|
Tiden har vi. Spennende dette.Sonny skrev:Time will tell!![]()
Dette ser lovende ut! Det kan virke som om du snart er ferdig. Akryl blir stilig og moderne, ett vintage-alternativ ville være å bruke samme type tre som høyttalerene.Sonny skrev:Valgte akryl som sideplater og som en ramme rundt toppen. Det gir nok å feste i når finishdelene skal på plass.
Jeg mener du her byttet om på beskrivelsene. Skjema tyder på at peaking innstilling av bryteren gir en resonansekrets, altså en senterfrekvens. Shelving gir en (virtuell) spole, kondensatoren kortsluttes. Dette gir regulering under innstilt frekvens.Sonny skrev:Når jeg har studert litt nærmere på dette så er det vel slik at under shelving så har man en fast senterfrekvens hvor man da kan kutte eller "booste" ut i fra denne frekvensen. Siden jeg har to potmetre i kretsen så kan senterfrekvensen endres.
I peaking mode har man rett og slett et variabelt lavpassfilter. Men fortsatt mulighet til cut/boost.
Dette får jeg til å stemme, 1uF kortsluttet = shelving.Sonny skrev:JHolm, Elliots skjema viser jo shelving med lukket bryter. Peak på åpen kontakt.
Her mener jeg at shelving og peaking har byttet plass. Betraktninger gjort ut i fra dette Skjema.Sonny skrev:under shelving så har man en fast senterfrekvens hvor man da kan kutte eller "booste" ut i fra denne frekvensen.
I peaking mode har man rett og slett et variabelt lavpassfilter. Men fortsatt mulighet til cut/boost.
Fornuftig! Deler du resultatet med oss (meg) når du kommer så langt?Sonny skrev:Når jeg tester kretsen første gang bruker jeg scop og frekvensgenerator før jeg tør å kople det til lyd. Da er det enkelt å se på scopet hva som er hva.
Dette er ikke riktig, en svak lunk ved stort strømstrekk er ok.Sonny skrev:det er testetid på sub-equaliizeren. Alt fungerer fint bortsett fra trafoen som skremmer meg. Power med trafo ble kjøpt her http://www.fadisel.com/cebek-electronic/power-supplies/-12v-500-ma-symetrical-power-supply-cebek-fe-9_r_297_511.aspx
.....og skulle være mer enn stort nok. Selve poweret blir ikke lunken, men trafoen blir grisevarm.
Jeg turte ikke å la det stå på lenger enn det bildet viser og slo av. Temperaturen rakk å stige til +70 °C før den snudde. Dette kan da IKKE være riktig? Innspill om dette er hjertelig velkommen!
Sonny
Nicco - Sonny tube - takk for navnet.Nikko03 skrev:Jeg tror jeg skjønner hvordan du tenker her og det tror jeg blir en kul sak.
men som du sier så blir det ikke lett og det går med mye finer
Tanken min gikk mer på å utføre "rørlegger arbeid" inne i en kasse der du kunne montere fugleholkene
i senter.
men din løsning er både kulere og mer solid ser jeg![]()
Hei Kise - det er ingen andre tilkoplinger enn primær 230V og 15-0-15. Det er klart jeg må måle strømforbruket på de ulike delene her. Diodene kontrollerte jeg underveis og de er knapt lunken, men jeg har ikke målt de enda.Dette er ikke riktig, en svak lunk ved stort strømstrekk er ok.
Er det flere primertappinger og eller sekundertappinger?
Det kan også kanskje være en defekt diode i likeretterbruen?.. sjekk strømtrekket fra trafoen, og se om det går unormalt stor strømtrekk.
Sonny skrev:det er testetid på sub-equaliizeren. Alt fungerer fint bortsett fra trafoen som skremmer meg. Power med trafo ble kjøpt her http://www.fadisel.com/cebek-electronic/power-supplies/-12v-500-ma-symetrical-power-supply-cebek-fe-9_r_297_511.aspx
.....og skulle være mer enn stort nok. Selve poweret blir ikke lunken, men trafoen blir grisevarm.
Jeg turte ikke å la det stå på lenger enn det bildet viser og slo av. Temperaturen rakk å stige til +70 °C før den snudde. Dette kan da IKKE være riktig? Innspill om dette er hjertelig velkommen!
Sonny