- Ble medlem
- 19.01.2003
- Antall liker
- 341
18NLW9600 i 50 liter. 20V:
Vedlegg
-
145.9 KB Visninger: 301
-
133.6 KB Visninger: 301
Takk Vidar - veldig snilt av degLow-Q skrev:18NLW9600 i 50 liter. 20V:
Kan vel bare være fordi den er koblet til med motsatt polaritet, altså + og - byttet om?8x12_TOM skrev:Hvorfor er Peerless sin måling med topp ettefulgt av dipp, mens de andre er motsatt?
Jeg har ikke fasit på spørsmålet, men det kan se ut til at det er forholdet mellom elementets resonansfrekvens og systemresonansen som gjør at man får et faseskift - amplituden først går negativ.8x12_TOM skrev:Ingen som ville svare på spørsmålet mitt? Kommer likevel med et nytt spørsmål. Hvordan ser en helt perfekt impulsrespons ut?
Impulsresponsen - hvis det ikke er et korrigert system da - viser etter mitt skjønn at det meste er gjort korrekt her... som faselinjaritet, group delay og refleksjoner under kontroll (hvilket system er det?).Roald skrev:Lite trolig siden det er simulering
Uansett er vel tidsaksen der helt feil, 1:10 i forhold til skaleringen som vises er vel noe nærmere det det burde være.
Denne målt i lytteposisjon er vel nesten perfekt
Det hadde vært noe å fått lyttet til en gang (antar det var Roar sitt oppsett dette kom fra)8x12_TOM skrev:Hvilket anlegg kan det være mon tro? ;D ;D
Nuvel, prøv igjenTytte71 skrev:Det hadde vært noe å fått lyttet til en gang (antar det var Roar sitt oppsett dette kom fra)8x12_TOM skrev:Hvilket anlegg kan det være mon tro? ;D ;D![]()
Roar, har du impulsresponsmålinger av kun bassene som du kunne lagt ut?
Hehe - Ja det var jo ett av to ;D ;D8x12_TOM skrev:Nuvel, prøv igjenTytte71 skrev:Det hadde vært noe å fått lyttet til en gang (antar det var Roar sitt oppsett dette kom fra)8x12_TOM skrev:Hvilket anlegg kan det være mon tro? ;D ;D![]()
Roar, har du impulsresponsmålinger av kun bassene som du kunne lagt ut?![]()
Tytte71 skrev:Hehe - Ja det var jo ett av to ;D ;D8x12_TOM skrev:Nuvel, prøv igjenTytte71 skrev:Det hadde vært noe å fått lyttet til en gang (antar det var Roar sitt oppsett dette kom fra)8x12_TOM skrev:Hvilket anlegg kan det være mon tro? ;D ;D![]()
Roar, har du impulsresponsmålinger av kun bassene som du kunne lagt ut?![]()
Da må jeg skyte inn at, han jeg har størst respekt for innen høyttalerkontruksjon har hvisket meg i øret at det systemet låter rått
Fyrer av spørsmålet til deg da... har du impulsreponsmålinger av bassene?
Måtte sjekke tråden din - dritfett, dette blir veldig interessant å følge med på (kjenner misunnelsen gnager inn til margen i beinet...). Får hentet noen gratistips selv her ser jeg8x12_TOM skrev:Han mentoren din var forresten på visitt i det nye rommet her om dagen, tror jaggu han har toen på dette prosjektet også ;D
Fikk også en del tips som skal etterprøves.
Tusen takk Roald - veldig snilt av deg.Roald skrev:Synes jeg hører høy lydt murring helt opp til meg
Den beste ir som jeg har målt er fra 8x12, og jeg tar feil med tidsaksen dette endrer seg enormt når man begrenser målingen oppover i frekvens, jeg har ikke pleid å se på ir ved bass måling, spl og vannfall sier meg mer.
Her er FF og begrenset ved 300hz.
næææ, er ikke enig i at det ikke ser vakkert ut - MYE bedre enn hos meg :-[Roald skrev:Her er IR av 8x og mitt og begrenset oppover ser det ikke vakkert ut, spl er et hyggeligere syn
Jeg kan prøve meg med en forklaring - men får sikkert grisebank av Bx og andre etter dette ;DRoald skrev:Fint om noen tar det teoretiske . Det er tydelig at jo lavere jeg kutter jo bredere blir pulsen, så spørsmålet er da om omregningen fra spl til ir gir det korrekte bilde av hva basstårnene er i stand til å levere ???
Dere er begge hjertelig velkommen når det skulle væreTytte71 skrev:Måtte sjekke tråden din - dritfett, dette blir veldig interessant å følge med på (kjenner misunnelsen gnager inn til margen i beinet...). Får hentet noen gratistips selv her ser jeg8x12_TOM skrev:Han mentoren din var forresten på visitt i det nye rommet her om dagen, tror jaggu han har troen på dette prosjektet også ;D
Lurer på om jeg ikke må sørge for at Snickersen tilfeldig bare må innom deg neste gang jeg er over fjellet![]()
Hjertelig takk for det8x12_TOM skrev:Dere er begge hjertelig velkommen når det skulle væreTytte71 skrev:Måtte sjekke tråden din - dritfett, dette blir veldig interessant å følge med på (kjenner misunnelsen gnager inn til margen i beinet...). Får hentet noen gratistips selv her ser jeg8x12_TOM skrev:Han mentoren din var forresten på visitt i det nye rommet her om dagen, tror jaggu han har troen på dette prosjektet også ;D
Lurer på om jeg ikke må sørge for at Snickersen tilfeldig bare må innom deg neste gang jeg er over fjellet![]()
Sorry Roald :-[ Man gjør sitt beste og jeg har tydelig misforstått spørsmålet.Roald skrev:Takk for forsøketog det er vel på det nivået jeg skjønner Fourier transformen, men i min enkle verden ser jeg for meg en trekant der bredden av basen viser begrensningen nedad og spissen oppe viser begrensningen oppover.
Så en trekant som beskrev 10-20000hz ville hatt en base på 5ms og en topp på 100us Får se på formelen når jeg har bedre tid..
Fikk epost fra John hvor han innrømmer de er litt short her (for å si det mildt). Håper han kan tilgi meg for å sette deler av budskapet på trykk :Mr-T skrev:Helt utrolig..... Vel, da strykes denne produsenten fra lista mi i hvertfall.DIY_dude skrev:John Janowitz vil ikke publisere måleresultater, fordi han mener responsmålinger generelt sett er misvisende. :![]()
Dette ser ut som en impulsrespons som går opp til ca 20 kHz. Da går det mye kjappere for seg enn et basselement som gjerne runder av ved noen hundre Hz.Roald skrev:Lite trolig siden det er simulering
Uansett er vel tidsaksen der helt feil, 1:10 i forhold til skaleringen som vises er vel noe nærmere det det burde være.
Denne målt i lytteposisjon er vel nesten perfekt
Treigen ;DBx skrev:Edit: Det var visst gammelt nytt i denne tråden ;D