av London er det under 60% som tar vaksinepakken. Vaksinasjonsraten i England har fallt fra 92% til 73%, Britiske leger har måttet lære seg å gjenkjenne symptomer på sykdommer som knapt har vært sett på årevis. For at slike vaksiner skal være effektive er det sentralt at så mange som mulig faktisk tar de. I slike sammenhenger hjelper det selvsagt ikke at journalistene som dekker saken ikke hadde gjenkjent en ordentlig vitenskapelig artikkel om den stod rett foran de, langt mindre gidder å ta seg bryet med å undersøke sakene selv. Har man studert medievitenskap eller gått på medialinja på høyskolen kan det være tungt å komme seg gjennom en vitenskapelig studie av noe.

Det fascinerende i dette er først og fremst at oponionen og media i England har kommet frem til dette helt på egenhånd uten at det var tilfelle i resten av den siviliserte verden. Trippelvaksinen blir gitt til hele befolkningen i 90 land hvor trippelvaksinen er regnet som trygg, men likvel klarte altså britene å komme frem til at dette var veldig skumle saker. At altnerntivet til å ta vaksinen var mye, mye skumlere var det åpenbart ingen som tenkte på. Dette holdt på i 9 - ni - år i England før skeptikerene gav seg.

Se f.eks her
http://www.badscience.net/2008/08/the-medias-mmr-hoax/
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Så du er en av de som skal sette 2-3 sprøyter hver høst fremover ? ( tipper lønna de kommer fra legeindustrien ) ::)
Jeg garanterer at det om litt kommer en ny variant av influensaviruset. Hva da ?

Neitakk, ingen sprøytespisser i min arm ! Jeg lever sunt, det får holde for min del. 8)

PS! Ser at sveitiske legemiddelmyndigheter setter restriksjoner på bruk av den vaksine vi har valgt i Norge og fraråder bruk av denne til gravide, minderårige og personer over 60 år.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
bambadoo skrev:
Foresten - en telefon inn. Mora til jenta som døde 30 år gammel er akkurat lagt inn i respirator. Ligger i koma grunnet influensaen....
Først datter, så mor hardt angrepet. Hmmm.... Dette kan jo tyde på at genetikk kan spille en rolle i hvor hardt man angripes, og da er det kanskje ikke SÅ merkelig med variasjonen i tallene. Det kan jo være at en bestemt genetisk disponering er overrepresentert i Norge sammenlignet med andre land.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Kvikksølv har vært brukt som konserveringsmiddel i vaksiner i ørten år. Man får visstnok i seg mindre kvikksølv fra en slik vaksine enn man får om man spiser fisk fra Østersjøen. Vidar P kan sikkert korrigere om jeg tar feil dersom han har tid innimellom all stikkingen.
Tiomersal, denne kvikksølvforbindelsen, har vi brukt i vaksiner (i tildels langt høyere mengder) siden 1930-tallet. Det er regnet som trygt. Med god grunn!

Det er forøvrig omlag 2.5ug kvikksølv i hver dose Pandemrix (av 5ug tiomersal). Det har en halveringstid på 70 døgn. Det er ute av kroppen over jul engang. I USA bruker man forresten inntil 25ug tiomersal i en vaksinedose. Vi har alle fått vaksiner med slike nivåer mange ganger før, dersom vi har fulgt norsk barnevaksinasjonsprogram.

I en boks tunfisk er det forøvrig ca 17ug kvikksølv i snitt. Gjennomsnittlig norsk kosthold inneholder omlag 4ug kvikksølv pr døgn, og en torskemiddag ca 10ug. Kvikksølvangst beror på uvitenhet.
 
N

nb

Gjest
sydspissen skrev:
Så du er en av de som skal sette 2-3 sprøyter hver høst fremover ? ( tipper lønna de kommer fra legeindustrien ) ::)
Jeg garanterer at det om litt kommer en ny variant av influensaviruset. Hva da ?

Neitakk, ingen sprøytespisser i min arm ! Jeg lever sunt, det får holde for min del. 8)
Jeg har aldri pleid å vaksinere meg mot influensa og jeg fantest ikke bekymret for SARS, kugalskap og hva nå som har vært hot de siste årene, men vaksinerer meg denne gangen, primært pga småbarn. Jeg er egentlig ikke så veldig bekymret for egen helse, den har ikke sviktet meg så langt.
 
N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Tiomersal, denne kvikksølvforbindelsen, har vi brukt i vaksiner (i tildels langt høyere mengder) siden 1930-tallet. Det er regnet som trygt.

Det er forøvrig omlag 2.5ug kvikksøv i hver dose Pandemrix (av 5ug tiomersal). Det har en halveringstid på 70 døgn. Det er ute av kroppen over jul engang.

I en boks tunfisk er det forøvrig ca 17ug kvikksølv i snitt. Gjennomsnittlig norsk kosthold inneholder omlag 4ug kvikksølv pr døgn, og en torskemiddag ca 10ug. Kvikksølvangst beror på uvitenhet.
Takker for presiseringen. Ingen selger dog aviser på at noe er trygt eller en liten dose, da hørest det mye mer skummelt ut med "hjelp, det er kvikksølv i sakene". Og spis for all del ikke tunfisk.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
sydspissen skrev:
Så du er en av de som skal sette 2-3 sprøyter hver høst fremover ? ( tipper lønna de kommer fra legeindustrien ) ::)
Jeg garanterer at det om litt kommer en ny variant av influensaviruset. Hva da ?
Hele poenget er jo at dette er en helt ny type virus, ikke en variant av noe man har hatt tidligere. Nye varianter vil helt sikkert komme, men spredningen vil da sannsynligvis bli mindre, og siden kroppens immunsystem har håndtert lignende virus tidligere (gjennom vaksine og kanskje smitte), så vil variantene også håndteres bedre av immunsystemet.

Om jeg ikke får svineinfuensaen før jeg blir tilbudt vaksine, vil jeg nok vaksinere meg, jeg også. Normalt tar jeg ikke influensavaksiner, men jeg synes dette er et spesielt tilfelle, og dermed går jeg nok for vaksine etterhvert.

Jeg lurer på om motstanderne av vaksiner egentlig har skjønt hvordan de fungerer...
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Du må ikke sammenligne det å spise kvikksølv og få det inn via ei sprøyte. Det blir totalt feil. ;)
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
roffe skrev:
Nye varianter vil helt sikkert komme, men spredningen vil da sannsynligvis bli mindre, og siden kroppens immunsystem har håndtert lignende virus tidligere (gjennom vaksine og kanskje smitte), så vil variantene også håndteres bedre av immunsystemet.
Feil !!
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
sydspissen skrev:
Du må ikke sammenligne det å spise kvikksølv og få det inn via ei sprøyte. Det blir totalt feil. ;)
Hvorfor?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
sydspissen skrev:
roffe skrev:
Nye varianter vil helt sikkert komme, men spredningen vil da sannsynligvis bli mindre, og siden kroppens immunsystem har håndtert lignende virus tidligere (gjennom vaksine og kanskje smitte), så vil variantene også håndteres bedre av immunsystemet.
Feil !!
Neihehehehei! Tusen ganger mer nei! enn feil!
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
sydspissen skrev:
Du må ikke sammenligne det å spise kvikksølv og få det inn via ei sprøyte. Det blir totalt feil. ;)
Hvorfor?
Kanskje dette er en grunn..?
http://www.naturalnews.com/011764.html

Skvalen sies også å være helt trygt å få injisert, og dette grunngis blant annet med at det er helt naturlig, og at det utvinnes av hailever. Vel, jeg for min del ville ikke hatt tran injisert engang, selv om det egentlig er ganske sunt... ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ca 10mg skvalen i en injeksjon, det tilsvarer mengden i en spiseskje olivenolje. Skvalen har vært brukt som adjuvans i vaksiner siden 1960-tallet.

Linken er moro den, men det er heldigvis en massiv dokumentasjon omkring disse innholdsstoffene i de mengdene som foreligger som ikke kan annet enn å overbevise alle som har dette som fag iallefall.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
2983 påviste tilfeller av H1N1 i Norge innrapportert pr 30.10.2009
www.msis.no
(Meldingssystem for smittsomme sykdommer, Nasjonalt folkehelseinstitutt)
Dette er ikke hysteri, bare fakta. 13 av disse er døde. Sannsynligvis er det mange ganger flere som har sykdommen, og enda flere er smittet. Jeg er slett ikke redd men liker å følge med, og jeg tar gjerne imot en vaksine hvis det forhindrer sykdom. Oppvokst på en industritomt og med et halvt kilo amalgam i tennene er jeg ikke redd for den minimale kvikksølvdosen, nei.

Dødsfall er et relativt kraftig symptom. Hva var det egentlig de 13 døde av hvis ikke det var H1N1?
 
Topp Bunn