20 til 20

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Tråden har absolutt livets rett. Trådstarter har ett meget godt poeng. Det kan tenkes at du går glipp av noe i musikkgjengivelsen i systemet ditt. Dette er ikke noe å bli sur for. That's life, eller kanskje sagt på en annen måte, det er ikke farlig å være lykkelig uviten. Selv så har jeg opplevd flere ganger at noe som jeg trodde var bra, kunne gjøres enda bedre.
    Frekvensområdet mellom 20Hz og 30Hz er viktig. Har du først hørt en Full Range gjengivelse, er det vanskelig å gå tilbake til å lytte til musikk uten å få med deg dette ekstra.

Mine Avalon Acoustis isis har et frekvensområdet på 20Hz - 45KHz (+/- 1 dB), tør ikke å tenke på hvor lavt de går ved -3dB ;D

Jeg var fornøyd før jeg hadde isis, men jeg er enda mer fornøyd i dag.

mvh

mls

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Antall liker
    27
    JoDa skrev:
    mls skrev:
    Kan en liten stativhøyttaler gjengi de dypeste tonene fra et stort kirkeorgel på en troverdig måte?
    Nei

Hører du ofte på kirkeorgel, og har en fullverdig gjengivelse av dette stor betydning for deg når du lytter til musikk?
    Ikke så ofte, men det hender jo Bachs orgelmusikk spilles her hos meg. Og da er det for meg viktig at hele registeret gjengis korrekt.

T

timc

Gjest
    JoDa skrev:
    timc skrev:
    Dersom noen hevder at en B&W 805 kan gi en total opplevelse (bruker denne siden den ble nevnt tidligere) så kan det godt hende, men på et subjektivt plan. Fra et objektivt standpunkt har ikke denne høyttaleren noen som helt mulighet til å gjenngi all musikk troverdig.
    Hehe, et nytt høydepunkt i hifisentralens historie!

3. Nytt punkt: Spiller ikke anlegget ditt lineært ned til 20Hz, så har du ikke noen som helst mulighet til å gjengi all musikk troverdig!!

Du bare lirer ut av deg noe tullpreik.

Kom med et motargument i stedet.

-Tim

T

timc

Gjest
    HCS skrev:
    ....og hvilken høytaler gjengir ALL musikk troverdig....?? og hvem skal evt si at det er troverdig ?? :)....bestemmes troverdighet av måletall kun ??

Igjen vises en ekstrem motvile til å forstå det som blir sagt.

Fullrange er ikke det absolutte kriterie, men det ER en av mange parametere som må være på plass.

-Tim

T

timc

Gjest
    HCS skrev:
    Så de som har fullrange skal argumentere på en annen måte enn en stakkar som kun har et par studio monitorer ?? Hvis vi skal settes i slike båser for å "forstå" hverandre er det ikke rart at engasjementet er synkende hos enkelte forum deltagere.....

Nei, overhodet ikke. Men det blir litt som å lese en test i et blad. Det er mye lettere å få noe fornuftig ut av testen når man vet testers preferanser.
    Du ser åpenbart denne diskusjonen i sort/hvit. Det er det jeg mener er en uting. Skalaen har mange gråtoner og dersom man vet hvor man er på skalaen er det lettere å diskutere, og annbefale utstyr/oppgraderinger til meddebatanter.

Forøvrig går mine studiomonitorer med sub til ca 25Hz

-Tim

T

timc

Gjest
    mls skrev:
    Kan en liten stativhøyttaler gjengi de dypeste tonene fra et stort kirkeorgel på en troverdig måte?

Og slik kan vi fortsette. En stativhøyttaler vil slite med all musikk som har mye informasjon i bassområdet. For noen er ikke dette et problem.

I denne diskusjonen derimot er denne problemstillingen uten betydning.

-Tim

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hifisenttralen er i ferd med å falle fra hverandre i skjøtene.

Mvh Vidar P

T

timc

Gjest
    Soundproof skrev:
    Jeg forstår ikke problemstillingen her inne.

Ja - fullrange er bra. Men jeg har et anlegg i rommet ved siden av, Dynaudio Focus 140 på stativ, som jeg absolutt nyter å lytte til.
    Kjører jeg en låt gjennom det så svinger det.
    Flytter jeg meg inn i rommet med full-range og lytter så skjer det helt klart mye med lyden, og jeg nyter den.

Naturligvis er det forskjell - so what?

Problemstillingen er den at når man skal annbefale utstyr, eventuelt kommentere det, så er det viktig å forstå hva den som skal ta imot rådet, er på jakt etter.

Har sett at noen er blitt annbefalt små stativhøyttaler til pop/rock. For meg blir dette håpløst da slik musikk ofte er tynt innspillt og trenger all den bass man kan få. Stativhøyttalere (småhøyttalere generellt) har absolutt livets rett, men man må kunne kalle en spade for en spade.

-Tim

P

Parelius

Gjest
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Neida, bare folk tar seg tid til å lese det som står skrevet, så er det ikke så vanskelig. Lesevegring er nok det største porblemet.

T

timc

Gjest
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Ingen skjøter her. Sømløs overgang mellom basshuer og mellomtonefikserte. +-1db i overgangsområdet. ;D

-Tim

T

timc

Gjest
    Parelius skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Neida, bare folk tar seg tid til å lese det som står skrevet, så er det ikke så vanskelig. Lesevegring er nok det største porblemet.

Yay! Endelig en som har skjønt det!!! Kudos man!

-Tim

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    timc skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Ingen skjøter her. Sømløs overgang mellom basshuer og mellomtonefikserte. +-1db i overgangsområdet. ;D

-Tim
    Hvis man er kommet dithen at noen virkelig innbiller seg at 20hz er det som skal til for en troverdig lyd, og at de da kan få gjengitt et kirkeorgel troverdig i stua... jojo, lykke til :)

Jeg vil foreslå at absolutt INGEN her på HFS har et system i stand til å gjengi et kirkeorgel troverdig.

Mvh Vidar P

T

timc

Gjest
    Vidar P skrev:
    timc skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

-Tim
    Hvis man er kommet dithen at noen virkelig innbiller seg at 20hz er det som skal til for en troverdig lyd, og at de da kan få gjengitt et kirkeorgel troverdig i stua... jojo, lykke til :)

Mvh Vidar P

Det er ingen som har hevdet det. Som jeg har forsøkt utallige ganger å si: Det er bare ET av MANGE parametere.

Helt ekte lyd er det vel ingen som har hevdet at man kan oppnå.

-Tim

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    timc skrev:
    HCS skrev:
    Så de som har fullrange skal argumentere på en annen måte enn en stakkar som kun har et par studio monitorer ?? Hvis vi skal settes i slike båser for å "forstå" hverandre er det ikke rart at engasjementet er synkende hos enkelte forum deltagere.....

Nei, overhodet ikke. Men det blir litt som å lese en test i et blad. Det er mye lettere å få noe fornuftig ut av testen når man vet testers preferanser.
    Du ser åpenbart denne diskusjonen i sort/hvit. Det er det jeg mener er en uting. Skalaen har mange gråtoner og dersom man vet hvor man er på skalaen er det lettere å diskutere, og annbefale utstyr/oppgraderinger til meddebatanter.

Forøvrig går mine studiomonitorer med sub til ca 25Hz

-Tim

Jeg ser ikke dette i gråtoner.-...jeg hører i farger :)...Og grunnen til min motvilje mot denne type tråd er motvilje mot å inndele i kategorier. Hver og en må finne sin måte å trives med musikk på, og da er ikkke herz noe jeg henger meg opp i. Hvis det skulle være noe spm om det har jeg høytalere som går 16hz til 44 khz...Men jeg har har hørt og hører andre høytalere som ikke har denne bredden som gir masse glede og musikalitet... Og jeg har ingen rett til å påtvinge noen en fasit om hva som skal og bør høres...

Jeg tar imot råd ifra folk som også har høytalere ifra 30hz og oppover... :)

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    timc skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

-Tim

Jeg vil foreslå at absolutt INGEN her på HFS har et system i stand til å gjengi et kirkeorgel troverdig.

Mvh Vidar P
    Kanskje man skal flytte inn i en tidligere kirke, med orgel? ;D
    Nå sitter jeg og lytter til Werner Jacob.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    All elektronikk ødelegger/forandrer det opprinnelige signalet. Derfor må man finne den elektronikken som endrer/ødelegger signalet minst.

Alle høyttalere endrer/ødelegger det opprinnelige signalet som ble tilført høyttaleren, derfor må man finne den høyttaleren som endrer/ødelegger signalet minst.

Ut og let gutter. Klarer dere å finne disse produktene, da har dere sydd sammen verdens beste kjede for musikkgjengivelse.

NB! Det er jæv...ig uintressant å lese alle disse grinete innleggene i tråden.IMHO

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    timc skrev:
    Problemstillingen er den at når man skal annbefale utstyr, eventuelt kommentere det, så er det viktig å forstå hva den som skal ta imot rådet, er på jakt etter.

Har sett at noen er blitt annbefalt små stativhøyttaler til pop/rock. For meg blir dette håpløst da slik musikk ofte er tynt innspillt og trenger all den bass man kan få. Stativhøyttalere (småhøyttalere generellt) har absolutt livets rett, men man må kunne kalle en spade for en spade.

-Tim
    Pop/Rock er jo komprimert ad helvete til uansett, så det er vel egentlig det samme hva man spiller det av på?

Jeg har ingen problemer med å kalle en spade en spade -- men det er fullt mulig å nyte musikk fra en lommeradio, og naturligvis er det også mulig å sikte mot et ideale.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    timc skrev:
    Det er ingen som har hevdet det. Som jeg har forsøkt utallige ganger å si: Det er bare ET av MANGE parametere.

-Tim
    Tim; mine er bare generelle betraktninger; jeg argumenterer ikke mot noe du har sagt. Jeg burde kanskje ha latt vært å linke, det var misvisende.

Mvh Vidar P

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Joda, selvsagt er det viktig å kunne gjengi 20-20kHz.
    For meg blir ikke musikkopplevelsen nevneverdig amputert av et oppsett som ruller av under 30Hz - på den musikken jeg spiller 98% av tiden.

Ser også at mange referer til Specs på høytalere - mine høytalere var vel specket til 28/32Hz eller noe der omkring - det specken ikke sa noe om var at jeg hadde en suck-out i rommet mellom 50Hz og 80Hz - - Så mens jeg trolig hadde fått på pukkelen her på sentralen fordi jeg ikke hadde de siste 8 Hz nederst innenfor +/- 3dB - var det største problemet i min stue at jeg hadde -20/25dB ved 70Hz. Og bare så det er sagt - mine gamle Avantier hadde en veldig korrekt direktelyd. 20/25dB er mye.

Store høytalere, mindre rom, ingen korreksjon.....jeg tror nok ikke disse oppsettene spiller så flatt som eierne tror....men for all del - er gøy med dypbass. Men jeg foretrekker helt klart lite/ingen bass fremfor grumsete bass!

Mvh
    OMF

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    10
    Parelius skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Riktig!

T

timc

Gjest
    Soundproof skrev:
    timc skrev:

-Tim
    Pop/Rock er jo komprimert ad helvete til uansett, så det er vel egentlig det samme hva man spiller det av på?

Jeg har ingen problemer med å kalle en spade en spade -- men det er fullt mulig å nyte musikk fra en lommeradio, og naturligvis er det også mulig å sikte mot et ideale.

Helt enig i det, men det er irrelevant for denne diskusjonen.

-Tim

T

timc

Gjest
    OMF skrev:
    Hei!
    For meg blir ikke musikkopplevelsen nevneverdig amputert av et oppsett som ruller av under 30Hz - på den musikken jeg spiller 98% av tiden.

Ser også at mange referer til Specs på høytalere - mine høytalere var vel specket til 28/32Hz eller noe der omkring - det specken ikke sa noe om var at jeg hadde en suck-out i rommet mellom 50Hz og 80Hz - - Så mens jeg trolig hadde fått på pukkelen her på sentralen fordi jeg ikke hadde de siste 8 Hz nederst innenfor +/- 3dB - var det største problemet i min stue at jeg hadde -20/25dB ved 70Hz. Og bare så det er sagt - mine gamle Avantier hadde en veldig korrekt direktelyd. 20/25dB er mye.

Store høytalere, mindre rom, ingen korreksjon.....jeg tror nok ikke disse oppsettene spiller så flatt som eierne tror....men for all del - er gøy med dypbass. Men jeg foretrekker helt klart lite/ingen bass fremfor grumsete bass!

Mvh
    OMF

Selvfølgelig OMF. Her ser vi bort fra slike problemstillingen. Riktig høyttaler i riktig rom er så klart det viktigste.

-Tim

T

timc

Gjest
    Vidar P skrev:
    timc skrev:

-Tim
    Tim; mine er bare generelle betraktninger; jeg argumenterer ikke mot noe du har sagt. Jeg burde kanskje ha latt vært å linke, det var misvisende.

Mvh Vidar P

Ok Vidar. Da er jeg med.

-Tim

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    596
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    8
    DAChild skrev:
    Lufter her et forsøk:
    Lyd skal gjengis i sin originale form!
    For å få til dette trenger du et par fullrangehøytt.............Enig?
    80% av alle debatter på HFS dreier seg om den totale lydopplevelse.
    Men kun ca.12% prosent av debattantene har et high-end full range system.
    For meg er det et must med fullrange, og har du først hatt det så er det vanskelig å gå tilbake...........
    Hva er din mening om hvordan minimonitor-eierene skal føre sin debatt her på HFS.........
    Artig..........
    Har tatt tipset overfor og lest:). Artig å havne i kategorien "minimonitor" med mine 28 Hz. Skal bruke den når noen klager på størrelsen :D

T

timc

Gjest
    Quad ESL2905 har ikke så veldig stort volum da. Så sånn sett er de jo ikke så store. ;)

Quad er fantastiske høyttaler som har en del kvaliteter veldig få andre har. Helt fullrange er de ikke, men å kalle de monitorer er å ta hardt i ;D

-Tim

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.900
    Torget vurderinger
    16
    timc skrev:
    Soundproof skrev:
    Jeg forstår ikke problemstillingen her inne.

Ja - fullrange er bra. Men jeg har et anlegg i rommet ved siden av, Dynaudio Focus 140 på stativ, som jeg absolutt nyter å lytte til.
    Kjører jeg en låt gjennom det så svinger det.
    Flytter jeg meg inn i rommet med full-range og lytter så skjer det helt klart mye med lyden, og jeg nyter den.

Naturligvis er det forskjell - so what?

-Tim
    Og hvor mange pop/rock innspllinger inneholder info. under 30hz ?

T

timc

Gjest
    Ikke mange, men hvor mange stativhøyttalere har noe særlig trøkk under 50Hz?

Ta en høyttaler som SF Cremona som mange kjenner. I et mellomstort rom har den lite trøkk under 50Hz. Du hører lyder ned til rundt 35Hz, men volumet er ikke særlig høyt der nede. Jeg har masse musikk som tvinger denne og lignende høyttalere i kne.

I et lite rom har den god respons ned til ca 40Hz. Da går det med et nødskrik.

Mesteparten av trøkket i pop/rock opplever jeg ligger i området 35-45Hz (grunntone)

-Tim

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    timc skrev:
    Mesteparten av trøkket i pop/rock opplever jeg ligger i området 35-45Hz (grunntone)
    Her er en av mine favoritter - de 2 første minuttene av låta

Rammstein - Herzeleid - 08 - Heirate Mich

Vedlegg

T

timc

Gjest
    Ser at jeg uttalte meg litt feil. Jeg mente så klart fullt trøkk Ned til ca 40Hz.

-Tim

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    596
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    8
    Innledningen til denne tråden er jo ganske håpløs. Selv 20 hz er vel ikke godt nok til å oppleve all musikk skikkelig, så selv trådstarter har vel ikke et full range system etter andre definisjoner enn hans egne. Og verden er vel ikke bare svart/hvit.

For å gjøre det enkelt videre, foreslår jeg at vi definerer musikk som ikke har informasjon under 30 hz som ikke-high end musikk, siden den kan spilles fullt ut på et ikke-high end anlegg, og gir det egen kategori på forumet.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    timc skrev:
    Ser at jeg uttalte meg litt feil. Jeg mente så klart fullt trøkk Ned til ca 40Hz.
    Dette varierer - det spilles dypere/lavere.

Her er en annen favoritt

Dream Theater - Octavarium - 05 - Panic Attack

Vedlegg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.409
    timc skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

-Tim
    Akkurat. Helt enig.

Hva er det trådstarter egentlig mener og vil oppnå med innlegget?
    At de som ikke har et annlegg som gjengir ned til 20 Hz må ordlegge seg på en eller annen spesiell måte, eller ta dette forbeholdet i alle innlegg, eller hva? Eller er en ikke meningsberettiget i det hele tatt?
    Er det ikke bedre å bare overse slikt tøv?

En mye mer konstruktiv innfallsvinkel hadde vært å debattere betydningen av den nederste oktaven f.eks., og ikke starte med det som kan tolkes som et slags generelt angrep på alle med "mini" monitorer, hva det nå enn er.

ch

O

om.s

Gjest
    timc skrev:
    HCS skrev:
    ....og hvilken høytaler gjengir ALL musikk troverdig....?? og hvem skal evt si at det er troverdig ?? :)....bestemmes troverdighet av måletall kun ??

Fullrange er ikke det absolutte kriterie, men det ER en av mange parametere som må være på plass.

-Tim
    Hvorfor det være på plass, kan ikke se at dette skal være så vanskelig, noen prioritere å ikke ha ett fullrange system, og sitter man å lytter bare til 1812 og det dypeste av Kirkeorgler tror jeg man burde ta en sjekk på annet enn bare de dypeste oktaver.
    Musikken har da visserlig sjel i andre deler av spekteret enn bare de dypeste, vil jeg høre slikt troverdig går jeg på konsert, sier en som sikkert har høyttalere som bare klarer seg ned til 45hz, og er mer enn lykkelig med det....

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    timc skrev:
    Har sett at noen er blitt annbefalt små stativhøyttaler til pop/rock. For meg blir dette håpløst da slik musikk ofte er tynt innspillt og trenger all den bass man kan få.

Hvor finner du energien i pop/rock?
    Hvilket frekvensområde er da viktigst å prioritere?

Ditt kvalitetskriterie 20Hz til 20kHz er like dumt som dette:
    http://www.musicalfidelity.com/products/supercharger/diagnostics.html

EDIT: Takk til Flageborg for grafer, en av de gutta som VET hvilke frekvenser som spiller i rommet og kan uttale seg med tyngde på det området!!

Dette innlegget er redigert av bjorh, grunnet brudd på HFS regel 1.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Hei!

Mvh
    OMF
    Foretrekker også lite/ingen bass fremfor grumsete bass ;) Har hørt flere system som har spilt ned til 20Hz, men kvaliteteten på lyden har vært slik at jeg heller hadde tatt til 30Hz med bedre lyd oppover i frekvens. Skal jeg ha til 20Hz eller under så skal resten først være kvalitetsmessig godt, og da koster det penger :) Det beste jeg har hørt av et fullrange-system er det OMF har bestilt, Overkill Audio Finale. Skal jeg ha et skikkelig fullrange-system så er det nok en fremtidig vei for meg også. Dem opplevelsen i en fysisk ikke altfor stor pakke var øyeåpnende, og at 12 tommere skulle levere slik bass trodde jeg ikke var mulig :) Men da har man først orden på området 100-20Khz, DA kan bassen gjerne komme :)

K

kbwh

Gjest
    SAL skrev:
    Parelius skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Riktig!
    Tror folk har sett for mye på Tabloid og slikt.

Enig med SAL og Parelius.

T

timc

Gjest
    JoDa skrev:
    timc skrev:
    Har sett at noen er blitt annbefalt små stativhøyttaler til pop/rock. For meg blir dette håpløst da slik musikk ofte er tynt innspillt og trenger all den bass man kan få.

Hvor finner du energien i pop/rock?
    Hvilket frekvensområde er da viktigst å prioritere?

Ditt kvalitetskriterie 20Hz til 20kHz er like dumt som dette:
    http://www.musicalfidelity.com/products/supercharger/diagnostics.html

EDIT: Takk til Flageborg for grafer, en av de gutta som VET hvilke frekvenser som spiller i rommet og kan uttale seg med tyngde på det området!!

Hvilke grafer er det du ser på da?

Flagerborg sin analyse av Dream theater viser full guffe ned til 35Hz.

Når så slik musikk ofte blir komprimert ihel, så trengs all støtte fra bassen som man kan få.

Nettiketten din er ikke mye å skryte av.

Har du i det hele skjønt den tingen til MF?

-Tim

Dette innlegget er redigert av bjornh.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    59
    timc skrev:
    Det stilles ikke spørmål ved hvem som skal uttale seg, men Hvordan.

Spørsmålet har relevans det, og det er viktig at man vet hvilke parameteres som ligger til grunn for de forskjellige debatantenes argumenter.

Altså:
    Dersom noen hevder at en B&W 805 kan gi en total opplevelse (bruker denne siden den ble nevnt tidligere) så kan det godt hende, men på et subjektivt plan. Fra et objektivt standpunkt har ikke denne høyttaleren noen som helt mulighet til å gjenngi all musikk troverdig.

-Tim
    Det har vel heller ikke Snell A ref. om de ikke leverer rimelig lineært i samspill med rommet? Eller er det som jeg tidligere påpekte, nok at de i teorien er i stand til det?
    Å legge opp til en diskusjon om hvor vidt, eller hvordan noen skulle kunne si eller mene noe her på forumet basert på deres høyttalervalg er rimelig freidig før en evt. dokumenterer den sublime "riktigheten" i eget anleggs gjengivelse, spør du meg...

Å basere seg på det teoretiske frekvensomfanget til en høyttaler i følge dens datablad Blir som å si at setter du "denne" 600hk motoren i en bil, så vill den gå 350 km/t. Så enkelt er det vel en gang ikke...?

-Stian-

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn