6 stativhøyttalere i sammenligning hos Mala Audio

Mala-011125 (5 of 13).jpg

Den første lørdagen i november arrangerte Mala Audio en litt besnærende event der 6 høyttalermodeller i varierende prisklasse fikk måle krefter. Og siden jeg til Stig Arne sin store fortvilelse er en slags selverklært stativhøyttalerfreak, greide jeg ikke helt å holde meg vekke. Jeg tok en carpe diem!

Det er sikkert unødvendig å fortelle det, men denne seansen foregikk på Mala Audio sin hovedbutikk i Askerveien 61, kloss ved Scandic Hotell der Oslo HiFi Show er i ferd med å finne solid fotfeste. Og det var Mala Audio sin Steffen Olsen som ledet arrangementet med stø hånd og fjernkontroll. Skulle du være veldig spent på utfallet av denne uhøytidelige konkurransen, kan jeg allerede nå fortelle at det var en dårlig- og en god nyhet. Forresten to gode nyheter, når jeg får tenk meg om. Så stay tuned…

Det var seks modeller i ganske varierende prisklasser som ble presentert for en håndfull potensielle kunder, og etter hva jeg fikk inntrykk av ganske etablerte Mala-kunder også. Prisene variert fra rundt 30k til 180k, og før vi tar en kjapp gløtt på de aktuelle modellene kan det nevnes at elektronikken var av det tyngre slaget fra Aavik. Om jeg ikke oppfattet det feil var det Aavik sin toppmodell av en integrert forsterker med 200 klasse-A watt pr. kanal. Og si ikke at det er overkill på en stativhøyttaler, for er det et sted der effekten virkelig kommer til nytte, er det i mange tilfeller på stativmodeller. Og i tillegg til en streamer i samme klasse som forsterkeren, var Steffen nøye med å demonstrere effekten med- og uten Darkz dempeføtter, som kunne ha en samlet prislapp som konkurrerte med noen av høyttalerne de skulle dempe vibrasjonene fra.

De seks høyttalerparene i arrangementet sortert etter pris var:

• Axxess L1 – 29.990,-
  • PS Audio Aspen FR5 – 49.990,-
  • Børresen X1 – 59.990,-
  • Marten Oscar Duo – 79.995,-
  • Marten Parker Duo – 131.995,-
  • Børresen C1 – 179.000,-
I invitasjonen på Hifisentralen var det satt opp to demorunder – kl. 12.00 – 13.00, og kl. 14.00 – 15.00. Av ukjent grunn hadde Mala valgt å tjuvstarte den andre runden, så jeg glipp av Marten sin minste modell – Oscar Duo. Vi tar den likevel med i presentasjonsrunden.

Fem av de seks modellene kommer fra Skandinaviske land, i hvert fall hva angår produktutviklingen, mens den sjette kommer fra Boulder i Colorado.

Lese hele artikkelen om 6 stativhøyttalere i Audiophile.no
Mala-011125 (13 of 13).jpg

Kommentarer

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Antall liker
792
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Denne velkjente produsenten holder til i Boulder i Montana, i Paul McGovern sitt audiofile kongedømme. Mala Audio er norsk importør for PS Audio

Boulder er vel i Colorado.

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Antall liker
792
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Og takk for bra oppsummering av en interessant demo litt for langt unna :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Finnes Boulder i Montana også men PS audio holder til i Colorado ;)

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
10.239
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Søren da skulle jeg ikke flyttet Boulder til Colorado, men kopiert Boulder dit...
Nå kommer det vel en youtube video fra Paul snart om han audiofile karen i Norge som drev å flyttet å kopierte Boulder både hit og dit.. 🤣

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Som Hr Sylthe påpeker, tradisjonelle stativhøyttalere har alltid profitert på kraftfulle forsterkere med mye watt. Hvor misforståelsen en gang har oppstått er ikke godt å si. Kanskje noe så banalt som…liten høyttaler må ha liten forsterker, stor høyttaler må ha stor forsterker :/

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.750
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Alt skal være Stort😆
Da spiler det stort selv på lavt volum.
har enda ikke hørt en liten ht som gjør det.
Ingen av de i Horten gjorde det.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.997
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Joda, det finnes flere stativ høyttalere som spiller STORT
(i mindre rom).
Men det er flere alternativer enn de 6 parene som presenteres her.

Dharmabum

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.03.2010
Antall liker
1.573
Torget vurderinger
13
Fin tekst, fine bilder og mange "flyktige inntrykk".Flere lytteinntrykk hadde vært ønskelig, men var kanskje for flyktige demoer til det. Får ta turen å høre selv ved anledning!!

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.157
Link til alle artikler
447
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
TEST PMA-3000NE – Denon sin nyeste flaggskipforsterker

TEST PMA-3000NE – Denon sin nyeste flaggskipforsterker

• 7
I høst introduserte Denon en ny toppmodell av integrerte forsterkere. Vi har hatt PMA-3000NE på en grundig test. PMA-3000NE Integrated Amplifier Det har gått 7 år siden vår test av forgjengeren...
Fortsett
Audiophile.no
T4P - Stig Arne si dagbok for november 2024

T4P - Stig Arne si dagbok for november 2024

• 0
Litt om platespelarar til ei avveksling! Og årets jolaøl frå Vinmonopolet Førjulstida er travel, me presenterer difor ein omtale av nokre pickupar til T4P-platespelarar, som alt var klar. Og...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

• 0
OnePlus lanserte nyeste versjon i sin mellomklasseserie i sommer. Vi har hatt Nord 4 på en lang og grundig test. Nord-serien til OnePlus består av flere nivåer, og jo kortere navnet er, jo dyrere...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

• 1
Røyksopp sine veier er uransakelig. Nå som enkelte trodde at de var kvitt denne Tromsø-duoen fra Bergen, dukker de opp med et helt nytt album. Eller, er det egentlig et album det er? Egentlig...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

• 30
I begynnelsen var Kari Bremnes. Og før Kari Bremnes var Joan Armatrading. Hva de var? Kari Bremnes og Joan Armatrading var uunngåelige artister i sine respektive epoker for oss audiofile mennesker...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

• 6
I egenskap av å være et av bandene som har fulgt meg fra oppveksten har det vært vanskelig å forbi gå Chicago i stillhet hver gang det dukket opp et nytt album fra den kanten, etter å ha fått...
Fortsett
Topp Bunn