"18+" Bjørns audiofile Hifi-opplevelser "18+"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.614
    Torget vurderinger
    1
    Da var turen kommet til Duet Audio i Munkedamsveien 57, og ligger bare en kort spasertur fra Nasjonalmuseet på Aker brygge. Sist jeg var innom, hadde ekstremværet Hans forårsaket en betydelig vannskade, noe som satte butikken ut av drift i lang tid. Nå er Duet tilbake i full drift, og demorommene ser både elegante ut og har ut fra det jeg erfarte god akustikk. Det er tydelig at mye arbeid er lagt ned for å gjenreise butikken, og den fremstår nå som et ideelt sted for lydentusiaster som vil oppleve kvalitetslyd i. Atmosfæren her er i alle fall både innbydende og eksklusiv.

1745785927563.png

Denne gangen ble det ingen demo på meg, men derimot en hyggelig prat om, ja, krig og fred og politikk og sånn der ting..! Duet Audio har mye bra Hifi-utstyr i butikken som jeg gjerne skulle fått hørt, slik som Piega, Kii, Focal, Kerr, Magico og Dynaudio for nevne noen høyttalermerker, Schiit, McIntosh, Ayon og Airtight forsterkere og DAC'er og hodetelefonforsterkere fra JDS Labs, Hifiman, Violectric, Auralic og Chord. har jeg glemt noe? Helt sikkert, for utvalget hos Duet er stort, innenfor ulike budsjett og Hifi-entusiasters drømmer og begjær! Og apropos brukervennlighet: Denne nydelige saken fra Technics, SC-CX700 er ikke overraskende, selvfølgelig forberedt for bruk med platespiller ettersom den kommer med innebygd MM-RIAA.

1745787413417.png

Men det er nok å velge på her, så da tror det finnes en høyttaler for en hver smak, som for eksempel Dynadio, Piega eller Kef..!

1745787855571.png

Men la oss gi Dynadio litt ekstra oppmerksomhet denne gangen, for her er det flere modeller jeg godt kunne tenkt meg å hatt i hus. Jeg skulle nesten ønske jeg hadde min egen tre etasjers blokk med en haug leiligheter slik at kunne innrede dem alle med et eget signaturanlegg. Kanskje ikke så dum tanke?

1745788080264.png

1745788127880.png

1745788208209.png

Men det kuleste fra Dyaudio, i alle fall denne gangen er de nye aktive Dynadio Confidence 20a! Dette er en aktiv high-end stativhøyttaler med 150 watt til diskanten og 400 watt til bassen, Esotar 3-diskant og NeoTec MSP-basselement, samt DSP-basert delefilter. Det som er verdt å merke seg ved er at stativene er obligatoriske fordi elektronikken er plassert i de spesialdesignede stativene, som også fungerer som kjøleribber. Bakpå stativene finner du ulike innstillinger som romposisjonskompensasjon, LED-lysstyrke og tilkoblinger som inkluderer XLR analog og AES3 XLR digital.Med analoge og digitale tilkoblinger og romkompensasjonsinnstillinger, tror jeg de bør den kunne fungere godt i de fleste lytterom. Jeg synes i alle fall disse er veldig lekre, særlig i denne fargen.

1745788333215.png

1745789111532.png

1745789173268.png

1745789247349.png

Jeg har for en del år tilbake selv vært eier av forsterkere fra Chord Electroniscs, og designet er ikke til å ta feil av. Jeg synes fortsatt Chord sine produkter er lekre å se på, og selv om jeg ikke fikk hørt akkurat denne har jeg en viss anelse om hva den vil presentere dersom den hadde spilt opp til dans.

1745789491401.png

Auralic har et solid rykte innen high-end digital lyd, og selv om jeg ikke kjenner produktene deres inngående, er testene entydige: Kvalitet over hele linja! Deres streaming DAC-er blir spesielt rost for presis lydgjengivelse, avansert teknologi og fleksible tilkoblingsmuligheter. Flere modeller får skryt for en lydkvaliteten, med naturlig flyt og dybde. Jeg kunne absolutt sett for meg en av deres DAC-er i hylla her hjemme. Auralic virker på meg å være en produsent som virkelig tar god lyd på alvor. Jeg fikk se en av Auralic's produkter som Duet hadde tatt i innbytte som på en eller annen måte var blitt solbleket, og den hadde fått en unik bronsefarget front. Hadde jeg lett kunne trodd at den var en eller annen spesialutgave med en unik finish.

1745789990088.png

Hodetelefonerfinner du i rikt utvalg, fra Hifiman, Focal og Beyerdynamics, Audeze, Mexze og FiiO. Utvalget er stort, og jeg har jo selv eid hodetelefoner fra Hifiman og har også hodetelefoner fra Focal som jeg burde blitt flinkere å bruke. Men trenger du en god hodetelefonforsterker er litt av vært å velge på her.

1745790315784.png

1745790341031.png

1745790395715.png

1745790426144.png

1745790484276.png

Helt til slutt vil jeg dele noen bilder av en Hifiman Prelude. Jeg var så heldig å få lov til å være med på utpakkingen av denne hos Duet. Prelude er Hifimans nyeste hodetelefonforsterker som er en fullbalansert klasse A-forsterker med som skal yte 6W effekt ved 64 Ohm! Det bør holde til å drive selv de mest tungdrevne hodetelefoner.

1745791110782.png

1745791141780.png

1745791161206.png

1745791188538.png

Besøket hos Duet Audio er over og hvis du er i området, er det absolutt verdt turen. Her møter du kunnskapsrike ansatte, god stemning og viktigst av alt, fantastisk lyd. Med et nøye utvalgt sortiment gir butikken en unik lytteopplevelse og muligheten til å finne nye favoritter. Kort sagt: Duet Audio er et must for alle som verdsetter kvalitet i lyd!

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.614
    Torget vurderinger
    1
    Til slutt, det ble avlagt en visitt hos Big Dipper, der det pågår en del arbeid for tiden. Her finner man mye interessant, både plater og Hifi.

1745863520840.png
    1745863871584.png

Her finner man "gamle" kjenninger fra for eksempel Rega -her en P1 som er en innstegsmodell og en av bestselgerne til Rega som har vært med en stund. Mens jeg var der kjøpte en kunde seg en P2 han tok med seg hjem. Han virket glad og spent på samme tid, og jeg sa til han og selgeren at dette var et godt kjøp!

1745864448970.png

Når vi først snakker om platespillere, er det jo naturlig å også ta for seg tilbehøret som er avgjørende for både lydkvalitet og brukeropplevelse. Noe av utvalget kan man se utstilt i skap her, hvor man får et innblikk i de forskjellige alternativene som finnes. Et av de viktigste tilbehørene er pickup’er som jo er selve hjertet i platespilleren, som oversetter rillene på vinylplatene til lyd. Det finnes pickup’er i alle prisklasser og med ulike egenskaper, tilpasset forskjellige behov og musikalske preferanser. Enten man er ute etter en varm og detaljrik lyd, en nøytral gjengivelse eller noe med ekstra dynamikk så finnes det en modell somvil dekke dine preferanser. I tillegg til pickup’er kan man også finne annet tilbehør som børster for vedlikehold av plater, antistatisk utstyr og justeringsverktøy som kan optimalisere lydopplevelsen.

1745864648701.png

1745877969118.png

1745878592789.png

Jeg tok med meg en Sumiko Olympia fra USA i fjor, en modell som har fått ros for sin rytmiske og dynamiske lyd med en fyldig gjengivelse. Den har imidlertid blitt liggende ubrukt og har ennå ikke blitt montert på et headshell, og har ventet tålmodig på å få sin plass i platespilleroppsettet mitt. Kanskje det er på tide å gjøre noe med det nå, nemlig å få den montert, finjustert og hørt hva den kan prestere.

1745878081214.png

Har du vurdert å investere i en platevasker? Det kan være en praktisk løsning, ettersom vinylplater har en tendens til å samle støv over tid og er noe du definitivt vil unngå i rillene for å bevare lydkvaliteten. Med en platevasker kan du enkelt holde samlingen din ren og optimalisere lytteopplevelsen.

1745878656435.png

Det finnes så klart annet enn vinylplater, platespillere, platevaskere, pickup'er hos Big Dipper. De har høyttalere også som kan være av interesse fra Klipsch. Horn er det mange som liker, og Klipsch er kjent for å gjøre bruk av dem. Heritage er noe av det bedre de lager og spiller ganske tøft.

1745879036430.png

1745879080540.png

Så var besøket hos Big Dipper kommet til veis ende, og jeg klarte selvfølgelig ikke å forlate butikken tomhendt. Denne gangen var det imidlertid ikke meg selv jeg kjøpte for, men guttungen, som ble turens store platevinner med tre nye vinylplater med seg på flyet hjem. Han har begynt å snakke om å skaffe seg en platespiller, men foreløpig virker han fornøyd med å ha LP'ene stående synlig på hylla, slik at alle som besøker gutterommet kan se dem. Jeg må si at det gir meg en viss tilfredshet. Kanskje jeg har lyktes med å formidle viktigheten av musikk og kvalitetslyd hjemme? Det er nok ikke alle som får til det.

Helt til slutt legger jeg ved noen bilder av diverse ting jeg tror flere vil finne interessante, særlig hvis du har en forkjærlighet for britisk Hi-Fi, som Naim eller Mission. Håper det faller i smak!

1745879415043.png

1745879466826.png

1745879546864.png

Så da gjenstår egentlig bare spørsmålet: Hva kjøpte du denne gangen? Ble det noe krigsbytte? Jo, det gjorde det faktisk, men det skal vente litt med å fortelle..!

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fin lp fangst,har leita etter Pros and cons of hitch hiking .Men kostnad kontra tilstand har bestandig vært feil.
    Bedre rompe enn Marianne Aulie, så denne kan kanskje stå synlig i lp hylla?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.614
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fin lp fangst,har leita etter Pros and cons of hitch hiking .Men kostnad kontra tilstand har bestandig vært feil.
    Bedre rompe enn Marianne Aulie, så denne kan kanskje stå synlig i lp hylla?
    Du synes ikke at skoan va best..?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn