3oob RØR Hva bør man gå for?

gs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
235
Antall liker
96
Torget vurderinger
4
Vet mange der ute som har erfaring med 300 b rør. Har planer om bytte i mine Audion Silver Night MK 2 blokker. trenger 4 stk.
Hva bør man gå for? Er det her som nesten alltid ellers at pris og kvalitet følges ad?

Mvh gs
 
Ø

ØivindJ

Gjest
300b WE skal være bra, og de koster så det kjennes..
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
ØivindJ skrev:
300b WE skal være bra, og de koster så det kjennes..
Koster litt ja men låter meget bra og lever lenge. Verdt å tenke på :)

/jan
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Ja det er vel WE som skal være dronningrøret når det kommer til mellomtone, andre foretrekker TJ Mesh Plate med klar margin pga dets egenskaper andre steder.
Prisen på WE er stiv men du har da en fabrikkgaranti på 5år og kan regne med og spille opptil 40000 timer før du må bytte igjen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.113
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
De som har fulgt litt med på hvordan 300B utvikler seg fra ferskt til kaputt, har erfart at de degraderes som alle andre rør. Allerede etter 2-4000 timer er det merkbar forskjell hvis en har noe å sammenligne med.
Spiller kanskje ingen rolle så lenge en ikke har en referanse for hånden?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Audiomix skrev:
De som har fulgt litt med på hvordan 300B utvikler seg fra ferskt til kaputt, har erfart at de degraderes som alle andre rør. Allerede etter 2-4000 timer er det merkbar forskjell hvis en har noe å sammenligne med.
Spiller kanskje ingen rolle så lenge en ikke har en referanse for hånden?
Hans da, på en fredag? Gledesdreper ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.113
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Var ikke menigen da :)
Kanskje litt av sjarmen med rør at de ikke er så statiske i utvikling som transistorer?
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Så da er det 36000 timer med "dårlig" lyd i vente? ;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
prnesse skrev:
Så da er det 36000 timer med "dårlig" lyd i vente? ;)
;D

Så vidt meg bekjent sier ikke WE at de lever og spiller bra i 40000 timer.
De låter iaf bra, de jeg har hørt.

/jan
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Western Elektriske......bare spør Rolfozzy ;D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hva med å nyansere litt, mine herrer? Det er ikke nødvendigvis sånn at Western Electric er det eneste saliggjørende. Vel er de gode, men det finnes andre som funker utmerket til en litt mer beskjeden pris. JJ, Shuguang (Valve Art) E.A.T og GD Mesh Plate bør også taes med i betraktningen, IMHO.

Så vidt jeg vet, leverte Audion Valve Art til sine forsterkere før. Nå tror jeg de er gått over til JJ.
Hadde jeg eid en Border Patol, er nok WE tingen å gå for. Forsterkeren er optimalisert for akkurat det røret. Med andre forsterkere kan det ha seg anderledes, og det er ikke dumt å ta høyde for.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.586
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Interessant spørsmål...
Registrerer at en betaler litt mer for WE, og at en da får maaange timer godlyd som bonus.
Har ikke så mye erfaring med 300B at jeg tør uttale meg skråsikkert om noe som helst, men skal etterhvert ha meg 4 nye til mine Audion-blokker.

Derfor spør jeg: Holder WE virkelig så mye som 40000 timer; førti tusen? Synes det høres myyye ut, sammenliknet med levetiden i timer for f x 6550, EL 34, 6L6 osv. Der snakkes det om levetid på ca 5000 timer.... Det vil med andre ord si 1/8 (eller 12,5%....) av levetiden for WE 300B.... Er det virkelig så enormt stor forskjell på rør og rørs levetid...?

Og; hvor mange timer holder rimeligere prisede 300B-rør, f x Valve Art, EH, Shuguang, Golden Dragon og andre...?

mvh
Proffen
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Er det det som er det store spørsmålet da?

Prisen av to 300b WE delt på 5000 timer blir ikke så ille det heller.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kan ikke påberope meg inngående kjennskap til forskjellige 300b konstruksjoner.
Jeg er såre fornøyd med min WE, og synes de spiller flott og oppløst, og med en fantastisk mellomtone.
Jeg opplever også at min Ancien Audio med 2x8w spiller med bedre kontroll og autoritet en hva jeg gjorde med 2x15w i en EL84 konstruksjon.
Jeg er selvfølgelig litt nysgjerrig på hvordan andre rør lyder i denne forsterkeren og kommer nok til å teste ut noen andre rør etterhvert, men foreløpig så håper jeg på at WE holder sine 40K timer ;)
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Absolutt best er trolig de gamle WE 300b/a, men disse er vanskelig å oppdrive og koster en formue. Så et par bli solgt for omlag 25000 kroner på ebay for et par måneder siden. Dermed er nye rør kanskje det mest aktuelle.

Hva med å lese litt her:
http://www.hificollective.co.uk/valves/300b_review.html
http://www.tube-town.net/info/doc/Worldaudio-Design-300b_roehrenbewertung.pdf
http://www.enjoythemusic.com/channel/ch300b/

Selv har jeg kjøpt nye WE300b med serienr. Kommer parvis i en pen treboks og med medfølgende testskjema pr rør, garantiseddel osv. :)


Helge
 
S

slowmotion

Gjest
Jean Hiraga skrev om de originale WE 300B at ved "normalt" bruk ( 300V/60mA )
kunne de holde 10000 timer eller mer.
Hvis man presset dem ( opp mot 400V ) sank livslengden raskt ned mot 1500-2000 timer.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt EH, GD,Svetlana, Sophia Mesh Plate. Nå bruker jeg WE. Etter jeg satt i de, er det ihvertfall ingen vei tilbake til noe annet. WE har det jeg trenger ihvertfall. Etter mitt syn og smak er de best på alt.
Men at de skal holde i 40000 timer, det er jeg ikke sikker på er tilfelle.

Men nå spiller jeg mye da.. ;D
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
WE300B , EML300B XLS og JJ300B og TJ Mesh har jeg erfaring med.

WE spiller på mitt utstyr "nøytralt"(om det går an å si om rør...), ingenting som stikker seg ut , blir bedre og riktigere etterhvert.(men dyrt....)

EML røret er "basskongen" av alle , med en utrolig punch uten å flyte ut , takler mye forskjellig musikk og er lett å like pga gode allroundegenskaper.(littegrann billigere en WE.....)

JJ er jazzrøret fremfor noen , spiller silkemykt og innsmigrende med god detaljering. Roter det litt til ved kompleks musikk. Men et flott kjøp til en fornuftig pris.

TJ mesh røret spilte jeg på i 2-3 mnd ,men i mine ører falt det aldri i smak , solgte og fikk tilbakemelding ifra kjøper om at han også synest TJ'en låt flatt og lite engasjerende....

Subjektive meninger , ja selvfølgelig ....lykke til
mvh
h
 

gs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
235
Antall liker
96
Torget vurderinger
4
Takker for alle innspill hitill. De ble dessverre slik jeg fryktet, med varme anbefalinger om å gå for WE. Et betimelig spm. i den anledning, bør ikke resten av utstyret ligge i samme sjikt. Hadde jeg hatt Border Patrol ja. Dersom det er flere som kan nyansere litt vil det være flott(takk haden og impulse). Men fyr løs folkens dette er nyttig.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.586
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
ØivindJ skrev:
Er det det som er det store spørsmålet da?

Prisen av to 300b WE delt på 5000 timer blir ikke så ille det heller.
Kanskje ikke det store spørsmålet, men for MIN del er det AV interesse.... ;)
12-14000 for 4 WE er jo litt pæng, da, ifht 2-4000 for Shuguang eller Valve Art...(eller andre)
Og hva da hvis en faktisk KAN leve med Shuguang eller VA, OG at de faktisk har en levetid på langt mer enn 5000 timer...? Mener å ha hørt at WE har oppimot dobbelt levetid ifht andre 300B. Det skulle i så fall bety at andre rør kan holde noe mer enn 5000 timer, jaffal...

mvh
Proffen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.113
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
slowmotion skrev:
Jean Hiraga skrev om de originale WE 300B at ved "normalt" bruk ( 300V/60mA )
kunne de holde 10000 timer eller mer.
Hvis man presset dem ( opp mot 400V ) sank livslengden raskt ned mot 1500-2000 timer.
Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste kommersiell 300B forsterker med under 400V a-k spenning. Det er noe av årsaken til at enkelte opplever problemer og "pang". Jeg tviler på at de som matcher 300B gjør dette ved noe høyere spenning enn 300 - 350V. Så vet en lite om hvilken vei det bærer når en passerer 400V.
Kanskje noen DIY'ere har 300B gående på lavere anodespenning?
Har erfaring med lyden og levetiden ved rundt 300V?
Noen som vet (husker?) hva WE brukte som anodespenning på sine forsterkere den gang slike ble benyttet i kino og teater?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg spillte en god stund på sophia electric Princess 300b , bytta amper til Heart , med WE som fulgte med , en formidabel forbedring , men skyltes det røret ? Svaret er ja både og....WE spiller fantastisk i heart , kanskje derfor Heart leverer med disse røra mot tillegg i prisen.

Etter å ha solgt heart blokkene pgs litt høyt støygulv på 101 db ht , gikk jeg tilbake til sophia , de oppfattes litt harde i forhold , men mer fokus på bass enn mellomtone . Når var det slik at jeg savna mellomtonen i we/heartkomboen straks , og jeg hadde ett par shuguang i skuffen , prøvde derfor disse i mine consonance monotrinn , og da ble jeg ganske ovverasket , disse spillte med mye penere mellomtone enn sophiarørene jeg ilte over dammen etter ett snaut år tidligere(hadde shugu ene da og).....I mellomtiden har jeg bytta høyttalere til horn med aktiv bass , jeg ser ikke bort fra at dette kan være årsaken til at jeg til slutt endte opp med shuguang , etter WE/hearts reise til Oslo og ny eier,.,,,,,

Jeg brukte shuguangrørene til den ene monoblokka ble offer for lynnedslag her i høst , og hadde ikke det hendt hadde jeg nok spillt på shuguang enda...

JJ har jeg ikke prøvd , men mange sverger til disse , rimlige er de og , det bør jo være ett pluss.....med 4 rør i stereo enten det er den ene eller andre koblinga , gir jo store rørutgifter , men skal man først bruke en del på rør syntes jeg we er ett fornuftig valg , de holder lenge , og låter helt knall i de komboene jeg har hørt de i....bla a Borderpatrol.

Shuguang er både billig og bra i allefall...men så fantastisk mellomtone som we har de ikke....så får det bli valgets kval.... ;D
 
S

slowmotion

Gjest
Audiomix skrev:
Noen som vet (husker?) hva WE brukte som anodespenning på sine forsterkere den gang slike ble benyttet i kino og teater?
Sjekket skjemaer:
WE 91A : 350V a-k
WE 92B : ca 400V a-k

Skal sjekke 86B

Så vidt jeg kan finne ut: WE 86B 325V a-k , uteffekt 15W i push-pull
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.113
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Et annet moment som er viktig for både lyden og levetiden: Arbeidspunktet / hvilestrømmen / bias for 300B.
Jeg tror ikke alle er obs på eller ser det som nødvendig å sjekke / justere ved rørbytte. Det er STORE variasjoner fra rør - rør ved samme anodespenning og g1 spenning.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.416
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
gs skrev:
Takker for alle innspill hitill. De ble dessverre slik jeg fryktet, med varme anbefalinger om å gå for WE. Et betimelig spm. i den anledning, bør ikke resten av utstyret ligge i samme sjikt. Hadde jeg hatt Border Patrol ja. Dersom det er flere som kan nyansere litt vil det være flott(takk haden og impulse). Men fyr løs folkens dette er nyttig.
Når jeg overtok 300B blokka mi, satt det Shuguang i, de synes jeg hadde god klang, og en flott mellomtone.
Da det var tid for utskiftning så prøvde jeg JJ og EH Gold, JJ var nesten litt "hifi" med detaljer og god oppløsning, men manglet mellomtonen.
EH Gold derimot var omtrent som Shuguang, så jeg havnet på de, 25% av prisen til WE.
Hvis de varer 25% av tiden til WE så er jeg fornøyd.

Han som bygde blokka, rådet meg til å heller kjøpe plater istedenfor WE, han mente at prisen ikke kunne forsvares, men hva vet vel jeg?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det som er viktig å ta med i betraktningen, er at et rør kan funke som en kule i en forsterker og være ganske middelmådig i en annen. Selv har jeg ikke hørt rør som tangerer JJ hos meg, men så har jeg også en amp fra samme fabrikken....
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.292
Torget vurderinger
4
Valve art (shuguang) fungerer glimrende i mine audion silver night monoblokker. Har ikke sammenliknet mine nye valve art med annet enn de 12 år gamle valve art'ene som stod i da jeg kjøpte monoblokkene. Og de låt glimrende de også. Jeg ville startet med valve art. Om du føler at noe kunne vært bedre ville jeg skiftet forforsterker og høytalere. Om det fremdeles var noe å sette fingeren på ville jeg vurdert WE.

For all del, jeg vurderer WE jeg også. Men jeg har ikke kjøpt dem enda, og det er et godt tegn på hvor sterkt jeg tviler på at de vil være så mye bedre at de forsvarer prisen!
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Jeg har brukt mine WE i snart 7 år nå og har ikke registrert merkbar degradering forløpig. Originalt stod det i GD 300B Super. Disse holdt i ca 6 år, men da var de også utslitt. GD Super var gode rør. Var derfor veldig i tvil om jeg skulle prøve WE da de genererer en betydlig kostnad når man trenger 8 stk...men lovnad fra Motron om superb lyd og lang levetid gjorde at jeg slo til. Har ikke angret et øyeblikk. Strålende gjengivelse i hele registeret, og med en utsøkt mellomtone.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Vermin skrev:
Ja det er vel WE som skal være dronningrøret når det kommer til mellomtone, andre foretrekker TJ Mesh Plate med klar margin pga dets egenskaper andre steder.
Prisen på WE er stiv men du har da en fabrikkgaranti på 5år og kan regne med og spille opptil 40000 timer før du må bytte igjen
Hei!

Jeg er også litt i markedet for nye 300B rør til mine Cary 211. Her trengs også fire så det er ikke rom for bomkjøp. Ut i fra det jeg har lest meg til heller jeg litt til de rørene Vermin trekker frem her nemlig TJ mesh plate. Jeg har sett og tatt på de nummererte WE rørene og de virker solid bygget. Har beklageligvis ikke hørt dem enda. Ellers har Demostenes.no like før jul introdusert noen nye 300B KR Audio. De ser spennende ut og leveres i tre ulike varianter og både med "slank og fyldig" kolbe. Jeg har imidlertid til nå ikke funnet så mye omtale av disse. Prismessig ligger KR Audio på ca halve prisen av et par nummererte WE. Her som andre steder tror jeg valget bør styres av hvilken lydsignatur du ønsker å fremheve i anlegget ditt. Ut i fra mitt oppsett konkluderer jeg foreløpig med TJ Mesh Plate. Lykke til i jakten.

Med vennlig hilsen

Elektron
 

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.416
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Elektron skrev:
Vermin skrev:
Ja det er vel WE som skal være dronningrøret når det kommer til mellomtone, andre foretrekker TJ Mesh Plate med klar margin pga dets egenskaper andre steder.
Prisen på WE er stiv men du har da en fabrikkgaranti på 5år og kan regne med og spille opptil 40000 timer før du må bytte igjen
Hei!

Jeg er også litt i markedet for nye 300B rør til mine Cary 211. Her trengs også fire så det er ikke rom for bomkjøp.
Med vennlig hilsen

Elektron
Bomkjøp er ikke noe morsomt, hvis det skulle skje.
Det er helt sikkert noen i område der du bor (ser du er fra Bergen) som spiller på 300B, slik at muligheten for og prøvelåne en eller flere typer burde være tilstede, da unngår du bomkjøp.

Det er jo noe å tenke på for alle og enhver, vi hjelper jo hverandre?! ;) :D
 

gs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
235
Antall liker
96
Torget vurderinger
4
Takker igjen folkens for alle gode innspill. Foreløpig sitter det litt langt inne å bruke 12 kkr på en kvartett med rør, men både tilbakemeldinger på lyden og levetida på disse begynner å veie litt kjenner jeg. Ellers er jeg som Elektron litt nyskjerrig på KR audio sine, lite omtale å finne her foreløpig. Pr i dag kan noen plater bli litt frempå med de Billington rørene som nå sitter i. Nå er vel Mk 2 utgaven til Audion litt friskere enn MK 1 blokkene som Proffen og Kjoenik bruker, men Shuguang rørene er notert.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.586
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Med fare for å trampe litt i klaveret:
Det høres litt ut som om en bør gå for WE, ellers kan det igrunnen kvitte hva en bruker... ;D Og for all del, det KAN godt hende det er slik.
Men putt gjerne på litt om rør fra ulike fabrikanter, dere som sitter med erfaringer.... ;D

mvh
Proffen
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
Med fare for å trampe litt i klaveret:
Det høres litt ut som om en bør gå for WE, ellers kan det igrunnen kvitte hva en bruker... ;D Og for all del, det KAN godt hende det er slik.
Men putt gjerne på litt om rør fra ulike fabrikanter, dere som sitter med erfaringer.... ;D

mvh
Proffen
Neida så galt er det ikke. Ikke hva jeg har erfart ihvertfall. Jeg syns nok Svetlana var gode 300B rør. Ikke Winged C, men noen andre Motron har som ble slutta å produsere i 98. Hvis han har fler igjen. Bra rør syns jeg.

Sophia Mesh Plate, er også bra rør. Men med en annen spillestil enn vanlige 300B. Fokuserer mer på bass og diskant, og en mer tilbakelent mellomtone. Men bra de også.

E Harmonix, som jeg hadde en stund. Dette var noen rør som en forhandler på vestlandet hadde på tilbud. De var lite holdbare og rufsete i lyden. Gold pin utgaven er sikkert bedre, men jeg har ikke prøvd de.

4300B som satt i ampen når jeg kjøpte den. Ikke rare greiene lydmessig. Men de virker være slitesterke. Nå er det ikke så veldig mange timene jeg har brukt de.
Tror det er en gammel type Golden Dragon, produsert for Opera.

Dette er hva jeg har erfaring med.

Og Western da som gjør at jeg føler det ikke er nødvendig å lete mer.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.586
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hva da med f x Golden Dragon? Har fått tips om at det skal være "helt ok rør", og at de er rimelige...

mvh
Proffen
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.182
Antall liker
307
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Skal selv bestille 4 stk 300 b rør.
Vi har besluttet å ikke forhandle JJ electronic mere. :)

Hvor er det billigst og god service ?
Utenlanske nettbutikker er helt ok :D :)


ketil
 
Topp Bunn