2 kanals hjemmekino?

K

kbwh

Gjest
Har du kommet til bunns i alle menyvalgene på DVD-spilleren, Parelius?

Jeg bruker ikke PC i mitt oppsett.
DVD-spilleren sender på DVI til skjerm og PCM SPDIF til DAC. Er det en mulighet for deg?
 
O

omholt

Gjest
Hei!
Jeg vil presisere at jeg ikke er imot senterkanal. Jeg er bare skeptisk tilDÅRLIG senterkanal- desverre er det det vanligste i de fleste oppsett. Derfor vil de aller fleste oppleve  BEDRE tredimensjonalitet når senterkanaler kobles i phantom.
Knut V
Dette er ikke min opplevelse. Senteren min (B&W HTM7) matcher ikke frontene (B&W 703) spesielt godt. Dette er blitt hevdet fra mange kanter. Prøvde derfor å kutte den helt ut. Plasserte frontene så godt jeg kunne, slik at jeg opplevde at lyden kom fra sentrum. Du verden, for en nedtur. Det var mye bedre å bruke senteren som egentlig ikke passer så bra. Nå skal det nevnes at jeg har et vanskelig rom (L-formet), slik at det kan tenkes at frontene ikke fikk god nok plasering. Men forskjellen var såpass stor, at jeg tviler.
http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...oeyttalere/B-W_HTM7_Senterhoeyttaler_Sort.htm

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Hoeyttalere/Gulvhoeyttalere/B-W_703_Hoeyttalere_Sort.htm
 
O

omholt

Gjest
Ikke helt... Mine Focal Electra 1007 egner seg veldig til musikk, men jeg vil ikke si at de imponerer til film, selv ved bruk av min subber (Mirage Bps-150i)

Tenker at høyttalerne må kunne gi et stort men også veldig definert lydbilde. F.eks Audio Physics Scorpio

Andre forslag?  
Finnes sikkert unntak, spesielt med satelitter. Men det er en grei tomme finger regel.
Hva er budsjettet?
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Finnes sikkert unntak, spesielt med satelitter. Men det er en grei tomme finger regel.
Hva er budsjettet?
Budsjettet mitt for høyttalernes del er maks 40000kr, men det vil ikke si at jeg må bruke det ;)
 
A

Aubi

Gjest
Jeg er enig at et 2.1 system og i alle fall 3.1 er bra nok til hjemmekino, men å sitte å høre på stereo sporet fra en DVD spiller når man ser film, kan ikke sammenlignes med skikkelig kinolyd.
 
O

omholt

Gjest
Budsjettet mitt for høyttalernes del er maks 40000kr, men det vil ikke si at jeg må bruke det ;)
Da har du mange gode alternativer. Regner med anlegget skal brukes mest til musikk? Ellers enig i at man bør supplere med en sub for LFE sporet. Jeg ville først og fremst funnet høyttalere (gulvstående) som du liker til musikk hvis det er største bruksområdet. Skal du bruke det mest til film er Klipsch en bra kanditat.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Jeg har gått fra surround til stereo, grunnet økende musikkinteresse, dalende filminteresse og møbleringsproblematikken hjemmekino kan gi.

Men som nevnt av mange her, film blir ikke helt det samme. Savner særlig LFE-signalet, men også bakkanalene gjorde nytten sin til tross for at de var av billigste sort.
I lydkvalitet kunne det ikke konkurrere, men opplevelsen av film var mye større til tross for de lydmessige svakhetene oppsettet hadde.

Har ingen erfaring med center så det skal jeg ikke si noe om.

Prioriterer du film vil jeg anbefale å gå for gode frontkanaler, ok sub og et par rimelige bakkanaler. Høres også ut som at en god center er å anbefale (i følge denne tråden). En god prosessor/ forforsterker og et strømsterkt effekttrinn.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Da har du mange gode alternativer. Regner med anlegget skal brukes mest til musikk? Ellers enig i at man bør supplere med en sub for LFE sporet. Jeg ville først og fremst funnet høyttalere (gulvstående) som du liker til musikk hvis det er største bruksområdet. Skal du bruke det mest til film er Klipsch en bra kanditat.
Selvfølgelig skal de brukes mest til musikk!!! Har et kombinert Stereo og surround anlegg nå, med en veldig god senter og greie bakhøyttalere og en fin sub. Men har lyst til å kvitte meg med bak og senter. Skjønner at Lfe signalet utgjør mye, så jeg må nok da beholde subben. Trodde kanskje at noen fullrange HT kunne også erstatte subben, men forstår at det ikke er tilfelle til film bruk.
 
O

omholt

Gjest
Selvfølgelig skal de brukes mest til musikk!!! Har et kombinert Stereo og surround anlegg nå, med en veldig god senter og greie bakhøyttalere og en fin sub. Men har lyst til å kvitte meg med bak og senter. Skjønner at Lfe signalet utgjør mye, så jeg må nok da beholde subben. Trodde kanskje at noen fullrange HT kunne også erstatte subben, men forstår at det ikke er tilfelle til film bruk.
Hehe. Det var et rimelig dumt spørsmål, ja. Men som sagt, finner du høyttalere som du liker til musikk vil de med stor sansynlighet også passe bra til filmbruk.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg ville nok også satset på et stereo oppsett til film. Men da med full-range høyttalere.

Bruker selv Respons Grande med tilhørende subber, og jeg ville ikke byttet disse til et 5/7 kanals oppsettet selv om de kun skulle brukes til film.

Med ubegrenset budgett er det sikkert en annen sak.
 

Zapffe

Medlem
Ble medlem
03.03.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Har selv gått fra et forsøk på alt i ett anlegg (stereo + hjemmekino) tilbake til delt anlegg. Nå med rent stereooppsett i stuen og med eget hjemmekinorom med 5.1 lyd.

Mitt alt i ett anlegg i 4.0 (fronter + bakhøytalere) var riktig nok mest fokusert mot musikkgjenngivelse, men med bilde i 100". Var likevell overrasket over hvor mye bedre filmlyd jeg fikk med å gå over til et langt rimeligere 5.1 oppsett.

Tror hovedforbedringen ligger i prosesseringen i det digitale domenet, som hjemmekinorecieveren gjør bedre enn min gamle 4.0 løsning med dekoding i multiavspilleren. Men også 0.1 kanalen ved subben som jeg måtte få inn da frontene jeg nå bruker i filmanlegget ikke er fullrange har nok bidratt. Senterkanalen har langt mindre betydning for meg da alle sitteplassene i filmanlegget er mellom frontene (og som egoist sitter jeg mest i sweet spot).

Men finner ikke filmanlegget egnet til musikk, med unntak av konsertfilmer der bildet lurer hjernen til å tro at lyden er bra. :)

Tror basert på disse erfaringene at et bra stereooppsett nødvendigvis ikke er bedre enn at moderat priset 5.1-oppsett til film.

Til musikk derimot er er min (dyrekjøpte) erfaring at et multikanalsoppsett for blir for dyrt, og at til dette blir det stereo også på SACD....
 
P

Parelius

Gjest
Har du kommet til bunns i alle menyvalgene på DVD-spilleren, Parelius?
Etter nærmere studier, så er nok svaret; nei, det var jeg ikke. Nu, derimot, går alt så mye bedre. Var et valg der til å kovertere alle nymotens format til PCM. Så nå går all lyd via min fremragende eksterne ONTech DAC, bildet via HDMI. Da her jeg endelig to-kanals "hjemmekino".

MacBook og synkroniseringen lyd/bilde får jeg kikke litt inn i etter hvert.

Er det egentlig noen forskjell på disse kablene DVI -> HDMI? Og er det noen som har prøvd Mac og Panasonic?

(Inspirerende tråd for en totalt nybegynner.)
 
K

kbwh

Gjest
Er det egentlig noen forskjell på disse kablene DVI -> HDMI?
Omtrent like stor som på kabler for PCM-overføring (kanskje litt større, siden klokkefrekvensen er høyere).
HDMI er DVI pluss nymotens digital audio, men det vet du vel.
 
P

Parelius

Gjest
Omtrent like stor som på kabler for PCM-overføring (kanskje litt større, siden klokkefrekvensen er høyere).
HDMI er DVI pluss nymotens digital audio, men det vet du vel.
For 14 dager siden, var jeg ikke klar over det. Nytt felt for meg dette. Men var faktisk kommet så langt de siste dagene. Takker for hjelpen.

(Skulle vel hatt en sub, ja? Får vel begynne å spare!)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.242
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg har tidligere hatt ganske dyr hjemmekino med fult B&W Nautilus 5.1 oppsett,men har gått tilbake til 2.1 kanals for å opptimalisere min hifi interesse.
Jeg har ikke muligheten som du har å ha 2 oppsett,og måtte OFFRE det ene fremfor det andre.
Til musikk er det en opptur og til film som å hoppe etter Virkola.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.855
Antall liker
1.439
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Konklusjonen blir vel litt at det avhenger av bruken, om man skal bruke anlegget til musikk/film eller kun til film og tv bruk.....
 
P

Parelius

Gjest
Jeg har tidligere hatt ganske dyr hjemmekino med fult B&W Nautilus 5.1 oppsett,men har gått tilbake til 2.1 kanals for å opptimalisere min hifi interesse.
Jeg har ikke muligheten som du har å ha 2 oppsett,og måtte OFFRE det ene fremfor det andre.
Til musikk er det en opptur og til film som å hoppe etter Virkola.
Bare lurer på følgende: Var problemet at B&W ikke var heftig nok? Eller dreier det seg om omplassering av ressurser i systemet? Det som jeg ikke har fått helt med meg, er hvorfor et highend hjemmekinoanlegg ikke skulle kunne fungere som et like så godt highend stereosystem.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.242
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Bare lurer på følgende: Var problemet at B&W ikke var heftig nok? Eller dreier det seg om omplassering av ressurser i systemet? Det som jeg ikke har fått helt med meg, er hvorfor et highend hjemmekinoanlegg ikke skulle kunne fungere som et like så godt highend stereosystem.
Beholdt frontene (N803) og forbedret elektronikken.

Siden det har jeg byttet både høyttalere og elektronikk mange ganger for å finne lyden jeg er ute etter.
 
O

omholt

Gjest
Jeg føler jeg klarer å kombinere begge deler bra. Anlegget mitt er ikke helt i high-end klassen, men synes selv det fungerer fint å ha alt i et anlegg. Løsningen for meg har vært å bruke en stereo forsterker og dedikert CD spiller. I surround fungerer den integrerte som effekt til frontene. Da slipper jeg også unna med en rimelig surround receiver, siden den kun skal dra senter og bakhøyttalere.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.242
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg føler jeg klarer å kombinere begge deler bra. Anlegget mitt er ikke helt i high-end klassen, men synes selv det fungerer fint å ha alt i et anlegg. Løsningen for meg har vært å bruke en stereo forsterker og dedikert CD spiller. I surround fungerer den integrerte som effekt til frontene. Da slipper jeg også unna med en rimelig surround receiver, siden den kun skal dra senter og bakhøyttalere.
Hva med klangbalansen.
Å si at du slipper billig unna med en rimelig surround reciver er vel det samme som å si at du ender opp med billig lyd.
Selv senteren og bakhøyttalerene trenger minst like mye kraft som frontene.
Hvis det blir brukt stativhøyttalere bak som stammer fra samme serien som frontene,vil det ved 95% av tilfellene bety at stativhøyttalerene er en del mer tungdrevne enn de gulvstående frontene.

Har selv hørt hva et 4.1 oppsett med 2 stk like integrerte forsterkere på 2x200watt blitt brukt til front og bak.Enorm oppgradering på dynamikk,troverdighet og trøkk i bakkanalen.

Til slutt vil jeg føye til at 4.1 oppsett med to like forsterkere og 2 like par med høyttalere (front/bak) vil gi enorm valuta for pengene.
Da vil du oppnå 100% korrekt klangbalanse og fordeling av krefter.

Min drømmekino ville da blitt slik:

2 par Epos M12.2(stativhøyttalere)

2 stk Xindak XA6950(integrert forsterker)

Denon DVD3930

SVS sub

Pris uten kabler:Ca 40000kr
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
377
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Legger min støtte til 2-kanals kino jeg også. Det er kjekt med full surround når jeg er hos andre, men savnet varer aldri lenge når jeg kommer hjem i egen stue.
 
O

omholt

Gjest
Hva med klangbalansen.
Å si at du slipper billig unna med en rimelig surround reciver er vel det samme som å si at du ender opp med billig lyd.
Selv senteren og bakhøyttalerene trenger minst like mye kraft som frontene.
Hvis det blir brukt stativhøyttalere bak som stammer fra samme serien som frontene,vil det ved 95% av tilfellene bety at stativhøyttalerene er en del mer tungdrevne enn de gulvstående frontene.

Har selv hørt hva et 4.1 oppsett med 2 stk like integrerte forsterkere på 2x200watt blitt brukt til front og bak.Enorm oppgradering på dynamikk,troverdighet og trøkk i bakkanalen.

Til slutt vil jeg føye til at 4.1 oppsett med to like forsterkere og 2 like par med høyttalere (front/bak) vil gi enorm valuta for pengene.
Da vil du oppnå 100% korrekt klangbalanse og fordeling av krefter.

Min drømmekino ville da blitt slik:

2 par Epos M12.2(stativhøyttalere)

2 stk Xindak XA6950(integrert forsterker)

Denon DVD3930

SVS sub

Pris uten kabler:Ca 40000kr
Merker ikke noe forskjell på klangbalansen, men mulig en dedikert hjemmekino fyr vil gjøre det. Har ikke så vanvittig høye krav til hjemmekinoen, men synes selv det er holder veldig bra stand på det området også.

Bruker en receiver som kostet 5k. Den holder bra kvalitet. Er ikke enig i det du sier at senter og bakhøyttalere trenger minst like mye krefter. Bruker ikke bakhøyttalere fra samme serie. Har også mulighet til å bruke min integrerte som 5-kanals effektrinn. Det ga et løft til bakkanalene, men lydbildet til frontene falt sammen. Velger derfor ikke å bruke den løsningen, men bakhøyttalerne min skulle gjerne hatt litt mer krefter.
Men verken bakhøyttalerne eller senter som er betydelig mindre trenger så mye krefter som frontene. Det sier vel seg selv.

Er uansett veldig fornøyd. Etter hvert blir det vel receiver oppgradering, men venter til HDMI 1.3. Musikk er uansett det jeg prioterer høyest og det ligger vel litt i kortene med et slikt oppsett jeg har. Det er jo det som er poenget for de fleste andre her også. Så det er mulig å få til begge deler uten at det koster skjorta.
 
P

Parelius

Gjest
Ut fra noe av det som sies, så kan det synes å være en fordel med aktive høyttalere. ATC (som jeg selv bruker) har jo forsåvidt et "unique Mix & Match Concept based on the close timbre matching of one monitor type to another, and the special attention that has been paid to the creation of accurate reverberant fields". Ett problem mindre i horisonten (om jeg skulle bygge ut). Men sub var noe å tenke på først.
 
P

Parelius

Gjest
Hva er betegnelsen på dine aktive ATC, Parelius?
SCM 50 ASL. Svart pianolakk.

Det er nå jeg nesten angrer på at jeg solgte de gamle SCM 20 ASL Pro. Kunne funket som bakhøyttalere.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
SCM 50 ASL. Svart pianolakk.

Det er nå jeg nesten angrer på at jeg solgte de gamle SCM 20 ASL Pro. Kunne funket som bakhøyttalere.
Aktive ht er tingen! Har selv Dynaudio BM15A som jeg er svært fornøyd med til mest musikk og noe film. På markedet inngår de i en serie med tradisjonell monitorering og brukes også ofte i profesjonelle medie-oppsett. Kan ikke si at jeg savner sub i oppsettet, men hadde vært moro å prøvd. Har fått lest litt om dine ATC, de er både tunge og kostbare. Sikkert fine å lytte til. Er det noen som fører ATC i Norge?
 
P

Parelius

Gjest
Er det noen som fører ATC i Norge?
Lyric i Oslo. (Gudene må vite hvorfor de ikke reklamerer mer for dem enn de gjør.)

Kjøpte mine 20 Pro fra Tor, men 50 ASL dro jeg på biltur ned til Nederland for å hente. Kjempefin tur, via hifi-bekjente nede i Danmark, før jeg på hjemveien stoppet i Lübeck, og fylte opp det som var av ledig plass i Lanciaen med Paulaner og ekte Budsweiser. Høyttalerne kostet meg 35.000, turen ble sponset av inntjeningen i ølkonsumet. Lykkelige stunder har vi alle...

 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Lyric i Oslo. (Gudene må vite hvorfor de ikke reklamerer mer for dem enn de gjør.)

Kjøpte mine 20 Pro fra Tor, men 50 ASL dro jeg på biltur ned til Nederland for å hente. Kjempefin tur, via hifi-bekjente nede i Danmark, før jeg på hjemveien stoppet i Lübeck, og fylte opp det som var av ledig plass i Lanciaen med Paulaner og ekte Budsweiser. Høyttalerne kostet meg 35.000, turen ble sponset av inntjeningen i ølkonsumet. Lykkelige stunder har vi alle...
35k? Da fikk du dem billig ser det ut til, har sett at de nye koster opp mot $20 000 :) Får ta meg en tur innom Torggt. en dag og lytte.
 
H

Homarhus

Gjest
Detta ble mange svar gitt ;D
Var på Hifihuset å hørte et genialt system til tv, radio, pc, kabel-tv. Anlegget består av Yamaha surround forsterker til ca 9K og Focal Jm-lab Chorus 826V pluss rimelig dvd-spiller til underkant av 4K.
Til et slikt system trengs en jmlab sub. Dette var moro med Pink Floyd.
DAC en ligger inni surroundprosessoren. Og vips får du bedre lyd også fra kabel-tv.
Hvis jeg skulle kjøpt anlegg i dag, hadde jeg kjøpt dette anlegget uten å blunke. På cd- låt det bra nok og musikalsk nok for de aller fleste som ikke må ha high-end til over 100 000 spenn.
Totalpris på Yamaha elektronikk pluss høyttalere og sub, litt i overkant av 20 000. spenn Løp og lytt!
 
Topp Bunn