60- og 70-tallet

U

utgatt60135

Gjest
Ut fra "hvilket tiår" tråden ble jeg nysgjerrig på hva som ligger til grunn for:
Gullalderen var fra 65-75
.

Jeg er født i -70 og har ikke fått med meg så mye i denne perioden. Hvilke band er det snakk om og hva skilte dem fra musikk senere?
Lørdag var jeg hos en kompis som nesten bare hører musikk fra denne tiden men klarer ikke helt å se "genialiteten" foruten respekt for at de var "de første". Men det er vel blues som er kilden til Rock´n roll er det ikke?

U

utgatt60135

Gjest
Hmm.. vennen listet opp meget velkjente band men har bare ikke tenkt så mye på dem.

1) Led Zeppelin (hvilket album er best?)
2) Deep Purple (" ")
3) Black Sabbath
4) Rolling Stones (mente at mange lister dem høyere)

Dette er jo band vi hørte masse på 80-tallet også jo....

Det het hard rock på den tiden?
Var jazzrock en viktig inspirasjonskilde? Berry? Mahavisnu? Wheather Report?

Andre viktige; Talking Heads, Kinks, Faces, Beatles (jeg mente det var mer pop men han var ikke enig...)

Colosseum "Live"

Hva var syrerock?

Kom med innspill.... :)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Zeppelin
King Crimson
Pink Floyd
Moody Blues
CCR
Beatles
Bowie
Stones
Kinks
Grateful Dead
Zappa
Deep Purple
Santana
The Who
Queen
Jethro Tull
Fleetwood Mac
Black Sabbath
CSN&Y
BOC
The Move
ELO

det var disse sam datt ut av hodet mitt sånn med en gang.
er mange flere å ta av som kanskje ikke er like kjente, og noen av disste fortsatte å lage ok
musikk etter 75 også....

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
37.120
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Føyer til Genesis,Yes og Gentle Giant, og hva har ikke Jimi Hendrix betydd for neste generasjoner med gitarister ?

Syrerock var vel et begrep som ble brukt på det mest Psykedeliske og eksperimentelle - av og til inspirert av syre (LSD). Tidligste Pink Floyd faller vel i den sjangeren.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.499
Sted
Hus
Hvis en begynner å sjekke ut Vertigo, Charisma, Island, Marmalade, Bronze, Harvest, Purple, CBS, MCA, RCA, Polygram og WEA sine utgivelser fra den tiden, så er det utgitt utrolig mye bra der. Særlig blandt de 6 først nevnte.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Har vel sånn i korte trekk i den andre tråden sagt hva jeg mener. Har ikke tenkt å starte en musikk-tråd ala en gjennomsnitlig kabeldebatt eller muslimdebatt her på HFS ;) De fleste skjønner vel hva jeg mener og føler for størsteparten av det som hitill er listet opp av artister (kremt). Det er jo det som er så bra med musikk, det skal være lov å ha egne meninger å like det en selv vil, og ikke nødvendigvis "go-with-the-flow" Skulle ønske at fler tok seg tid til å være mer vågale når det gjaldt og sjekke ut nygamle ting de ikke har hørt, spesielt før de uttaler seg. Selv var jeg gjennom et par album i går som ikke typisk for musikksmaken min, men likevel: Golden Avatar og 10CC - "Live and Let Live" :eek: :eek: ;)

Alder har selvsagt stor betydning for mange, og det som oftest blir musikksmak preget av ens oppvekst og hva en hørte på i (de viktige) tenåra. Sånn er det for de aller aller fleste, inkludert meg, men kommer det da valg en tar på tvers av generasjoner og interesser.

Men det er et spørsmål jeg har, og som ofte forundrer meg litt. Hvorfor starter 60-tallet for så mange på slutten av ti-året, rundt 67. Se på et band som Rolling Stones. Fy flate de laget bra rock'n'roll og tøff R'n'B i starten av karrieren. (62-66)
Ikke minst se den enorme (musikk)kulturelle utviklinga på 50-tallet og tidlig 60-tall, noe som legger det meste av grunnlaget for moderne populærkultur.

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
Ikke minst se den enorme (musikk)kulturelle utviklinga på 50-tallet og tidlig 60-tall, noe som legger det meste av grunnlaget for moderne populærkultur.
Du må gjerne utdype masse her... for oss som ikke har allverdens kunnskap fra tiden..

Jeg driver å lytter igjennom masse kjent og ukjent musikk. Så langt er det bare Mothership som er lagt il kurven.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
308
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Boffen har nevnt mye bra, men har glemt av det som skjedde fra 76-80.

Vil føye til en del sentrale band som gav ut sine klassiske plater i denne tida:

-Ramones, de tre første platene
-Clash, til og med Sandinista
-Sex Pistols, kun en plate, men hvilken plate...
-Talking Heads, ga ut sine beste på 70-tallet
-Television, Marquee Moon
-Patti Smith, til og med Wave
-Iggy Pop, både med the Stooges og som soloartist, gjerne med The Idiot og Lust for Life
-Brian Eno, holder for så vidt på ennå, men hans storhetstid og nyskapende periode var på 70-tallet
-John Cale, mannen som kan alt, kanskje en av de mest sentrale personer i den samlede rockehistorie

I en litt annen og mykere sjanger:
- Jackson Browne, Late for the Sky, The Pretender og Running on Empty

K

kbwh

Gjest
I hovedstaden har vel Deichmanske et greit platebibliotek? Jeg vet at Stavanger har et.
Uansett er det ok å studere musikk med hodetelefoner og bok samtidig.

Enig med de som er inne på at rock gjennoppstod da band som Beatles og Stones tok interresse i hva som hadde skjedd i Statene mens Elvis dro til Tyskland og alt det der.

Forøvrig fant Karajan opp den klassiske plateindustrien med utgivelsen av Beethovens samlede symfonier på DG i '63, men det er jo en annen musikk...

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
ok, når vi først er igang.

verdt å skjekke ut for de som ikke har hørt disse.

Grand Funk Railroad
Kraftwerk
Magma (for viderekommende)
Colosseum (live er obligatorsik)
Chicago (de første skivene er faktisk bra)
The Residents (se Magma)
Camel (koselig prog)
Sly and the family Stone
Mahavishnu Orchestra (fusion i 190Mph)
Wishbone Ash (enekelte gode album, prøv 'New England')
Roxy Music (hvordan kunne jeg glemme disse)
Free
Bad Company (etterkommeren til Free, men ikke like interresante)
Mott the hoople (yndlingene til D. Bowie)
Cream (både og, men et viktig band)
Mountain (hardere rølpeutgave av Cream)
Cactus (meget ugjevene)
New York Dolls (proto-'punk')
MC5 (se over)
Journey (halvbra helt til Joe Perry kom inn i bildet , da ble det heldårlige)
Judas Priest (de var ganske annerledes på deres førte utgivelser, ja)
Hawkwind (space-rock, var i kollen 74 men fikke ikke spille, Procol Harum fikk, slå den!!!)
Focus (prog fra Holland)
Birth Control (prog fra Tyskland)
Can (ditto)
Neu (se over)
Faust (nok en)
November (svensk trio, høres ut som Sabbath/Cream)
Nazareth (ambivalent forhold til disse, var knall i Njårdhallen)
ELP (fy ordet)
The Band (flinke gutter, Bob Dylans backingband en stund)
Steely Dan (gutta boys med quirky lyrics og forsegjorte arrangemanger)
Caravan (mer Canterbury rock)
Soft Machine (bare nevner de)
Aerosmith (pomp rock)
Mannfred Manns Earth Band (får lov å være med her)
Alice Cooper (bedre enn sitt rykte disse gutta. var jo et band på den tiden)

dette var noen, kun en brøkdel, det er nok å ta av.
Eagles (jet set gutta som kjørte mer privat jet enn taxi, sniffa coke hele tia).

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Valentino skrev:
[...]
Forøvrig fant Karajan opp den klassiske plateindustrien med utgivelsen av Beethovens samlede symfonier på DG i '63, men det er jo en annen musikk...
Er nysgjerrig: hvordan blir denne utgivelsen vurdert rent kunsterisk, kontra nyere innspillinger fra senere tiår? Lenge siden jeg har lyttet mer systematisk til LvB.

Har vært litt "turist" innen sen 60-talls rock/pop. Liker godt soundet fra den tiden. Bra saker fra Velvet Underground, Cream, Bowie m.m. 1967, f.eks., ble det utgitt veldig mye bra, se på denne "time line`n"
http://www.warr.org/tl1967.html

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.059
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Men det er et spørsmål jeg har, og som ofte forundrer meg litt. Hvorfor starter 60-tallet for så mange på slutten av ti-året, rundt 67. Se på et band som Rolling Stones. Fy flate de laget bra rock'n'roll og tøff R'n'B i starten av karrieren. (62-66).
Godt poeng! Jeg synes også at Stones var topp tidlig i karrieren. Big Hits (High Tide and Green Grass) er et ofte spilt samlealbum hjemme hos meg. The Who er også et rockeband som kan være stolt av sine første utgivelser. Se feks samlealbumet Meaty Beaty Big and Bouncy. Pete Townshend skrev jo My Generation allerede i 1965.

Når det er sagt, så ble cirka 1967/68 et "vannskille" på flere måter. (Om dette kan man skrive i det uendelige, men helt kort her). Det ble da et sammentreff av forskjellige faktorer:

ARTISTISK:
Suksessen til de første virkelig store artistene på midten av 60-tallet på begge sider av atlanteren INSPIRERTE talentfulle ungdommer til å satse på en musikkarriere. Det er enormt mange artister som i ettertid har sagt at feks The Beatles motiverte dem til å begynne å øve og å danne band, som så begynte å turnere i det små. Det lå altså en forsinkelse på noen år før denne faktoren slo inn maksimalt og påvirket så mange til å søke en karriere som proffesjonell musiker.

Den artistiske utviklingen akselererte i et forrykende tempo: I begynnelsen av 60-tallet var mye av pop/rocken bygget over tradisjonell lest mht. bruk av rytme, melodi og refreng, og bass, gitar, trommer og vokal. Mot slutten av 60-tallet var alt snudd opp ned, og plutselig var "alt" tillatt og mulig. Det meste av pop/rock før ca -67 kan sies å ha en "dated sound" (men noen hederlige untak, selvsagt). Mye av det som kom mot slutten av 60-tallet låter overraskende friskt og moderne den dag i dag. Det hører også med at dette var et tidsskille for mono/stereo, hvor sistnevnte representerer en friskere/mer moderne lydkvalitet. Samt at også plateomslag, artistenes "image" (antrekk/holdninger) og overgangen fra singler til konseptalbumer

MUSIKKINDUSTRIEN VÅKNER:
Dernest viste Beatles (igjen!) at det var enorme penger å tjene. Dermed fikk plateselskapene og (ofte griske) agenter og talentspeidere opp interessen. Det ble mye lettere å komme i studio/få noe utgitt, utover Engelbert Humperdinck. Da Beatles prøvde å få platekontrakt i begynnelsen av sin karriere, så fikk de avslag hos Decca var det vel, fordi man trodde at "gitarpop" var en forbigående trend (!) Da Beatles avsluttet sin karriere, så kunne omtrent "hvem som helst" få platekontrakt. Kapitalen ble mot slutten av 60-tallet tilgjengelig for pop/rockebransjen og de mange talentfulle bandene som lå i startgroppa.

TEKNOLOGI:
The Beatles (igjen!) sluttet å turnere bl.a. fordi de ikke hørte seg selv spille. Utstyret i 1. halvdel av 60-tallet var rett og slett pinglete. Men på slutten av 60-tallet så var PA-riggene blitt så kraftige (transistoren!) at man kunne dekke store utendørsscener. Tilsvarende fikk man en overgang til flerspors miksepulter og betydelig mer komplekse produksjoner.

SAMFUNNSØKONOMI:
Økonomien i (spesielt) Europa i 1. halvdel av 60-tallet var preget av de stramme etterkrigsvilkårene. I Norge så hadde vi rasjonering på feks biler og andre kapitalvarer. Mot slutten av 60-tallet hadde man ristet av seg etterkrigsdønningene og økonomien hadde tatt seg opp. Tilbudet øker som kjent i takt med etterspørselen, så hele musikkindustrien vokste seg til mangedobbelt størrelse, målt i så vel artister som i antall kjøpere.

SOSIALE ENDRINGER:
Etter 67/68 ble pop/rock et talerør for ungdomsopprøret. Artistene skulle ikke bare underholde, men de hadde også et budskap. Være seg religion, politikk, pasifisme eller andre brennaktuelle temaer. Musikk etter denne tiden ble med et mer innholdsrik og "seriøs".

Alt i alt ikke "tilfeldig" hvorfor det går et vannskille innenfor pop/rock rundt 67/68. Pop/rock hadde en fenomenal utgangshastighet ut av 60-tallet og inn i 70-tallet, hvor den utviste en kreativitet og et mangfold som i historisk sammenheng er nokså unik.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.316
Meget bra fremstilling, Pedal

Boffen, har du vært å snoket i platesamlingen min? ;D Flesteparten av artistene du lister opp står jo i hyllene mine.
Ps. Du glemte Titanic

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
849
Og i `76 kom reaksjonen mot den kapitalsterke musikkindustrien med sine multimillionærstjerner (med sitt degenererte opprør), og svinedyre produksjoner. The Sex Pistols, The Clash, Ian Dury og The Jam m.flere stod for et alternativ. Gjør det selv, vær ekte og i gjør det i fellesskap. Unngå rus.

Det kom mye bra i den perioden også.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
2
Flere fra denne perioden:
Yardbirds
Velvet Underground
Steppenwolf
Allman Brothes Band
Ten Years After
Small Faces
Bruce Springsteen
Steely Dan
Rush

Rent teknologisk kan man også snakke om at kjøp av musikk etterhvert ble "allemannseie" i form av tilgjengelige EPer, Båndspillere (compact kasetten), vinylavspillere mm. Prisen og tilgjengeligheten ble bra og dermed sikret spredning. Teknologi i form av transistorutstyr hadde nok sitt å si på å få til billig og kompakt og brukendes utstyr.

Radio må på den tiden hatt mye å si for spredning av musikk. Radio Luxemburg er jo nermest enda et begrep for mange "voksne". Ikke minst hadde film og musikk på film betydning for spredning av "ungdomskultur".

Det går an å også peke på den en ny ungdomstid som kom i kjølvannet av etterkrigstiden med ordnede arbeidsforhold, mer fritid og ikke minst utdannelse for ungdom. "Ungdom/ungdomstiden" er forresten er moderne konstruksjon og et barn av den industrielle revolusjonen. Man kan også si at på 60-tallet fikk "ungdom" også større frihet og anledning til å praktisere "ungdomstiden".

Når det gjelder musikken kan man jo si at den har røtter i R&B og Bluesen, men med vokalharmonier fra vokalgruppene som igjen var dominerende på 50-tallet.

Gruppen Cream som Boffen nevner, hadde stor innflytelse på bla. utvikling av hard rocken, heavy metal og progrocken gjennom de lange improviserte soloer og utvidelse av det som var mer eller mindre ordinære popsanger.
Med framveksten av LP, ble det også samtidig legitimt å fylle ut hele LPsider med en eneste sang (f.eks. Led Zeppelin-Song remains the same).

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.450
Sted
Trondheim
Så har du "gitaristfabrikkene" The Yardbirds og John Mayall Bluesbreakers. I en periode spilte Jeff Beck, Jimmy Page og Eric Clapton (samtidig!) i The Yardbirds (der ekspertene vel mener at det er Jeff Beck som tar kaka). Og John Mayall hadde følgende flotte gitaristrekke - Eric Clapton, Peter Green og Mick Taylor. Eric Clapton gikk fra John Mayall til Cream, Peter Green dannet (sammen med Mick Fleetwood og John McVie - også fra Bluesbreakers) Fleetwood Mac, og Mick Taylor gikk til The Rolling Stones. Andre kjente navn som spilte i Bluesbreakers - Aynsley Dunbar og Keef Hartley.

Og så må vi ikke glemme folkrocken som på en måte startet med Fairport Convention, med "avleggere" som Steeleye Span og Albion Band. Og det er tette bånd mellom Fairport Convention og Jethro Tull.

Selv har jeg en liten forkjærlighet for King Crimson, Giles/Giles & Fripp og Yes. Og jeg har stor glede av å innimellom høre på The Nice (Ars longa vita brevis og The thoughts of Emerlist Davjack er spennende album) og tidlig ELP. Gentle Giant bør vel også nevnes.

Og så glemte jeg nesten et av mine favorittalbum fra den tiden (som kanskje regnes som et av de første concept albums) - albumet S.F. Sorrow med The Pretty Things.
Utdrag fra Wikipedia:
"The Pretty Things were preceded by Little Boy Blue and the Blue Boys, which consisted of Dick Taylor, fellow Sidcup Art College student Keith Richards and Mick Jagger. When Brian Jones joined the band on guitar, Taylor was pushed from guitar to bass and the band changed its name to the Rollin' Stones.
Taylor (born January 28, 1943, in Dartford, Kent) quit the Stones several months later when he was accepted at the London Central School of Art, where he met Phil May (born Phillip Arthur Dennis Wadey, on November 9, 1944, in Dartford, Kent) and they formed the Pretty Things."

Underlig hvordan ting henger sammen. Rockeverdenen var ikke stor på begynnelsen av 60-tallet.

aplodon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2004
Antall liker
0
Det finns mycket bra från den tiden. Boffen har redan nämnt många av de jag skulle nämna.
Eftersom många verkar begränsa sitt musiklyssnande till brittiska och amerikanska artister så har jag delat upp min lista efter vilket land artisterna kommer från. Det mesta är progressiv rock i en eller annan form: jazzrock, symfonisk rock och RIO/avantrock. Jag har tatt med band från ca 1967-1979.

Argentina:
Bubu
Crucis

Belgien:
Cos
Aksak Maboul
Univers Zero

Canada:
Contraction
Sloche
Pollen
Conventum
L'Orchestre Sympathique

Danmark:
Culpeper's Orchard
Secret Oyster

Finland:
Tasavallan Presidentti
Jukka Tolonen
Wigwam (Being)
Finnforest

Frankrike:
Magma
Moving Gelatine Plates
Zao
Albert Marcoeur
Carpe Diem
Kha-Ym
Arachnoid
Ma banlieue flasque
Mona Lisa
Art Zoyd
Shylock
Etron Fou Leloublan
Potemkine
Jean-Luc Ponty
Weidorje
Mosaïc
Pataphonie
Laurent Thibault
Bedjabetch
Vortex

Holland:
Supersister
Focus

Island:
Hinn Íslenzki Þursaflokkur

Italien:
Premiata Forneria Marconi (PFM)
Banco del Mutuo Soccorso
Il Balletto di Bronzo
Le Orme
J.E.T
Osanna
Quella Vecchia Locanda
Raccomandata Ricevuta Ritorno
New Trolls
Area
Il Rovescio Della Medaglia
Museo Rosenbach
Alphataurus
Perigeo
Semiramis
Pierrot Lunaire
Opus Avantra
Maxophone
Arti + Mestieri
Picchio dal pozzo
Goblin
Orchestra Njervudarov
Bella Band
Carnascialia
Venegoni & Co

Norge:
Popol Vuh
Ruphus

Schweitz:
Island
Flame Dream

Spanien:
Fusioon
Companyia Elèctrica Dharma
Jordi Sabatés
Iceberg
Musica Urbana
Om
Mezquita
Atila

Sverige:
Samla Mammas Manna
Fläsket Brinner
Kvartetten Som Sprängde
Panta Rei
Trettioåriga Kriget
Egba
Berits halsband
Atlas
Dice
Radiomöbel

Tjeckoslovakien:
Modrý Efekt
The Plastic People Of The Universe

Tyskland:
Eiliff
Embryo
Tortilla Flat

Ungern:
Fermata

Storbrittanien:
Family - Music In A Doll's House (1968)
Soft Machine
Henry Cow
Slapp Happy
Art Bears
National Health
Hatfield and the North
King Crimson
Van der Graaf Generator
Egg
Matching Mole
Gilgamesh
Quiet Sun
Hugh Hopper
This Heat
Bill Bruford
Genesis
Robert Wyatt
Gentle Giant
Yes
Comus
Khan
Gnidrolog
Darryl Way's Wolf
Peter Hammill
Renaissance
Brand X

USA:
Frank Zappa
Jimi Hendrix
Captain Beefheart
The United States Of America (1967)
Tony Williams Lifetime
The Muffins
Happy the Man
Cathedral
Santana (1970-73)
Mountain
Mahavishnu Orchestra
Return to Forever
Weather Report
Stanley Clarke
The Residents

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
37.120
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Grundig liste det der ja. Jeg har et veldig bra rock leksikon utgitt av New Musical Express, Illustrated Encyclopedia of Rock - 1978 utgaven. Rotet frem denne i går etter å ha lest tråden her.

Googlet litt og fant faktisk en på eBay - dette er en anbefaling til alle som har sans for denne perioden :

http://cgi.ebay.co.uk/NEW-MUSICAL-EXPRESS-ENCYCLOPEDIA-OF-ROCK-(1978-Ed)_W0QQitemZ260207043315QQcmdZViewItem

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.450
Sted
Trondheim
Der så jeg en annen av mine favoriter fra perioden - Family. At jeg kunne glemme dem.
Stemmen til Roger Chapman er vel egentlig en "aquired taste". Det er ingen som lyder som han!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
394
Fatter ikke at the Doors ikke er nevnt?

Uansett er dette noe man "må ha" i samlinga. Alle albumene er svært bra, og kronen på verket er vel "An american prayer" der er det mye tvilsom poesi og en relativt løssluppen språkbruk.

http://www.thedoors.com/home

U

utgatt60135

Gjest
Ja, det var rart... det er vel de eneste jeg har fra før unntatt Floyd.. Er ikke de de "beste" da ::)...

Riktignok Greatest Hits...

Jeg lytter og lytter.....moro å dykke ned i "glemt" musikk....

U

utgatt60135

Gjest
Phuu... etter timesvis med lytting over nettet har jeg funnet noen gode selv om jeg må innrømme at jeg ikke liker så mye fra denne perioden. Mye kjent musikk men som ikke har blitt hørt på evigheter. Men skjønner godt at mange mener det er bedre periode enn 80 årene i alllefall 8). Men for min del er det 90 årene det meste gode begynner foruten klassisk og jazz. Og for all del foruten R.E.M, U2, PJ Harvey og Marillion pluss sikkert noen glemte. Sistnevnte likte jeg å misslike da men angrer nå, hehe. De var forut min tid.

Hva synes dere om denne utvelgelsen:

Eller "Sabotage" eller best of...??

The Pretty Things

Eller bare "Heroes" ??

Eller "The very best of Cream"??

The Pretty Things

Fra før har jeg The Doors, Patti Smith og Talking Heads (begge er greatest). Pink Floyd og Beatles holdes utenfor :) :) :).

jojen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2004
Antall liker
2
Har i noen grad forkjærlighet for kvinnelige "prog-vokalister", her er et par.

Sonja Kristina frontet Curved Air
Annie Haslam frontet Renaissance
Gudny Aspås var veldig bra i Ruphus

10-året bød på så mye variasjoner, synes ikke spennvidden har vært større siden. Mange som fikk "leke seg".
Er kanskje sagt over men studioteknikken ble vel også raskt bedre, som ga muligheter for eksperimentering.

Ellers vil jeg trekke fram:

Jade Warrior (alltid unike)

Junipher Greene

I Sverige:
Pugh Rohgefeld
Kebnekaise
Janne Schaffer

USA
Blood Sweat & Tears

Crosby, Stills, Nash &Young

Dan Fogelberg (ukjent i Europa, ganske så stor i USA)

Starcastle (litt "yes-klonete", men synes de har endel OK)

England:
Ian Carr's Nucleus
Kate Bush (selvsagt)
Man
Emerson, Lake & Palmer :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.316
Må heller ikke glemme danske Savage Rose med Anisette som vokalist

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
ja den beste musikken ble gitt ut før de begynnte å trykke strek-koder på albumcoverene ;)

mvh. s,

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Liker godt siste halvdel av 70-tallet, det skjedde mye spennende med band som (flere er tidl. nevnt)
Talking Heads
Devo
Kraftwerk
Simple Minds
Japan
Deutsch-Amerikanische Freundschaft
Gary Numan
Sex Pistols
Public Image Ltd.
The Specials
Madness
Logic System
Yellow Magic Orchestra
Cabaret Voltaire
Bowie & Eno
Brian Eno og ikke minst
Joy Division.

Mye av denne musikken oppdaget jeg først på ca midten av 80-tallet og utover, og dette har helt klart satt sine spor mht. mine preferanser.

Morsomt å høre den klare postpunk-påvirkningen på nye band.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Det begynner å bli vanskelig å tilføye noe bra til det som er nevnt, så derfor har jeg bare et par bidrag et par rekker bak førstesorteringa :

Traffic og Uiriah Heap

Uiriah Heap har forresten brukt samme coverartisten som Yes ved et par anledninger- bl.a. på «Deamons and Wizards» - tru eg det var.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
...

...
De seks første: Black Sabbath, Paranoid, Master of reality, Vol 4, Sabbath Bloddy Sabbath, og Sabbotage. Resten er bare skrap ;).

Dersom du starter på scratch og må prioritere så går jeg for Paranoid, deretter Master of reality og Sabbath blody Sabbath.

mvh
KJ

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.403
1965 er et viktig år for da kom dette albumet,

Så kom Blonde on Blonde i 1966.
Hør på The Beatles i 1964, f.eks. "A hard days night", så til 1966 og "Revolver".

mvh

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
492
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Lyngen skrev:
...

...
De seks første: Black Sabbath, Paranoid, Master of reality, Vol 4, Sabbath Bloddy Sabbath, og Sabbotage. Resten er bare skrap ;).

Dersom du starter på scratch og må prioritere så går jeg for Paranoid, deretter Master of reality og Sabbath blody Sabbath.

mvh
KJ
Så enig så enig,bare at æ mene at Black Sabbath(første) og Vol.4 kommer noe før i min rekke enn Sabbath Bloody Sabbath,sist kommer dog Sabotage. Men de 6 første er som du sier de eneste som kan kalles Sabbath,dette har jo også Ozzy sjøl sagt så ;D ;D ;D Kan bare tenke mæ hvilke reaksjoner låten "Black Sabbath" fikk i 1970 når den kom,skremmer jo fanden på flat mark enda :eek:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
...
Så enig så enig,bare at æ mene at Black Sabbath(første) og Vol.4 kommer noe før i min rekke enn Sabbath Bloody Sabbath,sist kommer dog Sabotage. Men de 6 første er som du sier de eneste som kan kalles Sabbath,dette har jo også Ozzy sjøl sagt så ;D ;D ;D Kan bare tenke mæ hvilke reaksjoner låten "Black Sabbath" fikk i 1970 når den kom,skremmer jo fanden på flat mark enda :eek:
Med unntak av Paranoid og Master fo reality er jeg ofte litt ambvivalent mellom de fire andre ... det kan ha noe med at jeg har dobbelt opp av alt og ikke behøver å prioritere ... 8)

Jeg skulle gjerne ha vært på ei sort messe tidlig på 70-tallet .. tidsmaskin any one ?

mvh
KJ

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
KJ skrev:
F.E. skrev:
...
Med unntak av Paranoid og Master fo reality er jeg ofte litt ambvivalent mellom de fire andre ... det kan ha noe med at jeg har dobbelt opp av alt og ikke behøver å prioritere ... 8)

Jeg skulle gjerna ha vært på ei sort messe tidlig på 70-tallet .. tidsmaskin any one ?

mvh
KJ

sabotage havner alltid på en klar 6e plass hos meg.
paranoid som regel først, men det har variert.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.499
Sted
Hus
Synes Black Sabbath er best jeg, med Master of reality som nr 2. Så kommer Paranoid og Vol 4. Har alle på Vertigo Spiral.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
492
Torget vurderinger
2
;D ;D bra det er flere Sabbathfans der ute,nu blei æ nødt å sette på Sabbath Bloody Sabbath,eneste æ har på vinyl for øyeblikket,har nemlig nettopp startet med det og skiva e lånt,kunne dog heller tenkt mæ og spilt ei av de første,va meir dommedagstemning da,men denne e jo bra også selvsagt..fan trur æ må shoppe de 6 inn på nytt selv om æ har de på CD :p

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
492
Torget vurderinger
2
vess nån har en tidsmaskin hiv æ mæ med..hehe,så nemlig ka 2 aldrene herrer på 62 :eek: klarte å utrette på Quarten i sommer,da tør æ ikkje tenke ka de + de 2 avdøde utretta i glansdagene...kem æ snakke om? Selfølgelig The Who...æ og over 10000 stykker glemte faktisk syndefloden som var der,så bra va det,minne for livet sier æ bare :eek:

Ram1s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2006
Antall liker
0
KJ skrev:
Det begynner å bli vanskelig å tilføye noe bra til det som er nevnt, så derfor har jeg bare et par bidrag et par rekker bak førstesorteringa :

Traffic og Uiriah Heap

Uiriah Heap har forresten brukt samme coverartisten som Yes ved et par anledninger- bl.a. på «Deamons and Wizards» - tru eg det var.

mvh
KJ
Uriah Heep står helt klart i min førsterekke,
coverdesigner på Demons and Wizards er Roger Dean.

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Antall liker
1
Må bare nevne mine favoritter fra 65-75:

Pink Floyd - Da spesielt Meddle, Dark Side Of The Moon og Wish You Were Here
Genesis - Trespass, Foxtrot, Nursery Cryme, Selling England By The Pound, The Lamb Lies Down On Broadway
Led Zeppelin - I, II, III og IV
Tangerine Dream - Phaedra
Jimi Hendrix - Electric Ladyland
The Doors - Alt
Bob Dylan - Highway 61 Revisited, Blonde on Blonde,
The Beatles - Revolver, Sgt. Pepper... og Abbey Road
Johnny Cash - Folsom og St. Quentin
King Crimson - In the court....
Nick Drake - Alle tre
Neil Young - After The Gold Rush , Harvest
Mike Oldfield - Tubular Bells, Ommadawn
Miles Davies - Bitches Brew, In a Silent way