300B-monoblokker (dette blir en treig tråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Nei, tror ikke det. Har aldri opplevd langvarig tilfredshet med bypassing i strømforsyninga i noen av de forsterkerne som jeg har bygd. Men når sant skal sies så har jeg ikke prøvd så veldig mye. Har vel alltid tenkt sånn at hvis ikke kun polypropylen har gitt meg det jeg ønsker så kommer vel ikke noen mindre i parallell med elektrolytter til å gjøre det heller. Men skal ikke se bort fra at folie fungerer bedre enn metallisert, selv om mine forsøk med russisk aluminiumsfolie i teflon har vært mislykket. Mulig en trenger et godt oscilloskop for å finne den akkurat riktige størrelsen, men det har jeg ikke så da har det blitt med prøvinga og feilinga.

    Kommer uansett til å starte med noen billige Panasonic General Purpose, og så blir det vel en del endring/tweaking etter hvert. Det er jo litt av sjarmen med DIY.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Du har vel/ skal vel ... ettersom hvor langt du har kommet.... simulere psuet i psud2?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg bruker ikke lytter i psu om jeg kan unngå det.....:rolleyes:
    svært? ja
    dyrt? ja
    glattere lyd med bedre harmonics? ja
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Du har vel/ skal vel ... ettersom hvor langt du har kommet.... simulere psuet i psud2?
    Joda, har gjort det men mest for å se hvor mye kapasitans jeg kan ha uten å ødelegge likeretterne. Det blir viktig å sette av mest mulig plass slik at jeg kan prøve litt forskjellig om jeg skulle få lyst til det.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    jeg bruker ikke lytter i psu om jeg kan unngå det.....:rolleyes:
    svært? ja
    dyrt? ja
    glattere lyd med bedre harmonics? ja
    Joda, lyden blir glattere. Ingen tvil om det. Høres også tydelig om en bruker koblingskondensatorer av polypropylen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Her er likeretterrøret til utgangstrinnet. Svetlana 5U4G black plate fra rundt 1960. Sikkert mer en godt nok til å begynne med. Har også bestilt type 80 (UX4 varianten av 5Y3G) fra Langrex i England til inngang- og drivertrinnet.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Rod Coleman-regulatorene til 300B-rørene må stå på undersiden av topplata der utgangstrafoene skal stå. For de som lider av anal retensjon så er det litt dumt at det ikke finnes speilede eksemplarer. Hadde blitt mer symmetrisk men men...

    Kan uansett være noe å ha "In mente" for de som har tenkt å bruke slike og som har lyst til at alle komponenter inkludert synlige skruer på topplata skal være symmetrisk plassert.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Takk for det! Hadde bare de fantastiske russiske loktalsoklene hatt litt mindre avstand mellom skruehullene så kunne jeg ha byttet til 4p1l (eller 7C5 for den sags skyld) uten å bore et eneste nytt hull.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    For de som ikke er så kjent med Rod Coleman-regulatorene så kan det være litt vanskelig å finne en passende nettrafo for å få den riktige "rå-spenninga" FØR selve regulatoren. Hvis en går for den enkleste CRC-filtreringa, i mitt tilfelle 10000uF - 2 x 0.47R - 10000uF, så passer Hammond 185D16 med sekundærene i parallell godt til akkurat 300B. En må imidlertid huske på velge en første kondensator som tåler rippelstrømmen fra likerettinga. Her kan pulsene bli mye høyere enn det en skulle tro med et strømtrekk på 1.2A. Det er også viktig at ledningsføringa er så kort som mulig fra trafo til likerettere og fra likerettere til første kondensator for å unngå å få en lokal "støysender" i forsterkeren.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Her er likeretterne som jeg skal bruke til driver og inngang. Når jeg tidligere skrev at jeg skulle bruke 80 som er UX4-varianten av 5Y3G, så ble det ikke helt riktig siden det også finnes en UX4 som er ekvivalent til 5Y3GT (nyere versjon med mindre glass). Har kjøpt Zaerix som pleide å kjøpe opp ulike typer rør og "re-lable" for videresalg. Hvem som egentlig har laget disse vet jeg ikke, men det kan vel kanskje være RCA.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Har også feiga litt ut. Skal starte med 7A4 (i bestilling fra Canada) i inngangen for å en følelse av generelt støynivå og gainbehov (har blitt svak for god dynamikk i det siste).

    Sånn ser rørtypen ut (bildet er hentet fra Vinylsavor). Legg merke til Loktalsokkelen:
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Noen videoer fra Hifi Collective å kikke på for rørbyggere med 300B:


     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Har satt Rod Coleman glødemodulene til inngang og driver på en egen "brakett" for å få litt færre (og symmetriske) skruer på oversida. Litt lettere også hvis en skulle få behov for å fikse evt. endre noe.
     

    Vedlegg

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Hei VB !

    Kan jeg spørre hva du har tenkt å behandle mdf rammen med ?

    Grunnen til at jeg nevner det er at jeg selv har laget forsterkere med aluminium topplate og mdf skrog. Jeg fikk alle utvendig hjørner av mdf skråget avrundet med fres, og så lakket av en billakkerer med sprøyte.

    Resultatet ble veldig bra og ga et proffesjonelt uttrykk. Bare et innspill.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Hadde nå tenkt å finere i samme tresort som høyttalerne (kan såvidt sees på en av bildene ovenfor), men det hadde sikkert blitt pent med lakk også.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Er det noen som kan forklare denne måten å sette opp katodebias? Hva er fordelen?
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Holder på å lage midlertidige strømforsyninger til Rod Coleman modulene. Ikke alltid like enkelt å få spenningene "innafor" når en bruker deler en allerede har liggende...På sikt så skal disse få en egen kasse. Helst under forsterkerne for å spare gulvplass. Må nok kjøpe inn noen ekstra deler etterhvert. Kanskje noen choker kunne gjort seg. Men det jeg har er sikkert greit nok som et utgangspunkt så lenge ikke de trådviklede motstandene koker kondensatorene. Vi får se.
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Kommer ikke så mange kommentarer fra oss her, VB. Sikker på at det er mange av oss som følger spent med.:cool:
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Takk for interessen. Spør for all del hvis det er noe som er uklart eller hvis jeg gjør noe som virker (eller er) dumt eller rart.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Kan ingenting om rør men fascineres av det meste som kan bygges selv :p
    Er fullt og helt en DIY-mann selv og setter pris på slike tråder som her, samt innsatsen 8)
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Kort fortalt var "klassiske trioder" Direct Heated Triode" eller DHT.
    https://www.diy-audio-guide.com/direct-heated-triodes.html
    Glødetråden var både katode og gløding. På 300B tilføres 5 Volt AC eller DC til endene på katoden for å gløde katoden.
    https://www.westernelectric.com/static/library/specifications/tubes/300B.pdf
    Det vanligste er vel å ha et potmeter mellom endene på katoden for å balansere ut eventuell "brum" fra glødingen, men figuren din viser en annen måte å løse problemet. Litt mer deler går med. Det viktigste er at katoden har rundt 70 - 90 Volt høyere spenning enn gitteret for å begrense strømmen gjennom 300B.
    På databladet er Gitteret ( Grid ) satt til negativ spenning som er i forehold til katoden.
    Fordelen med figuren på bildet er vel at leverandøren ( Audio Note? ) kan selge dobbelt så mange dyre kondensatorer...:)
    Da 300B kom ( 1939 ) var det trolig billigere å produsere en transformator enn en stor kondensator og på gamle skjemaer finner en ofte transformatorer. VH. Bernt
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Fordelen med figuren på bildet er vel at leverandøren ( Audio Note? ) kan selge dobbelt så mange dyre kondensatorer...
    Fordel ja, men neppe årsaken.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Hei VB !

    Jeg har nesten gjort ferdig et par 300b forsterkere. Da jeg ikke har lyst til å starte en ny tråd bare for dette, håper jeg det er greit at jeg legger ut en beskrivelse og noen bilder her hos deg. Dette er ikke på langt nær så forseggjort som du legger opp til, men det kan muligens være av interesse likevell.

    Jeg bygde disse rundt 2006- 2007 og var ment å ha på kontoret. Der var det en smal hylle som gikk langs hele veggen, og forsterkerne var tenkt å stå der så derfor endte de opp med den formen den har.

    På slutten av 90 og litt ut på 2000 tallet abonnerte jeg på Glass Audio, Soundpractice og Vacuum tube walley. I et av disse magasinene var det et 300B prosjekt av Herbert Raichert fra USA. Han kalte forsterkeren "Flesh and Blood" Etter å ha lest artikkelen bestemte jeg meg for å bygge disse.

    Kontoret var et tidligere fryseri i en kjeller og veggene var gammel murstein, så jeg la ikke like mye i det estetiske som tidligere.
    Utgangstrafoene er fra One Electron UBT-3 og kostet ca 100 USD for stykket. Choke er fra Hammond 2,6 H 300 mA 21 ohm. All kabling innvendig er finsølv (4N) kjøpt av Rassmussen på Hamar i teflon isolasjon. Loddetinn er 96% tinn 4% sølv. Motstander er eldre Roderstein, og der har jeg måtte bruke flere verdier for å lage de som er oppgitt i kretstegningen. Tror resten av motstandene er fra Elfa. Elektrolytter er standar industrielle fra Elfa, med unntak av en 100 uf 160 v Black gate.

    Mesteparten utenom transformatorer har jeg hatt fra tidligere og har prøvd å bruke av det jeg har. De tre 50 w effektmotstandene på baksiden av chassi er 50 k " bleeder motstand" mellom b+ og jord. Og 1k som går fra gløding av 300b gjennom en blå pot til jord, denne justeres bias med. I enden av denne har jeg en 10 ohm motstand ( mellom 1k og jord ) Ledning på begge sider av denne skal jeg få koblet på utsiden av chassi så jeg kan justere bias fra utsiden.
    DSC_0043.jpg
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Da de var ferdige i ca 2007 synes jeg de låt veldig bra, men til skuffelse så var det brum tilstede. Ikke veldig høyt men høyt nok til at det var uaktuelt å lytte til daglig. Da jeg leste Raichert sin beskrivelse en gang til, så jeg at jeg hadde slurvet med å jorde til de stedene han beskrev. Mange av mine ledninger gikk litt på kryss og tvers og. Jeg kan fint klare å bygge etter tegninger og beskrivelser, men å lete etter feil som brum, det mangler jeg erfaring og kunnskap til. Det endte med at jeg satt dem i skapet.

    Da jeg i høst har hatt god tid, samt at stereo og byggeinteressen har kommet litt tilbake, tok jeg de fram igjen for å se om jeg kunne få de til å virke tillfredstillende. Da jeg studerte strømforsyningen gjorde jeg en gledelig oppdagelse. For å få elektrolytter som tåler de høye spenningene satt jeg sammen to 400 v til en 800 v. Det jeg ikke viste er at man da kun får 25% av uf til disse to. jeg trodde at 100 uf + 100 uf ville bli 100 uf, mens 100+ 100 uf blir kun 50 uf. Dette betyr at jeg har kun hatt halvparten av oppgitt uf i høyvolt strømforsyningen. Er jeg heldig er dette grunnen til brummingen.

    Jeg fjernet og la opp nesten all kabling innvendig på nytt, og alt i strømforsyningen er nå jordet i et punkt, strømledninger går nå litt nettere en før. Det eneste jeg er litt missfornøyd med er at det ble så mange motstander og ledninger som skulle kobles sammen i B+ at det ble en stor kladd. Dette er rett ved driverrøret og er litt usikker på om dette kan gi støy. Da jeg tidligere tok trafoene til et annet prosjekt, kjøpte jeg ringtrafoer fra Ulveco (Noratel) på hamar. Dette gjør at jeg mangler noen lav ohm motstander for å få glødespenningene korrekt. Ellers er det bare noe småtteri igjen før jeg kan prøve dem.

    Som finnish skal jeg male de trestykkende i hver ende, samt muligens ta sort krympeslange på strømledning :)

    Mvh
    Frode
    DSC_0046.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Selvfølgelig er det i orden at du legger ut bilder! Alltid artig å se hva andre holder på med. Oppfordrer herved alle DIY 300B-byggere til å legge ut bilder av kreasjonene sine både utvendig og innvendig. Kan jo bli liten ressurs- og inspirasjonstråd dette her.

    Hva gjelder brum så tror jeg at det kan være en del ting å se på i forsterkeren din, men litt vanskelig å se ut fra bildene.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Har forresten fått frest ut åpninger til høyttaleruttakene og hatt "vareopptelling" på alle trafoene som skal med. Det ble litt denne gangen også selv om jeg prøvde å moderere meg.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn