300B-monoblokker (dette blir en treig tråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    And now for something completely different...

    Har bygd ny hodetelefonforsterker med 4p1l. En liten tanke "mockup", men ser ut til å fungere bra med den gamle strømforsyninga til den pensjonerte 26-forforsterkeren. Parafeed med Magnequest-transformatorer, CCS-regulering av strømmen (buuu!), Mundorf silver in oil (buuu!). Rørene har "klassisk" bias med katodemotstander og kondensator på midtuttaket.
    DSCF0347-2.jpg
    DSCF0348-2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Jeg har sannsynligvis sagt det før, men det kan kanskje være verdt å gjenta for andre som skal bruke CCS'er som last i egne rørkonstruksjoner: For å oppnå det beste resultatet så bør en absolutt sette inn en mindre motstander (les: karbon eller kanskje trådviklet) mellom anodene og CCS'ene - og brenne av adskillig mer spenning enn teoretisk nødvendig gjennom CCS'ene. Nå har jeg testet dette på nytt og resultatet er uomtvistelig. Lyden blir bedre på alle områder. Hvis musikksmaken heller litt mer mot det moderne så tror jeg faktisk flertallet ville foretrekke CCS'er framfor anodechoker.Legger ved et stemningsbilde av 4p1l med 35mA. Nydelig rør.
    DSCF0350-2.jpg
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Hvilken CCS bruker du? Den fra K&K Audio? Han hadde noen fine kit. Dessverre er firmaet nå nedlagt.
    (Skal man benytte trådviklet motstand mellom CCS og anoden må den være induktansfri.)
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Joda, det er K og K. Men burde vel være mulig å snekre sammen noen også ved behov. Ikke rare greiene i antall deler.

    Ja, har vel lest et sted at CCS'er ikke er så glade i induktans, men vet ikke hvor mye f.eks. en 500R motstander i praksis har. Mills og lignende er kanskje sikrest hvis en går for trådviklet. Takk for tilleggsinfo uansett.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Har forresten et ekstra par fra K og K som skal skrus fast i chassis. Hvis du trenger et par for å sluttføre et prosjekt så skal du bare ta kontakt på PM så sender jeg ASAP.
     
    • Liker
    Reaksjoner: RM

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Tusen takk for tilbudet! Har ikke noe prosjekt akkurat nå, men tar evt. kontakt.👍 Tror kanskje jeg har noen selv av varianten med dobbelt cascode. Var det ikke det den varianten het, tro?😀
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Fydda! Ingen DHT-prosjekt? Det er jo helt uhørt.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Nei, men jeg har mange 26, 01a, 10y, kondensatorer og trafoer, så jeg har nok å ta tak i. Bare det å komme i gang, da.😉 Har en tendens til å stoppe i «innkjøp av deler fasen».😉
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hadde vært moro og sett "deletlageret". Kanskje du kan legge ut bilder en eller annen gang. Må jo være mulig å få lirka fram byggelysten på en eller annen måte. Ser jo at du er bransjeaktør så det blir vel dårlig med tid til alt kan jeg tenke meg.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har noen tusen Holco H2. Kanskje noen har interesse for slike?

    R
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Kolossale mengder med Holco H2. Har du gått over til andre typer selv?
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg bruker fra tid til annen H4 og H8, men ikke H2. De er dermed til overs.

    R
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Tradisjonen tro så blir det litt DIY også denne vintersesongen. Kan bare skrive ut A4, så jeg må dele opp tegninga i mindre maler. Burde gå greit å bore skruehull med utgangspunkt i dette.
    DSCF0419-1.jpg
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    10
    And now for something completely different...

    Har bygd ny hodetelefonforsterker med 4p1l. En liten tanke "mockup", men ser ut til å fungere bra med den gamle strømforsyninga til den pensjonerte 26-forforsterkeren. Parafeed med Magnequest-transformatorer, CCS-regulering av strømmen (buuu!), Mundorf silver in oil (buuu!). Rørene har "klassisk" bias med katodemotstander og kondensator på midtuttaket.
    Vis vedlegget 895198 Vis vedlegget 895199
    Vakkert. Helt proft !
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Skal lage til en liten "platter" for gløderegulatorene for sikkerhets skyld slik at jeg kan bytte glødeopplegg uten å bore nye hull i bunnen hvis noe mot formodning skulle gå i stykker eller formfaktorer skulle endre seg i framtida.

    Har (selvfølgelig) laget en liten mal for det også...
    Regulator platter 2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Mye klipping og teiping når "skabelonerne" (som danskene sier) skal på plass. Og merking. Og boring. Får se på det som trening i tålmodighet. Ja, i grunnen er det jo tålmodighetstrening for de av dere som mot formodning er innom tråden også. Beklager det. Skal gjenta seg...
    DSCF0423-2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Litt framdrift. Sjekker om alt er sånn noenlunde beint etter boring. Ser også at loddetårna antakelig står en tanke for høyt. Bør nok bytte til noen lavere festeanordninger "hvis vi har inne" (som visse enkeltmannsforetak med aspirasjoner og begrenset lager pleier å svare med).
    DSCF0426-2.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.317
    Antall liker
    13.381
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ny favorittråd till en som uppgraderar ett kråkereir till ett par 300b-blocker. Här är inspiration i massevis!
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    hjelper ikke om ampene er ryddige, om de støyer
    Sant nok. Har ikke superfølsomme høyttalere selv, men kan tenke meg at det kan være noen utfordringer i så måte. Litt interessant at mange liker å gløde 300B-rør med AC. Synes å være noe med lavfrekvens "harmonics" som tiltaler. Noen sier til og med at dynamikken blir bedre med AC. Ikke godt å forstå sånn helt uten videre.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.317
    Antall liker
    13.381
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Stort lyft i mina amper när de billiga likeretterbroene blev utbytta med Tentlabs dc-gløderegulatorer. Här placerade på en passande bit acrylplast. Måtte vara kreativ i hur och var de skulle placeras.

    IMG_1891.jpeg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hvor mange Farad og hvilken type er den kondensatoren til høyre? Du trengte vel durepotmeter eller en eller annen form for balansering da den sto inni forsterkeren?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.317
    Antall liker
    13.381
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    6800uF. Dessa satt i ett par Consonance M500 monoblock som jag uppgraderar ut från specifikation från Thorsten Loesch, designer bak. Han har en smørbrødliste med uppgraderingar till dessa. Nu har mina amper blitt modificerade en gång tidigare, bland annat bytt type driverrör, så schemat stämmer inte 100% överrens med verkligeheten, men detta är så den såg ut en gång i tiden med uppgraderingarna underst.

    IMG_0012.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har og kjøpt Tentlabs gløderegulatorer, som jeg skal prøve ifht choke input glød jeg har nå
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Nu har mina amper blitt modificerade en gång tidigare, bland annat bytt type driverrör, så schemat stämmer inte 100% överrens med verkligeheten, men detta är så den såg ut en gång i tiden med uppgraderingarna underst.
    Excellent! Interessant å se skjema og slikt som andre holder på med. Er det mu follower på den nederste tegninga mon tro? Må vel nesten være det med 6SL7.
    Bruker du fortsatt mu out CCS med det nye inngang/driverrøret ditt?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.317
    Antall liker
    13.381
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hybrid mu follower ja, men inte brukt här. Tidigare ägare har bytt driverröret från 6SL7 till 6SJ7, en pentode som är kopplad som en triode, men skal ge mindre støy. Så det jag inte gjort är CCS med mu follower och på tur står den WE-modifikationen i grönt. Fick ett paket från hificollective i dag faktiskt med komponenter.

    IMG_0012.jpeg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    6SJ7 ja. Akkurat. Ser på spesifikasjonene at forsterkninga er rundt 20 og anodemotstanden rundt 8k triodekoblet.. Kanskje ganske like egenskaper som 6J5. Skal definitivt følge tråden din videre.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.317
    Antall liker
    13.381
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Många tack VB, men ha inga förhoppningar bara. Jag är en simpel amatör som snyltar på erfarna fjällfolk som @LMC och @VegardW :giggle:

    Här är förresten komponenterna till WE-modden som kom från hificollective i dag. Igen så känner jag på ångesten över hur i hule jag ska få plats med de Jantzen.

    IMG_2059.jpeg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Har begynt å montere komponenter på den ene blokka. Tar det rolig og prøver å se framover med hensyn til loddepunkter og slikt. Kanskje litt artig å se utviklinga fra tegning til ferdig forsterker.
    DSCF0427-1.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Siden ledningene på Hammond-chokene kommer ut på undersida så har jeg satt på noen vibrasjonsdempere av gummi for å løfte de litt opp fra bunnen. Har også fjernet lablene på alle chokene for å gi de et litt mer "eksklusivt" look. Ellers så stanga skruehodene til 300B-sokkelen oppi basen på røret pga. at det var satt skiver på oversida. Dette er nå fikset.
    DSCF0428-1.jpg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Dette ser skikkelig ryddig og fint ut!
    Hvor kjøpte du kobberplatene?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Takk for det. Kjøpte kopperplatene på ebay. Polsk firma. Har glemt hva de heter.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Er de lakkerte, ellers vil de jo irre fort?
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Dette er superfint, jeg følger spent med - med ønske om god jul
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn