30ml eksplosiv hårgelè

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Jeg flyr en del i min jobb og har derfor fått god kjenskap til de "nye" sikkerhetsreglene. I hvert fall trodde jeg det.

Jeg prøver å unngå å sjekke inn bagasje da det er mye raskere og enklere å reise kun med håndbagasje (les liten koffert). Klok av erfaring med hvordan ting skal gjøres for å komme raskt og "smooth" gjennom sikkerhetskontrollen, putter jeg alle mine hygieneartikler i en liten plastikkpose, PC tas ut av reisekofferten og koffertlokket lar jeg være åpent. Her om dagen var jeg ute å reiste igjen og gjennomførte da, som sedvanlig, ovennevnte prosedyre. Men nå ble jeg jaggu vinket på av ei sikkerhetsberte og spurt om denne kofferten tilhørte meg. Ja sa jeg undrende. Har du noen kremer eller væsker pakket i den? Njei, tja nei trro da ikke det. I få fall ligger det i den lille plastposen. Og jaggu der lå faenskapet ("terrorvåpenet") i følge henne. 30ml Hårgelè. Problemet var forsåvidt ikke de 30ml hårgelè men at det sto 150ml på flasken. Og dermed gikk f...skapet (terrorvåpenet) rett i søpla.

Nå blåser jeg forsåvidt i de restene av hårgelè (terrorvåpenet) som gikk tapt men dette overgår min fatteevne av hva som skal kalles logikk.

Altså, siden det sto skrevet 150ml på selve flasken ble denne forkastet. Hadde jeg hatt en 30ml beholder med samme mengde hårgelè hadde det vært ok (!!!???). Er det bare meg som lurer fælt her nå?

Det var altså ikke hårgelèen som var problemet men størrelsen på plastflasken (!!!???)
Så altså hårgelèn som kanskje muligens kunne ha en sammensetning av kjemikalier som kanskje muligens om du er kjemiprofessor kunne klart å få til å eksplodere var IKKE problemet. Ei heller at kanskje det fludiumet (les hårgelèn) kunne ha vært flytende sprengstoff. Men det var størrelsen på plastflasken (!!!???). Så med en mindre plastflaske kunne jeg fått med meg 30ml glyserin i gelèform inn på flyet som kunne sprengt minst min seterad og sikkert 3-4 til i lufta...om ikke hele flyet.

Hvem i heiteste huleste huldreskauen har brukt verdifull arbeidstid til å klekke ut denne idèen?


Er det noe informasjon jeg har gått glipp av her som forklarer logikken i dette?

???
 
N

nb

Gjest
Så vidt jeg har skjønt så finnes det ingen fornuftig begrunnelse for 100ml-grensen heller, så tror ikke du kommer langt med logikk. Nok en kuriositet i flybransjen som er med på å gi en illusjon av sikkerhet uten særlig forankring i virkeligheten.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Men insulin-injectorer er helt greit... ...et middel som kan drepe et menneske på kort tid nesten helt uten å sette spor...
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det er ingen logikk ved sikkerhetsreglene på flyplasser. En bransje tjener store penger og myndighetene kan gi oss en "trygghet" for skumle terrorister ved stadig å finne på nye regler.

Helt idioti. Det finnes utallige andre måter å drive terror på enn å absolutt skulle konsentrere seg om fly, men det ser ikke ut til at folk bryr seg om det.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
nb skrev:
Så vidt jeg har skjønt så finnes det ingen fornuftig begrunnelse for 100ml-grensen heller, så tror ikke du kommer langt med logikk. Nok en kuriositet i flybransjen som er med på å gi en illusjon av sikkerhet uten særlig forankring i virkeligheten.
Vil bare kommentere at det er ikke denne flybransjen som står bak bestemmelsene. EU/USA?
Uansett så er det et pålegg som er under revurdering, og som forhåpentligvis blir fjernet i nærmeste fremtid.
Helt enig i at det er idiotisk. Det å reise med fly er i det store og hele et jxxx bal til tider. Spør meg som alltid reiser med 15-20kg håndbagasje. :p
 
N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Vil bare kommentere at det er ikke denne flybransjen som står bak bestemmelsene. EU/USA?
Uansett så er det et pålegg som er under revurdering, og som forhåpentligvis blir fjernet i nærmeste fremtid.
Helt enig i at det er idiotisk. Det å reise med fly er i det store og hele et jxxx bal til tider. Spør meg som alltid reiser med 15-20kg håndbagasje. :p
Joda, klar over det. Favoritten min er dog folderen som viser et jetfly med motorer under vingene som ligger idyllisk og flyter midt på åpne havet. Prøv å finne listen over kontrollerte nødlandinger med jetfly på hav,den er MEGET kort;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Tidligere reiste jeg nesten alltid med kofferten som håndbagasje. Etter dette tullet me å ha med flytende vesker mv. eskalerte så har jeg sluttet med det. Av og til undres jeg på hvor mye sikkerhetskontrollene har tapt i troverdighet på dette fjaset, denne undringen går ofte over til en undring på om dette reelt sett er en konspirasjon fra de byråkratene og virksomhetene som styrer med sikkerhetskontroll på flyplasser ...

mvh
KJ
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Akkurat som om hårgele er livsnødvendig å ha med seg.

Slutt å syt, vestkantgutt!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Det som bekymrer meg mest er at alle ansatte på flyplassen og piloter må igjennom en så grundig sikkerhetskontroll mange ganger om dagen.

Hva er det egentlig for suspekte typer som jobber i denne bransjen? Man skulle jo tro at de var sikkerhetsklarert og funnet 120% i orden, men neida de er nok de farligste og mest potensielle terroristene av alle! ??? :-\
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Eivind E skrev:
Akkurat som om hårgele er livsnødvendig å ha med seg.

Slutt å syt, vestkantgutt!
;D..men for pokker jeg må jo holde sleiken på plass.

PS.
Noe som henger igjen fra de glade 80-årene hvor alle brukte Loreal Fixing Gel. Men da ikke som terrorvåpen. Eller kanskje damene syntes det.
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
Men insulin-injectorer er helt greit... ...et middel som kan drepe et menneske på kort tid nesten helt uten å sette spor...
De fleste av disse er under 100ml. Man får jo tilogmed med seg kanyler igjennom, og prikkere til blodsukkerapparter. Hvor skal dette ende?

Men at insulin er farlig i for store mengder er rett, men det er vann og ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Alas skrev:
Snickers-is skrev:
Men insulin-injectorer er helt greit... ...et middel som kan drepe et menneske på kort tid nesten helt uten å sette spor...
De fleste av disse er under 100ml. Man får jo tilogmed med seg kanyler igjennom, og prikkere til blodsukkerapparter. Hvor skal dette ende?

Men at insulin er farlig i for store mengder er rett, men det er vann og ;)
Etter hva jeg har hørt er en helt vanlig insulin nærmest garantert dødelig for en som ikke har sukkersyke. Correct me if...
 
K

knutinh

Gjest
De reisendes tid og komfort er ikke vurdert som kritisk, siden reglene gjelder alle flyplasser og man ofte ikke har noe alternativ til å fly.

Det som trengs er en ekstern gjennomgang av regler og praksis som :
1) Finner "huller"
2) Fjerner tiltak som ikke tjener noen hensikt

Terror og terrorister må jo være reguleringskåte byråkraters våte drøm. Endelig kan de presse ned ethvert innfall over befolkningen uten at det er mulig å protestere.

-k
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.273
Antall liker
6.650
Snickers-is skrev:
Alas skrev:
Snickers-is skrev:
Men insulin-injectorer er helt greit... ...et middel som kan drepe et menneske på kort tid nesten helt uten å sette spor...
De fleste av disse er under 100ml. Man får jo tilogmed med seg kanyler igjennom, og prikkere til blodsukkerapparter. Hvor skal dette ende?

Men at insulin er farlig i for store mengder er rett, men det er vann og ;)
Etter hva jeg har hørt er en helt vanlig insulin nærmest garantert dødelig for en som ikke har sukkersyke. Correct me if...
Det sa i alle fall Jon Schou på banketten på hifi-messa i Trondheim.
Og da han spurte hvorfor han fikk ta med insulin på flyet når han ikke fikk ta med andre væsker fikk han til svar: -Vi må jo stole på folk. ;D
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.030
Antall liker
898
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Angående temaet eksplosive hårkremer og salver kan jeg bare anbefale siste nummer av PONDUS.
Günther og Jokke gjør enestående erfaringer.
Dersom denne kremen finnes har ikke safetykontrollen en sjangs lenger!!!
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
Alas skrev:
Snickers-is skrev:
Men insulin-injectorer er helt greit... ...et middel som kan drepe et menneske på kort tid nesten helt uten å sette spor...
De fleste av disse er under 100ml. Man får jo tilogmed med seg kanyler igjennom, og prikkere til blodsukkerapparter. Hvor skal dette ende?

Men at insulin er farlig i for store mengder er rett, men det er vann og ;)
Etter hva jeg har hørt er en helt vanlig insulin nærmest garantert dødelig for en som ikke har sukkersyke. Correct me if...
Helt vanlig insulin som finnes i injektorer er akkurat det samme insulinet som du selv produserer, med unntak av det som kalles langtidsvirkende som er tilsatt fett, eller fettsyrer. Det er ikke garantert dødelig for en person som ikke har diabetes mellitus å få dette injisert.

Det vil derimot garantert føre til hyperglykemi, også kalt føling hos personer med diabetes. Dette er fordi blodsukkeret blir for lavt og en "frarøver" hjernen for energi. Det kan føre til svetting, skjelving, nedsatt bevissthet og kramper. Det kan riktignok også føre til uregelmessigheter i hjerterytme og kan føre til hjertestans, men det er ingen automatikk i det. Slik har jeg forstått det.

Følgende ved å injisere f.eks en pilot med insulin kan jo være alvorlige. Men en kan ikke sprenge et fly med det, slik som en kan med sprengstoff.......
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Dette fenomenet heter hypoglykemi og vil til slutt være dødelig. Motgift er store mengder sukker.

Ikke noe særlig til våpen for å true og kapre fly med, men perfekt for oss hemmelige agenter med rett til å drepe... ;)

Topic: Sikkerhetskontrollene har utartet til å bli en parodi på seg selv og tror at mange har mistet mye av respekten for de.
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Greven skrev:
Dette fenomenet heter hypoglykemi og vil til slutt være dødelig. Motgift er store mengder sukker.

Ikke noe særlig til våpen for å true og kapre fly med, men perfekt for oss hemmelige agenter med rett til å drepe... ;)

Topic: Sikkerhetskontrollene har utartet til å bli en parodi på seg selv og tror at mange har mistet mye av respekten for de.
Stemmer, hyperglykemi er for høyt blodsukker. My bad. Men for lavt blodsukker er ikke automatisk dødelig, hvis det blir for lavt vil det nok oppstå komplikasjoner. Men ikke på sprenge fly-basis.

For å være on-topic, så ser jeg ikke hvorfor en insunlininjektor skal være farlig. En kan like gjerne smugle med seg andre, og langt mer potente giftstoffer så lenge de er lagret i beholdere som rommer mindre enn 100ml. Sikkerhetskontrollene og den generelle terrorfrykten er jo bare bevis på at terroristene er på god vei til å "vinne".
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sharpeye skrev:
Eivind E skrev:
Akkurat som om hårgele er livsnødvendig å ha med seg.

Slutt å syt, vestkantgutt!
;D..men for pokker jeg må jo holde sleiken på plass.

PS.
Noe som henger igjen fra de glade 80-årene hvor alle brukte Loreal Fixing Gel. Men da ikke som terrorvåpen. Eller kanskje damene syntes det.
"Studio Line from Loreal - Strong Hold Fixing Gel"

Dette var en av reklamene mellom sporene til Sigue Sigue Sputniks album på 80-tallet. De hadde som mål å bli verdens mest kommersielle band og solgte derfor reklameplass mellom sporene.

Forøvrig en bra gele, men ikke så bra som den brune tuben fra Vidal Sasson. Den duftet spesielt godt. Å ikke ha gele i håret er som å la være å bruke tannkrem når man pusser tennene eller såpe når man vasker seg.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Men insulin-injectorer er helt greit... ...et middel som kan drepe et menneske på kort tid nesten helt uten å sette spor...
Ja, jeg fikk med meg tre sprøyter på flyet, men lipsylen min tok dem ???
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Sykepleier Colin Norris (32) fortrakk ikke en mine da han fikk livstidsdommen i Newcastle tirsdag.

Han ble funnet skyldig i å ha drept fire eldre kvinner i alderen 79 til 90 år. Drapene skjedde over en periode på seks måneder på to forskjellige sykehus i Leeds.

De fire kvinnene ble drept ved at Norris ga dem overdoser med insulin - til tross for at de ikke var diabetikere.
http://www.nettavisen.no/verden/article1652976.ece
 
Topp Bunn