hei hopp,
har brukt en del tid sammen med 2a3 i det siste.
jeg selger audionote kits og du kjenner kanskje an kit one 300b - den kommer nå også i en 2a3 versjon - kretsen på disse er ganske lik slik at når jeg gjør de elektriske endringene som skal til for å benytte 2a3 så får jeg et greit inntrykk av hvordan 2a3 låter i forhold til 300b som var der tidliger.
jeg er også eier av et utall av diverse 300b typer av rør og kan med sikkerhet støtte med til det som står i mailen du fikk...
uansett - jeg føler det er noen kardinal forskjeller på rør konstruksjonene
2a3 er fetere i lyden på en måte - enda mer kropp på stemmer - mer tyngde i bassen - kanskje nesten litt for fedt... ? her kan man selvsagt gå inn i designet og korrigere andre steder... - når det gjelder detaljer føler jeg faktsikst at det er gangske likt. kontroll er også gangke likt ---- og jeg må si at selv om 2a3 røret er oppgitt til halve effekten oppleves det som nesten like kraftig.
300b røret er jevnt over (jeg har som sagt testet en god del typer - jeg kan nevne noen som jeg eier nå - kinesiske mesh Plate (tror det er valve art) , valve art standard, KR audio 300B ballong med hardt glass, TJ mesh Plate, JJ tesla 300B - hardt glass - dyreste type, electroharmonics gold grid/pin. - det var noen) litt slankere og litt mer glassklart over hele frekvensområdet (det er ikke for slankt altså) en anelse mindre flyt i lyden på 300B røret, en bitte liten anelse mindre magi, det blir liksom litte litte granne plattere i mellomtonen , diskanten er vel så utstrakt dog.
300B er allikevel litt mer 3d i bass og diskant. og litt mer luftig kanskje. litt mer analytisk.
men at 2a3 er ei dame og 300b er en mann - ??? da tror jeg vedkommende som skrev det bare har tittet på rørene - her var det mye psykoakustikk tenker jeg da .... ikke det at det er omvent det er det ikke --- begge rørene er både maskuline med vanvittig tyngde og kontroll samtidig som de er glatte, softe og forførende på beste SET vis...
konklusjon;
jeg har lyttet så lenge til 300b at nå er 2a3 røret min favoritt - jeg synes det er litt moroere og samtidig litt mer flytende å lytte til .... så får vi se om et par år om jeg ikke foretrekker 300b igjen... ? uansett så synes jeg 2a3 eller 300b er de beste rørene jeg kjenner til (foretrekker dem foran 845 - ja ja kanskje 211 er minst like bra forresten... vanmskelig å si - det er jo så manne jeg ikke har prøvd også...)
jeg bruker 2a3 forsterkeren på noen gamle kef reference 105/3 for tiden - 93db følsomhet (men de har 3*6,5 + 2*8 elementer i hver høyttaler + masse delefilter - dog relativt flat impedanskurve --- mao - følsomme men bare moderat lettdrevne...) det funker fint i et mindre rom og til mindre kompleks musikk ...
ellers benytter jeg litt Richar Alllan , fostex osv horn, fulltone ol... det funker selvsagt bedre --- mht dynamikk og sånn --- ellers er Triangle en fin match --- Opera Callas drives med letthet opp til moderate nivåer (se
www.maxwellimport.com) mine gulvstående MErlin høyttalere funker også smertefirtt ---- alle høyttalere jeg har prøvet er uproblematiske på moderate lyttenivåer - men skal du spille høyt må du på horn (klipsch funke rikke - det har jeg prøvd og det ble slapt ! - det var da reference serien jeg prøvde - Khorn funker selvsagt perfekt ... vil jeg tro...)
hjalp det...?