3-veis høyttaler uten delefilter? CNO-Grande

Ryback

Medlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
2
Jeg slenger ut et spm her slik at noen evt. kan stoppe meg før jeg kjøper inn materialer/elementer.

Jeg har en miniDSP Flex Eight med Dirac Live og lurer på om jeg skal forsøke meg på å bygge noen 3-veis høyttalere og drive dem uten delefilter, men heller gjøre delingen i forforsterker. Er dette en dårlig idé? Effekttrinnet jeg tenker å bruke er en optoma nuforce mca-18.

Hvorfor CNO-Grande?
Fattern har en del elementer liggende og får god pris på seas-elementer.
Konstruksjon som enkelt kan gjøres i kjellerverkstedet
3-veis for å kunne ta i bruk 6 av 8 kanaler på forforsterker. De resterende to skal til subwoofere som allerede er bygget.
WAF: Ca samme fotavtrykk som dagens stativhøyttalere og med eikefinér med kjerne av bjørk blir det til nød godkjent møbel.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.146
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
God ide! 4-veis digitalt delefiltrert system på 14 året her, og konvertering fra lydkort og PC til MiniDSP Flex Eight er i kjømda.
Bare sånn for ordens skyld: Høyttalerne du har tenkt å bygge har delefilter. Det er bare det at delefilteret sitter foran effektrforsterkerne og ikke etter.

Ryback

Medlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
2
Godt å høre at jeg ikke er på villspor :)

Et annet spørsmål:
Er det mulig/ønskelig å splitte en kanal fra forforsterker til to på effektforsterkeren?
Forforsterkeren har 6 ledige kanaler men det er 4 elementer i høyttaleren, men de to mid-bass-elementene kan fores med samme signal. Effektforsterkeren har 8 kanaler så det jeg tenkte var å kjøre en RCA-split fra 1 kanal på forforsterkeren til 2 kanaler på effektforsterkeren slik at mid-bass-elementene blir drevet av hvert sin effektkanal. Det har kanskje ikke så mye å si all den tid alle kanalene deler strømforsyning og sikkert en del andre komponenter?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.146
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke noe problem å drive to effektforsterkere fra én forforsterkerutgang.
Hva er forresten nominell impedans på høyttalerelementene? Om de er 8 Ohm er det uproblematisk å parallellkople dem og drive dem fra én forsterkerutgang.

Ryback

Medlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
2
Det er 8ohm. Det er parallellkobling som blir alternativet, ja.
Da høres det ut som om det bare er å sette i gang. :) Takk for hjelpen!

Topp Bunn