2L Sampler CD 2007

U

utgatt60135

Gjest
Apropos lyder.. Så lenge ulydene er naturlige og man skjønner hva det er og det ikke er for mye av dem så er det helt greit. Kan også skape fin stemning og følelse for lokalet. Men når det er noen lyden som hvor man begynner å tenke; "hva er det for noe" så forstyrrer det stemningen endel synes jeg.

Jeg kjøpte nylig en plate anbefalt fra TAS. Mahlers 5´te. Den er tatt opp på vinteren i St. Petersburg. Den ble etterhvert uutholdelig å høre på da det må ha vært influensa som gikk. Hosting omtrent hvert 3. sekund. Hele tiden. Sorry, men da orker jeg ikke å høre på.

Kommer med en anmeldelse av BMB og Cikada når jeg får dem. Jeg hadde foto på en dokumentar om Sørensen, noen som så den? "Cikada spiller Sørensen". Morsom å jobbe med :).

K

kbwh

Gjest
Det er jo litt festlig at man lar seg spore av av et musikkinstruments lyder.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.529
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Det er jo litt festlig at man lar seg spore av av et musikkinstruments lyder.
Synes ikke jeg, det er slike ting som gjør det ekstra spesielt - da vi har produsenten på tråden, og kan spørre om nettop slike ting. Jeg har sakt at jeg liker lyden og musikken ellers på cd'n.. Men at jeg lurte litt på denne 0:04 på spor 13, er det så rart'a?

K

kbwh

Gjest
Ikke rart i det hele tatt. Opptaket er så godt at man hører hvordan fela egentlig låter.

Vi hifitullinger trenger kanskje å gå mer på uforsterkede konserter?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Absolutt!! :)

Nå nærmer det seg jul og det er endel store kor- og orkesterkonserter rundt omkring i landet.
Og nei, jeg mener ikke disse "komerse" konsertene med kjente artister som vi hører mest om nå før jul.
(det som er bra med disse konsertene, er at det av og til drypper noen få kroner inn i kassa til de som arrangerer ute i lokalsamfunnene)
Gå og hør på ditt lokale kor/orkester/korps og nyt akustisk lyd og hør hvordan musikken fyller rommet.

Når det gjelder det som har blitt tema i denne tråden...... så må jeg bare nevne at jeg ikke har noen form for teknisk kompetanse på opptakssiden. Skulle virkelig ønske at jeg kunne mye om dette.
Har vært i studio noen ganger, men på "feil" side av mikrofonen.
Så jeg kan ikke den tekniske termen på hva jeg høre og hvorfor det er slik.
Men gjør så godt jeg kan med å analysere likevel.... :)

Jeg prøver alltid ved nykjøpt musikk, primært å høre "overfladisk" på musikken. La meg rive med, noen ganger ikke. :)
Men av og til koser jeg meg med å høre på tempo, frasering, betoning, klang, intonasjon etc.etc. og om jeg kan sammenligne reproduksjonen med noe jeg kan forbinde med en følelse av å sitte i umiddelbar nærhet av musikken der det skjer. Altså skikkelig analytisk lytting.
Det må ikke nødvendigvis være slik at det skal låte som om man er på konsert heller. Det viktigste for meg teknisk med et opptak, er at det låter mest mulig likt slik jeg kjenner instrumentene fra virkeligheten. Jeg er også rimelig klar over at det vil være en del nyanser av dette i virkeligheten grunnet rom og andre faktorer.
På de opptakene jeg har med 2L, er dette en fryd.

Men igjen:
Gå ut og hør på musikk!
Dette vil gi deg mer lysst å høre på godt innspillt musikk også :)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.465
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Ikke rart i det hele tatt. Opptaket er så godt at man hører hvordan fela egentlig låter.

Tiltredes!
Vi hifitullinger trenger generelt å gå mer på konserter i det hele tatt.

I år har jeg gjort en stooor oppgradering av høyttalere, rommet og anlegget spiller bedre enn noen gang, og jeg har kjøpt mer musikk enn på flere år. Likevel er årets musikalske høydepunkter utvilsomt konsertene med Lucinda Williams og Bugge Wesseltoft. Ikke et sekund med hermetikk kommer i nærheten.

...nå gjelder det bare å få opplevd Ola Gjeilo i konsert også....

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.529
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg prøver igjen, vi snakker om spor 13, hel i førsten av 4. sekund, muligens helt på slutten av 3. sekund, der er det ved siste pianotast, før fiolinen setter tydelig igang, en skurrelyd. Er dette fiolinen?

Muligens at jeg er dum, men for meg høres det ut som produksjonsfeil!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.010
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Jeg prøver igjen, vi snakker om spor 13, hel i førsten av 4. sekund, muligens helt på slutten av 3. sekund, der er det ved siste pianotast, før fiolinen setter tydelig igang, en skurrelyd. Er dette fiolinen?

Muligens at jeg er dum, men for meg høres det ut som produksjonsfeil!
Dette høres ut som fiolinen, ja.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.195
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Det du trur er ein tiger som går på ein veg
Det er berre mitt piano som spelar litt for deg
Det du trur er fire løver som brøler i eit kratt
Det er berre mittpiano som kysser deg godnatt

Det du trur er ein fiskar som fiskar med stong
Det er berre mitt piano som syng på ein song
Det du trur er ein kvitveis i den tidlege vår
Det er berre mitt piano som kjemmer sitt hår

Det du trur er ei brur med sitt lange kvite slør
Det er berre mitt piano som bankar på di dør
Det du trur er ein flokk ungdom som sit på kafe
Det er berre mitt piano som klatrar i eit tre

Det du trur er sjølve kongen som vinkar frå sitt slott
Det er berre mitt piano som et ein epleskrott
Det du trur er ein biskop som køyrer karusell
Det er berre mitt piano som vinkar farvel

::)

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.529
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Karl_Erik skrev:
HoJ skrev:
Det du trur er ein tiger som går på ein veg
Det er berre mitt piano som spelar litt for deg
Det du trur er fire løver som brøler i eit kratt
Det er berre mittpiano som kysser deg godnatt

Det du trur er ein fiskar som fiskar med stong
Det er berre mitt piano som syng på ein song
Det du trur er ein kvitveis i den tidlege vår
Det er berre mitt piano som kjemmer sitt hår

Det du trur er ei brur med sitt lange kvite slør
Det er berre mitt piano som bankar på di dør
Det du trur er ein flokk ungdom som sit på kafe
Det er berre mitt piano som klatrar i eit tre

Det du trur er sjølve kongen som vinkar frå sitt slott
Det er berre mitt piano som et ein epleskrott
Det du trur er ein biskop som køyrer karusell
Det er berre mitt piano som vinkar farvel

::)
Jaha?

U

utgatt60135

Gjest
Har lyttet igjennom Cikada Duo/Nordheim. Jeg tar av meg hatten for lydkvaliteten :D. Kan det gjøres stort bedre? Det ser ut til at dere brukte mange mikrofoner men hvordan får dere stereobildet såpass homogent? Hva slags høyttalere er det dere har i mikserommet? Oppsatt mye bedre enn de fleste studioer da dere får det ut fra veggen og i riktig høyde.

Bra og spennende musikk selv det er ikke en plate jeg neppe kommer til å høre på ofte, men gøy å ha Nordheim musikk i samlingen.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.529
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har i dag "hørt" på "problemet" mitt på et anlegg med DynaBel Euforia, "hørt" fordi jeg hørte nesten ikke det jeg snakker om hos han. Hørte det bare så vitt p.g.a jeg viste om problemet - hvis jeg hadde hørt dette hos han uten å hørt det hos meg først, så hadde jeg aldri tenkt over at dette er noe "feil".

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Imponert!!
Bestilte i går formiddag, lå i kassa nå :eek:

Takk til 2L og posten :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Imponert!!
Bestilte i går formiddag, lå i kassa nå :eek:

Takk til 2L og posten :)
Alt som har kommet fra 2L til meg i Trondheim, har tatt maks to dager.
(Hvilken avtale er det de har med posten, som noen andre ikke har...? ;))

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Samme kjappe leveringen her,utrolig :)
Skulle bare ønske posten var sånn med alt som er på vei/skal hit/skulle vært her.

Tommelen opp for 2L :)

/jan

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Antall liker
2.645
Torget vurderinger
2
Fikk også nylig bestilte cd'er i posten idag, bla. Ola Gjeilo og Trondheimsolistene. Jeg er veldig fornøyd med både musikalsk innhold og innspillinger. Anbefales!

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Veggen skrev:
Til Morten Lindberg:

Vurderer du å utgi materiale i 24bit 96kHz format?

Sacd er vel og bra for de som har slike avspillere, men flere og fler audiofile har nå PC baserte, svært gode, anlegg som er som skapt for høyoppløste innspillinger.

En nedlastingstjeneste med 24/96 materiall i flac format hadde ihvertfall fått meg som kunde.
Nå har vi satt opp en testside for nedlasting av høyoppløselige filer: http://www.2L.no/hires/index.html
Vi trenger hjelp av dere til å evaluere formater, kvalitet og praktiske løsninger!
Når vi har funnet formen på dette, kan de aktuelle filformatene integreres i f. eks MusikkOnline :)

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Morten Lindberg skrev:
Veggen skrev:
En nedlastingstjeneste med 24/96 materiall i flac format hadde ihvertfall fått meg som kunde.
Nå har vi satt opp en testside for nedlasting av høyoppløselige filer: http://www.2L.no/hires/index.html
Vi trenger hjelp av dere til å evaluere formater, kvalitet og praktiske løsninger!
Når vi har funnet formen på dette, kan de aktuelle filformatene integreres i f. eks MusikkOnline :)
Hei, jeg skulle gjerne sett at du la ut 24/44,1 og/eller 24/48 stereo også. Jeg kan evt nedsample 24/96 stereo til 24/48 for å sammenligne, men ville foretrukket at det var profesjonelt gjort.
Mvh.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Har lastet ned stereo 24/96 flac filen.
Den fungerer utmerket i mitt oppsett med slim devices transporter.
Det høres veldig bra ut, men skikkelig finlytting må vente til jeg har fred og ro i huset.

Regner med den er identisk med første spor på 2L sampler cd'en, slik at det går an å sammenligne direkte med 16/44 sporet derfra? Er det evt noe nivåforskjeller, eq, eller annet man må ta hensyn til ved sammenligning?

Jeg hadde først problemer med avspilling direkte fra PC med winamp, lyden kuttet etter 18 sekunder. En oppgradering til siste versjon av winamp med flac versjon 1.2.1 gjorde susen.
Hadde lignende problemer med mediamonkey og media player classic også, så det er sikkert flere avspillere som trenger nyeste flac versjon for å få det til å funke.

Har desverre ikke oppsett for surround så 5.1 sporene får jeg ikke testet.

Takk for at du tar deg tid til å gjøre dette. :)

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
achri-d skrev:
Morten Lindberg skrev:
Veggen skrev:
Hei, jeg skulle gjerne sett at du la ut 24/44,1 og/eller 24/48 stereo også. Jeg kan evt nedsample 24/96 stereo til 24/48 for å sammenligne, men ville foretrukket at det var profesjonelt gjort.
Mvh.
Hvilket format vil dere foretrekke i området "utvidet CD-kvalitet"?
  • 24/48
  • 24/44.1
  • 16/44.1

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Veggen skrev:
Har lastet ned stereo 24/96 flac filen.
Den fungerer utmerket i mitt oppsett med slim devices transporter.
Det høres veldig bra ut, men skikkelig finlytting må vente til jeg har fred og ro i huset.

Regner med den er identisk med første spor på 2L sampler cd'en, slik at det går an å sammenligne direkte med 16/44 sporet derfra? Er det evt noe nivåforskjeller, eq, eller annet man må ta hensyn til ved sammenligning?
Stereo FLAC 24/96 er identisk med stereosektoren fra SACD'en MOZART. På RedBook-laget (samme som på sampler) derimot er dynamikken redusert noe, slik at CD'en klinger subjektivt 3 dB sterkere enn FLAC.

Veggen skrev:
Jeg hadde først problemer med avspilling direkte fra PC med winamp, lyden kuttet etter 18 sekunder. En oppgradering til siste versjon av winamp med flac versjon 1.2.1 gjorde susen.
Hadde lignende problemer med mediamonkey og media player classic også, så det er sikkert flere avspillere som trenger nyeste flac versjon for å få det til å funke.
Dette stemmer logisk, da vi har benyttet siste versjon (1.2.1) i kodingen av WAV til FLAC. Dette åpner jo for spørsmålet; er FLAC godt nok standardisert - er formatet pålitelig? Er det alternative formater som vi bør sette opp i denne testen?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Morten Lindberg skrev:
Stereo FLAC 24/96 er identisk med stereosektoren fra SACD'en MOZART. På RedBook-laget (samme som på sampler) derimot er dynamikken redusert noe, slik at CD'en klinger subjektivt 3 dB sterkere enn FLAC.
OK, det er greit å vite om, 3 dB nivåforskjell kan man lett la seg lure av.

Morten Lindberg skrev:
Dette åpner jo for spørsmålet; er FLAC godt nok standardisert - er formatet pålitelig? Er det alternative formater som vi bør sette opp i denne testen?
Flac er vel det ledende lossless formatet. Jeg har brukt det et par års tid og har vært veldig fornøyd. Dette er første gang jeg har opplevd noe slikt som dette. Det er litt merkelig egentlig fordi flac skal være både forover- og bakoverkompatibelt, slik at det ikke skal spille noen rolle om man avspiller med en eldre versjon enn den er enkodet med.

Vet at endel av mac folket liker apple lossless og aiff.

Morten Lindberg skrev:
PS: Ser dere noen hensikt i å pakke FLAC i OGG?
Nei.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Morten Lindberg skrev:
Hvilket format vil dere foretrekke i området "utvidet CD-kvalitet"?
  • 24/48
  • 24/44.1
  • 16/44.1
Hei, for meg er det bare 24/44,1 som gjelder (i tillegg til ren CD kvalitet - 16/44,1).

Jeg synes opptaket av Marianne Thorsen et al på sampler, flac 24/96 - og flac 24/48 og 24/44,1 lyder meget godt (de to siste har jeg laget selv). I.e. opptaksteknikk osv som dere bruker er mer enn godt nok for meg.

Vedr. 96 mot 44,1/48 så er jeg ikke i stand til å høre forskjell, men har vel ikke "gullører" som en del andre. Etter min mening er det opptaksteknikken og analog-digital prosesseringen som er viktig - om en så hører på et ferdig resultat i 44,1 / 48 / 96 spiller ingen rolle, og da er det jo greit med det formatet som tar minst plass - 44,1.

Vedr. 24 mot 16 bits presisjon er jeg mer usikker og kommer tilbake til det senere.

Mvh.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.529
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Nå minnet en annen tråd meg om denne igjen, jeg holder ennå fast på min observasjon på det kuttet, det lille sekundet. Er ikke alene om å mene dette, flere som forstår hva jeg snakker om etter å ha hørt dette hjemme hos meg.. Før fiolienen starter for fult, så er det på slutten av piano-introen, noe som skjer...

Men dette her ser ut som det skal være en ren skrytetråd til produsenten så....

K

kbwh

Gjest
Har du prøvd kuttet på et annet oppsett, HoJ?

Jeg har en flåsete bemerkning angående dette lenger bak i tråden, men det kan jo være noe i det; dvs. noe som skjer i panelene dine, men som ikke skjer i mine høyttalere, eller andres.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Det høres ut som en fiolin for min del.

Red.: Altså det er ihvertfall ingen skurrelyd i mine ører :)

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
HoJ skrev:
Nå minnet en annen tråd meg om denne igjen, jeg holder ennå fast på min observasjon på det kuttet, det lille sekundet. Er ikke alene om å mene dette, flere som forstår hva jeg snakker om etter å ha hørt dette hjemme hos meg.. Før fiolienen starter for fult, så er det på slutten av piano-introen, noe som skjer...

Men dette her ser ut som det skal være en ren skrytetråd til produsenten så....
Kan du beskrive så nøyaktig som mulig HVOR lyden kommer tidsmessig?
Midt i pianoforspillet, etter 4 sekunder, skal det være to toner i fiolinen. Jeg kan eventuelt scanne inn notene og legge ut starten her når jeg kommer tilbake til kontoret mandag, slik at vi kan identifisere problemet.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.529
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:

Jeg har en flåsete bemerkning angående dette lenger bak i tråden, men det kan jo være noe i det; dvs. noe som skjer i panelene dine, men som ikke skjer i mine høyttalere, eller andres.
Jeg snakker om helt på slutten på pianospillet..

Har hørt det på Euforia, der hørte jeg (nesten) ingen ting, hvis jeg ikke var klar over det fra før, så hadde jeg ikke lagt merke til det

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
HoJ skrev:
Valentino skrev:

Jeg snakker om helt på slutten på pianospillet..

Har hørt det på Euforia, der hørte jeg (nesten) ingen ting, hvis jeg ikke var klar over det fra før, så hadde jeg ikke lagt merke til det
Har hørt igjennom spor 13, 00.02 til 00.06 ørten ganger nå, og er helt sikker på at det ikke er noe galt med opptaket. Pianoet er helt rent hele veien, og "ulyden" i ca det fjerde sekund er fiolinen.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
HoJ skrev:
Jeg snakker om helt på slutten på pianospillet.

1) Jeg tar det for gitt at det ikke er noe galt med anleggene du har benyttet.
2) Er det utenkelig at det er en feil på noen av 2L Sampler CDene? Har du fler enn en utgave av CDen? I mitt anlegg er det ingen ting som tyder på noe feil med innspillingen eller med 2L Sampler CDen og begge fiolinstrøkene er tydelig gjengitt.
3) Jeg kan forså at anlegg med dårlig oppløsning (presisjon og definisjon) kan ha problemer i denne passasjen, men i likhet med punkt 1) antar jeg at det er i orden her.

Mvh.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.529
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Da antar jeg at det er jeg - og ikke anlegget som tolker dette feil, og legger det hele på is! Har ikke ment å kritisere, eller på noen som helst måte kritisere musikken (som jeg synes er flott - hele cd'n igjennom) Det eneste var å finne ut hva som skjer, da produsenten er aktiv på denne tråde, noe som skjelden hender..

Hos meg så høres det ut som at buen treffer fiolinen litt kraftig - for å så begynne å spille "normalt" sekundet etter på.. Men det nok som dere sier - at jeg "hører" eller tolker dette feil. Sorry for å brukt mye tid på noe uvesentlig.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
HoJ skrev:
Da antar jeg at det er jeg - og ikke anlegget som tolker dette feil, og legger det hele på is! Har ikke ment å kritisere, eller på noen som helst måte kritisere musikken (som jeg synes er flott - hele cd'n igjennom) Det eneste var å finne ut hva som skjer, da produsenten er aktiv på denne tråde, noe som skjelden hender..

Hos meg så høres det ut som at buen treffer fiolinen litt kraftig - for å så begynne å spille "normalt" sekundet etter på.. Men det nok som dere sier - at jeg "hører" eller tolker dette feil. Sorry for å brukt mye tid på noe uvesentlig.
Nå har jeg for sikkerhets skyld hørt på både sampleren og den original produksjonsmasteren for 2L16 og jeg klarer ikke å finne noen forvrengning eller lyd som ikke skal være der. Jeg sender deg et eksemplar av HALVORSEN med posten i dag, slik at vi også kan utelukke feil på ditt eksemplar.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.529
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Denne innmerkingen, er dette det jeg hører "mellom" pianoslutten og fiolinbegynnelsen? Gleder meg til å høre om jeg hører dette igjen..

Takker Lindberg!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.010
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det er den lave tonen som er innrammet som du hører (c# om jeg husker helt feil).

Topp Bunn