Den første lørdagen i november arrangerte Mala Audio en litt besnærende event der 6 høyttalermodeller i varierende prisklasse fikk måle krefter. Og siden jeg til Stig Arne sin store fortvilelse er en slags selverklært stativhøyttalerfreak, greide jeg ikke helt å holde meg vekke. Jeg tok en carpe diem!
Det er sikkert unødvendig å fortelle det, men denne seansen foregikk på Mala Audio sin hovedbutikk i Askerveien 61, kloss ved Scandic Hotell der Oslo HiFi Show er i ferd med å finne solid fotfeste. Og det var Mala Audio sin Steffen Olsen som ledet arrangementet med stø hånd og fjernkontroll. Skulle du være veldig spent på utfallet av denne uhøytidelige konkurransen, kan jeg allerede nå fortelle at det var en dårlig- og en god nyhet. Forresten to gode nyheter, når jeg får tenk meg om. Så stay tuned…
Det var seks modeller i ganske varierende prisklasser som ble presentert for en håndfull potensielle kunder, og etter hva jeg fikk inntrykk av ganske etablerte Mala-kunder også. Prisene variert fra rundt 30k til 180k, og før vi tar en kjapp gløtt på de aktuelle modellene kan det nevnes at elektronikken var av det tyngre slaget fra Aavik. Om jeg ikke oppfattet det feil var det Aavik sin toppmodell av en integrert forsterker med 200 klasse-A watt pr. kanal. Og si ikke at det er overkill på en stativhøyttaler, for er det et sted der effekten virkelig kommer til nytte, er det i mange tilfeller på stativmodeller. Og i tillegg til en streamer i samme klasse som forsterkeren, var Steffen nøye med å demonstrere effekten med- og uten Darkz dempeføtter, som kunne ha en samlet prislapp som konkurrerte med noen av høyttalerne de skulle dempe vibrasjonene fra.
De seks høyttalerparene i arrangementet sortert etter pris var:
- Axxess L1 – 29.990,-
- PS Audio Aspen FR5 – 49.990,-
- Børresen X1 – 59.990,-
- Marten Oscar Duo – 79.995,-
- Marten Parker Duo – 131.995,-
- Børresen C1 – 179.000,-
Fem av de seks modellene kommer fra Skandinaviske land, i hvert fall hva angår produktutviklingen, mens den sjette kommer fra Boulder i Colorado.
Lese hele artikkelen om 6 stativhøyttalere i Audiophile.no