Georgb
Hi-Fi entusiast
Eg har lenge jobba med eit høgtalarprosjekt (sidan midten av 2021!) som endeleg begynner å nærma seg eit resultat. Eg hadde eigentleg ikkje tenkt å dela med sentralen før eg faktisk var ferdig, men eg har diverre vorte sjuk, så då har eg ikkje noko betre å gjera på ein laurdags kveld. Når eg starta dette prosjektet hadde eg nokre mål for auga:
1. 3-vegs høgtalar med bølgeleiarar på mellomtone og diskant for kontrollert spreiing.
2. Høgt maksimalt lydtrykk, dette vert sjølvsagt hjelpt av bølgeleiarane i mellomtone og diskant.
3. Låg forvrenging, særleg ved "normale" lydtrykk (70-90dB).
4. Låg dybde på kassa.
5. Aktiv drift.
Langs vegen landa eg altså òg på ei passiv kardioideløysing (resistivt kabinett), utan at det har vore eit uttalt mål frå starten.
I tillegg ynskja eg at dette skulle vera ein god måte å læra på, så andre kriterier (som ikkje var naudsynt for ytinga til høgtalaren) var:
1. Bølgeleiar til både mellomtone og diskant skulle modellerast og simulerast frå bånn av meg sjølv.
2. Alt ved høgtalaren skal simulerast med BEM (AKABAK) før eg er ferdig med prosjektet, slik at eg kan sjå kor simuleringa funka, kor han feila, og kor det er mogleg å verta betre.
Høgtalarelementa eg har landa på til dette prosjektet er Bliesma T25B-6 som diskant, Kartesian Mid120_vHE som mellomtone og Kartesian Wom300_vDIY som bass.T25B vart valgt fordi ein knapt finn betre diskantar enn det Bliesma lagar for tida. T25B er både følsam, lineær og taklar deling nokså lågt. T25B vart valt heller enn T25A fordi T25A ikkje funkar godt i djupe bølgeleiarar på grunn av formen på domen. Stanislav Malikov var grei nok til å senda meg den nøyaktige geometrien til domen slik at kunne simulera dette, så tusen takk til han. Mid120 vart valt fordi det er eit element som er passe i størrelse mtp. avstand mellom mellomtone og diskant og kapasitet. Den er òg ganske følsam (91,5dB/2.83Vrms og 6 ohm) og har veldig låg forvrenging. Negativt er den ekstreme oppbrytninga som føregår over 4kHz, men eg har planen klar for det. Wom300 vart kjøpt meir impulsivt, men det er eit element med låg forvrenging og lineær frekvensrensrespons, som òg er greit følsamt.
Nyleg fekk eg kabinett frest hos trestokken (fantastisk service og pris, kan ikkje anbefala varmare). Kabinettet ser omtrent slik ut:
Eg har ikkje sett saman kabinettet heilt enno, difor får de nøya dykk med CAD-teikninga. Dimensjonane er 350x230x1100 WxDxH. Valget falt på hypex FA123 som plateforsterkar, så delefilter og annan tweaking av frekvensrespons gjerast der. Det kjem til å vera noko passiv filtrering i denne høgtalaren, i form av eit notchfilter til mellomtone og beskyttelseskondensator til diskanten.
Den delen av prosjektet som har vorte via mest merksemd er bølgeleiaren til mellomtonen. Tida eg har brukt til modellering og simulering er mange hundre timar til saman, og eg har passa på å alltid simulera både bølgeleiaren og kabinettet samstundes, slik at ein ikkje ender opp med eit resultat som ser kjempefint ut i ein uendeleg baffel, men som vert øydelagt av diffraksjon når bølgeleiaren monterast i eit kabinett. Det endelege resultatet ser slik ut simulert frå 200-6kHz med 20 punkter per oktav, alle resultat er normalisert:
Direktivitet (horisontal):
Frekvensrespons ved forskjellige vinklar, 5-graders inkrement ut til 90 grader (horisontal):
Legg merke til skaleringa på y-aksen, som er mykje meir finkorna enn det ein er vant med å sjå.
Strålingsbredde (-6dB-punktet):
Viss resultatet i verkelegheita er i nærleiken av det AKABAK seier her, er eg kjempenøgd. Tanken er at mellomtonen skal arbeida frå kring 400-2kHz, her er spreiinga ved dei frekvensane (den svarte streken er -6dB):
Mellomtoneløysinga skal altså ha så konstant spreiing som mogleg, og takket være bølgeleiaren får han òg ein boost på rundt 5-6dB i mesteparten arbeidsområdet sitt. Med rundt 100W disponibelt når ein enkelt mellomtone eit peaknivå på ca. 116-117dB@1m i arbeidsområdet sitt. For å handtera mellomtonen si oppbrytning frå 4-6kHz skal det brukast eit passivt notchfilter i serie med drivaren. Grunnen til at valget fell på eit passivt serienotchfilter i staden for eit enkelt peakfilter i DSP er å temma forvrenginga som skjer i straumen som går gjennom talespolen der elementet har si naturlege oppbrytning. Kort sagt: å auke inngangsimpedansen til elementet der det har oppbrytning lèt oss redusera forvrenginga i arbeidsområdet. Ein peak ved 4kHz vil til dømes generera ei auke i den 3. harmoniske forvrenginga ved ca. 1,3kHz. Meir info om dette finn de her: https://purifi-audio.com/tech/ (sjå den som heiter "low distortion filter for purifi PTT6.5X04-NAA")
Informasjon om bass- og diskantløysinga kjem snart, så hald augo opne...
1. 3-vegs høgtalar med bølgeleiarar på mellomtone og diskant for kontrollert spreiing.
2. Høgt maksimalt lydtrykk, dette vert sjølvsagt hjelpt av bølgeleiarane i mellomtone og diskant.
3. Låg forvrenging, særleg ved "normale" lydtrykk (70-90dB).
4. Låg dybde på kassa.
5. Aktiv drift.
Langs vegen landa eg altså òg på ei passiv kardioideløysing (resistivt kabinett), utan at det har vore eit uttalt mål frå starten.
I tillegg ynskja eg at dette skulle vera ein god måte å læra på, så andre kriterier (som ikkje var naudsynt for ytinga til høgtalaren) var:
1. Bølgeleiar til både mellomtone og diskant skulle modellerast og simulerast frå bånn av meg sjølv.
2. Alt ved høgtalaren skal simulerast med BEM (AKABAK) før eg er ferdig med prosjektet, slik at eg kan sjå kor simuleringa funka, kor han feila, og kor det er mogleg å verta betre.
Høgtalarelementa eg har landa på til dette prosjektet er Bliesma T25B-6 som diskant, Kartesian Mid120_vHE som mellomtone og Kartesian Wom300_vDIY som bass.T25B vart valgt fordi ein knapt finn betre diskantar enn det Bliesma lagar for tida. T25B er både følsam, lineær og taklar deling nokså lågt. T25B vart valt heller enn T25A fordi T25A ikkje funkar godt i djupe bølgeleiarar på grunn av formen på domen. Stanislav Malikov var grei nok til å senda meg den nøyaktige geometrien til domen slik at kunne simulera dette, så tusen takk til han. Mid120 vart valt fordi det er eit element som er passe i størrelse mtp. avstand mellom mellomtone og diskant og kapasitet. Den er òg ganske følsam (91,5dB/2.83Vrms og 6 ohm) og har veldig låg forvrenging. Negativt er den ekstreme oppbrytninga som føregår over 4kHz, men eg har planen klar for det. Wom300 vart kjøpt meir impulsivt, men det er eit element med låg forvrenging og lineær frekvensrensrespons, som òg er greit følsamt.
Nyleg fekk eg kabinett frest hos trestokken (fantastisk service og pris, kan ikkje anbefala varmare). Kabinettet ser omtrent slik ut:
Eg har ikkje sett saman kabinettet heilt enno, difor får de nøya dykk med CAD-teikninga. Dimensjonane er 350x230x1100 WxDxH. Valget falt på hypex FA123 som plateforsterkar, så delefilter og annan tweaking av frekvensrespons gjerast der. Det kjem til å vera noko passiv filtrering i denne høgtalaren, i form av eit notchfilter til mellomtone og beskyttelseskondensator til diskanten.
Den delen av prosjektet som har vorte via mest merksemd er bølgeleiaren til mellomtonen. Tida eg har brukt til modellering og simulering er mange hundre timar til saman, og eg har passa på å alltid simulera både bølgeleiaren og kabinettet samstundes, slik at ein ikkje ender opp med eit resultat som ser kjempefint ut i ein uendeleg baffel, men som vert øydelagt av diffraksjon når bølgeleiaren monterast i eit kabinett. Det endelege resultatet ser slik ut simulert frå 200-6kHz med 20 punkter per oktav, alle resultat er normalisert:
Direktivitet (horisontal):
Frekvensrespons ved forskjellige vinklar, 5-graders inkrement ut til 90 grader (horisontal):
Legg merke til skaleringa på y-aksen, som er mykje meir finkorna enn det ein er vant med å sjå.
Strålingsbredde (-6dB-punktet):
Viss resultatet i verkelegheita er i nærleiken av det AKABAK seier her, er eg kjempenøgd. Tanken er at mellomtonen skal arbeida frå kring 400-2kHz, her er spreiinga ved dei frekvensane (den svarte streken er -6dB):
Mellomtoneløysinga skal altså ha så konstant spreiing som mogleg, og takket være bølgeleiaren får han òg ein boost på rundt 5-6dB i mesteparten arbeidsområdet sitt. Med rundt 100W disponibelt når ein enkelt mellomtone eit peaknivå på ca. 116-117dB@1m i arbeidsområdet sitt. For å handtera mellomtonen si oppbrytning frå 4-6kHz skal det brukast eit passivt notchfilter i serie med drivaren. Grunnen til at valget fell på eit passivt serienotchfilter i staden for eit enkelt peakfilter i DSP er å temma forvrenginga som skjer i straumen som går gjennom talespolen der elementet har si naturlege oppbrytning. Kort sagt: å auke inngangsimpedansen til elementet der det har oppbrytning lèt oss redusera forvrenginga i arbeidsområdet. Ein peak ved 4kHz vil til dømes generera ei auke i den 3. harmoniske forvrenginga ved ca. 1,3kHz. Meir info om dette finn de her: https://purifi-audio.com/tech/ (sjå den som heiter "low distortion filter for purifi PTT6.5X04-NAA")
Informasjon om bass- og diskantløysinga kjem snart, så hald augo opne...
Sist redigert: