R
Roysen
Gjest
Finnes det musikk tilgjengelig på 32/384?
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen
Har ikke 2L (lindberg lyd) noen filer som er 32/384? sjekk ut hjemmesiden deres.Roysen skrev:Finnes det musikk tilgjengelig på 32/384?
Mvh
Roysen
Våre originale produksjonsfiler er 24bit/352.8kHz. Testfiler i denne oppløsningen er tilgjengelig i gratis testbenk: http://www.2l.no/hires/index.htmlKalle Klovn skrev:Har ikke 2L (lindberg lyd) noen filer som er 32/384? sjekk ut hjemmesiden deres.Roysen skrev:Finnes det musikk tilgjengelig på 32/384?
Mvh
Roysen
Støttes ikke nedlastning med Safari og Mac ? for påloggingsfeil med passord.Morten Lindberg skrev:Våre originale produksjonsfiler er 24bit/352.8kHz. Testfiler i denne oppløsningen er tilgjengelig i gratis testbenk: http://www.2l.no/hires/index.htmlKalle Klovn skrev:Har ikke 2L (lindberg lyd) noen filer som er 32/384? sjekk ut hjemmesiden deres.Roysen skrev:Finnes det musikk tilgjengelig på 32/384?
Mvh
Roysen
Utvalgte titler er også lagt ut i kommersiell distribusjon: http://www.highresaudio.com/studio_master.php?fids=54%A255%A2112&cr=352.8
johnnygrandis skrev:Støttes ikke nedlastning med Safari og Mac ? for påloggingsfeil med passord.Morten Lindberg skrev:Våre originale produksjonsfiler er 24bit/352.8kHz. Testfiler i denne oppløsningen er tilgjengelig i gratis testbenk: http://www.2l.no/hires/index.htmlKalle Klovn skrev:Har ikke 2L (lindberg lyd) noen filer som er 32/384? sjekk ut hjemmesiden deres.Roysen skrev:Finnes det musikk tilgjengelig på 32/384?
Mvh
Roysen
Utvalgte titler er også lagt ut i kommersiell distribusjon: http://www.highresaudio.com/studio_master.php?fids=54%A255%A2112&cr=352.8
Ligger på en Linux-server i Danmark med ekstremt god båndbredde. Testet mot alle kjente nettlesere så din erfaring virker litt merkelig. Har du brukt riktig brukernavn og passord?johnnygrandis skrev:Støttes ikke nedlastning med Safari og Mac ? for påloggingsfeil med passord.Morten Lindberg skrev:Våre originale produksjonsfiler er 24bit/352.8kHz. Testfiler i denne oppløsningen er tilgjengelig i gratis testbenk: http://www.2l.no/hires/index.htmlKalle Klovn skrev:Har ikke 2L (lindberg lyd) noen filer som er 32/384? sjekk ut hjemmesiden deres.Roysen skrev:Finnes det musikk tilgjengelig på 32/384?
Mvh
Roysen
Utvalgte titler er også lagt ut i kommersiell distribusjon: http://www.highresaudio.com/studio_master.php?fids=54%A255%A2112&cr=352.8
Prøvd sikkert over 10 ganger, kanskje jeg fyrer opp Windowsen og tester med den senere.Morten Lindberg skrev:Ligger på en Linux-server i Danmark med ekstremt god båndbredde. Testet mot alle kjente nettlesere så din erfaring virker litt merkelig. Har du brukt riktig brukernavn og passord?johnnygrandis skrev:Støttes ikke nedlastning med Safari og Mac ? for påloggingsfeil med passord.Morten Lindberg skrev:Våre originale produksjonsfiler er 24bit/352.8kHz. Testfiler i denne oppløsningen er tilgjengelig i gratis testbenk: http://www.2l.no/hires/index.htmlKalle Klovn skrev:Har ikke 2L (lindberg lyd) noen filer som er 32/384? sjekk ut hjemmesiden deres.Roysen skrev:Finnes det musikk tilgjengelig på 32/384?
Mvh
Roysen
Utvalgte titler er også lagt ut i kommersiell distribusjon: http://www.highresaudio.com/studio_master.php?fids=54%A255%A2112&cr=352.8
En FireWire eller USB DAC som støtter 352.8k/384k.Steinar_Lund skrev:Hva kreves av utstyr for å kunne ha fullt utbytte av dette?
Fungerer fint på Safari og Mac her...johnnygrandis skrev:Prøvd sikkert over 10 ganger, kanskje jeg fyrer opp Windowsen og tester med den senere.Morten Lindberg skrev:Ligger på en Linux-server i Danmark med ekstremt god båndbredde. Testet mot alle kjente nettlesere så din erfaring virker litt merkelig. Har du brukt riktig brukernavn og passord?johnnygrandis skrev:Støttes ikke nedlastning med Safari og Mac ? for påloggingsfeil med passord.Morten Lindberg skrev:Våre originale produksjonsfiler er 24bit/352.8kHz. Testfiler i denne oppløsningen er tilgjengelig i gratis testbenk: http://www.2l.no/hires/index.htmlKalle Klovn skrev:Har ikke 2L (lindberg lyd) noen filer som er 32/384? sjekk ut hjemmesiden deres.Roysen skrev:Finnes det musikk tilgjengelig på 32/384?
Mvh
Roysen
Utvalgte titler er også lagt ut i kommersiell distribusjon: http://www.highresaudio.com/studio_master.php?fids=54%A255%A2112&cr=352.8
Hadde det ikke vært enklere å sløyfe den røde skriften i "password" og "username" slik at sånne som meg hadde forstått slike tekniske forklaringer : ;DBrasse skrev:Funker fint her du tastet brukernavnet og passordet som står i rødt?
johnnygrandis skrev:Støttes ikke nedlastning med Safari og Mac ? for påloggingsfeil med passord.Morten Lindberg skrev:Våre originale produksjonsfiler er 24bit/352.8kHz. Testfiler i denne oppløsningen er tilgjengelig i gratis testbenk: http://www.2l.no/hires/index.htmlKalle Klovn skrev:Har ikke 2L (lindberg lyd) noen filer som er 32/384? sjekk ut hjemmesiden deres.Roysen skrev:Finnes det musikk tilgjengelig på 32/384?
Mvh
Roysen
Utvalgte titler er også lagt ut i kommersiell distribusjon: http://www.highresaudio.com/studio_master.php?fids=54%A255%A2112&cr=352.8
Takk, Roy! Denne spesielle kompilasjonen er i salg som FLAC direkte fra Ultra Audio: http://www.soundstagerecordings.com...ntent&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=6Roysen skrev:Forresten Morten Lindberg, når du først er inne i tråden vil jeg gratulere deg med å bli utvalgt til å lage musikk til Utra Audio's TWBAS 2012. Er den spesifikke utgivelsen tilgjengelig for salg?
Mvh
Roysen
.........er det mulighet for en prøvelytt før betaling ?Morten Lindberg skrev:Takk, Roy! Denne spesielle kompilasjonen er i salg som FLAC direkte fra Ultra Audio: http://www.soundstagerecordings.com...ntent&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=6Roysen skrev:Forresten Morten Lindberg, når du først er inne i tråden vil jeg gratulere deg med å bli utvalgt til å lage musikk til Utra Audio's TWBAS 2012. Er den spesifikke utgivelsen tilgjengelig for salg?
Mvh
Roysen
http://www.soundstageglobal.com/index.php?option=com_content&view=article&id=195
Her er en beskrivelse av innholdet i denne samlingen: http://www.soundstagerecordings.com/johnnygrandis skrev:.........er det mulighet for en prøvelytt før betaling ?Morten Lindberg skrev:Takk, Roy! Denne spesielle kompilasjonen er i salg som FLAC direkte fra Ultra Audio: http://www.soundstagerecordings.com...ntent&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=6Roysen skrev:Forresten Morten Lindberg, når du først er inne i tråden vil jeg gratulere deg med å bli utvalgt til å lage musikk til Utra Audio's TWBAS 2012. Er den spesifikke utgivelsen tilgjengelig for salg?
Mvh
Roysen
http://www.soundstageglobal.com/index.php?option=com_content&view=article&id=195
Takk Morten. Blir spennende og prøve !Morten Lindberg skrev:Her er en beskrivelse av innholdet i denne samlingen: http://www.soundstagerecordings.com/johnnygrandis skrev:.........er det mulighet for en prøvelytt før betaling ?Morten Lindberg skrev:Takk, Roy! Denne spesielle kompilasjonen er i salg som FLAC direkte fra Ultra Audio: http://www.soundstagerecordings.com...ntent&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=6Roysen skrev:Forresten Morten Lindberg, når du først er inne i tråden vil jeg gratulere deg med å bli utvalgt til å lage musikk til Utra Audio's TWBAS 2012. Er den spesifikke utgivelsen tilgjengelig for salg?
Mvh
Roysen
http://www.soundstageglobal.com/index.php?option=com_content&view=article&id=195
Enig i mye av det du skriver, dog synes jeg upsampling uansett om det skjer i pc eller dac gjør lyden dårligere. Som ett filter.Oblivion skrev:Up/down sampling i software (PC/Mac) låter ikke bra (min mening og opplevelse)..
Derfor bruker jeg avspiller med samplerate switching.
Samplerate switching betyr at data (musikken) sendes til DACen i det formatet den er lagret i på harddisk / NAS.
Altså en 44.1k/16bit sendes som en 44.1k/16bit, en 96k/24bit sendes som en 96k/24bit, en 352.8k/24bit sendes som en 352.8k/24bit..
Hvis en har en DAC eller SPDIF eller USB tilkobling som setter begrensning på for eksempel 96k/24bit så vil alle formater som er høyer enn 96k/24bit bli nedsamplet til dette og så overført.
Det er enkelte som tror at det eneste viktige er at det skal være instrumenter som ennå ikke fins som skal lage en 40kHz eller 80kHz eller 160kHz tone for at formater høyere enn 44.1k/16bit har noen berettigelse.
Det som er virkeligheten er at det er en balansegang mellom filformat som spilles og hva som skjer i en DAC.
En 44.1k/16bit fil vil (eksempel en ES9018 DAC uansett brand) bli upsamplet til 1536k/32bit.
Det eneste som er spørsmålet er hvor denne upsamplingen skjer og hvordan den skjer.
Upsampling i software (PC/Mac) er det som oftest gir dårligst lydkvalitet.
Det som ødelegger lydkvaliteten mest samtidig som at selve upsamplingen genererer støy i PC/Mac som påvirker lyden negativt.
Upsampling i DAC chippen i hardware, men her er det normalt mye bedre strømforsyninger så lyden blir ikke like ødelagt.
Det som spiller best er Hi-Rez eller filer som er upsamplet på harddisk / NAS før avspilling.
Årsaken er at en da vil redusere den upsampling som ellers MÅ skje enten i software eller hardware eller det som er det mest normale: Både i software eller hardware - noe som gjør at en får med seg alle de dårligste / mest lydkvalitets reduserende effektene.
Derfor er det mest optimale å finne det filformatet som PC/Mac kombinert med SPDIF eller USB kort fungerer mest optimalt med: Dette er 24bit eller 32bit (hvis USB overføring og DAC støtter dette), optimal samplerate vil variere på grunn av hardware og alt fra 44.1k og oppover kan være det optimale, men typisk 88.2k til 192k med 176.4k som det ideelle fordi 44.1k da kan upsamples med integer.
I noen tilfeller slik som med exaU2I USB -> I2S eller Titan USB -> I2S og en ES9018 basert DAC så vil 176.4k til 384k være det optimale..
Da vil DACen uansett upsample videre til 1411.2k/32bit eller 1536k/32bit.
Det som vil gi best lydkvalitet er å spille ekte Hi-Rez, det nest beste er å spille filer som er upsamplet til et sted mellom 176.4k/24bit og 384k/32bit (høyere jo bedre resulterende lydkvalitet).
Nummer tre er å la DAC upsample og det den dårligste lyd kvaliteten er som sagt å la PC/Mac gjøre dette.
Digital filtere i en ES9018 basert DAC kan programmeres (endres) eller slås av og det vil øke lydkvaliteten ytterligere.
EDIT: DSD vil avspilles enten i en "kontainer" som sendes til DAC i et 176.4k/24bit PCM format eller eventuellt i andre propritære formater...
I 176.4k/24bit PCM formatet vil de første 8 bit være en DSD markør etterfulgt av 16 data bit i hvert sample.
Det er da DSD64 som overføres på denne måten.
Tviler på at det finnes så mange 32/384 ADCer (jeg har ikke sett noen), så det kommer sikkert ikke før det kommer slike produkter for studiobransjen.Roysen skrev:Jeg har lyst til å gå tilbake til åpningsspørsmålet. Finnes det nedlastbar musikk på 32/384? Jeg tenker da ikke på filer som er upsamplet til 32/384, men natur filer som bare inneholder informasjon fra opptaket i 32/384 format?
Mvh
Roysen
Det tror jeg ikke finnes tilgjengelig nå (for forbrukere), men i løpet av noen måneder regner jeg med at dette vil være tilgjengelig.Roysen skrev:Jeg har lyst til å gå tilbake til åpningsspørsmålet. Finnes det nedlastbar musikk på 32/384? Jeg tenker da ikke på filer som er upsamplet til 32/384, men natur filer som bare inneholder informasjon fra opptaket i 32/384 format?
Mvh
Roysen
Ikke meningen å skyte noen som helst, men jeg mener å huske at en DAC uten oversampling nødvendigvis må tilføre noen avvik i frekvensgang helt øverst mot Nyquist-grensen ved 22.05 kHz. Det blir en avrulling som sin(x)/x, med ca -2 dB ved 20 kHz. At den låter annerledes trenger ikke å bety at den gjør noe bedre, kanskje bare at det iboende "filteret" enten låter eufonisk i seg selv, eller at det reduserte nivået helt øverst (som kanskje ikke er hørbart for middelaldrende herrer) reduserer mengden av intermodulasjonsforvrengning lengre nede (som definitivt er hørbart også for middelaldrende herrer).GisleB skrev:Enig i mye av det du skriver, dog synes jeg upsampling uansett om det skjer i pc eller dac gjør lyden dårligere. Som ett filter.
Dersom kvaliteten er cd kvalitet (44.1k), bør den beholdes slik helst uten noen som helst upsampling eller filtrer. Slik opptrer AN dacer og det fungerer strålende. Jeg har prøvd med en upsampler foran dacen og med dacer med upsampling i plassen og det ble ikke akkuratt bedre. Mister klarheten og små detaljer/flyt.
Min påstand, og nå blir jeg vel skutt .
Her er en NOS-dac som kompenserer for dette:Asbjørn skrev:Ikke meningen å skyte noen som helst, men jeg mener å huske at en DAC uten oversampling nødvendigvis må tilføre noen avvik i frekvensgang helt øverst mot Nyquist-grensen ved 22.05 kHz. Det blir en avrulling som sin(x)/x, med ca -2 dB ved 20 kHz. At den låter annerledes trenger ikke å bety at den gjør noe bedre, kanskje bare at det iboende "filteret" enten låter eufonisk i seg selv, eller at det reduserte nivået helt øverst (som kanskje ikke er hørbart for middelaldrende herrer) reduserer mengden av intermodulasjonsforvrengning lengre nede (som definitivt er hørbart også for middelaldrende herrer).GisleB skrev:Enig i mye av det du skriver, dog synes jeg upsampling uansett om det skjer i pc eller dac gjør lyden dårligere. Som ett filter.
Dersom kvaliteten er cd kvalitet (44.1k), bør den beholdes slik helst uten noen som helst upsampling eller filtrer. Slik opptrer AN dacer og det fungerer strålende. Jeg har prøvd med en upsampler foran dacen og med dacer med upsampling i plassen og det ble ikke akkuratt bedre. Mister klarheten og små detaljer/flyt.
Min påstand, og nå blir jeg vel skutt .
Litt om det her:
http://www.lavryengineering.com/white_papers/sample.pdf
@Roysen: Jeg vet heller ikke om noe sted du kan finne noe slikt.
Akkuratt dette er det jeg mener, blir en annen verden uten upsamplingen. Mer musikalsk rett og slett. Blir jo litt hva man foretrekker. Selv har jeg 2 forskjellige oppsett, ett som spiller "musikk" og ett som spiller mere oppløst og med upsampling å transistor å hele greiene. Greit å ha begge men om jeg måtte velge 1 av dem så er det ingen tvil hva jeg foretrekker . Nå skal man ikke legge alt under en kam da alt ikke er testet fra min side.JENO skrev:Her er en NOS-dac som kompenserer for dette:Asbjørn skrev:Ikke meningen å skyte noen som helst, men jeg mener å huske at en DAC uten oversampling nødvendigvis må tilføre noen avvik i frekvensgang helt øverst mot Nyquist-grensen ved 22.05 kHz. Det blir en avrulling som sin(x)/x, med ca -2 dB ved 20 kHz. At den låter annerledes trenger ikke å bety at den gjør noe bedre, kanskje bare at det iboende "filteret" enten låter eufonisk i seg selv, eller at det reduserte nivået helt øverst (som kanskje ikke er hørbart for middelaldrende herrer) reduserer mengden av intermodulasjonsforvrengning lengre nede (som definitivt er hørbart også for middelaldrende herrer).GisleB skrev:Enig i mye av det du skriver, dog synes jeg upsampling uansett om det skjer i pc eller dac gjør lyden dårligere. Som ett filter.
Dersom kvaliteten er cd kvalitet (44.1k), bør den beholdes slik helst uten noen som helst upsampling eller filtrer. Slik opptrer AN dacer og det fungerer strålende. Jeg har prøvd med en upsampler foran dacen og med dacer med upsampling i plassen og det ble ikke akkuratt bedre. Mister klarheten og små detaljer/flyt.
Min påstand, og nå blir jeg vel skutt .
Litt om det her:
http://www.lavryengineering.com/white_papers/sample.pdf
@Roysen: Jeg vet heller ikke om noe sted du kan finne noe slikt.
FIR compensation filter:
Non-oversampling DACs are known for their musicality but they all have a problem, the frequency response is not flat and the treble loss is more than 3 dB at 20KHz. This is called sinus(x)/x loss. All DACs with oversampling compensate the sin(x)/x loss in their digital filter. On the TOTALDAC board I didn't want to use oversampling because I prefer non-oversampling DAC sound, but I used a FIR filter to compensate the sin(x)/x loss. It is a short FIR for high frequencies only, so response before impact is short and is not a problem.
http://www.totaldac.com/principles.htm
Dette var interessant. Noe å tenke på. Takk!Oblivion skrev:Up/down sampling i software (PC/Mac) låter ikke bra (min mening og opplevelse)..
Derfor bruker jeg avspiller med samplerate switching.
Samplerate switching betyr at data (musikken) sendes til DACen i det formatet den er lagret i på harddisk / NAS.
Altså en 44.1k/16bit sendes som en 44.1k/16bit, en 96k/24bit sendes som en 96k/24bit, en 352.8k/24bit sendes som en 352.8k/24bit..
Hvis en har en DAC eller SPDIF eller USB tilkobling som setter begrensning på for eksempel 96k/24bit så vil alle formater som er høyer enn 96k/24bit bli nedsamplet til dette og så overført.
Det er enkelte som tror at det eneste viktige er at det skal være instrumenter som ennå ikke fins som skal lage en 40kHz eller 80kHz eller 160kHz tone for at formater høyere enn 44.1k/16bit har noen berettigelse.
Det som er virkeligheten er at det er en balansegang mellom filformat som spilles og hva som skjer i en DAC.
En 44.1k/16bit fil vil (eksempel en ES9018 DAC uansett brand) bli upsamplet til 1536k/32bit.
Det eneste som er spørsmålet er hvor denne upsamplingen skjer og hvordan den skjer.
Upsampling i software (PC/Mac) er det som oftest gir dårligst lydkvalitet.
Det som ødelegger lydkvaliteten mest samtidig som at selve upsamplingen genererer støy i PC/Mac som påvirker lyden negativt.
Upsampling i DAC chippen i hardware, men her er det normalt mye bedre strømforsyninger så lyden blir ikke like ødelagt.
Det som spiller best er Hi-Rez eller filer som er upsamplet på harddisk / NAS før avspilling.
Årsaken er at en da vil redusere den upsampling som ellers MÅ skje enten i software eller hardware eller det som er det mest normale: Både i software eller hardware - noe som gjør at en får med seg alle de dårligste / mest lydkvalitets reduserende effektene.
Derfor er det mest optimale å finne det filformatet som PC/Mac kombinert med SPDIF eller USB kort fungerer mest optimalt med: Dette er 24bit eller 32bit (hvis USB overføring og DAC støtter dette), optimal samplerate vil variere på grunn av hardware og alt fra 44.1k og oppover kan være det optimale, men typisk 88.2k til 192k med 176.4k som det ideelle fordi 44.1k da kan upsamples med integer.
I noen tilfeller slik som med exaU2I USB -> I2S eller Titan USB -> I2S og en ES9018 basert DAC så vil 176.4k til 384k være det optimale..
Da vil DACen uansett upsample videre til 1411.2k/32bit eller 1536k/32bit.
Det som vil gi best lydkvalitet er å spille ekte Hi-Rez, det nest beste er å spille filer som er upsamplet til et sted mellom 176.4k/24bit og 384k/32bit (høyere jo bedre resulterende lydkvalitet).
Nummer tre er å la DAC upsample og det den dårligste lyd kvaliteten er som sagt å la PC/Mac gjøre dette.
Digital filtere i en ES9018 basert DAC kan endres: dette er IIR filteret som er aktivt for både DSD og PCM eller programmeres eller slås av: dette er FIR filteret som kun er aktivt for PCM - og det vil øke lydkvaliteten ytterligere.
EDIT: DSD vil avspilles enten i en "kontainer" som sendes til DAC i et 176.4k/24bit PCM format eller eventuellt i andre propritære formater...
I 176.4k/24bit PCM formatet vil de første 8 bit være en DSD markør etterfulgt av 16 data bit i hvert sample.
Det er da DSD64 som overføres på denne måten.