15 - 20% av befokninga er høysensitive. Hva med lyd-sensitivitet?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.547
Jeg er en av de som aldri har hørt hvor langt borte bikkja til Waters er,
selv om jeg hørte den plata på mange forskjellige anlegg dengang da.

Men jeg har ingen problemer med å høre hvilke nabobikkjer som bjeffer i det virkelige liv,
så virkeligheten er kanskje bedre enn Q-sound? ;)

V

vredensgnag

Gjest
slowmotion skrev:

Men jeg har ingen problemer med å høre hvilke nabobikkjer som bjeffer i det virkelige liv,
For moro skyld spilte jeg Amused to Death på mine Helsinki 1.5 Gradient. Det stod bikkjer, fjernsyn og folk rundt omkring i lytterommet på markante steder. Dette er også avhengig av høyttalere og lytterom, om man vil ha full virkning av effekten.
Da jeg hadde fjernsyn inne i lytterommet oppstod en underlig effekt når jeg så på den franske TV5-kanalen. Idet jeg byttet over til denne fra en annen kanal, og om de viste en spillefilm, så begynte samtalen skuespillerne imellom alltid bak hodene våre, og arbeidet seg gradvis frem til riktig perspektiv - veldig underlig effekt, som om de spaserte gjennom hodene på oss som lyttet, og smatt på plass ved høyttalerne, mens de la seg til bass og perspektiv. Veldig morsom effekt - som nok er relatert til Q-sound illusjonen.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.547
vredensgnag skrev:
slowmotion skrev:

For moro skyld spilte jeg Amused to Death på mine Helsinki 1.5 Gradient. Det stod bikkjer, fjernsyn og folk rundt omkring i lytterommet på markante steder. Dette er også avhengig av høyttalere og lytterom, om man vil ha full virkning av effekten.
Da jeg hadde fjernsyn inne i lytterommet oppstod en underlig effekt når jeg så på den franske TV5-kanalen. Idet jeg byttet over til denne fra en annen kanal, og om de viste en spillefilm, så begynte samtalen skuespillerne imellom alltid bak hodene våre, og arbeidet seg gradvis frem til riktig perspektiv - veldig underlig effekt, som om de spaserte gjennom hodene på oss som lyttet, og smatt på plass ved høyttalerne, mens de la seg til bass og perspektiv. Veldig morsom effekt - som nok er relatert til Q-sound illusjonen.
Kan det med TV5 ha noe å gjøre med at hjernen gradvis flyttet stemmene fra skuespillerne frem til tv apparatet,
siden det er "naturlig" at de kommer derfra?

O

Oblivion

Gjest
X-files episodene er innspilt med en eller annen variant av q-sound..
Når jeg kjørte lyden via 2 kanals anlegget med dipol høyttalere var det stadig morsomme lydeffekter.
Fugle kvitter som kom fra spisestua etc..
Det enorme lydbildet og "realistiske" 3D lydeffekter og "realistisk" dypbass gjengivelse løftet opplevelsen av X-files.

T

Torget

Gjest
Heldigvis er det aldri mangel på tips og råd fra folk flest om hvordan en skal skjerpe seg og bli mer normal.

Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.547
Å ja, er det noe jeg virkelig ønsker meg, så er det å være normal ....

T

Torget

Gjest
Håpet det var tydelig at det renner sarkasme av det forrige innlegget ;)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.510
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Velkjent felt. Min datter har høysensitiv hørsel, noe vi konstaterte da hun var liten. Hun kan ikke gå på konserter, fordi lyden blir plagsomt høy for henne, selv i nivåer andre finner behagelige. Selv i operaen må hun holde for ørene i enkelte partier, og det kan lett misforstås. ;D
jeg kjenner godt til dette - 2 av våre 4 barn er klart i den samme kategorien - og jeg vet hvor de har arvet det fra...

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.005
Hmmmmmmmmm...hva vil det si å være normal?
Hvor mange parametere innenfor hvilke rammer må jeg da oppfylle for å kunne kalle meg NORMAL?
Nei, da fortrekker jeg at vi alle er oss selv med den biologisk arv som er oss tildelt.
Så like, så like, men alikevel så forskjellig være seg nedarvet, tillært eller tilgjort.

Mtp trådens emne "sliter" jeg selv med en utøkt følsomhet i diskantområde som gjør at enkelte utstyrskontellasjoner på litt høyt volum "freser" opp øregangene mine. En annen ting er at folk som savner diskant, ofte har en defekt og/eller hørselsskade i det øvre registeret. De smiler gjerne fra øre til øre av glede når ørene mine har gått i metning for lenge siden. Så hva er riktig for hvem?

Genrelt er jeg en følsom mann :rolleyes:
Neppe høysensitiv, men høylydt tilstede når jeg selv velger det :cool:

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Antall liker
2.360
legg merke til at dette kommenterer jeg overhoooodet ikke!
Sees neste uke.
Mvh
JMK

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.547
Hmmmmmmmmm...hva vil det si å være normal?
Hvor mange parametere innenfor hvilke rammer må jeg da oppfylle for å kunne kalle meg NORMAL?
Nei, da fortrekker jeg at vi alle er oss selv med den biologisk arv som er oss tildelt.
Så like, så like, men alikevel så forskjellig være seg nedarvet, tillært eller tilgjort.

Mtp trådens emne "sliter" jeg selv med en utøkt følsomhet i diskantområde som gjør at enkelte utstyrskontellasjoner på litt høyt volum "freser" opp øregangene mine. En annen ting er at folk som savner diskant, ofte har en defekt og/eller hørselsskade i det øvre registeret. De smiler gjerne fra øre til øre av glede når ørene mine har gått i metning for lenge siden. Så hva er riktig for hvem?

Jeg tror ikke noen av oss her inne er helt normale,
sammenliknet med resten av befolkningen.
Og vi har ikke noe ønske om å være det heller.

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Antall liker
2.360
Jeg er helt enig.
Forøvrig vil jo det meste av "normalitet" defineres som hva fletallet gjør - så bare vi holder menigheten liten nok - så forblir vi "unormale". Burde vær overkommelig.
Mvh
JMK

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Antall liker
2.360
Har lest hele tråden. Og, for meg er i grunnen mange viktige HiFi relaterte poeng kommet fram.
Joda - sansning til et visst nivå er lovmessig.
Neida - det er ikke slik at dette bearbeides (perseperes, prosesseres o.l om man vil) på samme måte hos alle.
Så kan man jo dele mennesker i grupper etter visse egenskaper. Høysensitive vil jeg ikke mene mye om, men hvorfor ikke - det kan utmerket være at noen har et generelt aktivert system som kan gjøre at de forholder seg til ulik informasjon på en måte som er annerledes enn flertallet.
Men, det er også helt sikkert at det finnes mennesker som har helt spesifikke egenskaper for enkelt sanser - som er helt annerledes enn det store flertallet har.
Om det er trenbart? Ja og nei. Mange ting er trenbart og jada - hjernen er langt på vei plastisk. Men, ikke like mye for alle og for alle ting.
For meg personlig er det slik at dersom jeg har mye rett i det jeg skriver over - så blir det ikke så alt for interessant med målinger og detalj diskusjoner av hardware utenfor mitt eget hode. Setninger som at "kabler ikke kan lyde forskjellig" - gir da lite mening. Fordi - alt kan lyde forskjellig. Ikke bare fra rom til rom og med ulike oppsett, men for samme oppsett og personer som setter seg så nøye som mulig i samme sweet spot.
Observasjonen med ulik oppfattelse av Q-sound er god. Dette kan oppfattes svært forskjellig av ulike individer (fordi selv om vi er wiret noenlunde likt innvendig, så er ikke funksjonene i disse wirene de samme hos alle).
Som det også pekes på - jeg synes noe er bra - men, så kommer noen og peker på hva som er feil. Da hører jeg det. Menneskets oppmerksomhetsfunksjoner er sammensatte og har også blant annet egenskaper som at de kan påvirke hverandre, være selektiv (inntil stahet) men også skiftende (bl.a. nå hører jeg det, men nå hørte jeg noe annet).
Så da så.
Mvh
JMK

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.005
Jeg er helt enig.
Forøvrig vil jo det meste av "normalitet" defineres som hva fletallet gjør - så bare vi holder menigheten liten nok - så forblir vi "unormale". Burde vær overkommelig.
Mvh
JMK
Begge de edle herrers synspunkter tiltredes :cool:
Hva majoriteten bedriver har sjeldent vært interessant for mitt vedkommende :rolleyes: ut over min profsesjon selvsagt.

Topp Bunn