Denne lørdagens treff ble nummer 3 i rekken. Anledningen denne gangen,- bortsett fra å treffe hyggelige folk, høre god musikk og ta seg noen glass vin, var dette en innvielse av oppsettet med to stk Graaf GM20 OTL monoblokker. Kamera var lagt frem, men ble alikevel helt bortglemt. Lover å bruke det neste gang!
Disse rørforsterkerene er koblet til Merlin MXe i den ene enden og i den andre enden kommer signalet fra Cary 306 sacd og Aesthetix Calypso pre. Alt bundet sammen med kabler fra Cardas. De fleste i Lauget har tidligere hørt dette oppsettet på både èn Graaf GM20 og med Graaf GM100 til å drive høyttalerene. Èn GM20 har blitt i minste laget for at høyttalerene skal få frem sine gode egenskaper i bassen og det er nok flere enn meg som har savnet det herlige drivet i bassområdet som GM100`n har prestert. Men, det må samtidig nevnes at det den har tapt i bassområdet tar den elegant igjen fra mellomtone og oppover der den oppleves som enda mer engasjerende, dynamisk og oppløst.
Nå med to GM20 koblet som monoblokker, da øker også effekten fra 20 til 65w, hadde jeg forventninger til at både dypbassen og noe av drivet fra GM100 var tilstede, men også at den typisk dynamiske og superdetaljerte karakteren som GM20 har, nå skulle strekke seg fra mellomtone og godt ned i bassområdet.
Jeg fikk først dette mono-kittet på torsdag så jeg har ikke fått hørt så mye på dette før de gode Laug-medlemmene dukket opp denne lørdagen. Det lille jeg fikk hørt på fredagen gav heldigvis ett positivt inntrykk. På lørdag ble vi få, men svært hyggelig: GjEsp, Bring og Svingen69 kom alle i 18 tiden. Hovedsaklig ble det spilt musikk fra Ab & Zu, Lisa Ekdahl, Alboran Trio, Greg Brown, Hugh Masekela, Patricia Barber, Renault Garcia Fons, Garbarek og Marilyn Mazur. Det var det jeg kom på i farten, men vi må ha spilt mye mer enn dette for vi gav oss ikke før 02-tiden...
Hver og en av oss har forskjellig lydpreferanser og kanskje også en filosofi om hvordan lyd skal gjengies, så jeg skal være veldig forsiktig med å skrive noe som helst om opplevelsen og helhetsinntrykket. Mer nærliggende er det derimot å svare på om to GM20 klarte å innfri til forventningene? Til det vil jeg si definitiv ja,- de klarte oppgaven med bravur!
Takk ellers for en hyggelig kveld!