5 ganger døden for gutta i Kongo.

N

nb

Gjest
De anker, og det tar nok sin tid. Tror lokal standard er at det tar i alle fall ett års tid.
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
360
Antall liker
86
Har Norge noen effektive virkemidler vi kan bruke for å få dem hjem?
Det kan godt hende de er skyldige, et eller annet muffins har funnet sted, men denne rettsaken minner meg om "Prosessen" av Kafga.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.982
Antall liker
13.398
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
de har 5 dager på å anke
latterlig sak med tragiske detaljer
få dem ut derfra
Norge er anklaget for å drive spionasje mot et u-land vi gir 150mill i året i u-hjelp til!?
for et duste-regime
imo
mvh
Leif
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Stygg sak det der.
Mulig er uavhentede premier fra Nigeria bare småbeløp ?
Kongo-beløp er allerede et begrep.
1 kong = 100000 mong?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
wilbur-x skrev:
Stygg sak det der.
Mulig er uavhentede premier fra Nigeria bare småbeløp ?
Kongo-beløp er allerede et begrep.
1 kong = 100000 mong?
Det får da være grenser! En kong er da ikke mer en 500 mong!
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Her må kongolesisk rett gjelde. Alt tyder forøvrig på at de er skyldige. Ingen ting tyder på at de er uskyldige. De utviser grov forakt for retten og har utført en særdeles grov forbrytelse mot en sakesløs sjåfør. Dødsstraff er ikke urimelig.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Har svært lite til overs for den form for lyssky vakt/leiesoldat-virksommhet som foregår i Afrika generelt.
Har ikke grunnlag for dette spesifikke tilfellet, men et eller annet "ullent" er det her.
Faktisk har jeg en viss forståelse for det som skjer i Kongo nå!
Merk, jeg har selvfølgelig sympati for guttene i situasjonen de er i nå, men om vi snur på dette:

*To væpnede karer fra Kongo tar seg ulovlig inn i Norge (ikke noe uvanlig så langt).

*Leier seg en taxi - dreper og forsøker å grave ned sjåføren.

*Nekter å uttale seg i retten, men det er klare indisier på at turen til Norge ikke er noe tilfeldig "joyride".

Hadde det vært OK å sende dem hjem til Kongo og regnet med at rettsvesenet ville dømme dem for ugjerningen?
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
360
Antall liker
86
Erland skrev:
Har svært lite til overs for den form for lyssky vakt/leiesoldat-virksommhet som foregår i Afrika generelt.
Har ikke grunnlag for dette spesifikke tilfellet, men et eller annet "ullent" er det her.
Faktisk har jeg en viss forståelse for det som skjer i Kongo nå!
Merk, jeg har selvfølgelig sympati for guttene i situasjonen de er i nå, men om vi snur på dette:

*To væpnede karer fra Kongo tar seg ulovlig inn i Norge (ikke noe uvanlig så langt).

*Leier seg en taxi - dreper og forsøker å grave ned sjåføren.

*Nekter å uttale seg i retten, men det er klare indisier på at turen til Norge ikke er noe tilfeldig "joyride".

Hadde det vært OK å sende dem hjem til Kongo og regnet med at rettsvesenet ville dømme dem for ugjerningen?
Da ville de fått kost og losji i 3 til 4 år.
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
360
Antall liker
86
BBking skrev:
Her må kongolesisk rett gjelde. Alt tyder forøvrig på at de er skyldige. Ingen ting tyder på at de er uskyldige. De utviser grov forakt for retten og har utført en særdeles grov forbrytelse mot en sakesløs sjåfør. Dødsstraff er ikke urimelig.
Jeg oppfatter innlegget som grov ignoranse av menneskerettighetene.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Nex skrev:
BBking skrev:
Her må kongolesisk rett gjelde. Alt tyder forøvrig på at de er skyldige. Ingen ting tyder på at de er uskyldige. De utviser grov forakt for retten og har utført en særdeles grov forbrytelse mot en sakesløs sjåfør. Dødsstraff er ikke urimelig.
Jeg oppfatter innlegget som grov ignoranse av menneskerettighetene.
Som ex-soldater bør de utmerket godt vite hva man risikerer ved å ta seg inn i fremmed land med våpen, og begå forbrytelser.
Klarer man å dokuentere at man har handlet som sivilist, kan man dømmes etter lokale lover.
Dersom det i motsatt fall fremgår at man har handlet på vegne av interesser utenfor landet, kan det defineres som spionasje, og har derfor svært begrensede rettigheter!

Veldig kort oppsummert om "soldater" i fremmed land:
Bærer man uniform med flagg, eller har gyldige militære identifikasjonspapirer -er det invasjon.
Har man ingen av delene - er det spionasje!

Utfordingen myndighetene i Kongo har, er å finne ut hvem de har spionert for!
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Når man etter sigende er ute på spionasjeoppdrag på vegne av kongen og Drammens avis må serriøs rett gå foran menneskerett.....
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Jeg er motstander av dødsstraff generelt men forbrytelsen er begått i Kongo og de skal dømmes etter lokal lov.
Ser ingen grunn til å hente de hjem om de blir dømt etter anken og i høyeste rett. Da er de vel skyldig. Kan noen i Norge sannsynliggjøre at de er uskyldig?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.992
Antall liker
9.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Erland skrev:
Veldig kort oppsummert om "soldater" i fremmed land:
Bærer man uniform med flagg, eller har gyldige militære identifikasjonspapirer -er det invasjon.
Har man ingen av delene - er det spionasje!
Dette er så forenklet at det blir feil....
Krigens folkerett gjelder mellom lovlige kombatanter, som ikke kan straffes for sine krigshandlinger, mens som også er påkrevd å følge de regler som gjelder for dette (bære våpen synlig, uniform, være under kommando osv).

Følger man ikke disse reglene, er man altså ikke en lovlig kombatant, og kan straffes for de krigshandlingene man har gjort.

Mvh
OMF
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Dette var vel bare en anledning for endel korrupte kongolesere, med særdeles dype lommer, til å få presset et land, med særdeles fet bankkonto, til å betale en fet sum med penger for å "kjøpe" ut sine landsmenn.
Mvh Roger
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Billa skrev:
Jeg er motstander av dødsstraff generelt men forbrytelsen er begått i Kongo og de skal dømmes etter lokal lov.
Ser ingen grunn til å hente de hjem om de blir dømt etter anken og i høyeste rett. Da er de vel skyldig. Kan noen i Norge sannsynliggjøre at de er uskyldig?
Det er uvesentlig om de er skyldige eller ikke. Norge kan ikke akseptere dommen ettersom vi da samtidig akstepterer erstatningsplikt for spionasje. Vi kan heller ikke betale siden det betyr at vi aksepterer dødsstraff på norske statsborgere. Det vil sannsynligvis også medføre at afrikaturer generelt blir en risikosport for norske statsborgere.

What to do? :-\
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.654
Antall liker
228
"Det vil sannsynligvis også medføre at afrikaturer generelt blir en risikosport for norske statsborgere."

Afrika er jo et stort kontinent, ikke alle afrikanske land utgjører samme risiko. Men ja, mange afrikanske land er utrygge å reise i. Det kan bli særlig utrygt dersom man ferdes med våpen...

De fleste kommer hjem igjen med livet i behold. Dersom Norge skulle komme litt skjevt ut med Kongo, så vil det være Kongo man må vurdere om det er lurt å reise til.
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Har vel allerede vurdert det dithen at det er direkte u-lurt å reise til Kongo, sånn for egen del ;)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
rumath skrev:
"Det vil sannsynligvis også medføre at afrikaturer generelt blir en risikosport for norske statsborgere."

Afrika er jo et stort kontinent, ikke alle afrikanske land utgjører samme risiko. Men ja, mange afrikanske land er utrygge å reise i. Det kan bli særlig utrygt dersom man ferdes med våpen...

De fleste kommer hjem igjen med livet i behold. Dersom Norge skulle komme litt skjevt ut med Kongo, så vil det være Kongo man må vurdere om det er lurt å reise til.
Ja, det var en drøy generalisering. Beklager det. :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
jowil skrev:
Ja, det var en drøy generalisering. Beklager det. :)
Honør til deg.

Krever integritet og rak rygg å inrømme at man har gjort noe dumt. ;)
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
Helt naturlig å gi dem en skikkelig smekk på fingeren. 5 ganger dødsdom? Det er da ikke noe! Da dør de i hvert fall! Slipper å måtte leve i fx 150 år før de får lov å møte sin skaper! Madoff, som sikkert har gjort livet til et helvete for noen hver rundt i USA har fått seg en "levelig" dom på 150 år. http://wallstreetblips.dailyradar.com/story/bernard_madoff_prison_sentence_150_years_sentence/

Jeg personlig tror at de ... hvordan skal jeg kunne utsi noe som helst om deres skyld? Jeg har ikke alle fakta?! Det er bra at du opplyser allmuen om fakta. Not. Then STFU!

Cheers!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Jeg sier meg enig i forsvareren. Dette bildet beviser ikke annet enn at de vasker bilen.

Jeg har selv vært på guttetur hvor vi helt tilfeldig dumpet borti en slosskamp som endte med at en ble drept. En av kompisene mine reagerte på omtrendt samme måten. Gjorde det ham til morder?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
"gutta i Kongo" - hvem av "gutta" er dette? De "gode" eller "onde"? "Gutta" på skauen?
- ingen i Norge vet hva de har gjort...eller ikke gjort...

Rettsaken virker etter norske medier som en farse og i global sammenheng er den kanskje også det, men hva om Norge tar disse hjem og de er skyldige. Har de fortjent det?
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
BT skrev:
Jeg sier meg enig i forsvareren. Dette bildet beviser ikke annet enn at de vasker bilen.

Jeg har selv vært på guttetur hvor vi helt tilfeldig dumpet borti en slosskamp som endte med at en ble drept. En av kompisene mine reagerte på omtrendt samme måten. Gjorde det ham til morder?
Selvfølgelig!

Et blodig sete, i en stjålet bil .... med blodtype +- 0Rh /crt ... helt vanlig! Ingen er mordere, bortsett fra pressen. Selvfølgelig. Gutta har vært på tur. Bad luck. La de ta noen uker "på køya", så ordner Jens resten.

.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
janb skrev:
"gutta i Kongo" - hvem av "gutta" er dette? De "gode" eller "onde"? "Gutta" på skauen?
- ingen i Norge vet hva de har gjort...eller ikke gjort...

Rettsaken virker etter norske medier som en farse og i global sammenheng er den kanskje også det, men hva om Norge tar disse hjem og de er skyldige. Har de fortjent det?
Hvor sannsynlig synes du det er at de har bedrevet spionasje for kongen?
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
Rhesus skrev:
Hvor sannsynlig synes du det er at de har bedrevet spionasje for kongen?
Dette er bare ett av tiltalespørsmålene de har blitt "felt" for, og som resten av domsslutningen, om jeg får tilføye, er meget sannsynlig.
Norge er ikke ukjent med spionasje, med unggutter til å utføre den, og i land det er naturlig vil kunne uteske vitale hemmeligheter for Norge og/andre. Rikt land, Kongo!
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Duelund_Support skrev:
jowil skrev:
Duelund_Support skrev:
Det vil jeg også sige lad dem dø det har de fortjent.
Two wrongs make a right, huh?
Der må være konsekvens ved en handlinger.
Selvsagt. Men det er langt fra det som er poenget her. I alle fall deler av dommen er avsagt på totalt sviktende grunnlag og kan derfor ikke anerkjennes.

Dødsstraff er forresten den kaldeste og mest grusomme form for drap da en stat representerer alle dens innbyggere og dermed gjør dem til drapsmenn.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
JackX skrev:
Rhesus skrev:
Hvor sannsynlig synes du det er at de har bedrevet spionasje for kongen?
Dette er bare ett av tiltalespørsmålene de har blitt "felt" for, og som resten av domsslutningen, om jeg får tilføye, er meget sannsynlig.
Norge er ikke ukjent med spionasje, med unggutter til å utføre den, og i land det er naturlig vil kunne uteske vitale hemmeligheter for Norge og/andre. Rikt land, Kongo!
Aha! Nå skjønner jeg! Garden er altså slett ingen garde, men et hemmelig agentopptreningsakademi. Det gir mening. Sluttet orden er jo tross alt kanskje den mest livsviktige kunnskapen en spion kan ta med seg bak fiendens linjer.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
jowil skrev:
JackX skrev:
Rhesus skrev:
Hvor sannsynlig synes du det er at de har bedrevet spionasje for kongen?
Dette er bare ett av tiltalespørsmålene de har blitt "felt" for, og som resten av domsslutningen, om jeg får tilføye, er meget sannsynlig.
Norge er ikke ukjent med spionasje, med unggutter til å utføre den, og i land det er naturlig vil kunne uteske vitale hemmeligheter for Norge og/andre. Rikt land, Kongo!
Aha! Nå skjønner jeg! Garden er altså slett ingen garde, men et hemmelig agentopptreningsakademi. Det gir mening. Sluttet orden er jo tross alt kanskje den mest livsviktige kunnskapen en spion kan ta med seg bak fiendens linjer.
Der ser du!
Kunne ikke ha formulert forsvarsadvokatens sluttinnlegg bedre om jeg enn hadde hatt uorden som sluttkarakter! Kongo har et av de mest sensitive ... hm .. vel, et eller annet må de vel ha siden det var verdt å drepe en tilfeldig chaffeur for å bringe vrøvlet ut av sumpen.
So, keep it coming.

.
 
Topp Bunn