3 kanals til sonus faber? Kilde? Pre?

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
Hei

Nå trenger jeg litt hjelp her!
Får Cremona i hus om noen dager å må etter hvert tenke litt seriøst på ny elektronikk. Ser for meg en 3 kanals effektforsterker da jeg også har bestillt cremona senter. Blir en stund til ny effekt kjøpes da kontoen tømmes ganske saftig etter kjøp av nye høyttalere. Men greit å prøve litt forskjellig mens jeg sparer opp til nytt utstyr :)
Har også bestillt Onkyo 875 som vil bli brukt til pre frem til kontoen som sakt er fullt opp igjen. Frem til ny effektforsterker er kjøpt inn har jeg en Dynamic Presison som jeg kommer til å bruke på frontene. Vil etter hvert kjøpe inn en 2 kanals forforsterker til stereo samt en ny kilde.

Mine krav til det hele er;
- Elektronikk som har litt "liv" i seg.
- Svart utførsel, noe annet funker ikke...
- Pre må ha prossesor inngang.
- Pris er litt usikkert. Bør ikke overstige 30k på noen av produktene.
- Brukt, nytt - spiller ingen rolle. Men liten hensikt i å linke til brukte produkter da det blir en stund til jeg kjøper.

Bor i Stavanger, så greit om hifi butikker i nærheten har noe som jeg kan ta med på hjemlån.
Hvilken rekkefølge jeg skal kjøpe i er uvisst. Da kilde er noe jeg i grunn ikke har bør kanskje det kjøpes først. Om ikke kommer jeg til å bruke en dvd-spiller i lag med Onkyos dac. Er det siste tilfelle blir rekkefølgen trolig slik; effekt, så kilde å til slutt ny pre.
EC`s EMC1 UP er det eneste jeg er sikker på at jeg vil teste. Så vennligs kom med mange tips! ;D
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Jens123 skrev:
Hei

Nå trenger jeg litt hjelp her!
Får Cremona i hus om noen dager å må etter hvert tenke litt seriøst på ny elektronikk. Ser for meg en 3 kanals effektforsterker da jeg også har bestillt cremona senter. Blir en stund til ny effekt kjøpes da kontoen tømmes ganske saftig etter kjøp av nye høyttalere. Men greit å prøve litt forskjellig mens jeg sparer opp til nytt utstyr :)
Har også bestillt Onkyo 875 som vil bli brukt til pre frem til kontoen som sakt er fullt opp igjen. Frem til ny effektforsterker er kjøpt inn har jeg en Dynamic Presison som jeg kommer til å bruke på frontene. Vil etter hvert kjøpe inn en 2 kanals forforsterker til stereo samt en ny kilde.

Mine krav til det hele er;
- Elektronikk som har litt "liv" i seg.
- Svart utførsel, noe annet funker ikke...
- Pre må ha prossesor inngang.
- Pris er litt usikkert. Bør ikke overstige 30k på noen av produktene.
- Brukt, nytt - spiller ingen rolle. Men liten hensikt i å linke til brukte produkter da det blir en stund til jeg kjøper.

Bor i Stavanger, så greit om hifi butikker i nærheten har noe som jeg kan ta med på hjemlån.
Hvilken rekkefølge jeg skal kjøpe i er uvisst. Da kilde er noe jeg i grunn ikke har bør kanskje det kjøpes først. Om ikke kommer jeg til å bruke en dvd-spiller i lag med Onkyos dac. Er det siste tilfelle blir rekkefølgen trolig slik; effekt, så kilde å til slutt ny pre.
EC`s EMC1 UP er det eneste jeg er sikker på at jeg vil teste. Så vennligs kom med mange tips! ;D
Ja, her møter vel EC sin AW120M 3kanals versjon omtrent alle dine kriterier.
Kunne nesten tro at det du lister opp var designkriteriene for denne..... :)
I tillegg så bor du i Stavanger, så det er bare å ta kontakt med en butikk som begynner på R.
 
K

kbwh

Gjest
Et annet alternativ er Linn.

Unidisk SC (multikanalforforsterker og CD/SACD/DVD-spiller i en liten boks, og absolutt god nok til de deilige høytalerne dine), og
Akurate 3200 3-kanal effektforsterker på nominelt 200W i 4 ohm. Ikke la deg lure av små utvendige mål og lav vekt. SMPS er effetive saker.
Denne komboen kommer godt innenfor budsjett.

Kontrapunkt i Oslo er forhandler, og de har Sf også, forresten.
 
O

om.s

Gjest
Og ett tredje alternativ er Audionet AMP III, denne kan AudioAktøren være behjelpelig med.
Dette er en meget spennende kombinasjon SF/Audionet, (Valentino har erfaring her) og som jeg selv har sterke planer på å få testet snart, da jeg for tiden må "slanke" anlegget litt pga mindere boforhold.

Jeg tenker teste ut SF Cremona Auditor M/Audionet SAM V2 etter Hortenmessa.

http://www.audionet.de/indexe.html (klikk deg videre inn på poweramps og så AMP III, for mer bilder etc)



AMP III
Function
Three channel power amplifier
Output power
3 * 100 Watts into 8 ohms
3 * 190 Watts into 4 ohms

Frequency range
2 - 300.000 Hz (-3 dB)
Damping factor
> 2000 from 10 Hz to 10 kHz

THD + N
> 100 dB (25 Watts / 4 ohms)
Harmonic distortion
k2 typ. -110 dB for 25 Watts into 4 ohms
k3 typ. -110 dB for 25 Watts into 4 ohms

Signal to noise ratio
120 dB (A-weighted)
Channel separation
> 100 dB at 1 kHz
Input impedance
37 kohms, 150 pF
Inputs
3 RCA line AC-coupled, gold-plated
1 Audionet-Link, optical
Outputs
3 double WBT speaker terminals, gold-plated
1 Audionet-Link, optical
Mains
120 V or 230 V, 50...60 Hz
Power dissipation
1 W Stand by, max. 700 W
Dimensions
430 mm * 110 mm * 360 mm (W * H * D)
Weight
17 kg
Finish Front
aluminum, black anodized, light grey printing
or aluminum nature, anodized, black printing
LED: Red or Blue

Features
- Protection circuit for HF, DC, temperature and overload
- remote switch-on via Audionet-Link (optical)
- automatic mains phase recognition


mvh
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
En trekanals Theta Dreadnaught ( 3x225W) ligger å vaker rundt dette prisområdet. Eventuelt så må du se etter 5 kanals forsterkere, da er det mye mer å velge mellom.
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
Distinctive skrev:
Ja, her møter vel EC sin AW120M 3kanals versjon omtrent alle dine kriterier.
Kunne nesten tro at det du lister opp var designkriteriene for denne..... :)
I tillegg så bor du i Stavanger, så det er bare å ta kontakt med en butikk som begynner på R.
Jobber selv på Resonans og kjenner til komboen med Cremona sammen med 3 kanals AW120M. Redd det blir en smule for mye "laid back" i lengden å er i grunn på jakt etter noe med litt mer "liv" (friske opp toppen litt) . Har planer om å teste noen ICE-moduler. Kan tenke meg det kan være en god match.

Valentino:
Unidisk er jo ikke akuratt nødvendig da jeg har bestillt Onkyo`en. Men ingen tvil om at den lille boksen er meget bra :)

om.s:
Den AMP III`3n så intressant ut. Får man den i svart utførsel?

wotg:
Takk for tipset! Har du en link?
5 kanals er jo selvsakt også ett alternativ. Har planer om å teste ut Primare samt Parasound.

Mange gode innspill på effektforsterker siden. Men kunne tenkt meg noen flere når det gjelder både pre og kilde også.
 
K

kbwh

Gjest
Å, jeg fikk intrykk av at Onkyoen kunne være en mellombels sak. Sorry. Uansett: ICEpower og Sf matcher godt :), også Cremona sies det.

For om.s: Audionet kommer i svart.

Jeg har hørt AMP III i mitt oppsett. foretrekker ICEpower, men jeg har ikke Cremona da.
 
O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
For om.s: Audionet kommer i svart.

Jeg har hørt AMP III i mitt oppsett. foretrekker ICEpower, men jeg har ikke Cremona da.
For ordens skyld bør det nevnes at det var forrige generasjon AMP III (som var bare 2 kanals) og jeg vil tro de har endret noe på klang signaturen i de seneste utgavene av ampéne sine...

mvh
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
Lenge siden sist jeg har vert innom her nå. Takk for tips!

Har tenkt en del i det siste på Parasound 5250 som effekt. Skal prøves etter hvert. Men noen som formeninger om hvordan den vil fungerer sammen med Cremona?

Parasound har jo også nylig sluppet ut en 2 kanals forforsterker fra New Classic serien som heter 2100. Er ingen dyr sak, men fungerer Parasound effektforsterkeren hadde det vært ok å hatt Parasound forforsterker også. Hører mye skryt om den. Skal selvsakt testes. Men moro å høre hva dere tror om dette!

Som kilde har jeg lekt litt med tanken på Rega Jupiter. Denne har jeg også mulighet til å teste. Så blir nok en del testing fremover :)

Litt kjedelige produktbilder :) Samt av den nye fronten med høyttalerene på plass ;D
 

Vedlegg

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Hei,
Hvor handlet du gardinene + oppheng ?
Er disse spesiallaget ?
Kan de fås i sort ?

Det blir unektelig litt mer kinopreg med disse :D
Kanskje de kan styres med fjernkontroll med div. tilbehør (Har L. Harmony 1000)


Dist
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
Distinctive skrev:
Hei,
Hvor handlet du gardinene + oppheng ?
Er disse spesiallaget ?
Kan de fås i sort ?

Det blir unektelig litt mer kinopreg med disse :D
Kanskje de kan styres med fjernkontroll med div. tilbehør (Har L. Harmony 1000)


Dist
De røde gardinene er kjøpt på Kid tror jeg... Veldig billig! Langt fra spesiallaget :p Fås også i sort (da jeg kjøpte ...)
De svarte på sidene er scenemolton (eller noen slikt) Kosta mye hvertfall ... De er blitt lagd på bestilling etter mål.

De røde er ikke lange nok til å dekke hele lerrete, er i grunn bare kinopreget jeg var ute etter :) Men helt sikkert mulig å få til en form for styring!
 
K

kbwh

Gjest
Har du vurdert Bryston? Burde passe Sf som hånd i hanske.
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
Valentino skrev:
Har du vurdert Bryston? Burde passe Sf som hånd i hanske.
Ja! :)

Men har de noen 3/5 kanals forsterkere?

Har forøvrig enda ICE i tankene. Om ikke Parsound slår an ...
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
B&O ICE power har jo vert nevnt, og det vil jeg tro er ett godt alternativ,
dessuten kan du bygge deg opp med monoblokker,,etter vært som pengene kommer inn. :)

De er hvertfall veldig fleksibel med tanke på hjemme kino, osv.
 
O

OldBoy

Gjest
Jens123 skrev:
Valentino skrev:
Har du vurdert Bryston? Burde passe Sf som hånd i hanske.
Ja! :)

Men har de noen 3/5 kanals forsterkere?

Har forøvrig enda ICE i tankene. Om ikke Parsound slår an ...
Bryston har et lite knippe monoblokker i sin Powerpack serie, som er er identiske med Brystons minste stereo effektrinn. For eksempel er den største i Powerpack-serien, PP300 SST, en monoversjon av 4B SST. Så her har man mulighet til å bygge opp forsterkeriet sitt i så mange kanaler man trenger. Det blir sikkert ikke billig, men det lar seg altså gjøre.

Hvis man ikke går for Brystons største monoblokker, da. Men det blir noe helt annet.
 
K

kbwh

Gjest
9B SST i trekanalsutgave gir deg 3 x 200W i 4 ohm.

Usikker på preamp egentlig, men hvis du klarer deg med to kanaler skulle SP6 være grei? Hvis ikke er det bare å fleske til med en SP 1.7, hehe.
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
SP 1.7 blir nok litt drøyt ... :)

Sett gjennom Brystons produkter. Bør ikke være problem å finne noe som fungerer i flere kanaler hos de. Bryston er notert! 6B SST frister mest ;D Men litt mye penger ... Ellers så vil jeg helst ha alle kanaler i 1 boks. Med mindre monoblokkene er i små størrleser. Som MA blokkene. Har kun 1 hylle til effekt.
 
Topp Bunn