300b monoblokk - PANG - ingen røyk - død

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.299
Sted
'
LMC skrev:
jane:
jeg jobbet meg systematisk gjennom alle mulige og umulige oppgraderinger av mine quest som fortsatt er i bruk på trio i strandebarm,og denne motstanden og bytte til hørning opt var de 2 tingene som betød mest(i positiv retning)
Det er nok ikke alltid det finnes gode nok teoretiske forklaringsmodeller for hva som til slutt blir det endelige resultatet. Og praktiske resultat er vanskelige å argumentere imot. :)

LMC skrev:
PS har du forresten noengang bygget en lavvatt 845 med 5k opt (min drøm)
hadde en tegning på en som het noe med vampire e.l. som forsvant i en "resque and recovery" ???
Jeg var inne på tanken, men valgte isteden T100 som jeg kjører med 5k OPT. Jeg kunne gått lavere i primærimpedans men jeg prioriterte lav distorsjon og utgangsimpedans i bytte mot noen ekstra watt.

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
LMC skrev:
jane:
jeg jobbet meg systematisk gjennom alle mulige og umulige oppgraderinger av mine quest som fortsatt er i bruk på trio i strandebarm,og denne motstanden og bytte til hørning opt var de 2 tingene som betød mest(i positiv retning)
IMO
Mvh

PS har du forresten noengang bygget en lavvatt 845 med 5k opt (min drøm)
hadde en tegning på en som het noe med vampire e.l. som forsvant i en "resque and recovery" ???
Jeg har den fortsatt Leif, kan sende den til deg.

Har diskutert denne den losningen med Gary......det er iflg. ham noen mangler i det skjemaet.

mvh Erland

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
takk
jo jeg husker det,men likevel....
lav watt 845 er litt besnærende ::)
har du layouten klar på blokkene? det krever en del planlegging for støyfri drift :eek:
IMO

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg har sett på skjemaet for Quest og satt opp en liste over hvilke AN tantalmotstander jeg kan kjøpe. Totalt blir det 42 stk - om alle byttes.
Men det er en motstand jeg lurer litt på: 1K 6W. Denne kan vel ikke erstattes med en 1K AN Tant 2W??

Så lurte jeg på om noen kunne svare på dette:
320R finnes ikke på Partsconnexion men 330R. Kan den benyttes i stedet?
64K finnes ikke på Partsconnexion men 62K og 68K. Kan en av disse benyttes?
19.5K finnes ikke på Partsconnexion men 20K. Kan den benyttes i stedet?

Mvh
Jan

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
Hvor stor effekt tenker du på? Ved hjelp av Google fant jeg modeller med mellom 13 og 24 watt.

Frode

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
janly skrev:
Jeg har sett på skjemaet for Quest og satt opp en liste over hvilke AN tantalmotstander jeg kan kjøpe. Totalt blir det 42 stk - om alle byttes.
Men det er en motstand jeg lurer litt på: 1K 6W. Denne kan vel ikke erstattes med en 1K AN Tant 2W??

Så lurte jeg på om noen kunne svare på dette:
320R finnes ikke på Partsconnexion men 330R. Kan den benyttes i stedet?
64K finnes ikke på Partsconnexion men 62K og 68K. Kan en av disse benyttes?
19.5K finnes ikke på Partsconnexion men 20K. Kan den benyttes i stedet?

Mvh
Jan

drit i 64 k og 19,5 k på inng. b+ og hele resten av strømforsyningen i første omg.
konsentrer deg om:
220K til jord på inng
330R på 1ste katode
19,5K ? på andre 20k går nok bra
og 180K til jord på 300b inn
dessuten de nevnte 1K inn på 6sn7 første halvdel og inn på 300b
og:
bg N eller nx på katode i parallell med 330r og 19.5K?samt de 2 220uF på 300B katoden/gløden
du kan også bytte 470 og 4700uF i glødekretsen rundt 7805
alt finnes på partsconnexion
mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.110
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei Janly - noen motstander trenger du ikke å bytte tror jeg.
Jeg kan sende deg noen bilder fra en som har tatt det skikkelig ut med oppgraderinger av Conquest. Da ser du at bl.a. de på 19.5 ohm ikke byttes. Han tok utgangspunkt i Kegon og byttet alt utenom optene.

Men da skulle jeg hatt mailadressen din.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.110
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bilder sendt ja.

Man har da mulighet til å bygge de nye interstage monoblokkene til AN kits
http://audionotekits.com/monob01.html

Kan sikkert være veldig bra de.
Kretsen ser rimelig enkel ut. Bare å pøse på med jern.
Trenger jo ikke kjøpe dem i kit form.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
bambadoo skrev:
Bilder sendt ja.

Man har da mulighet til å bygge de nye interstage monoblokkene til AN kits
http://audionotekits.com/monob01.html

Kan sikkert være veldig bra de.
Kretsen ser rimelig enkel ut. Bare å pøse på med jern.
Trenger jo ikke kjøpe dem i kit form.
Takker :)

Dersom man kjøper kittene koster Double C-Core utgaven i Single Triode $5549 (36.000,-).
Er det noen som vet hva Upgrade tar for kittet? De tar kanske nærmere 50K??

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det jeg foreslo koster drøye $200 fra partsconnexion,så det vil jo gi deg en pekepinn på hvilken vei det bærer ;D
skal du videre er kanskje kit´ene en alternativ vei
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
LMC skrev:
takk
jo jeg husker det,men likevel....
har du layouten klar på blokkene? det krever en del planlegging for støyfri drift :eek:
IMO
Sendte 845 skjemaene på msn-mailen din.

Jeg har en idè om hvordan jeg tror layout kan være. Men tenkte jeg skulle pakke jernet til en kanal i ei kasse å ta dem med bort til deg en dag, slik at vi kan finne den best fungerende løsningen.

Har kjøpt trafodeksler til hver enkelt komponent. Dette vil sikkert skjærme noe også. Tenkte å motere allt jernet på toppen av kabinettene. Tror det kan bli litt tøfft også. ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
tøft og noe dritt å tørke støv av ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
trykkluft fra airtangent reference ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
men den er ikke temperert og fuktfri ???

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.110
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Peter Q, har utviklet noe luft - NOS luft fra Japan - Var visst noen fjellområder der som hadde luft som har bra innvirkning lydmessig på støvfjerning.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.110
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Da er noen tantaler bestilt. Bestilte bare noen få kritiske.

Jeg har endel problemer med brum og spenningsfall i preampen min og foreløpig kan det se ut som en dårlig rørsokkel eller noe. Jaggu ble det bestilt nytt pcb til psuen (ja jeg vet - hardwiring!!!). Tantaler til det ble også bestilt i samme slengen....
Så kaster jeg det forrige og bygger opp et nytt.

Så litt til sakens kjerne.

Et par Tentlabs "tube filament heaters" - slengte jeg også på.
http://www.tentlabs.com/Products/Tubeamp/Tubefilament/index.html

http://www.tentlabs.com/Products/Tubeamp/Tubefilament/assets/Heatingmethods.pdf

Disse skal jeg prøve i preampen til 5686 rørene med 12.6v gløding. Da trekker de lite strøm. Jeg har på sekundærsiden av hovedtrafo tapping på 8-0-v -> 16 v som skal inn på disse. Må sikkert redusere inn spenningen noe vha. et par effektmotstander. Men det skal gå fint.

6x5 likeretteren og ecl82 regulator røret er AC glødet - 6.3v

Jeg kommer til å poste resultat av dette arbeidet. I tillegg til bedre lyd håper jeg at brum og slikt blir redusert ytterligere.
Glødespenning til 5687 rørene er pr.idag. gjort med en enkel likeretting og nevnte LM7812 v regulator. Jeg tror nok ikke det er beste metode, og sikkert ikke mot 5687 rørene som er kilne på god dc inn.

Og for de som ikke har fått det med seg:
Peter Q, Andy Grove fra AN uk og Brian fra AN kits i Canada kommer til Horten messa.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
dit kommer jeg og ;D i båten....bor i gjestehavna så da kan vi kose oss på kvelden
mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.110
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvordan går det med blokkene dine Janly? Fått lyd i dem?

Innmaten i hodet mitt har jaggu jobbet i det siste for å finne ut fremtidige prosjekter.
Nå er jeg nesten mer forvirra enn før, men lærer mer og mer om rørverdenen.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
bambadoo skrev:
Hvordan går det med blokkene dine Janly? Fått lyd i dem?

Innmaten i hodet mitt har jaggu jobbet i det siste for å finne ut fremtidige prosjekter.
Nå er jeg nesten mer forvirra enn før, men lærer mer og mer om rørverdenen.
Joda, takket være deg hadde jeg lyd i helga, og i går fikk jeg VCap'ene fra USA. Så
nå er det bare å få dem inn. De var betydelig større enn Audio Note sine copper og
enormt mye større enn Mundorf'ene jeg låner av deg. Men det er vel ikke størrelsen
det kommer ann på :) De må uansett monteres på undersiden av kortet for å få plass.
Blir spennende å se hvordan de påvirker lyden.

Et dårlig mobil bilde fra en ustød hånd:

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.240
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
janly skrev:
Joda, takket være deg hadde jeg lyd i helga, og i går fikk jeg VCap'ene fra USA. Så
nå er det bare å få dem inn. De var betydelig større enn Audio Note sine copper og
enormt mye større enn Mundorf'ene jeg låner av deg. Men det er vel ikke størrelsen
det kommer ann på :) De må uansett monteres på undersiden av kortet for å få plass.
Blir spennende å se hvordan de påvirker lyden.
Det sies at disse trenger ekstrem lang innspillingstid. Har sett 700 timer nevnt.
Ulempen med teflon ar at det er umulig å lage så tynn folie som andre kjente isolasjonsstoffer. Derfor blir de fysisk store.
Har du lagt merke til den eksakte verdien på disse? Slik presisjon er ikke vanlig handelsvare :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg pleier å kjøre mine kondiser i en "cable cooker"
virker som bare det ;D
IMO
Mvh

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Audiomix skrev:
Det sies at disse trenger ekstrem lang innspillingstid. Har sett 700 timer nevnt.
Ulempen med teflon ar at det er umulig å lage så tynn folie som andre kjente isolasjonsstoffer. Derfor blir de fysisk store.
Har du lagt merke til den eksakte verdien på disse? Slik presisjon er ikke vanlig handelsvare :)
Vel, verdien jeg har fått med meg er at kapasiteten er på 0.33uf og inntil 600VDC. Tolleransen er på +/- 5% tror jeg.
Tror det er mulig å få dem i spesialversjon på +/- 2.5% også.

Innspillingstiden er et slit :)
700 timer? Ja, ja, da er det bare å smøre seg med tålmodighet...

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
bambadoo skrev:
Hvordan spiller de etter mange timer?
Meget bra - tror jeg. Det var jo en umiddelbar forbedring, hørtes også ut som volumet/nivået ble høyere uten at jeg vet om det ble det. Har spilt en del og om de har blitt bedre med et par hundre timer på nakken er vanskelig å si. Har ellers jobbet fælt med å få implementert basstårnene til de nye TRIOene, så det har egentlig tatt alt fokus. Er ikke helt i mål med det ennå, men det hjelper. Nå har jeg også en pose med AN 2W Tantalum'er som skal inn i AN ampene, blir spennende å se hva det fører til. Og et par WE 300B rør har jeg ventet på i et par måneder nå, kommer forhåpentligvis om en drøy ukes tid.... :)

Topp Bunn