Etter at Thomas tok over Elrog i august 2016 er vel dette løst og flere Lampizator brukere har nå mange timer med Elrog fra Thomas uten problemer.Noen som har noen tusen timer erfaring med Elrog?
Det gikk jo rett i dass forrige gang.
Hvor mye "plate dissipation" i watt?jeg har kjørt 90 og 2000 talls WE, Elrog og Takatsuki, men har nå bestilt mitt andre par Living Voice/Kron 300B.....spiller fortsatt flott etter 5.200t og kjører fortsatt 70mA selv om de er nede på under 70%
de har bodyen til WE og stramheten til Takatsuki
exportpris ca £850
mvh
Leif
Spent på resultatet! Hadde vært artig om noen hadde testet ut JJ 300B også. Har brukt de endel og om ikke annet så er de bunnsolide nesten uansett hvor hardt de blir kjørt. Et "best buy" i min bok.Er midt i å teste en rekke 300b rør, WE replica fra Linlai, ACME fra Psvane, mot mine AN4300e rør venter bare på EML 300b fra USA, (nekter å kjøpe fra Jac Music i Tyskland.) Kjempe fornøyd med alle men......Det tar tid å legge en 100 timer på hvert par og vil ikke gjøre opp en preferanse liste før det. NB! i min AN forsterker og mitt anlegg.
Hva mener du med det?Spent på resultatet! Hadde vært artig om noen hadde testet ut JJ 300B også. Har brukt de endel og om ikke annet så er de bunnsolide nesten uansett hvor hardt de blir kjørt. Et "best buy" i min bok.
La meg forklare:Nydelige forsterkere zikraaudio!
Det var vel Peter van Willenswaard som engang hevdet at forskjellene i lyden mellom ulike 300B-rør er mindre enn mellom f.eks. inngangsrør av ulike fabrikater. Om en er enig eller uenig er kanskje ikke så viktig, men det kan uansett være verdt å ha i bakhodet før en brenner av tusenvis av kroner på nye 300B-rør.
Og til Audiomix: Så firkantet kan det rett og slett ikke være mulig å tolke utsagnet mitt. Oppfatter spørsmålet ditt mer retorisk enn faktisk. Tror folk er smartere enn som så...
50watt sier spec fra KronHvor mye "plate dissipation" i watt?
Flott byggeVis vedlegget 701265 Man skal passe på hvad man siger og skriver jeg har bygget forstærkere i mange år efterhånden og i begyndelsen brugte jeg partridge TH4663 der gik ikke lang tid før de stoppede med at lave trafoer så prøvede jeg mange forskellige den gang i 90erne jeg vil ikke nævne navne men jeg fandt dengang ud af at Tamura havde den klang som passede min signatur Tango har flere detaljer men er mere slankt lydende Tamura havde fullbody sound ligsom de gamle plader som man optog i 50 -60erne og skulle det rykke valgte man Tamura 5000 med amorphous som har været min fortrukne traf i mange år Jeg har ikke lavet rørforstærkere i mange år grundet mangel på ordenlige udgangstrafoer Jeg har på nuværende indgået et samarbejde med Monolith og jeg vil sige uden at blinke at selv de næst billigste Monolith med jernkerne banker de bedste Tamura og Monolith NanoX er med stor margen det bedste jeg har hørt Jeg har bygget et sæt PX4 Tamura med interstage STU5K samt F5002 opt med choke forsyning og jeg har bygget den samme med Monotlith Nano interstage og nano opt og den forstærker med Monolith var af en helt anden verden
Blir å strekke strikken langt å kalle disse 300B.50watt sier spec fra Kron
Maximum Plate Voltage | 550 V |
Maximum Plate Current | 120 mA |
Plate Dissipation | 50 Watts |
Va | 450 V |
Ia | 100 mA |
Vg | -90 V |
Transconductance | 6.2 mA/V |
Amplification Factor | 3.9 |
Filament Voltage | 5 V (DC/AC) |
Filament Current | 1.2 A |
Takk for svar @zikraaudioVis vedlegget 701265 Man skal passe på hvad man siger og skriver jeg har bygget forstærkere i mange år efterhånden og i begyndelsen brugte jeg partridge TH4663 der gik ikke lang tid før de stoppede med at lave trafoer så prøvede jeg mange forskellige den gang i 90erne jeg vil ikke nævne navne men jeg fandt dengang ud af at Tamura havde den klang som passede min signatur Tango har flere detaljer men er mere slankt lydende Tamura havde fullbody sound ligsom de gamle plader som man optog i 50 -60erne og skulle det rykke valgte man Tamura 5000 med amorphous som har været min fortrukne traf i mange år Jeg har ikke lavet rørforstærkere i mange år grundet mangel på ordenlige udgangstrafoer Jeg har på nuværende indgået et samarbejde med Monolith og jeg vil sige uden at blinke at selv de næst billigste Monolith med jernkerne banker de bedste Tamura og Monolith NanoX er med stor margen det bedste jeg har hørt Jeg har bygget et sæt PX4 Tamura med interstage STU5K samt F5002 opt med choke forsyning og jeg har bygget den samme med Monotlith Nano interstage og nano opt og den forstærker med Monolith var af en helt anden verden
Eksotisk uten å være eksklusivt.Da kan du tyne mer ut av de
Men nede på 70% etter skarve 5000t?
13e1 røret her har straks 10 års jubileum
Ja, litt hard i mellomtonen, er faktisk ganske treffende.Jeg hadde EH for mange år siden og synes nok de var litt harde i mellomtonen. EML mesh spiller veldig fint. Rund klassisk 300B sound. Hvis du vil betale mye er det mange gode rør å velge i. Hvis det skal være billig, hadde jeg overveid Billington gold. Det er selekterte og rebranda kinesiske rør. Jeg spilte også på TJ mesh i mange år. De kostet ikke så mye, og var i samme gata som WE og EML., men ikke helt der oppe.
Jeg tok curve tracer på mine Emission lab 300b fra 5 år tilbake og det var bedre kurver og mer lineære enn originale Western Electric, sammenlignet også med Full music TJ 300b «mesh» .,TJ var dårligst og avvek betydelig fra WE original kurver, men låt helt ok med riktig biasHvordan holder disse nye i forhold til standard 300B data?
Noen som har målt?
AN er vel selekterte kinarør det også.Ja, litt hard i mellomtonen, er faktisk ganske treffende.
Ellers takk for tips.
Noen som (ganske nylig) har hørt/sammenlignet ANs variant?
HeiVekker denne tråden til live igjen. I sommervarmen!
Jeg har siden 90-tallet omsider en 300b forsterkeri oppsettet igjen. Man går gjerne i ring i dette gamet. Det sitter EH 300b i den. Hvordan opplever dere dette røret ift andre 300b? Noen alternativer om man ønsker mer fleshed out i mellomtonen?
Forsterkeren er forøvrig en Trafomatic Experience Two mk2. De anbefaler EML 300b Mesh, og de koster. Det låter veldig bra nå, men å se seg rundt etter rør er jo litt av sjarmen med rørutstyr.
Ja, tror det er PsvaneAN er vel selekterte kinarør det også.
veksler mellom AN og Linlai WE 300b - AN sine er litt for «in your face» mens Linlai er roligere og mer behagelig.AN er vel selekterte kinarør det også.
Helt klart. Levetid er et viktig parameter.Bortsett fra lydsignatur, er jo også livslengde verdt å ta med i regnestykket. Det ryktes at alle nyproduserte russiske 300B feiler ofte etter litt for kort tid.